Ihmisen käyttäytyminen ja elekieli

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Keila
  • Aloitettu Aloitettu
Tiilisukassa sanoi:
Mitä vikaa käsien puuskassa pitämisessä sitten on?
Tarkoitan, että jos sillä saa lisää itsevarmuutta, niin mikä on ongelma. Eikö itsevarmuus kuitenkin ole se asia, jota me kaikki himoitsemme ja tavoittelemme?

Näyttääkö se typerältä, vai...?

Käsien pitäminen puuskassa on uhmaava ele, jota myös epävarma ihminen saattaa käyttää bluffatakseen (niin itseään kuin muitakin) ja antaakseen itsestään varmemman kuvan. Olipa kyseessä sitten bluffi tai ei, on ele kuitenkin uhmaava.
Mikäli siis haluat antaa itsestäsi uhmakkaan kuvan, ei käsien puuskassa pitämisessä ole mitään vikaa. Ihmiset tulkitsevat näitä signaleita myös alitajuisesti ilman varsinaista tietoa niiden merkityksestä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Willie sanoi:
Käsien pitäminen puuskassa on uhmaava ele, jota myös epävarma ihminen saattaa käyttää bluffatakseen...

Juurikin näin. Muistan kun eräs ammattiesiintyjä sanoi että sääntö numero 1 on: älä pidä käsiä puuskassa. Tämä aiheuttaa kuulijoissa heti ylimääräisen ihmetyksen jos puhe ja kehonkieli on ristiriidassa. Kädet puuskassa ei tehdä bisnestä, se karkoittaa asiakkaat pois. Miettikäähän jos menette kauppaan ja siellä alkaa isäntä juttelemaan asiakkaille kädet puuskassa! :david:

Willie sanoi:
Käsien pitäminen puuskassa on uhmaava ele, jota myös epävarma ihminen saattaa käyttää bluffatakseen (niin itseään kuin muitakin) ja antaakseen itsestään varmemman kuvan. Olipa kyseessä sitten bluffi tai ei, on ele kuitenkin uhmaava.
Mikäli siis haluat antaa itsestäsi uhmakkaan kuvan, ei käsien puuskassa pitämisessä ole mitään vikaa. Ihmiset tulkitsevat näitä signaleita myös alitajuisesti ilman varsinaista tietoa niiden merkityksestä.

Itselläni on usein toinen käsi leualla ja toinen sen alla "puuskassa", kun on vähänkään epäilystä(esim. aikasemmissa viesteissä mainituissa baari yms. oloissa), että keskustelu kumppanini saattaisi osoittaa aggressiivistä taipumusta.

Tälläkö siis itse provosoin aggressiivisuutta? Suht. ristiriitainen tilanne.

Belmondo sanoi:
BTW naisethan ristii jalkansa huomattavasti helpommi kuin miehet, koska lantio on leveämpi ja reidet kulkevat hieman ristiin luonnostaan. Siitä on tullut sitten korostetusti sukupuolinen ele, kuten niin monesta pienestä erostamme.

No nyt mä ymmärrän... Naisilla on jalat ristissä luonnostaan ja mä kun aattelin et vika on minussa ;)

Nojoo, asiaan. Kyllä toi jalkojen ristiminen hyvin natsaa yhteen naisten jalkojen ristimisen kanssa. Sillä ilmeisesti aikonaan ollaan haluttu viestittää tiettyä pidättyväisyyttä ja etäälläpysymistä, varsinkin herrasseurassa. Ehkä se viesti nykyään ei niin vahva ole ja kuuluu myös käytöstapoihin yms. Mutta sama visesti siitä on kuitenkin luettavissa.

Entä onko kellään muistissa hyviä esimerkkejä esim tv:stä tms. Itse ainakin muistan kuinka Juha Niemelä perusteli eroaan UPM:äm johdosta pitkillä työmatkoilla jne.. Olikin sitten takana vähän muutakin.

Heavy-rock sanoi:
No nyt mä ymmärrän... Naisilla on jalat ristissä luonnostaan ja mä kun aattelin et vika on minussa ;)

Vähän lisäselitystä tästä: Naisilla vastaava torjuva ele kun miehillä jalkojen ristiminen on kun pitävät polvet tiukasti yhdessä. Polvet kymmenen senttiä toisistaan tai jalat ristissä on niille rento asento.

Kato telkkarista joskus tekstaamatonta draamasarjaa ilman ääntä. Aika helposti pystyt päättelemään hahmojen tunnetiloja ja suhtautumista toisiinsa.

Tällainen on lukemisen alla nyt:

Ymmärrä elekieltä- näetkö mitä sanon sinulle?

Laura Benyik

Hyvä kirja havainnolistavin kuvin.

Eikös Ihmisellä ole 21 eri tapaa elehtiä, jos joku valehtelee, eli 21 eri tavalla huomaa jos vaan osaa lukea ihmistä tarpeeks hyvin, että se valehtelee? Yritin yks päivä ettiä guuggelilla, mutta ei vaan löytyny.

Jos joku tietää mokoman linkin, niin viittiskö heittää sen tänne?

Eikös Ihmisellä ole 21 eri tapaa elehtiä, jos joku valehtelee, eli 21 eri tavalla huomaa jos vaan osaa lukea ihmistä tarpeeks hyvin, että se valehtelee? Yritin yks päivä ettiä guuggelilla, mutta ei vaan löytyny.

Jos joku tietää mokoman linkin, niin viittiskö heittää sen tänne?
Taitaa olla kyse myös "mikroilmeistä", laitapa googleen "microexpressions". Tässä yksi linkki: http://www.eyesforlies.blogspot.com/2005/03/micro-expressions-test-yourself.html
Näin joskus aiheesta mielenkiintoisen dokkarin, siinä oli USA:n presidenttiä ja muita suurmiehiä analysoitu kuvanauhojen perusteella. Mikroilmeet välähtävät kasvoilla niin nopeasti, ettei kaikki edes pysty niitä lukemaan. (Tuolla sivulla on testikin, oli mun mielestä aika helppo, sain kaikki oikein:D)

Muu kehonkieli on sitten vielä erikseen, mitä valehteluunkin tulee.

Näin joskus aiheesta mielenkiintoisen dokkarin, siinä oli USA:n presidenttiä ja muita suurmiehiä analysoitu kuvanauhojen perusteella. Mikroilmeet välähtävät kasvoilla niin nopeasti, ettei kaikki edes pysty niitä lukemaan. (Tuolla sivulla on testikin, oli mun mielestä aika helppo, sain kaikki oikein:D)
Oon tainnut nähdä saman dokkarin, jossa oli mm. yks muija, joka näki tv-kameratallenteesta miten Clinton virnistellen hymyili, kun lausui ne kuuluisat sanat "en ole nainut Monica Lewinskyä"...Näin saman virnistyksen, eli ei siihen "experttiä" tarvittu. :jahas: Tosin Clinton harvemmin näyttää miltään tosikolta, jos viimeisillä presidentinpäivilläänkin ajeli polkupyörällä Valkoisen talon käytävillä. :rolleyes:

Demokraatit kunniaan. :piis:

Itselläni on usein toinen käsi leualla ja toinen sen alla "puuskassa", kun on vähänkään epäilystä(esim. aikasemmissa viesteissä mainituissa baari yms. oloissa), että keskustelu kumppanini saattaisi osoittaa aggressiivistä taipumusta.

On Bas Ruttenin opetukset katsottu tarkkaan. ;)

Ja tässä Tony Scottin True Romance, pirun hyvä elokuva muuten. Muistaakseni jostakin tarkistin aikoinaan, ettei tuo pitäisi paikkaansa, mutta aivan varmaksi en voi mennä tältä tietopohjalta sanomaan. Paitsi tosin kyseisessä elokuvassa väitettiin, että naisilla olisi 20 ja miehillä 17 eri valehteluilmettä.

Weiland ja Uwish, ette sattuisi muuten muistamaan tuon dokumentin nimeä? Psykologiaa ahkerasti opiskeleva äitini kertoikin joskus noista mikroilmeistä ja olivat katsoneet jossakin koulutuksessa saman - aika räikeä busted kyllä. :D

Joskus porukoilla satuin lukemaan toissavuosikymmeltä peräisin olevaa kirjaa juuri näistä ihmisten tunteita viestivistä asennoista ja eleistä. Luonnollisesetikaan en muista kirjan nimeä.

Perusidea monessa asennossa kuitenkin oli se, kuten täälläkin on jo todettu, että jos jokin jäsen muodostaa toisen kanssa lukon (jalat tai kädet ristissä), on puhuja varautunut tai sulkeutunut.
Vastaavasti korostettiin esimerkikisi työhaastatteluissa kiinnittämään huomiota asennon avonaisuuteen ja välittyvään kiinnostukseen. Esimerkiksi toista puhujaa kohti nojautuminen viestii mielenkiintoa ja kyseiseen ihmiseen keskittymistä.
Kirjassa oli myös esitelty johtaja-asentoja:D

Uhatuksi itsensä kokevaa ihmistä on mielenkiintoista seurata sivusta, lihasten jännittymisen, pälyilyn, käsien nyrkkiinpuristamisen ym näkee helposti. Vastaavasti tilannetta rauhoittavilla ihmisillä on yleensä sitä rauhallisuutta viestivä avoin asento, kuitenkin riittävä etäisyys varsinkin jos uhatun eleet säilyy vahvasti uhattuina.

Mielenkiintoinen aihe:)

Itse pidän käsiä puuskassa aika usein ja syitä ja tilanteita on monia, mietitäänpä: kun pähkäilen jotain, kun olen kyllästynyt, kun olen varautunut, mutta haluan toisaalta viestittää selkeästi etten ole hyökkäämässä(silloin en pitäisi käsiä niin huonossa ja passiivisessa asennossa), kun käsiä väsyttää, kun haluan esittää etten jaksa olla seurallinen juuri nyt jne.

Jos joku ottaa agression merkkinä pelkän käsien puuskaasennon kokonaisuutta osaamatta lukea niin voi ihme, jo olisi kai sitten jo aika herätä.

Jos pelkään että joku voi olla arvaamatta väkivaltainen pidän vaistomaisesti sivuasentoa ja kättä "miettivästi" leualla. Ja nyt kun mietin niin aika samalla lailla kuin AM mainitsi, toinen käsi puuskassa...psykologia egomaanin kohdatessa onkin sittten jotain muuta.

Ja valehtelemisesta..
Jotkut valehtelijat paljastavat itsensä heti kättelyssä selittämällä liikaa ja turhia, toisilla käy inhon eleet kasvoilla kun valehtelevat hetkittäin. Syytä en tiedä.
Pienen hetken ehkäpä jokin ihmisen sisällä empii ennen sitä valhetta, ehkä jokin osa aivoja kamppailee hetken esitetyn todellisuuden version kanssa(?) ja sen ehtii huomata. Jos ei inhona niin pikkuriikkisenä empimisenä..

Oma rotunsa ovat patologiset valehtelijat, mutta heissäkin näkee tuota ilmiötä yllättävän usein. Ja sitten se itse puheen sisältö on jotain ihan muuta kuin mitä todellisuus ylipäätänsä vähääkään pidemmällä tähtäimellä katsottuna.

Valehteleminen on aihe josta voisi turista kyllä iät.

Joskus luin sellaisen kirjan minkä nimi oli Metapuhe, kirjoittajaa en enää muista, mutta toi uutta näköalaa silloin aikanaan...

En muista mistä kuulin tai luin, mutta jossain kuitenkin oli sellanen juttu että yleensä jos ollaan porukassa niin ihmiset hakeutuu tiedostamatta samaan asentoon kun muut. vaikka esimerkiks istutaan jossain pöydän ympärillä ja joku laittaa kädet puuskaa, niin hetken päästä jollain toisellakin on ellei kaikilla.

Ite oon ihan huvikseni välillä koittanu että toimiiko toi oikeesti ja tieotsesti menny johonki asentoo ja kattonu seuraako muut perässä alitajusesti. ( ei siis mitää jooga-asentoja vaan ihan perus, miten ny voi luonnollisesti olla)

Laittakaa kokeiluu, katotaan onko meitä pojat kusetettu.

ihmiset hakeutuu tiedostamatta samaan asentoon kun muut

Olen kuullut ja kokeillut myös. Tapahtuu erityisesti tilanteissa, joissa ihmiset on aavistuksen vieraassa tilanteessa ja pyrkii sopeutumaan huomaamattomasti. Aika lyhyellä aikavälillä voi kaikilla olla jalat samalla tavalla ristissa tai leuka nojata samalla tavalla käteen.
Mutta varokaa vaan, kun tätä alkaa tarkkailemaan, niin itselle tulee pakkomielle etsiä asento, jota ei kellään sillä hetkellä siinä tilassa ole:hyper:

Taas näkyy tässäkin ihmisten laumasieluisuus.... mukaudutaan muiden olemukseen että sovitaan ryhmään.

Ootteko koskaan kokeillu hymyilemistä ruuhkabussissa vakavan pärstäkertoimen ylläpitämisen sijaan tai juttelemista täydessä hississä unohtaen kokonaan sen, että pitäisi tuijottaa kerrosnumeroiden vaihtumista? Heti kun lähtee poikkeamaan meidän kirjoittamattomista sosiaalisista säännöistä, tyyppi on outo. Musta oudompaa on hiljaa tuojotella kerrosnumeroiden vaihtumista kun toisten ihmisten kanssa jutteleminen. Luonnollisempaahan ihmiselle on sosiaalinen käyttäytyminen... ainakin periaatteessa.

Monet meistä, varsinkin naiset ymmärtää ja tulkitsee elekieltä ihan alitajuisesti. Mutta elekielestä tulee todellinen työväline kun sitä osaa käyttää tietoisesti. Silloin vasta sen merkityksen ja hyödyn oikeasti ymmärtää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom