Ihana kevät - kamala allergia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ilmatar
  • Aloitettu Aloitettu
Keuhkoihin se mullakin loppu kädessä lyö!!

Oltiin eilen ulkona,puolitoista tuntia...se riitti---hengitys muuttui pinnalliseksi ja nauraessa meinas tukehtua. Onneksi nyt kannan sitä piippua mukana!

Nyt toivon ja rukoilen että sääennuste pitää paikkaansa..
sataa sataa ropisee...PALJON!!

Astmahoitajan ohje oli, et lääke kandee ottaa hampaidenpesun jälkeen ja sit viä huuhtoa suu. Puhtaaseen kiilteeseen se ei pääse niin kiinni. En muute mitää tästä tietäis, mut nuoremalla tytöllä on ollu jonkin aikaa astmalääkitys

Ja jos on ihan villiä yskää, kannattais melkei käydä kuunteluttamassa keuhkot. Aika suuri osa astmadiagnooseista löytyy just ärhäkän yskän avulla. En halua maalata piruja seinille, mut itelläki kävi sillai yhtenä keväänä. Rasituksen jälkeen yskitti ja yskitti, kuivaa kakomista... Sit löydettiin muutama pieni astmapesäke. Käytin n. kuukauden hengitettäviä lääkkeitä ja sit ei sen jälkeen oo ollu mitää. Tästä jo useempi vuosi.

Ärrä sanoi:
Rasituksen jälkeen yskitti ja yskitti, kuivaa kakomista... Sit löydettiin muutama pieni astmapesäke. Käytin n. kuukauden hengitettäviä lääkkeitä ja sit ei sen jälkeen oo ollu mitää. Tästä jo useempi vuosi.

No hui :eek: Voispa ehkä varata työterveyteen ajan, jos ei ala viikonlopun aikaan helpottaa. Parempihan se on hoitaa vaiva heti pois, ettei tuu jotain loppuiän riesaa...

Mulla on nuorempana epäiltykin astmaa, kun sairastelin jatkuvasti keuhkoputkentulehduksia. Kokeilin ties mitä piippua sun muuta, mutta ei kai se loppupeleissä sit sitä ollut. Nykyisin toi kuiva, inhottava yskä tulee just keväällä siitepölyaikaan, muuten ei ongelmia.

Mun piina alkaa (enemmän tai vähemmän) onneksi vasta heinien myötä...

Sillävälin:
http://alienlovespredator.com/index.php?id=112:

Allergy season is kicking my ass. Or as my buddy Jason puts it, TREES ARE FUCKING IN MY EYES. I only started having these allergies a few years ago, and before that I used to laugh at other people who had them. Now I have become one of the weak. It's a cruel joke that Bitch Nature plays on us in the spring - the few weeks out of the year we have perfect temperatures, it has to come with the feeling that your head is slowly melting away. Oh yeah and get this, I just got a prescription for Allegra and I'm reading through the directions, and one of the possible side effects is nasal congestion. NASAL CONGESTION.

HEY TREES, GET A ROOM
Voihan sen näinkin ajatella :D

Heh, hyvä tuo S-T:n quottaama pätkä. ;)

Vituttaa kun tämä oireilu vaan jatkuu ja jatkuu. Liikunnan ilosta ei ole tietoakaan, kun henkeä saa haukkoa kuin kala kuivalla maalla. Aamuisin oon heränny aina toiveikkaana, että jokos tänään... mutta ei sitten tänäänkään. Tuntuu melkoisen oudolta, kun liikuttua saa vain n. 3-4 kertaa viikossa. :( Mä en kyllä oikein osaa sanoa että auttaako nuo mun astmalääkkeet millään tavalla. Kotona käveleksiessäkin hengästyttää... se ei kai ole ihan normaalia? Mua ei yskitä, mut tuntuu kuin ei saisi tarpeeksi happea ja sit pitää hengittää tooooosi syvään ja rauhallisesti, että olo helpottuu. V-I-T-U-T-T-A-A.

Faidra sanoi:
Tuntuu melkoisen oudolta, kun liikuttua saa vain n. 3-4 kertaa viikossa. :( Mä en kyllä oikein osaa sanoa että auttaako nuo mun astmalääkkeet millään tavalla. Kotona käveleksiessäkin hengästyttää... se ei kai ole ihan normaalia? Mua ei yskitä, mut tuntuu kuin ei saisi tarpeeksi happea ja sit pitää hengittää tooooosi syvään ja rauhallisesti, että olo helpottuu. V-I-T-U-T-T-A-A.

Ei todellakaan kuulosta normaalilta, lääkäriin vaan uudelleen. Mä tiedän miltä tuntuu, kun henki ei todellakaan kulje ja oikeilla lääkkeillä olon saa aivan normaaliksi. Esim. tuo aikaisemmin mainostamani Buventol on ainakin mulle ollut tosi pätevä lääke. Tosin se, mikä toimii jollekulle, ei välttämättä toimi toiselle. Mun muistaakseni oon kokeillut joskus samaa lääkettä, jota sullakin suihkeena oli, eikä siitä ollut yhtään mitään iloa.

Jos ei YTHS:llä oikein oteta asiaa vakavasti, kannattaa maksaa ja mennä yksityiselle. Jos oireilu vaan jatkuu ja jatkuu, on ehkä syytä testata mahdollista astmaattisuutta.

Mä tiedän ton tunteen, ettei oo mitään yskää, mutta silti tuntuu KOKO ajan, että ilma ei kulje. Ihan kun hengittäis jonkun tosi vahvan filtterin läpi, jonka kautta ei saa tarpeeks happea. Siihen löytyy parannus, usko pois. Tsemppiä. :)

Oikein pahasta allergiasta kärsivien kannattaisi varmasti harkita siedätyshoitoa. Itselläni ei ole siitä kokemusta, mutta muutamalla tuttavalla on. Heti siitä ei tietysti apua saa, sillä hoito kestää useamman vuoden ja vaatii sitoutumista. Tulokset ovat kuitenkin olleet usein todella hyviä. :)

Huh, tänään oli pakko käydä lääkärissä, ku tästä tukkoisuudesta ei tuu mitään! Tätä ei kestäis kyllä Erkin veli Heikkikään! :( Nyt on lääkkeitä satasen eestä ostettu! Nappasin niitä naamaan ja sit on vaan nukuttu ja nukuttu! Aivan tajuttomasti siis väsyttävät nuo!

Ja ääh, toivottavasti ei oo astma puhkeemassa uudelleen, ku lääkäri sano, että keuhkot vinkuu.. voi paska.......

Cassu sanoi:
Oikein pahasta allergiasta kärsivien kannattaisi varmasti harkita siedätyshoitoa. Itselläni ei ole siitä kokemusta, mutta muutamalla tuttavalla on. Heti siitä ei tietysti apua saa, sillä hoito kestää useamman vuoden ja vaatii sitoutumista. Tulokset ovat kuitenkin olleet usein todella hyviä. :)
Mulle lääkäri juuri suositteli siedätyshoitoa ja olen sitä vakavasti harkinnut, koska tuokin lääkäri sanoi siedätyksen tulosten olevan nykyään tosi hyviä. Edes eläinallergia + lemmikkieläin ei tämän lääkärin mukaan enää ole mikään ongelma, kun siedätys tehoaa useimpiin potilaisiin. Kolmisen vuotta se kuulemma kestää kokonaisuudessaan ja aluksi piikillä käydään viikoittain, sitten parin viikon ja lopuksi kuukauden-parin välein. Tietysti rahaa menee tuon kolmen vuoden aikana jonkin verran, mutta eipä ne lääkkeetkään ilmaisia ole ja elämänlaadun paraneminen varmasti olisi sen arvoista. Julkiselle jos pääsee siedätyshoitoon niin sitten on halpaa, mutta julkiselle ei kaiketi siedätykseen pääse kun todella_pahasti_allergiset (tämmöinen "tavallinen" paha allergia ei ole vielä syy), tai esim. jos työssään joutuu väkisin jatkuvasti allergiaa aiheuttavien asioiden kanssa tekemisiin. Siitepölyallergioiden siedätyshoito aloitetaan yleensä syksyllä kun siitepölykausi on ohi.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
nyt lähinnä iho oireilee. hillitön kutina 24/7 vaikka kaikki muut allergisoivat asiat on poissa paitsi siitepöly, siltä kun ei pääse karkuun. ikkunaa voi pitää auki vasta kun on satanut.
iho punoittaa ja ihottumaa löytyy. ei heti kiinnosta lähteä liikkumaan kun tuntee olevansa ruma mutta yritän pari kertaa viikossa käydä. kauppareissukin on minulle liikaa.

masennus on taas pahenemassa. kun suree poismennyttä mummia ja kaikki allergeenit, astma ja atopia hyökkää samaan aikaan pahoiksi niin elämänhalu on aika nollassa. olis edes isompi kämppä niin voisi pitää makuuhuonetta puhtaampana mutta pitää elää kaksin yksiössä :(

Elämä ilman piippua on alkanut!!
Hitaasti mutta varmasti...sormet ristissä,hengitystä melkein pidättäen.
Turussa on kyllä satanut viime päivinä niin paljon että sekin helpottaa :)

Ja,onneksi,ONNEKSI,en ole vielä tähän elämään mennessä kärsinyt heinistä,toivottavasti jatkuu myös näin.

Onneksi kevät on vain kerran vuodessa :)

No niin, noston paikka :jahas:

Eli tänä keväänä se sitten alkoi reippaasti aikaisemmin kuin muina. Kuiva ilta- ja aamuyskä alkoi vaivaamaan ja toinen silmä meni punaiseksi. Ajattelin, että täähän nyt liittyy viime viikkoiseen kuumevirukseen, mutta paskan marjat. Siitepölytiedotus auki ja siellähän kartalla möllötti koivun punaiset pallerot. Mä en voi käsittää, miten mun elimistö voi olla nykyään näin tarkka, ennen kun ei ollut allergioista tietoakaan.

Suun kautta otettavia lääkkeitä oon syönyt nyt kuukauden, ihan vaan siksi, että saan ainakin parhaan mahdollisen suojan, etten (toivottavasti) oo kisoissa ihan tukossa. Tänään lähti käyttöön silmätipat ja kai se nenäsumutekin on jostain kaapista kaivettava esiin.

Tästä keväästähän ei onneksi pitäisi ennusteiden mukaan tulla lähellekään yhtä paha ku viime keväästä, toivotaan niin. Mut on tää silti paskamaista.

Taidan alkaa kirjoittaa työhakemusta tuonne, missä noita siitepölytiedotteita tehdään. Voivat myydä kaikki hienot mittauslaitteensa pois, laittavat vaan mut seisomaan pihalle ja katsovat reaktioita :D

Oon ollut ehkä noin 20 vuotta siitepölylle todella pahasti allerginen ja nyt, ensimmäistä kertaa, kohdalle osui lääkäri joka ihan oikeasti määräsi kunnolla lääkkeitä eikä vaan voivotellut että kyllä niillä perustableteilla + nuhasumutteella ja silmätipoilla pitäisi pärjätä. Ja ei muuten todellakaan pärjää siinä vaiheessa kun siitepölyä on kunnolla ilmassa. Nyt sain reseptit loratadinin lisäksi myös duactiin ja singulairiin. Nuo kaikki edelliset on tabletteja ja lisäksi vielä nuhasumute ja silmätipat. Eli duactia lisäksi jos loratadin ei auta ja jos on oikein paha niin sitten vielä singulairia. Näistä kolmesta loratadin (joka mulla aikaisemmin on ollut käytössä) on kuulemma huonotehoisin, joten ehkäpä tällä lääkearsenaalilla pääsee jo ihan oikeasti oireista eroon. Vielä ei ole ilmassa siitepölyä niin paljon että pystyisin sanomaan miten nuo oikeasti auttaa, mutta toivoa on :)

Täällä eletään Clarinasen voimalla jo toista viikkoa. Tiedän, ei pitäis käyttää yli 10 vuorokautta putkeen, mutta minkäs teet... kun on aika turha haaveilla hengittämisestä jos ei jollain saa tuota kärsää auki. V-mäistä... lisäksi mukana Kestine, jossa ei nykyään näköjään enää auta edes kaksi tablettia päivässä. Silmätipat otin eilen käyttöön kun kutisi niin ilkeesti ja eiköhän se astmapiippukin ala pian taas kulkemaan mukana...

Takkuisia treenejä odotellessa. :jahas:

Mä oon tänä vuonna päässy vielä helpolla tän allergian kanssa.

Viime vuonna taisin vetää näitä aikoja juuri kortisonikuuria pahan allergisen reaktion lievittämiseksi (6tabl /pv) ku naama oli pikkusen ruvella ja turvoksissa noitten pölyjen takia. Kyllä se sitten siitä nopeesti onneks rauhottu.

Nyt on allergialääkkeitä popsittu jo hyvän aikaa, eikä mitn suurempia ongelmia ole ollut, välillä vähä tukkosempaa ja silmiin sattuu mut niistä jää henkiin :D

Kannattaa muistaa että ilmankosteus on vain n. 45% päivällä. Sekin voi aiheuttaa oireita jonkin verran. Itselläni kurkkua kuivaa ja nenä on tukossa. Ympärivuoden joudun käyttämään nenäsumutetta ja allergialääkettä.

En suosittele kyllä reseptilääkkeitä kenellekään, nehän väsyttää ihan kamalasti. Luontaistuotekaupoista löytyy vaikka minkälaisia parempia vaihtoehtoja, esim. Pycnogenol, Nazaleze, suolapiippu... kannattaa kokeilla luontaisia vaihtoehtoja jos haluaa pysyä pirteänä.

En suosittele kyllä reseptilääkkeitä kenellekään, nehän väsyttää ihan kamalasti. Luontaistuotekaupoista löytyy vaikka minkälaisia parempia vaihtoehtoja, esim. Pycnogenol, Nazaleze, suolapiippu... kannattaa kokeilla luontaisia vaihtoehtoja jos haluaa pysyä pirteänä.

Tuosta suolapiipusta tuli mieleen, että onko kenelläkään kokemusta siitä ihmeen suolahuoneesta? Muistan ohimennen lukeneeni, että se auttais allergioihin, mutta kuulostaa kovin hämärältä ainakin mun korvaan :D

Täällä eletään Clarinasen voimalla jo toista viikkoa. Tiedän, ei pitäis käyttää yli 10 vuorokautta putkeen, mutta minkäs teet... kun on aika turha haaveilla hengittämisestä jos ei jollain saa tuota kärsää auki. V-mäistä... lisäksi mukana Kestine, jossa ei nykyään näköjään enää auta edes kaksi tablettia päivässä. Silmätipat otin eilen käyttöön kun kutisi niin ilkeesti ja eiköhän se astmapiippukin ala pian taas kulkemaan mukana...

Takkuisia treenejä odotellessa. :jahas:

Clarinasea saa toki käyttää vaikka jatkuvasti, mutta siinä oleva pseudoefedriini alkaa menettämään tehoa käytön jatkuessa eli sitten vaan se toinen vaikuttava aine (loratadiini) enää pelittää. Sama Duactissa ja Cirruksessa, missä on kans antihistamiini+pseudoefedriini yhdistelmänä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom