Ideoita pikkusuolaisiksi vappunaposteltaviksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Leona
  • Aloitettu Aloitettu
Enpä olisi uskonut, että tällaisia turhamaisuuksia kyselen... Nyt iski kuitenkin kauhea into (pakkomielle) tehdä vappuna tuleville vieraille jotain pientä kivaa syömistä. En ole mikään keittiöihme enkä muutenkaan innolla viettäisi kovin montaa tuntia keittiössä, joten jotain suhteellisen helppoa ja nopeaa pitäisi keksiä. Lisäksi olisi kiva, jos voisin tehdä naposteltavat etukäteen tänä iltana! Laitettaisko siis ideoita vappusapuskoista pinoon? :)

Omat ajatukseni tuntuvat nyt pyörivän vain muutaman idean ympärillä:
- Pikkupizzat (jos teen tänään, ovatko huomenna niin hyviä, pitäisikö pakastaa?)
- Coctail-piirakat erilaisilla päällysteillä (näihin turvaudun turhan usein)
- Pasteijat (kiva kana/kalatäyte hakusessa...)

:confused:

Railakasta vappua kaikille :kippis1:

Uudessa pirkkalehdessä oli paljon kaikkia suolaisia pikkupurtavia juhliin.

Mm. Juhlava pororulla (ei oo vaikee vaikka kuulostaa), Pestopuustit, Filo-lohitangot, Lohisuupalat, Kolmen maun hapankorppurullat ja pari piirakkaohjetta ym.

Jos sulla ei oo lehtee niin varmasti jollain tutullasi on, ja jos joku noista kuulosti kivalta ni voin kyllä raapustella tännekin reseptin!
Minnuuki vaputtaa nii ettei malta oottaa... Huomenna saa syyä hiilihydraatteja!! :D ... :rolleyes:

Edit... HASSUN HAUSKAA VAPPUA KAIKILLE!!! ....ja :kippis1:

Tässäpä kiva resepti, johon itsekin ajattelin turvautua:

QUICHE LORRAINE (ranskalainen kinkkupiiras)

Pohja:

3 dl jauhoja
100 grammaa leivontamargariinia
vähän suolaa
riittävästi vettä (desi-pari)

Jauhot ja rasva nypitään ja lisätään sen verran vettä, että saadaan sopivan kiinteä taikina. Painellaan taikina voideltuun vuokaan ja esipaistetaan 200 asteessa n. 10 min.

Täyte:

100 g savukinkkua
150 g voimakkaan makuista juustoa raastettuna
2 munaa
2 dl maitoa (tai kermaa/creme fraichea, jos oikein haluaa herkutella) ;)
basilikaa, mustapippuria jauhettuna

Kinkku ja juusto levitetään esipaistetulle pohjalle ja päälle kaadetaan basilikalla ja mustapippurilla maustettu munamaito. Paistetaan 200 asteessa, kunnen täyte on hyytynyt ja pohja kypsä (->15-20 min.)

Nautitaan hyvän punaviinin kanssa!

NAMINAMI :)

Klara vappen till alla! Joo, ja inte vatten... :kippis1:

Tämä nyt ei ihan vastaa sitä mitä kysyit, mutta suosittelen joskus kokeilemaan, jos ei "ohje" ole jo tuttu kaikille.

Eli tässä keino saada salaattiin uutta ytyä :)

Valitse mielesi mukaan raaka-aineita esim. tonnikala:D , paprika, tomaatti, kurkku, raaka sipuli, kinkku, herne-maissi-paprika, makaronia/pastaa jne.

Sekoita kermaviili johonkin valmiiseen dippikastikkeeseen ja lisää salaatin joukkoon. Helppoa, nopeaa ja vaivatonta. Ja jopa isäni söi hyvällä ruokahalulla "pupun ruokaa". Itse teen tämän salaatin kesän aikana useinkin kun grillataan ja makkarat ei innosta...

Halutessaan voi heittää tonnikalapurkin liemenkin salaattiin kostukkeeksi. Tietääkö joku millainen kalorilisäys siitä tulee? Siis verrattuna siihen, että valuttaa liemen viemäriin ja ottaa mukaan pelkät tonnikalat. Riippuu tietenkin siitä, onko tonnikala vedessä vai öljyssä, mutta olisiko edes suuntaviivoja?

Maitorahkaa olen myös kermaviilin tilalle ajatellut, mutta en ole vielä kokeillut. Mahtaisiko olla liian tönkköä?!?

Nopeat ovat esim valkosipuli-leivät..
Paahtoleipää
minimaalisesti marg.
PALJON valk.sip. murskana
Juustoraastetta sopivasti

Uuni 200-225 astetta ja anna juuston sulaa

Jos ei tykkää valkosipulista,voi esim. laittaa homejuustoa (ymf)

Linda..Kokeile EHDOTTOMASTI ruokajogurttia dippikastikkeeksi..on parempi vaihtoehto kuin kermaviili..suhkoht kevyttä ja hyvää,pehmeää Nam nam.

Sitten herkkusuille...myöskin nopeaa.

Pussi nachosseja (?)
Kanasuikaleita
"tortilla" kastiketta 1 prk. Itse käytän mietoa.
(eli sellainen santa marian punainen tortilla yms kastike)
Juustoraastetta

Paista suikaleet ja heitä kastike joukkoon
Aseta nachot uunipellille
Pistä kana-kastike täytettä hiukan jokaisen nachon päälle
Siihen päälle hitunen juustoraastetta

Uuni 200 ja juusto sulaa taas..

TODELLA hyviä ja maistuu KYLMÄN kaljan kanssa :kippis1:

Kiitos kaikille! Valkosipulileipä kuulostaa ainakin riittävän helpolta... :D

Trinity: milloin on tuo uusin Pirkka tullut? Minulle on yleensä se tullut, mutta nyt en tiedä, laittavatko sitä minulle enää kun en ole oikeasti kanta-asiakas (jostain muistan kuulleeni, että lehti laitetaan nykyisin vain Plussa-korttia aktiivisesti käyttäville)...

Originally posted by Tiukkis
Trinity: milloin on tuo uusin Pirkka tullut? Minulle on yleensä se tullut, mutta nyt en tiedä, laittavatko sitä minulle enää kun en ole oikeasti kanta-asiakas (jostain muistan kuulleeni, että lehti laitetaan nykyisin vain Plussa-korttia aktiivisesti käyttäville)...

Mulle lehti tais tulla eilen. Siinä oli kyllä tosi ihania ne reseptit. Nyt oon koulussa että ei oo lehtee käsillä, mutta kunhan pääsen kämpille ni voin kirjottaa reseptiä tänne jos haluut:)

Itse käytän plussakorttia ehkä kerran viikossa, joskus useammin. Riippuu aika paljon...
Mun vanhemmat saa vielä sen maku-lehdenkin missä on todella paljon ihania reseptejä, mutta minä en... en ole ilmeisesti ihan tarpeeksi ahkera kortin käyttäjä minäkään....?

Originally posted by Maaru

Linda..Kokeile EHDOTTOMASTI ruokajogurttia dippikastikkeeksi..on parempi vaihtoehto kuin kermaviili..suhkoht kevyttä ja hyvää,pehmeää Nam nam.

Kiitti vinkistä! Olenkin yritättänyt miettiä kevyempää vaihtoehtoa kermaviilille, joten kokeilen ruokajogurttia ensi kerralla :)

Originally posted by Linda
Kiitti vinkistä! Olenkin yritättänyt miettiä kevyempää vaihtoehtoa kermaviilille, joten kokeilen ruokajogurttia ensi kerralla :)

Onhan valion kevytkermaviili, 3,5% rasvaa (hyla-tuote). Ruokajogurtissa 6%.

Kiitos Trinity! Älä turhaan näe vaivaa kirjoittamalla tänne reseptejä, saan sen lehden varmaankin vielä jostain katsottavaksi...

kinkkupannari!

Yksi mielestäni hyvä (ja kevyt, toivottavasti?) on tehdä 'pannari' (tietenkin osa vehnäjauhoista korvataan kaurahiutaleilla ja muita kikkoja..) rasvatonta maitoa, kananmunaa ja jotain.. muutaman kerran sötkyttelee niin kyl se onnistuu. paistetaan... ja täytteeks laitetaan kalkkunasuikaletta, raejuustoa, paprikaa ym.. ym.. sit kääritään rullalle. ..ulkomuistista menee mut hyvää on ainakin!:) ENTÄS MAKEITA RESEPTEJÄ..? niitä kyl tuntuu jostain syystä löytyvän iteltäkin enemmän...

Jos Trinity vain viitsit kirjotella, niin olis tosi kiva saada ainakin noiden lohijuttujen ohjeita. Ei ole tuota pirkkaa kolahtanut omastakaan postiluukusta näköjään..

Eipä tässä muutakaan joten tässä tulee:):

LOHISUUPALAT

Pohja:
350g täysjyväviipaleita
50g voita

Täyte:
2 pkt (à 150g) kylmäsavulohta
1 pkt (200g) maustamatonta tuorejuustoa
1 tlk (150g) ranskankermaa
1/2 dl tilliä
5cm pala kurkkua
1/2 rkl sinappia
2 tl sokeria
1/2 tl suolaa
ripaus mustaa pippuria
1 rkl sitruunan mehua
3 liivatetta

Koristeeksi:
tilliä

Rouhi täysjyväviipaleet monitoimikoneessa leikkuuterällä. Lisää voi ja sekoita tasaiseksi. Painele pohjaseos tiiviiksi 20 x 20 cm kokoiseksi levyksi leivinpaperilla vuoratulle tarjottimelle ja nosta pohja kylmään kovettumaan.

Pane liivatelehdet kylmään veteen pehmenemään noin 10 min. Leikkaa kurkku pieneksi hakkelukseksi. Sekoita tuorejuusto, ranskankerma, hienonnettu tilli ja kurkut tahnaksi. Mausta sokerilla, suolalla, sinapilla ja pippurilla.

Kuumenna sitruunan mehu. Ota liivatteet vedestä ja purista niistä vesi pois. Sulata ne kuumaan sitruunamehuun. Kaada hieman jäähtynyt seos ohuena nauhana täytteen joukkoon sekoittaen.

Levitä täyte pohjalle. Leikkaa lohiviipaleet kuutioiksi ja ripottele täytteen päälle. Anna lohilevyn hyytyä jääkaapissa väh. 4h. Leikkaa levy sopiviksi paloiksi ja koristele tillillä.

Edit: kyllähän se Pirkka voi vielä keretä tulla vaiks huomenna :kippis1: ...

Tää otti mun silmään, kun joululahjaani selailin... Nyt tulee kokonainen resepti, jos joku jaksaa lukea :D

KOLMEN JUUSTON TORTTU (PIRKAN PARAS KEITTOKIRJA)
Pohja:
2 dl kaurahiutaleita
1 dl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
100g margariinia
½ dl maitoa
Täyte:
1 tlk päärynänpuolikkaita
1 ps emmental-mozzarella-juustoraastetta
1 pkt sinihomejuustoa
mustapippuria
timjamia tai persiljaa
2 kananmunaa
1 dl päärynöiden lientä
1 dl maitoa

Mittaa pohjan kuivat aineet ja sekoita. Lisää kylmä rasva ja sekoita ryynimäiseksi seokseksi. Lisää maito ja sekoita kunnes seos on tasaista.
Taputtele taikina voidellun vuoan (halk. n.25cm) pohjalle ja reunoille ja nosta vuoka kylmään kovettumaan.
Kuivaa päärynänpuolikkaat mahdollisimman kuiviksi talouspaperilla ja leikkaa sokeripalan kokoisiksi paloiksi. Pistele pohja ja levitä päärynäkuutiot pohjalle.
Leikkaa sinihomejuusto paloiksi ja levitä päärynöille. Peitä juustoraasteella ja pinnalle timjamia tai persiljaa. Päälle hieman mustapippuria.
Sekoita munat, maito ja päärynöiden liemi ja kaada ainesten päälle. Paista 225 asteessa n.20-25min.

Oisko sitten ruoan vastapainoksi suosituksia juomapuolelle?
Mikä ois hyvä kuohuviini alle kymmenellä eurolla?? Ei sais olla makea... mutta sellainen hedelmäinen tai jotakin:D ...
Täytyy syödä hyvin ja ottaa varovasti kun on ollu nyt tää low-carb-meininki...heh!

Suositut

Back
Ylös Bottom