Ideapark, kuningasidea?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

Mike

ATG
Pakkotoisto.com
Kaupunki
Helsinki
Olen joka kerta Manseen mennessä ihmetellyt Ideaparkkia. Aivan perseeseen rakennettu iso kompleksi kauppoja. Mikä idea tuossa on takana ja miten se kannattaa? Joku tuolla musta lista ketjussa kommentoi, että 5 kauppaa olisi jo lopettanut siellä.

Ketkä ovat käyneet siellä sisällä asti ja miltä se ylipäätänsä vaikuttaa? Pakko siinä jotain erikoista on olla kun niin omituiseen paikkaan on väsätty.

http://www.ideapark.fi/opencms/opencms/ideapark/

Tommoinen konseptikuva siitä joskus oli, ei kyllä vastaa tippaakaan originaalia.

Ideapark_iso.jpg

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kerran olen käynyt. Ei siitä nyt kovin ihmeellistä kuvaa jäänyt. En ainakaan ymmärrä, miksi pitää rakentaa sinne keskelle kauppakeskusta joku 15 m x 10 m jää? Kai se sit tekee siitä jotenkin übercoolin paikan :D

Kauppojahan siellä on, mutta ei itselleni tainnut hirveämmin mitään löytyä. Lähinnä kai vaatekauppoja tytöille.

EI se kovin kodikaskaan ollut, sellainen pitkulaisen muotoinen halli, jossa sitten jotain kasveja siellä täällä. Ei mielestäni eroa ainakaan edukseen muista suurista ostoskeskuksista.

Varmasti kannattaa oikein hyvin. Sijainti on näppärä, tampereelta 5min motaria, turusta ja helsingistä vajaa puolitoista. Työmatkalaisetkin täältä päin ajelee ohi päivittäin.

Nykypäivänä ihmiset alkavat tottua siihen että auto jätetään ruutuun, ja saman katon alta löytyy kaikki. Helpompaa noissa on käydä kuin kaupunkien keskustoissa.

Toki niitä liikkeitä alkuun tippuu kun vuokrat ovat huikeat ja alkuryntäys tasoittuu, vaan niin sai raision myllykin homman pelaamaan myöhemmin. Ja ideaparkkihan ei ole vielä valmis, eikö sinne tehdä vielä rautakaupat, autokaupat yms. liikkeet tosimiehille ;)

Itseäni paikka ei sinällään viihdytä, tosin ei ihme kun olin tuolla myllyssä puolitoista vuotta duunissa, tatti ottassa.

User Name

Ei se nyt ihan perseessä ole, pari kilsaa meiltä :)
Ruokaostoksilla tulee käytyä pari kertaa viikossa euromarketissa ja onhan siellä Alko ja apteekkikin. Muuten tuntuu olevan lähinnä vaatteiden himoshoppaajille suunnattu + paljon huonekaluliikkeitä.
Ei mikään maata mullistava paikka mutta ihan kohdallaan lähikuntien asukkaille, ei tarvitse aina mennä Tampereella asti kaupoille...

ideapark

Ihan siisti paikka ja aina kun tulee ajettua Tampereelle käväsen siellä.
Siellä on yllättävän kattavasti erikoisliikkeitä vaikka ostarina muuten melko basic.

Jos Keskisten kyläkauppa kannattaa Tuurissa niin miksei IdeaParkkikin vois kannattaa 3-tien varrella 10km Tampereelta?

Minäkin jo rakennusvaiheessa ihmettelin, että mitä järkeä tuossa on. Ja aina kun sieltä tulee jotain uutispätkää, niin huvittuneena laskeskelen siellä taustalla näkyviä ihmisiä. Hyvä, jos yksi tai kaksi ihmistä näkyy siellä valtavilla käytävillä pyörimässä.
Olen jättänyt käymättä koko paikassa pelkästään sen äärettömän hypetyksen takia mikä avattaessa oli. Ja vieläkin ihmiset kyselevät "joko olet käynyt Ideaparkissa?" - ihan niin kuin se olisi jokin pyhiinvaelluskohde. Eihän tästä olisi kuin vartin matka, mutta miksi vaivautua kun lähempääkin löytyy kaikki tarvittava.
Kyllä tolle rakennukselle varmaan tulevaisuudessa järkevää käyttöä löytyy. Nyt on vain sellainen fiilis, että se pystytettiin pelko perseessä, ettei joku muu vain ehtisi ensin.

Kerran käynyt. Aika turha paikka oli, ei mielestäni ole mitään syytä lähteä Lempäälään ajamaan parin kaupan takia. Porukat tietysti välillä käy tuolla tarjousten perässä, mutta niinhän nuo yleensäkkin tekevät.

Sinne meni Lempäälän kunnan rahat ja aika vähän hyötyneet. Varsinkin kun Ikeakaan ei tule tuohon kylkeen :)

Itse en ole siellä käynyt, koska kammoan tommosia mestoja missä saa kävellä ihan törkeesti ennenkun pääset mihkään, jo pelkkä citymarketissa ruokaostosten teko ja koko kaupan läpi käveleminen tuo frustraatiota.

Mutta jos tuo oli kuningasidea, niin mikäs tää sitten oikein onkaan... Itseni noin mieheksi tuntien en kyllä kertakaikkiaan jaksa uskoa, että juurikaan tekis mieli lähteä tommoseen "miesten retail parkkiin" ostoksille. Ei, kun mies (ainakin minä) tarvii jotain autoon, rautakaupasta tai varaosaan, niin se tietty yksittäinen tarve mennään hakeen lähimmästä mahdollisesta paikasta jossa hinta/laatu on riittävän kohdallaan eikä todellakaan lähdetä kierteleen mitään retail parkkeja. Vähän tulee samanlainen fiilis kun joskus telkkarissa mainostettiin "Taistelevat virtaset" ohjelmaa, jossa oli tarkoitus ruotia naapureiden kiistoja ja haettiin ohjelmaan osallistujia. Eipä sitten tullut sitä ohjelmaa koskaan ulos. Meikä arvas heti, ettei Suomalaiset lähe tommosen mukaan... Eikä lähe miehet tommoseen ao. juttunkaan. Ugh.

"Lempäälän Marjamäkeen tulossa miestenmaailma

Liikekaupunki Ideaparkin viereen rakennetaan kahdeksan hehtaarin kokoinen Retail Park Areena. 80 000 kerrosneliön kokoinen Areena sijoittuu Ideaparkin pohjoispuolelle, Helsinki-Tampere- moottoritien varteen.
Areenan puuhamiehinä on Maskun Kalustetalon omistaja Topi Sukari ja kiinteistösijoittaja Juha Koivurinta ja suunnittelusta vastaa Schauman Arkkitehdit Oy:n Vesa Arosuo.
Areenasta suunnitellaan miesten maailmaa, johon sijoittuisi mm. auto-, rauta- ja varaosakauppoja.
Rakennuskustannukset ovat noin 80 miljoona euroa.
Hankkeesta on tehty esisopimus Lempäälän kunnan kanssa."

(Lähde 25.7.07: http://www.lempaala.fi/elinkeinotoimi/ajankohtaista/ )

Lempäälä parka. Jää loppujen lopuksi noista hankkeista paskaa käteen, eli läjäpäin velkaa. Sääliksi käy kuntalaisia. Toivottavasti saavat johonkin vastuuseen edes itse valitsemansa tollot päättäjät, mutta tuskin.

Kyllä mä näkisin ton business-ideana aika pirun hyvänä. Varmaan kymmenisen kertaa käynyt ja aina sitä porukkaa on ollut vähän helkkaristi. Voi tosin olla, että arkipäivänä päiväsaikaan voi olla aika hiljasta. Pikkusisko myy tuolla huonekaluja ja ymmärtääkseni myynti on kokolailla samanlaista kuin muuallakin.

Se, että muutama kauppa on lopettanut ei kuulosta ihmeelliseltä. En tiedä mitä kauppoja ovat mutta osa liikkeistä on kyllä niin väärässä paikassa kuin mahdollista. Oikeastaan osa liikeideoistakin on lähinnä vitsejä. Esmes yhtä kauppaa olen ihmetellyt sillä näyttää kuin se olisi joku hobittien vaatekauppa suoraan Sormusten herrasta. Kuka helkkari siellä käy ostoksilla? Maahiset? Vesihiisi? Asterix?

Löytyy myös sellaisia a la carte -kahviloita. Eikö näiden pitäisi olla Mannerheimintiellä eikä Lempääläläisessä ostarissa?

eikö tämän ideaparkin pistäny pystyyn maskun kalustetalojen omistaja joka myi kaikki kalustetalot ja sijoitti melkein kaiken massinsa tohon. Näin siis olen kuullut kun todella kaukaunen tuttu olisi tämä henkilö. En tiedä sitten onko tämä täysin totta?

Pari niistä lopettaneista kaupoista oli jotain pikku "erikois" puoteja.
Toinen tais olla joku kalamesta.. Ite oon pari kertaa käyny ihan jees ei tarvi lähtee treeltä asti hakee vaatteita.

Kävin tuolla samal kun käytii Valkeakoskel ja ei voi todeta kun että melko turha paikka. Liikevalikoima on kyl suppea vaikka niitä helvetist tuol onki. Kaikki tyyliin vaate- tai rihkamakauppa sekä joku euromarketki sielä toisen ruokakaupan kans. Näin ainaki tänä kesänä.

talvella kävin ja oli täysin hukkaanheitetty päivä. ei mitään erikoista, täysin tavallisia kauppoja ja ruokaa ei saanut millään kun jokapaikassa oli massiiviset jonot. parkkipaikkaakin etsin about 20minuuttia ja senkin jälkeen piti jättää auto laittomaan paikkaan. :curs:

itse en ainakaan ymmärrä miten ideapark vetää niin paljon porukkaa, samat ostokset voi hoitaa minkä tahansa yli 30 000 asukkaan kaupungin keskustassa.

eikö tämän ideaparkin pistäny pystyyn maskun kalustetalojen omistaja joka myi kaikki kalustetalot ja sijoitti melkein kaiken massinsa tohon. Näin siis olen kuullut kun todella kaukaunen tuttu olisi tämä henkilö. En tiedä sitten onko tämä täysin totta?

Ei ihan täysin:

Kalustetalosta Sukari ei aio luopua, vaikka hänet tunnetaan yllätyksellisistä päätöksistä. Hän myi esimerkiksi Kaarinaan vuonna 2002 valmistuneen liikekeskuksen kiinteistöt pois heti niiden valmistuttua ja vuonna 2004 hän myi Maskun liikekeskuksen kiinteistöistään puolet rahoittaakseen Ideaparkia.

- Maskun Kalustetalo on liiketoimieni sydän ja sitä kautta kaikki muu on tullut mahdolliseksi.

Silti myyntikään ei ole ollut kaukana. Toinen huonekalukonkari Mauri Ikola yritti ostaa Maskua Topilta ennen kuin päätyi hankkimaan nyt Suomen markkinaykköseksi pyrkivän Vepsäläisen.

- Neuvottelimme pitkään, mutta menin puihin viime hetkillä. Nyt olen päättänyt, että Maskun Kalustetalo ei ole myytävänä, sanoo Topi topakasti.

- Ensi vuonna valmistuu 60:s Maskun Kalustetalo. Siinä menee raja. Enempää niitä ei Suomeen mahdu. Sitten pitää katsoa ulkomaille. Suunta voi olla Ruotsi, Norja ja Tanska, mutta ehkä sittenkin todennäköisemmin Viro, Liettua, Latvia ja Pietari. Tallinnasta katsomme jo toisenkin myymälän paikkaa.

http://www.turunsanomat.fi/talous/?ts=1,3:1004:0:0,4:4:0:1:2006-07-22,104:4:393115,1:0:0:0:0:0:

Varmasti kannattaa oikein hyvin. Sijainti on näppärä, tampereelta 5min motaria, turusta ja helsingistä vajaa puolitoista. Työmatkalaisetkin täältä päin ajelee ohi päivittäin.
Saako sieltä jotain mitä Helsingistä ei saa? Onko siellä yhtään kauppaa mitä täällä ei olisi?

Veikkaan, että nuo autokaupat sinne viereen vois ollakin ihan hyvä veto koska yleisesti ainakin luullaan (voi olla tottakin) että Helsingin ulkopuolella saa parempia diilejä vaihdokista ja reilu tunti ei ole matka eikä mikään autoja katsomaan.

Jos Keskisten kyläkauppa kannattaa Tuurissa niin miksei IdeaParkkikin vois kannattaa 3-tien varrella 10km Tampereelta?
Keskisellä on olevinaan jotain erikoista siinä sen putkassa, "maailman suurin kyläkauppa". Mikä IdeaPark on, Suomen suurin maalaiskauppakeskus?

Kyllä mä näkisin ton business-ideana aika pirun hyvänä. Varmaan kymmenisen kertaa käynyt ja aina sitä porukkaa on ollut vähän helkkaristi. Voi tosin olla, että arkipäivänä päiväsaikaan voi olla aika hiljasta. Pikkusisko myy tuolla huonekaluja ja ymmärtääkseni myynti on kokolailla samanlaista kuin muuallakin.
En mäkään usko, että toi kokonaan kaatuisi mutta mitään sen kummempaa erikoista tuossa ei ole. Edelleen oon sitä mieltä että fiksua olisi saada ne autokaupat sun muut tuonne kupeeseen. "Miesten maailma" tosin kuulostaa vähän typerältä jos siellä on pari isompaa autoliikettä ja rautakauppa, multa meni ainakin se pointti ohi.
Se, että muutama kauppa on lopettanut ei kuulosta ihmeelliseltä. En tiedä mitä kauppoja ovat mutta osa liikkeistä on kyllä niin väärässä paikassa kuin mahdollista.
Juuh, tää on jännä juttu jota vois verrata vaikka Kampin kauppakeskukseen. Eipä sekään kaikilta osin mikään jättimemenestys ole, eikä sinänsä pitäisi olla sijainnista kiinni... Vai hetkinen, onko sittenkin? Toki keskuksien ideoissa on iso ero ja kauppojen lopettamisen syissä, pointti kuitenkin oli se, että ei muutaman kaupan lopettaminen kerro koko paikan menestyksestä mitään.

Oikeastaan osa liikeideoistakin on lähinnä vitsejä. Esmes yhtä kauppaa olen ihmetellyt sillä näyttää kuin se olisi joku hobittien vaatekauppa suoraan Sormusten herrasta. Kuka helkkari siellä käy ostoksilla? Maahiset? Vesihiisi? Asterix?
:lol2:

Kummallista.
Niin on.

En ole ite käyny, varmasti tulee kuitenkin jossain vaiheessa ohi ajaessa käytyä. Kaikki ketkä on käyny (Helsinkiläisiä tosin) on sanonu, että ei sinne oo mitään järkeä mennä kun ei siellä mitään erikoista ole. Lähempänä asuville ehken jotain järkeä onkin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom