Hyviä hauis ja olkapää liikkeitä ilman painoja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Wanaja
  • Aloitettu Aloitettu
Jonkun aikaa sitten jätin lääkärin neuvosta painot sikseen, koska kuulemma voi vaikuttaa pituuskasvuun negatiivisesti kun on kasvu kesken (ja 170cm pitkänä en hirveästi lähde tinkimään :)). Sain ihan mukavasti ohjelman kasaan omalla painolla tehtävillä liikkeillä, mutta joitakin lihaksia on vaan harvinaisen vaikea treenata ilman painoja. Suurin ongelma tuli hauiksen treenauksen kanssa, jolle on löytänyt mitään järkevää liikettä. Tällä hetkellä teen erilaisia variaatioita perus leuanvedosta joilla pyrin kohdistamaan liikkeen hauikseen, mutta vaisut tulokset puhuvat puolestaan. Tuloksena noin vuoden treenauksesta ilman painoja hauis on jäänyt kehityksessä pahasti jälkeen muusta kropasta. Olkapään trenauksessa hätä ei ole ihan tämän näköinen, siihen etsin vaan vaihtoehtoisia liikkeitä kokeilun nimissä. Itse en ole tietoinen mistään omalla painolla tehtävästä hauis liikkeestä, paitsi tietysti oven sivukarmesta roikkuminen jota Stallone tekee Over The Top-leffassa :), joten kaikki ehdotukset tervetulleita.

Jaa että painoharjoittelu vaikuttaa negatiivisesti pituuskasvuun... Tuollaisesta en ole ennen kuullutkaan. Kyllähän se RASKAS painoharjoittelu liian nuorella iällä voi pituuskasvun hidastumista aiheuttaakin, mutta näin biologin mutu-tuntumalla veikkaisin, että että isompi merkitys on varmasti ravinnolla. Eli jos syöt riittävästi, voit varmasti "salaa" käyttää käsipainoja apuna joissain liikkeissä. Luulisin, että lääkärikin pelkäsi enemmänkin painoharjoittelun "ylilyöntiä", eli sitä, että treenataan liian isoilla painoilla ja liian rajulla intensiteetillä, jolloin kasvavat luut ja lihakset voivat herkemmin vaurioitua tai ravinnosta saatu energiamäärä ei riitä pituuskasvuun. En mä ainakaan näe mitään estettä, etteivätkö nuoret voisi käyttää painoja harjoittelussa, jos joku kokeneempi treenaaja on mukana neuvomassa. Oululaisilla saleilla näkee harva se päivä Kärppä-junnuja tekemässä kiertoharjoittelua, eivätkä ne mun mielestä mitenkään epänormaalin lyhyiltä näytä! :D

Pitää nyt vielä lisätä, että mun mielestä esim. liian kova laihduttaminen on kasvuikäisille paljon haitallisempaa kuin painoharjoittelu. Sen lopullisen pituuden ylärajan määräävät tietysti geenit, ja niillehän ei mahda mitään...

Moni on alottanu raskaan puntin kasvuiässä, ja yhestä ex.160cm käppänästä on silti tullut yli 10cm pidempi vuoden aikana..

Melkein laittaa ajattelemaan että jos ei halua hujopiksi niin ei saa tehdä mavea:D

Maitoa naamaan, kokikset pois niin kasvu menee normaalisti

Itsellä taisi jäädä vähän kesken kun 13-15v istuskelin koneella, ja vedin kokista pullon päivässä ja maitoa vain koulussa:jahas:

Itse olen käynyt salilla nyt noin 2 kuukautta ja sitä ennen en harrastanut lähes yhtään minkäänlaista liikuntaa.

Nyt olen huomannut että olen ruvennut kasvamaan sekä pituutta sekä leveyttä joka varmaan suurimmaksi osaksi johtuu siitä että olen ruvennut kiinnittämään enemmän huomiota syömiseen. Maastavetoa ja kyykkyä en ole tehnyt, mutta kyllä noitakin voi tehdä kunhan ei rupea hirveillä painoilla tempomaan.

Leanveto on yksiparhaista hauisliikkeistä, vaikkakin ensisijainen selkäliike. Ennen vanhaan kuullemma hauiksia treenattiin vain leuanvedoilla, mutta kyllä palaa löyty.

Leanveto on yksiparhaista hauisliikkeistä, vaikkakin ensisijainen selkäliike. Ennen vanhaan kuullemma hauiksia treenattiin vain leuanvedoilla, mutta kyllä palaa löyty.

Käsilläseisontapunnerrus ottaa ojentajiin ja olkapäihin, ja vastusta löytyy. Yhdenkädenpunnerruskaan mikään ihan turha liike ole.

Jos syö riittävästi laadukasta ravintoa, ei pitäisi mielestäni vaikuttaa pituuskasvuun mitenkään. Laihduttamisen taas voisi ainakin maalaisjärjellä ajatella vähentävän pituuskasvua, kun miinuskaloreilla ollessa ei vaan ole energiaa myöskään pituussuuntaiseen kasvuun. Jossakin Lee Priestin videossa häneltä (162cm) kysytään, onko nuorena, käsittääkseni 12-/13-ikäisenä, aloitettu treenaaminen vaikuttanut hänen oituuteensa. Leen mukaan ei, hänen suvussaan miehet kuulemma ovat kaikki pituushaarukassa 155-170cm. Video tais muuten olla "The Blond Myth", ellen väärin muista.

Kyllähän se rinnan treenaus ilman painojakin rasittaa rintalihasta ja niveliä yms
tuskin pituuskasvuun vaikuttaa jos meet salille treenaamaan kevyillä painoilla

sopivilla painoilla treenaaminen ei kyllä pituuskasvuun pitäisi vaikuttaa. Se on sitten eri asia jos aletaan kehon rajoilla nostelemaan isoja painoja. Maltilla voi tottakai

Dippi. Ottaa ensisijaisesti ojentajiin mutta kyllä siinä hauiskin rasittuu...
Mistä lähtien dippi on ottanu hauiksiin? Dipissä työskentelevät käsittääkseni lähinnä vain työntävät lihakset (ie. rintalihakset, etuolkapäät ja ojentajat) joten missä vaiheessa se hauis, joka on vetävä lihas, siinä rasittuu/työskentelee?

Back
Ylös Bottom