hyvät hiilarit talkkunasta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja velax
  • Aloitettu Aloitettu
edit: Joo pentuna muuten vedettiin tuota viilin kanssa vaikka kuin paljon. Muistan että se pölisi suussa jos vetäs kuivana lusikallisen. :eek:
Joo, varovainen sai olla, tai ainakin miksata sörsseli kunnolla sokerin kanssa! :lol2:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pljonko painaa 1dl/rkl tai joku määrä talkkunaa? En löytänyt tietoa mistään, onko joku punninnut?

Tulee syötyä säännöllisesti joko talkkunajauhona tai muroina. Jugurtin kanssa kyllä erittäin hyvää ja muistaakseni vaikka kuinka paljon kaikkia hyviä ominaisuuksia juuri ton paahtamisen ansiosta.

Mulla menee joka ikinen aamu talkkunaa muroina ja rahkaa, johon sitten sotken mehukeittoa sekaan. Aivan huippu kombo!

Tänään maistoin talkkunapuuroa töissä ekaa kertaa elämäni aikana ja maku oli aivan saatanasta :urjo: Ei tule toista kertaa syötyä.

Mitä helvettiä se talkkuna edes on? En oo ikinä nähny missään kaupassakaan tai sit oon vaan taitavasti ohittanut ko. artikkelin. Oon joskus nähnyt sellaista ruskeaa jauhoa, jota täti sanoi talkkunaksi... Ja sanasta 'talkkuna' tulee mieleen vaan kalkkuna, ja siit ruskeasta jauhosta tuli sit mieleen jauhettu kalkkuna :jahas:

jauhettu kalkkuna :jahas:

Siitä sitten kehittelemään uutta protskujauhoa :)

http://fi.wikipedia.org/wiki/Talkkuna
Talkkuna on perinteinen suomalainen jauhovalmiste, joka koostuu paahdetusta hienoksi jauhetusta viljasta ja pavuista. Viljana on yleensä ohra tai ruis, harvemmin vehnä. Valmistusaine vaihtelee myös paikan mukaan, Hämeessä käytetään kauraa, jonka lisänä ohraa, herneitä tai papuja. Karjalassa ja Savossa talkkuna on pääasiassa ohraa. Talkkuna keitetään padassa puolikypsäksi, valutetaan ja kuivataan riihessä tai nykyisin myös muussa sopivassa paikassa.

Mä oon vedellyt talkkunaa aamupalaksi jo pidemmän aikaa. Kun laittaa sheikkeriin rahkaa, talkkunajauhoo ja vettä saa nopeesti uppoovan kuitupitoisen aamupalan, on kaiken lisäksi halpaakin. :)
Maitoonkin olen koittanu sekoittaa mutta maku oli:urjo:

Mitkä on hjuvaksi todetut mittasuhteet? :kippis1:

Tuota talkkunaa on ollut jo pitkän aikaa myynnissä.Itse pienenä poikana tuli sitä syötyä juuri viilin ja sokerin kanssa.Tänä kesänä tuli sitten maisteltua talkkunaa pitkästä aikaa,ja oli vieläkin todella hyvää.

Pietolan talkkuna

Vanha viestiketju mutta vastaan silti. Talkkunaa on monenlaista ja eri puolilla maata on totuttu syömään sitä vähän eri tavoilla. Pietolan talkkunat on hyviä ja niistä tulee erinomainen puuro. Ovat karkeampia kuin monet muut, mutta voi olla vaikeaa löytää. Ainakin Oulun cittareista niitä saa. Pietoloita on kahta laatua ja niiden valmistajat ovat eri Pietoloita mutta hyviä molemmat. Itse tykkään paksusta talkkunasta margariini silmällä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom