Kyllä se vaan (valitettavasti) niin menee, että halutessaan olla kovan luokan urheilija missä vain lajissa, ensimmäinen juttu on valita vanhempansa ja isovanhempansa oikein. Geenien vaikutus todella ON erittäin iso. Tästä ei juuri missään edes kiistellä. About 30v oon valmentanut voimaa hyvin laajasti ja wannabe-mestareista mestareihin. Jotkut kehittyy selkeesti heikommin, vaikka mitä funtsittas ja uskokaa pois, mä tapaan funtsia suht paljon. Joillakin sitten kehitys on lähes jatkuvaa koko ajan ilman erikoisempia tasanteita. Ja mun tallissa ei juuri samalla kaavalla tehdä.
Treenaamisella saa kuitenkin kaikki yleensä tuloksia ja heikommalla potentiaalilla sitten kehittyy hitaammin vaan. Ei sitä huonoa geenipoolia tekosyynä kuitenkaan kannata käyttää. Turhautuuhan mokomaan. Parempi keskittyä tekeen asioita mahdollisimman oikein ITELLEEN. Lahjakkuus lasketaan yleensä siihen geenipotentiaaliin siis. Kansalliselle tasolle pääsee ahkera lahjaton ja toisesta päästä kenttää laiska lahjakas. Ahkera lahjakas sitten tietenkin sinne kansainvälisellekin huipulle. Laiska lahjaton voi vaikka keskittyä sitten hankkimaan iloa elämäänsä muilla tavoilla tai vaikka funtsimaan, missä sitä lahjaa olis ja motivaatiota tekemiseen. Se ahkeruuskin on toki sitä lahjakkuutta.