http://home.hiwaay.net/~sickler/opforstuff/vids/JavelinLiveFireVsT72.mpg
Eipä jäänyt T-72:sesta oikeen mitään jäljelle.
Eipä jäänyt T-72:sesta oikeen mitään jäljelle.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Deat sanoi:Huh, sehän poksahti!![]()
Mutta eikö samalla tavalla käy esim taisteluhelikopterille, jos joku pääsee töräyttämään stingerillä kylkeen? Luin joskus jostain, että nyt on tankitki kehittyny niin, että vahvimpia sellasia saa ampua panssarintorjuntaohjuksillaki oseampia kertoja, ennen ku saa pysähtymään.

Deat sanoi:Huh, sehän poksahti!![]()
Mutta eikö samalla tavalla käy esim taisteluhelikopterille, jos joku pääsee töräyttämään stingerillä kylkeen? Luin joskus jostain, että nyt on tankitki kehittyny niin, että vahvimpia sellasia saa ampua panssarintorjuntaohjuksillaki oseampia kertoja, ennen ku saa pysähtymään.
Ugga sanoi:Ensimmäisessä T?et?enian sodassa Grosnyn hyökkäyksessä mukana olleesta tankista löytyi oli sata singon ammuksen osumaa (ja tämä tankki selvisi vielä pois kaupungistakin).

Millä tuollaista ohjataan, ohjaako sitä laukaisija itse laserilla laukaisupaikalta? Tai siis laukaisija "maalaa" kohteen ja ohjus vain lentää sinne?Deat sanoi:Tällä ilmeisesti ammuttiin. Se ilmeisesti menee sen tornin katon läpi sinne tankin sisään, ja sillä tavoin räjäyttää sen sisältäpäin, tankin oman ammusvaraston avustamana. Ei tankki yleensä noin tohjoks mene, ellei se todellaki sisältäpäin räjäytetä.
Mixu sanoi:Millä tuollaista ohjataan, ohjaako sitä laukaisija itse laserilla laukaisupaikalta? Tai siis laukaisija "maalaa" kohteen ja ohjus vain lentää sinne?
Jarek sanoi:Mulle kerrottiin armeijassa tosta samasta vaunusta mutta sillon sitä oli ammuttu vasta 40 kertaa,sä oot käyny intin sitten mun jälkeen?![]()
Dracone sanoi:Meille kerrottiin intissä että noilla uusilla pst-aseilla ammutaan niin että laukaistaan sinne suuntaan missä kohde on jonka jälkeen voi samantien alkaa ohjailla ammuksen lentoa sillä vehkeellä millä se ammutaan. Ja tietenki siinä vehkeessä on näyttö ja ammuksen kärjessä kamera jolla seuraat sitä lentoa että tietää minne ohjata.
Narutumppu sanoi:Niin, no, TOW esimerkiksi on jumalatttoman vanha keksintö.
http://www.hqmc.usmc.mil/factfile.nsf/0/4ba8f1e3958ca16d8525628100789abb?OpenDocument
http://www.army.mil/fact_files_site/tow/
Eli otettu käyttöön tälläinen "lankaohjattu" versio jo 1970 ensimmäisen kerran. Piuhaa pitkin menee siis ohjukselle nuo lentokomennot, ja ampuja tähystää ohjuksen maaliinsa. Anteeksi vain, mutten ole koskaan kuullutkaan, että olalta laukaistavissa ohjuksissa olisi mitään kameroita. Korjatkaa jälleen, jos olen väärässä.
Ja nämä uusimmat ohjukset, jotka iskevät ylhäältä, eivät varsinaisesti kaarra, vaan lentorata menee vaunusta tavallaan "ohi", ja kun ohjus on vaunun kohdalla, räjähtää / räjähtävät taistelukärjet/-kärki alaviistoon. :arvi:
Niin, ja tankki ei kyllä räjähdä tuolla tavalla, ellei ole panokset sisällä, tämä tosin taidettiin jo todeta...
Dracone sanoi:Juu en tarkoittanut olalta laukaistavaa, vaan ihan maahan asetettavaa pst-vehjettä (en itse tiedä niistä yhtään tarkemmin, olin intin kenttätykistössä)... Tais mennä multa jossain vaiheessa ohi jotain. Ja sen uutuudesta, elikkä arvoisa skapparimme on varmaan tarkoittanut "Suomen Puolustusvoimien uusimpia aseita". Suomen armeijan kalustohan ei mitään viimeistä huutoa oo. Meikän sodanajan tykkikin on 152K89 eli vuonna 1989 valmistettu kanuuna joka on sinänsä jo aika uus ase kenttätykiksi. Yhtenä esimerkkinä mainittuna.
Narutumppu sanoi:Ja nämä uusimmat ohjukset, jotka iskevät ylhäältä, eivät varsinaisesti kaarra, vaan lentorata menee vaunusta tavallaan "ohi", ja kun ohjus on vaunun kohdalla, räjähtää / räjähtävät taistelukärjet/-kärki alaviistoon. :arvi:
dogi sanoi:Word. Fire and forget. Narutumppu & Dogi presents NLAW
dogi sanoi:Word. Fire and forget. Narutumppu & Dogi presents NLAW
Joopasen joo. Oli sitten kameraa tai ei niin kukaan ihminen ei todellakaan ohjaa käsipelillä mitään ohjusta. Kannattaa pitää mielessä se vauhti.Dracone sanoi:Meille kerrottiin intissä että noilla uusilla pst-aseilla ammutaan niin että laukaistaan sinne suuntaan missä kohde on jonka jälkeen voi samantien alkaa ohjailla ammuksen lentoa sillä vehkeellä millä se ammutaan. Ja tietenki siinä vehkeessä on näyttö ja ammuksen kärjessä kamera jolla seuraat sitä lentoa että tietää minne ohjata.