Hyvä penkki?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja aukki
  • Aloitettu Aloitettu
Mitäs ootte mieltä?

Penkki:
1x6 2x5 3x4 4x3 5x2
Joka väliin 5kg lisää, esim. alotus 50kg 1x6 -> 55kg 2x5 -> 60kg 3x4 jne jne.
Ja ohjelman alettua uudestaan 5kg lisää alotukseen...

Jos on vasta-alkaja, kannattaa suosia toistoaluetta 8-10 ja sarjoja n. 3-4 kpl. Treenejä voi tehdä viikossa vaikka 2-3. Sitten kun on pohjaa rakennettu, voi kokeilla jotain spesiaalimpaa.

Itsellä ainakin toimi penkissä pitkät sarjat 100kg asti. Elikkä tein tyyliin 10x10.
Nykysin kun on päästy yli tuon alun, niin ei enää toimi nuo vain olen siirtynyt käyttämään 8x3, 5x5 yms. systeemejä suuremmilla painoilla ja vähemmillä toistoilla. Painot kyllä nousee tasaseen tahtiin, kunhan vain jaksaa reenata säännöllisesti ja apuliikkeitä unohtamatta (vie vuosia).

2x6 on toiminu mulla ainakin erittäin hyvin, saa laittaa viikossa sen 2½kg lisää painoa. Alkulämmittelyks ja lopuks oon vedelly 1x10 60kg.

Turha sitä on mitään universaalia alkaa etsimään, tekee sillai kun itselle tuntuu sopivimmalta. Progressio kaikissa ohjelmissa tulisi kuitenkin olla se pointti.

Mun mielestä fiksuja pointteja olisi alkuvaiheessa vaihdella sitä toistoaluetta ja jättää usein vähän väliä niihin sarjoihin. Ennätystäkään ei tarvitse testata kuin kuukauden välein eikä joka viikko. Kannattaa kiinnittää myös huomiota siihen, ettei heti alussa tee jotain kahta sarjaa viikossa vaan pikkuhiljaa lisää niiden toistojen ja myös sarjojen määrää, aivan kuin DOS aikanaan teki. Penkkaaminen vaan on aika raskasta jos joka kerta tarvitsee ylittää itsensä. Alkuperäinen ohjelma pitää aloittaa todella kevyellä kutosraudalla jos sen aikoo läpi viedä imo.

Back
Ylös Bottom