Hyvä Kimi, YES!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rocket
  • Aloitettu Aloitettu
The silver arrows build a anti-Schumi rocket!
experienced from circles of the competition: The machine for the new Mp4-18 (premiere probably in Barcelona) becomes the strongest Formel-1-Motor of all times. With unbelievable 930 record HP and record numbers of revolutions within the range of 19700/min!
Even the strongest engine in the field, the P83 of BMW, brings it?nur? on 920 HP. Ferrari stands with 900.
A shock for Schumi!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Lattarinta
experienced from circles of the competition: The machine for the new Mp4-18 (premiere probably in Barcelona) becomes the strongest Formel-1-Motor of all times. With unbelievable 930 record HP and record numbers of revolutions within the range of 19700/min!

Mitä, eikö muka silloin turbo aikoina lähtenyt enemmän pollea irti? Uskomattomat nuo kierrosluvut kyllä.
 
Originally posted by PattiPete
Mitä, eikö muka silloin turbo aikoina lähtenyt enemmän pollea irti? Uskomattomat nuo kierrosluvut kyllä.

Turbokaudella oli yli 1000 heppaa.
Jospa se mesen kone olis vain luotettava niin Kimi pyyhkii omille sekunttiluvuille sitten :thumbs:
 
Originally posted by Lattarinta
Turbokaudella oli yli 1000 heppaa.
Jospa se mesen kone olis vain luotettava niin Kimi pyyhkii omille sekunttiluvuille sitten :thumbs:
Juu, aika-ajoissa otettiin pienellä ahtopaineen säädöllä n. 1400pollea irti. :) Tai näin ainakin muistan lukeneeni/kuulleeni jostain. :rolleyes:
 
Oli pakko sekata F1 kisa vaikka lähetys alkoi 05:00 ja hyvin meni :worship: Rytmi on vaan nyt sekaisin valvomisen takia... maanantaina laitoin vasta aamulenkin jälkee 08.10 nukkumaan. Kait pitäs valvoa kaksi vuorokautta putkeen niin taas nukuttaiskin makeesti.

:kippis1:
 
Hmm

Mistäs olet Lattarinta moisen kopioinut? Tulee näes seurattua F1stä aika paljonkin mutta en ole moisesta kuullut.
Viime kaudellahan bemari teki pohjat n. 850hvlla ja 19010k/min kierroksilla.
Täksi kaudeksi Ross Brawn epäili uusien aika-ajo sääntöjen nostavan hepat 920 tienoille ja kierrokset tuonne 20000 asti.

No jaa,spekulointiahan nämä loppujen lopuksi on. Sen voi kyllä sanoa ettei tollaisiin lukuihin päästä enää rasvaisilla sormilla ja trasselituppo takataskussa.

Jos aihe kiinnostaa niin www.racing-live.com ja sieltä forums ja technical forum....

Up the Irons! T. J.Jake kaverin koneelta
 
Paska puhetta on tuo ja löysiä ovat vielä hevosvoimat, mikäli siis kaikki ilmoitetaan mitä on.

Vakiovehkeistä revitään kaksitahtipuolella yli 300 hevosvoiman litratehoja ja nelitahtisistakin yli 200 hevosvoimaa, siis ilman turboja.

Itse asennetuista turbomoottoreista saadaan turbolla nelareista 400 hevosta litrasta ja vajaatahtisissakin päästään samoihin lukuihin, näin siis trasselituppo takataskussa.

Toyotalla oli Vatasen aikoihin kakstonnisessa koneessa parhaimmillaan 1100 hevosvoimaa. Eli 550 hevosvoimaa litrasta.

Kimistä vois sanoa, että "emmä tiiä".
 
Originally posted by Kime76
Paska puhetta on tuo ja löysiä ovat vielä hevosvoimat, mikäli siis kaikki ilmoitetaan mitä on.

Vakiovehkeistä revitään kaksitahtipuolella yli 300 hevosvoiman litratehoja ja nelitahtisistakin yli 200 hevosvoimaa, siis ilman turboja.

Itse asennetuista turbomoottoreista saadaan turbolla nelareista 400 hevosta litrasta ja vajaatahtisissakin päästään samoihin lukuihin, näin siis trasselituppo takataskussa.

Toyotalla oli Vatasen aikoihin kakstonnisessa koneessa parhaimmillaan 1100 hevosvoimaa. Eli 550 hevosvoimaa litrasta.

Kimistä vois sanoa, että "emmä tiiä".

Meni vähän ohi tuo sinun pointti? Siis 80 luvun alun F1 turbomoottorit olivat 1.5 litraisia, ei niistä nyt kovin paljon yli tonnin vedetä ilman metanoolia tai nitroja vaikka minkä turbon rakentaisi. Muistelen kyllä että hetkellisesti saivat silloin yli donan heppoja.
Nykyisille koneille 900hp on mielettömät lukemat. On todella iso muutos repiä 200hv/litra kuin 100hv/litra, puhumattakaan hyppäyksestä 200->300hv/litra. Jo aiemmassa hyppäyksessä toteutuskulut nousevat pilviin. Ainakin jos ei mistään muutaman sadan kuution lelukoneista puhuta.
 
Originally posted by Kime76
Paska puhetta on tuo ja löysiä ovat vielä hevosvoimat, mikäli siis kaikki ilmoitetaan mitä on.

Vakiovehkeistä revitään kaksitahtipuolella yli 300 hevosvoiman litratehoja ja nelitahtisistakin yli 200 hevosvoimaa, siis ilman turboja.

Itse asennetuista turbomoottoreista saadaan turbolla nelareista 400 hevosta litrasta ja vajaatahtisissakin päästään samoihin lukuihin, näin siis trasselituppo takataskussa.

Toyotalla oli Vatasen aikoihin kakstonnisessa koneessa parhaimmillaan 1100 hevosvoimaa. Eli 550 hevosvoimaa litrasta.

Kimistä vois sanoa, että "emmä tiiä".

Vapaastihengittävästä kolme litrasesta moottorista 930hv on melkosen paljon ,kun kestää moiset kierokset tollasta rääkkiä. ja toi 300hv voiman litrateho kaks tahtiselle ei nyt ole kummonen esimerkiksi 80cc krossissa on jo reilusti moiset lukemat. Siitä voi jokainen laskea jos n.30hv voimaan on 80 kuutioisessa ja kilapiristeisessä vielä vähän lisää ,mutta kaksitahtiselle ei taida olla kovin helppo valmistaa isoja tehokkaita moottoreita. Eikä niitä ole tehtykään. Kunhan nyt tekisivät alkuun tollasen keskikokosen moottorin (3.0) vaikka nyt aluks 250hv/l. Sekin tekis melkosen määrän tehoja.

Onhan kiihdytysautoissa uskomattomat tehot Hv/kg ,mutta moni leviää jo burnikselle ja auton pitää kestää vain varttimaili.

Ja pitää muistaa 80 luvulla turbo aikakaudella oli 1400hv 1,5l moottorista. Ja ainut mikä ylti noihin tehoihin "hetkellisesti" oli honda ja ainakin silloin epäilivät "kuka tietää" hondan käyttäneen ovaali mäntiä ja 6-venttiiliä per sylinteri.

Ja vatasen tehoista sen verran ,että eikös B ryhmäläisten nopeimmat ollu -84-85 peugeot 205 joissa oli 550hv/900kg. 1100hv/1000kg ei soralla hallitse kukaan. -85 vuoden mestari salonenkin sanoi jossain haastattelussa ,että "Yleensä kuski haluaa vain lisää tehoa moottorin 550hv/900kg autossa tunsi jo että sitä on jo enemmän kuin tarpeeksi soralle". B-ryhmäläisethän kielettiinkin melko nopeasti. Tiedä sitten noista toyotan tehoista ,mutta aika uskomattomalle kuulostaa jos nykyisissä on n.350-400hv.
 
Bemari teki 80-luvun puolvälis moottorin jonka tehot oli reilu 1000hp ja koko 1.0l
Kivat tehot siis!

-edit

Moottori oli vapaasti hengittävä nelitahtinen.
 
Originally posted by Kime76

Toyotalla oli Vatasen aikoihin kakstonnisessa koneessa parhaimmillaan 1100 hevosvoimaa. Eli 550 hevosvoimaa litrasta.

Missäs koneessa Toyotalla oli tollaset tehot? Ei ainakaan IMSA-sarjassa... Ja B-ryhmässähän ei Toyotalla ajettu.
 
Originally posted by KyntöSika
Bemari teki 80-luvun puolvälis moottorin jonka tehot oli reilu 1000hp ja koko 1.0l
Kivat tehot siis!

-edit

Moottori oli vapaasti hengittävä nelitahtinen.

Ja tämä kone toimi muualla kuin tyhjiössä tai erikoisolosuhteissa? Olisiko heittää jotain linkkiä aiheeseen liittyen? Toi meinaan on ahtamallakin jo kova teholukema litran koneesta.
 
Eipä ole linkkiä tähän hätään. Bemarin jostain brosarista sen bongasin. Kuvat ja kaikki löyty. Otan selvää aiheesta enemmän.
 
Re: Hmm

Originally posted by Väsynyt
Mistäs olet Lattarinta moisen kopioinut? Tulee näes seurattua F1stä aika paljonkin mutta en ole moisesta kuullut.
Viime kaudellahan bemari teki pohjat n. 850hvlla ja 19010k/min kierroksilla.
Täksi kaudeksi Ross Brawn epäili uusien aika-ajo sääntöjen nostavan hepat 920 tienoille ja kierrokset tuonne 20000 asti.

No jaa,spekulointiahan nämä loppujen lopuksi on. Sen voi kyllä sanoa ettei tollaisiin lukuihin päästä enää rasvaisilla sormilla ja trasselituppo takataskussa.

Jos aihe kiinnostaa niin www.racing-live.com ja sieltä forums ja technical forum....

Up the Irons! T. J.Jake kaverin koneelta

Jostain formula foorumilta. Ei millään muista enää paikkaa :(
 
Originally posted by fullpower
Tiedä sitten noista toyotan tehoista ,mutta aika uskomattomalle kuulostaa jos nykyisissä on n.350-400hv.

Nykyisissä wrx autoissa on turbon ilmanotto kuristettu juurikin tehon rajoittamiseksi. Toyotalla oli tosin näppärä viritys, joka päästi ilmaa kuristimen ohi :D

F1-luokassa ei ennen vuotta 1987 ollut ahtopainerajoitusta lainkaan, joten hetkellisesti koneista otettiin "turboruuvia" kiristämällä hyvinkin yli tuhannen hevosvoiman tehoja. Tehokkaimmissa aika-ajokoneissa 1200 heppaa oli ihan normaalia, mutta ne olikin suunniteltu kestämään vain muutama kierros.

Turbokoneiden ylivoiman takia 1987 tuli voimaan neljän barin ahtopainerajoitus, joka tiputti tehot hieman alle tuhanteen hevosvoimaan. Turboille oli myös muita sanktioita, kuten säännöissä jatkuvasti pienennetty polttoainetankki ja 40kg lisäpaino. Vuonna 1989 ahtopainerajoitus laskettiin 2,5 bariin ja tankin koko 150 litraan. Tehot tippui jonnekin 600 ja 700 hepan välille ja polttoaineen riittävyys alkoi olla iso ongelma. Turbon ylivoima oli silti selviö. Honda nosti puristussuhdetta alentuneen ahtopaineen turvin, otti käyttöön polttoaineen lämmityksen ja kehitti eräänlaisen laihaseosmoottorin, jonka hyötysuhde oli parhaimmillaan 32%. Mikään muu F1 moottori ei ole ennen eikä jälkeen pystynyt samaan. Lopulta turbot bannattiin kokonaan.

Yli tuhannen hevosvoiman tehoja ei tietenkään saatu normaalilla pumppubensalla, mutta mistään metanolistakaan ei ollut kyse. Muistaakseni Honda lisäsi tolueenia liemeensä puristuskestävyyden parantamiseksi, kuitenkin sääntöjen puitteissa. Muitakin erikoistekniikoita oli, kuten vesiruiskutus.

Turbon vihellys ja blow-offin sihahtelu on kuin mustien enkelten laulua :kippis1:
 
Niin, asianhan voi tulkita monella lailla. Pointtini oli, että sarjatuotantovehkeistä, jotka siis tehdään halvalla irtoaa +200 hevosvoiman litratehot (yamaha yzf-r6). Harrastelija piireissä näistä saadaan reilusti yli (kotikonstein virittämisellä 50 hevosvoimaa), niin onko se niin ihmeellistä, että formuloissa, joissa rahaa ei puutu päästään 300 hevosvoimaan.

Toinen luku on se voidaanko tehoja hyödyntää, esim. kolmilitrainen huippuunsa hiottu kaksitahtinen voisi olla mielenkiintoinen ajettava. Esim. Kone ei käy alle 7000 r/min ja huippu teho on 8000 r/min. Eli tehokäyrä nousee 1000 r/min alueella 0-1000 hevosvoimaan. Ja tässä uskon olevan suurimman syyn miksi huippu tehokkaita moottoreita ei tarjota joka pojalle katukäyttöön.

Toivotaan, että nyt joku ymmärsi...
 
Originally posted by Kime76
Niin, asianhan voi tulkita monella lailla. Pointtini oli, että sarjatuotantovehkeistä, jotka siis tehdään halvalla irtoaa +200 hevosvoiman litratehot (yamaha yzf-r6). Harrastelija piireissä näistä saadaan reilusti yli (kotikonstein virittämisellä 50 hevosvoimaa), niin onko se niin ihmeellistä, että formuloissa, joissa rahaa ei puutu päästään 300 hevosvoimaan.
....
Toivotaan, että nyt joku ymmärsi...

No minä varmaan taas ymmärsin väärin, mutta kai nyt huomaat suhteuttaa moottorin kokoon. Pienemmästä saa kovemmat litratehot aina, väittäisinpä että monissa RC autojen moottoreissa litrateho lähtee tuolta 300:sta ja loppuu ties minne. Tosin kuutioitakin on vaan 0.x-5cc. Eli pystytkö vieläkään nimeämään yhtään tehdastekoista parinlitran kokoluokan moottoria josta löytyy +200hv/litra, vai yhäkö puhutaan lelujen moottoreista miten niissä on 1000hv/litra ? Aloitetaan nyt vaikka 3 litran kokoluokasta niin on vertailu suorassa suhteessa.

Ja vielä palaan tuohon aiempaan kirjoitukseesi 400hv/litra tehoista, niin jos saat tosiaan trasselituppo budjetilla väännettyä minulle tuohon perheautooni sen parilitraisesta moottorista ulos sen 800hv, ja edes viikon takuun siihen niin hattua nostan ja kumarran. Tai tuohon 5 litraiseen ilta-autoon sen 2000hv ja edes päivän takuun niin polvistun vielä kaupan päälle :worship:

Kyntösika: Jos väitteesi on tosi, taitaa williams vissiin käyttää väärän osaston kavereita työssään, kun he kerta bemarilta moottorinsa tilaavat, ja silti ei 3 litrasesta irtoa tuhatta heppaa :)


Mutta ettei ihan kokonaan ois off topic, Kimi oli viikonlopun kunkku, ja todisti kykenevänsä voittoihin tällä kaudella! Siirtysivät vaan äkkiä eurooppaan takas kisaamaan, niin näkee kuin uudet autot kestää. Useimmathan ei ennen sitä kaikkia uusia osiaan ota käyttöön.
 
Sumppari!

Olet oikeessa monessa asiassa ja minä en enää tinkaa tästä asiasta. Ehkä en vain ymmärrä täysin mitä tarkoitat, tai jotain, otetaan tyhmyydelleni...:kippis1:

Ja off-topiciksi meni.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom