Hyvä hiilarinlähde kaurahiutaleiden tilalle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja s18
  • Aloitettu Aloitettu

s18

Tässä talven bulkkihuumassa on tullut vastaan pienoinen ongelma. Maha ei kestä aamupuurossa 2dl kaurahiutaleita vaan vetää pakin ihan löysälle ja täyteen ilmaa jota sitten pitkin päivää saa tyhjennellä. 1dl kaurahiutaleita ei tällaista aiheuta testailujen perusteella, joten nyt pitäisi siis löytää tuolle toiselle desille tai molemmille jokin korvaava ainesosa. Aamulla ei riisiä tms ehdi keitellä.

Olisiko hyviä ehdotuksia? Onko esim corn flakesit tms. suoraan saatanasta tässä tarkoituksessa? Leipääkään en oikein usko mahan kestävän jos kerta kaurahiutaleetkin pistää hommat luistamaan liiaksi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Saattaa johtua liiallisesta kuidun saannista, tai sitten kehosi vaan ei siedä viljatuotteita.

Riisihiutaleet olisi yksi vaihtoehto, sisältää huomattavasti vähemmän kuitua.
Tai vaikka mannapuuro.
Yhden hyvän vaihtoehdon mainitsit myös itse.

Voi sen riisinkin keittää valmiiksi jo edellis päivänä.
Riisikakkujakin kannataa kokeilla leivän tilalla.

Viimeksi muokattu:
Saattaa johtua liiallisesta kuidun saannista, tai sitten kehosi vaan ei siedä viljatuotteita.

Riisihiutaleet olisi yksi vaihtoehto, sisältää huomattavasti vähemmän kuitua.
Tai vaikka mannapuuro.
Yhden hyvän vaihtoehdon mainitsit myös itse.

Voi sen riisinkin keittää valmiiksi jo edellis päivänä.
Riisikakkujakin kannataa kokeilla leivän tilalla.

Hain kaupasta riisihiutaleita ja Corn flakeseja, huomenna testataan mitä maha sanoo. Toivotaan että helppaa.

Mitenkäs marjat puuron sekaan ja siinä sivussa hedelmiä?

Puuroon olen pistänyt koko ajan marjoja + raejuustoa ja tosiaan 1dl hiutaleita ei vielä aiheuta mitään ylimääräisiä pörinöitä, mutta kahdella desillä on selvä ero.

kokeile noita riisihiutaleita? tekeekö esim. vehnä tai ruis saman olon?

Vehnästä ei minusta ainakaan leipää syödessä tule mitään oireita, mutta jos ruisleipää syön reilummin, niin siitä saan vatsanväänteitä kyllä. Eli jotakin viljaherkkyyttä lienee on olemassa.

Hain kaupasta riisihiutaleita ja Corn flakeseja, huomenna testataan mitä maha sanoo. Toivotaan että helppaa.

Kerro ihmeessä, mikäli apua oli.
Muista silti, etteivät muutokset näy välttämättä yhdessä päivässä.

Ja tosiaan kannattaa ottaa vaikka banaani aamupuurolle. Tulee noin 20 g hiilaria ja näin saat karsittua hiutaleista.
Olettaen siis, että tykkäät banaanista.

Eilisen loppupäivän vietin ilman leipää ynnä muita viljatuotteita, ja tänään aamupalan suoritin corn flakeseilla. Ainakin toistaiseksi ei ole samanlaista tunnetta mahassa kuin aiemmin, eli pitänee tuo kaura vaihtaa nyt pois aamupuurosta ainakin vähäksi aikaa ja sitten kokeilla taas pienemmällä annoksella + banaaneilla yms.

Sellainen ero on myös, että vaikka kalorimäärät oli tänään aamupalalla samat kuin eilen, niin jo nyt on aivan jäätävä nälkä. Nuo corn flakesit ei siis pidä nälkää läheskään yhtä hyvin loitolla kuin mitä kaura :(

Corn flakeseissa on aika paljon vähemmän kaloreita vastaavassa tilavuudessa kaurahiutaleisiin/puuroon nähden. Otit varmaan huomioon? :) Se vois selittää nälän tunnetta.

Corn flakeseissa on aika paljon vähemmän kaloreita vastaavassa tilavuudessa kaurahiutaleisiin/puuroon nähden. Otit varmaan huomioon? :) Se vois selittää nälän tunnetta.
Jep, otin huomioon ja käytin murot vaakan kautta ja tsekkasin että kalorimäärät tuli about samaan. Eli joku muu tuossa on.

Oletko kokeillut tehdä puuroa kaura ja riisihiutaleet sekoitettuna? Desi molempia ja jos maitoa käytät niin maitoon tehtynä vähän tukevampaa vielä.

Kaurahiutaleet sisältävät runsaasti kuitua.
Kuitu lisää kylläisyydentunnetta sekä hidastaa ruoan imeytymistä.
Ja onhan noissa kaurahiutaleissa myös rasvaa sopivasti, joka myös hidastaa imeytymistä.
Corn flakesit taitavat olla melko nopeaa hiilaria, kun taas kaurahiutaleet imeytyvät hitaammin.

Puuron annoskokoa pystyy myös säätelemään veden määrällä, koska hiutaleet turpoavat.

Otiksä murojen kans mitää proteiinia tai rasvoja? Neki auttaa pitämään nälkää pois :)

Protskua tottakai, saman verran kuin mitä edellisinä päivinä. Mutta rasvaa tuli varmaan se reilut 20g vähemmän, enpä ole aiemmin huomannutkaan että kaurahiutaleissakin on noin "paljon" rasvaa.

Corn flakesit taitavat olla melko nopeaa hiilaria, kun taas kaurahiutaleet imeytyvät hitaammin.
Jotakin tämänsuuntaista minäkin luulen syyksi tuon kuitumäärän lisäksi. Mutta jospa sitä parin päivän päästä kokeilisi tuota 1dl kaurahiutale + 1dl riisihiutalepuuroa settiä ja katsotaan mitä se mahalle tekee.
Eikä tässä bulkkia ole tarkoitus enää jatkaa kuin pari kuukautta enää, dieetti auttaa moneen vaivaan :)

Mikset söisi vihannessoseita vai onko ne mielestäsi vauvanruokaa?
Oma maha vaatii ajoittain totaalisen viljatuotelakon muutamiksi kuukausiksi ja hiilarilähteeksi keksin tehdä vihannessoseet. Olen keittänyt porkkanoita, palstenakkaa, hieman lanttua ja ties mitä vihanneksia edellisenä iltana jo valmiiksi ja kuidun lähteeksi lisään ruokalusikallisen Fiberiä (sokerijuurikaskuitua) aamusella. Juoda pitää koska sokerijuurikaskuitu turpoaa (mainitaan paketissakin nesteen tarpeesta). Jos haluaa makeutta vihanneksiinsa, voi lisätä hunajaa.
Kaikkein helpoimmalla tietysti pääsee kun ostaa vauvanruokapurkit valmiiksi mutta ehdottoman edullista on tehdä itse!

Mikset söisi vihannessoseita vai onko ne mielestäsi vauvanruokaa?
Eikai tuohon ole muuta syytä kuin se vaivannäkö minkä tuollaisten tekeminen vaatisi. Rouva tekee sillointällöin kasvissosekeittoa niin syön sitä kyllä mielelläni.

Muutenkin kun ruuanlaittoon ja eväiden tekemiseen menee aikaa, niin ei enää jaksa innostua kasvissoseiden tekemisestä.

Nyt kun on toinen päivä tuota viljatonta elämää takana, niin kyllä se selvästi siitä kaurasta aiheutui. Tänään pakki on ollut täysin normaali.

Oireet kuulostavat korvaani ärtyvän suolen oireyhtymältä, jolloin usein viljatuotteet eivät sovi. Corn flakesit voivat sopia sen vuoksi, että ne on tehty maissista, ei varsinaisesta viljasta. En yhdistäisi kuidun saantia tuohon ongelmaan, ellei sitä nyt ihan törkeitä määriä vedellä. Annoksesta tai parista kaurapuuroa ei pitäisi saada kuitua liikaa.

Kokeile tattari-hiutaleita, ei ole viljakasvi laisinkaan. Maku on tosin ensituttavuutena, kuinka nyt kuvaisi, persoonallinen - mutta itse ainakin opin pitämään tattarin mausta. Se on vähän kuin homejuusto, osa rakastaa, osa ei voi sietää. Hyvänä puolena tattari-hiutaleissa on, että niistä voi valmistaa puuron mikrossa samoin kuin kaurahiutaleistakin.

Toinen kokeilemisen arvoinen on speltti, eli ns. alkuvehnä. Siinä ei ole niin paljon FODMAP-yhdisteitä kuin "normaaliviljoissa", joten voi olla helpompi vatsalle. Speltti maistuu mielestäni melko paljon ohralle, jos olet ohrapuuroa joskus maistanut. Itse en ole tosin löytänyt speltti-hiutaleita, jotka eivät tarvitsisi oikeaa keittämistä kattilassa, joten pikavaihtoehto nopeille aamuille se ei ole.

Itse en kestä mitään kotimaisia viljoja, erityisen pahoiksi olen havainnut vehnän ja muka-niin-vatsaystävällisen-ja-pehmeän kauran. Ongelmana ei ole gluteeni (speltti sisältää gluteenia) vaan ilmeisesti juuri nuo FODMAP-yhdisteet, jotka on liitetty erityisesti ärtyvän suolen oireyhtymään. Tai sitten joku muu henkimaailman asia, kuka nyt niistä ottaa selvää... Itse olen löytänyt sopivan ruokavalion itselleni vain kokeilemisen ja erehdyksen kautta.

tuo speltti on kokeilemisen arvonen, lähes samat ravintoarvot ku kaurassa,hieman ehkä pähkinäinen maku :) nam.

kasviksia sais syödä aika hitosti et sais paljon hiilaria,itsehän en tapaa laskea rehujen hiilareita kun niistä tulee aika vähäsen muihin lähteisiin verrattuna..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom