Re: joooo!!!
Originally posted by Bizz
No kylläpä kyllä tuli tuotakin silloin aikoinaan harrastettua, mutta enhän minä sitä ollenkaan enää muistanut!!! Wow, kiiitos hirveesti! Muistankin ne kauheet voihkinat mitkä meistä irtos kun kuultiin että toi liike oli seuraavana vuorossa...sitä ei sillon teininä hirveesti osannut arvostaa tollasta rääkkiä välttämättä...toisin kuin nyt. Nythän se onvain ah niin ihanaa :D
No muotoilen kysymystäni vähän parempaan uskoon sitten: Kuinka kauan kerrallaan noita loikkatreenenjä pitäis harrastaa? Puol tuntia...tunti??? Itse olen kyllä varsin poikki melko äkkiä.
Ja sitten vielä että kun ois niin ihana että ois ikään kuin jonkunlainen ohjelma minkä mukaan tekis. Mulle sellanen aina toimii parhaiten. Sen takia varmaan oon salillakin pystynyt käymään kaikki nämä vuodet ja vieläpä saanut jotain aikaankin siellä, kun mulla on aina ollut ohjelma siinä henkisenä tukena Mä oon tosi huono tekeen mitään silleen spontaanisti. Tai en ainakaan jaksa sitten keskittyä asiaan...
Mitä Metri ne sun mainitsemasi viisihypyt on? Loikitaan viisi kertaa peräkkäin ja sitten seis? Aargh...tuntee itsensä ihan nuijaksi...
Mutta kiitos avusta...ja lisää neuvoja vain
Jaa, että Borzhov-liike olikin tuttu? No, niitä vaan ohjelmaan mukaan. Ja viisloikat on kai just sitä mitä kuvailitkin: aloitat tasatassuilta ja lähdet loikkimaan. Viisi loikkaa vuorojaloin ja alastulo kuin pituushypyssä eli tasatassuille. Sikäli palkitseva liike, että jos teet sitä aina samassa paikassa ja merkkaat aloituspisteesi, voit seurata kehitystäsi. Kerran kesätöissä kun ei muuta keksinyt/viitsinyt, loikin pihalla viisloikkaa ja oli kiva huomata, miten kerta kerralta loikki pitemmälle.
Joo, kolmiloikkaakin kehiin. Sitten kolmiloikkaajat tekevät sellaistakin, että kaksi loikkaa oikealla jalalla, vaihto ja kaksi loikkaa vasemmalla, vaihto jne. Meikäläinen on tehnyt sitä helpotettuna siten, että kenkkaan (sitä se miun "loikkiminen" on) ensin oikealla kaksi tai kolme ja vaihdan vasempaan.
Entäs sitten ne sarjat ja että kuinka kauan? Ei missään nimessä puoltakaan tuntia pelkkiä loikkia, ellet halua ajaa jalkojasi ylikuntoon heti alussa. Loikat ym. kun rasittavat hurjasti niveliä, sidekudoksia, jänteitä (akilles) ja lihaksia. Vähän sitä sun tätä MONIPUOLISESTI, sekaan vapauttavia pyrähdyksiä. Jos kaivan muistisopukoista entisen valkkuni ohjelmarunkoa, se saattoi näyttää tältä:
Verryttely: juoksentelua, kevyttä hyppelyä, valmistavia venytyksiä
Nopeus: lentävällä lähdöllä 5 krt 30m pyrähdyksiä
(miun lisäys: voi tehdä ylämäkeenkin vaihteluksi)
polvennostojuoksua 5 krt se matka minkä jaksat
kantapäät pakaraan "juoksua" 5 krt
Kimmoisuus: 3 krt viisloikkaa
3 krt kolmiloikkaa
3 krt tasahyppysarja (sarjassa n. 3 tasahyppyä)
Loppuverra juoksentelua, venyttelyä
Tämä oli nuoren keihäänheittäjän ohjelmaa. Ehkei ollut ihan tuollainen, mutta sinne päin. Tuota vapaasti muuttelemaan, uutta loikkaa, Borzhovia mukaan, juoksupyrähdyksiä piristämään omilla jipoilla. Tuohan näyttää paperilla itse asiassa hurjan tylsältä. Siksi ne harkat olivat miulle hirveän vastenmielisiä ja usein jätin välistä. Lienee syy sille, että nykyisinkin jalat ovat heikko kohtani. Mutta silloin kun otin itteäni niskasta kiinni ja lähin loikkimaan/pyrähtelemään, se oli ihan kivaa, kun suunnitelmaa muokkaili, loikki ja pyrähteli sekaisin ja keksi muuta mukavaa (metsätiellä kun treenasin), niin kyllä nämäkin treenit sujuivat kuin siivillä.
Ei yhteen kertaan tarvitse hurjasti eri liikkeitä mahduttaa. Loikista, tasahypyistä, Borzhovista ja juoksupyrähdyksistä saa sopivasti sommittelemalla piristävän jalkatreenin. Ja luovuutta kehiin, lapsenmieltä. Vieläkin saatan metsässä kiipeillä puihin tai kokeilla, yllänkö tasahypyllä tai vauhdin kera jonkun puujätin alaoksalle. Sitä teki pikkulikkana, poikatyttö kun olin. Valmista ohjelmaa en osaa siulle antaa, toivottavasti tuosta ylläolevasta olisi rungoksi. Koulutusta sekin, kun väsää ite omat ohjelmansa. Oli miullakin siinä aikoinani opettelemista, mutta nykyisin sujuu jo lähes välipalaksi.
Oho, tulipas tekstiä! Toivottavasti hiukan asiaakin. Tsemiä!