Hyppääjän polven leikkauksen jälkeinen kuntoutus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja suti55
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itseltäni leikattiin hyppääjän polvi lokakuun lopussa (poistettiin patella-jänteestä paksuuntumaa). Lääkäri antoi ennen joulua luvan harrastaa mitä tahansa urheilua niin paljon kun haluaa. Ennen tätä kuntoutusohjeena oli lähinnä reipasta kävelyä ja myöhemmin rauhallista lenkkeilyä.
Nyt olen hiljalleen tehnyt erilaisia (pika-)juoksuhommia n.1.5 kuukautta sekä punttia (mm. kyykkyä) ja polvi on kipeämpi kuin ennen leikkausta ja vaatii n. 2 viikon totaalilevon että voi taas juoksennella/kyykkäillä kovemmin.
Fysioterapiaa lääkäri ehdotti, mutta ei pitänyt välttämättömänä, joten en ole ainakaan vielä rahojani siihen pistänyt.
Onko kellään kokemuksia tuosta kuntoutumisesta. Kauan kesti päästä täydelliseen urheilukuntoon vai pääsikö enää ollenkaan? Oliko fysioterapiasta apua? Olisiko tarjota itsehoitovinkkejä?

Itselläni kesti n. 6 kk kunnes polvi oli täysin kivuton. Kannattaa jättää kyykyt tekemättä (/vähentää painoa) jos kipuilee.

Mun polvea ei koskaan leikelty, mutta kaikkea muuta sitten tehtiinkin. Täysin kivuttomaksi se ei tullut, eikä ole vieläkään, mutta reisilihasten vahvistaminen auttoi tosi paljon. Hyppyjen määrää piti tietysti samalla vähentää... Kylmää heti treenien jälkeen ja sanavaraston päivittäminen kirosanojen osalta paikallaan! Tsemiä vaan, äläkä anna pienen kivun lannistaa!

Joo, pitänee varmaan vaan nöyrästi kyykkäillä pienemmillä painoilla (jos ollenkaan) useampi kuukausi. Etureisien vahvistamiseen olen yrittänyt tehdä reidenojennus-laitetta, mutta meinaa kipuilla sen verran että jää tekemättä.
Olisikohan joistakin erityisistä venytysliikkeistä apua?

Tätä yritettiin hoitaa kaikilla keinoilla mm. kortisonilla, mutta ei auttanut eli piti leikata. Saa nähdä oliko tuostakaan sitten apua.

Mulle on tehty tuo sama homma.
Kuntoutukseen kuntopyörää ja ojennuksia koneessa.
Hypyt ja raskaat kyykyt pois niin kauan kun on kipuja. Etukyykkyä kevyesti, jos pystyy.

Oma polvi on nykyään kunnossa, mutta leikkauksen jälkeen oli ongelmia, koska en malttanut kuntouttaa sitä kunnolla ja lääkärin arvio polven parantumisesta oli myös ylioptimistinen.
Itselläni kuntoutuminen vaati lopulta useamman kuukauden täydellisen tauon hypyistä ja raskaista kyykyistä.

Oman lääkärin arvio oli että n. 8-9 viikkoa leikkauksesta voi harrastaa täysipainoisesti kontaktiurheilua. Lienee kuitenkin realistinen arvio puolisen vuotta.
Pahinta myrkkyä tuolle polvelle on juuri loikat ym. hypyt sekä suunnanvaihdokset juoksussa. Täytynee varmaan lopettaa pariksi kuukaudeksi juoksu-loikkahommat kokonaan vaikka ei kyllä millään malttaisi ja tehdä niitä ojennuksia maailman pienimmillä painoilla :(

Tota reidenojennusta kantsii tehdä myös aika maltillisilla painoilla, pitkää sarjaa. Toi liike voi olla aika myrkkyä polvivammaisille kovempaa tehtynä..

Itsellä korjattiin joskus patella jänteen repeämä ja siistittiin jännettä. Koska repeämä ommeltiin en saanut 6kk ollenkaan juosta tai tehdä alle 90asteen kyykkyjä. Kuntoutuksena oli pääasiassa alussa varovaista liikeratojen asteittaista avaamista ja nimenomaan paljon reidenojennuksia aluksi ilman painoja, pelkkiä jännityksiä tehden. Sitten tuli mukaan pikkuhiljaa kuntopyörä ja naruhyppely. Pitkään kesti, että polvesta hävisi tuntemukset, 1,5 -2 vuotta tais mennä, mutta nytten on parenpi kun toinen. Sulla astetta helpompi vamma, mutta rauhassa kannattaa edetä ja niitä tuntemuksia saatta olla yllättävnkin pitkään.

Vaivasta löytyy valtava määrä tietoa netistä kun jaksaa tunnin tai pari etsiä. Googleen esim. hakusanaksi "patellar tendinitis" tai "jumper's knee" niin johan löytyy ihmisten kokemuksia ja tutkimuksia yms. Itsellä juuri pari kuukautta sitten kyseinen vaiva ilmaantui ja tällä hetkellä polvi melko oireeton kun olen levännyt 2-3 viikkoa. Tästä sitten eteenpäin eksentrisellä harjoittelulla, jonka on todettu toimivan tähän vaivaan melko tehokkaasti. Tutkimustietoa eksentrisen harjoittelun toimivuudesta löytyy kylläkin lähinnä akillesjänteen vastaavasta ongelmasta. Itsellä myös luultavasti vaivan taustalla suhteellisesti heikot takareidet ja vastus medialis verrattuna muihin etureiden lihaksiin. Aion itse jättää etureidet rauhaan eksentrisiä harjoitteita lukuunottamatta ja keskittyä takareisien, pakaroiden ja vastus medialiksen vahvistamiseen. Toisaalta vastus medialista on vaikea vahvistaa rasittamatta etureisiä yleensäkin, joten tätä pitää vielä suunnitella. Leikkaukseen en suostu menemään ennenkuin olen kaikilla muilla mahdollisilla keinoilla koittanut, sillä en usko, että tämä vaiva todellakaan vaatisi leikkausta.

Kiitoksia vinkeistä!

Pystytkö Trebla vielä vähän avaamaan maallikolle miten teet noita eksentrisiä etureisille? Ilmeisesti eksentrinen tarkoittaa "negatiivista" -vaihetta?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kiitoksia vinkeistä!

Pystytkö Trebla vielä vähän avaamaan maallikolle miten teet noita eksentrisiä etureisille? Ilmeisesti eksentrinen tarkoittaa "negatiivista" -vaihetta?

Venyttelyä etureisiin. Aikoinaan venyttelin esim. sohvan reunalta tv:tä katsellessa näin: Vyöllä polvet yhteen ja sitten "pudottaudut" polvet edellä kantapäät peruksissa niin, että roikut reunalla. Taivuta vartaloa taakse niin paljon, kun kivulta pystyt ja jätä siihen vähintään puoleksi minuutiksi, sitten parin minsan kiroilutauko. Jatka noin vartti joka päivä pari viikkoa, niin saat heittää kipulääkkeet pois. (nimim. tasajalkaponnistus 93 senttiä paikaltaan!)

Kiitoksia vinkeistä!

En ole vielä päässyt tekemään lainkaan, mutta tässä on esimerkki liikkeestä jota aion tehdä: http://eccentric-exercises.blogspot.com/2007/12/video-deomonstration-of-eccentric.html

Teen ehkä eksentrisen eli negatiivisen vaiheen hieman hitaammin ja syvemmälle, ja positiivisen vaiheen ainakin aluksi molemmilla jaloilla. Tuollainen alaviistoalusta pitää vielä nikkaroida ja parantua flunssasta niin alan treenaamaan. Voin laittaa muutaman kuukauden päästä kokemuksia sitten. Tuolta samalta sivustolta muuten löytyy aikalailla juttua aiheesta.

Edit: Ja tuosta etureisien venyttelystä. Tässä on mielestäni ehdottomasti tehokkain venytys: http://www.halhigdon.com/15Ktraining/Photos/quadbench.jpg Etummainen jalka mahdollisimman eteen ja venytettävän jalan kantapää kiinni pakaraan niin johan venyy. Hyvä tehdä esim. sängyn tai sohvan reunalla.

Itsellä hyppääjän polven leikkauksesta takana nyt 2 päivää ja jalalla pystyy jo ihan hyvin astumaan, tosin esim sängylle tai tuolille nostaessa aika kipeä. Olen kuullut että hyppääjän polvia leikataan tähystämällä, mutta itsellä tehtiin avoleikkauksella n. 4-5cm viilto. Fysioterapeutti antoi kuntoutus ohjelman ja se piti aloittaa jo leikkauksesta seuraavana päivänä, siihen kuului lähinnä varpaille nousuja, jalan nostoja kylellään ja takareiden venyttelyä. 2 Viikon jälkeen saa jo alkaa polkea kuntopyörää pienellä polvikulmalla. Millasia ohjeita muut on saaneet?

Itseltäni leikattiin joulukuussa 2006 polvi ja ilman kipua pystyin urheilemaan vasta lokakuussa 2007. Siinä välillä oli fysioterapeutilla käyntiä, mutta eipä tainnut siitä olla mitään hyötyä. Kipu tuli aina silloin kun jalan taittoi täysin suoraksi, niin tein reidenojennuksia ja kyykkyä vajaalla liikeradalla pienillä painoilla. Polvi parani lopulta kun nilkka nyrjähti, niin joutui keppien kanssa heilumaan ja polvi sai lepoa.

Itsellä meni n. viikko-puolitoista leikkauksesta kun sillä uskalsi jo kävellä suht normaalisti, tehtiin myös avoleikkauksella.

Muita kuntoutusohjeita en saanut kuin reippaita kävelylenkkejä ja sitten myöhemmin juoksulenkkejä.

Olen yritellyt noita negatiivisia toistoja reidenojennuslaitteessa jne. vielä en ole havainnut kivun poistumista. Kuukausien lepo lienee ainoa tie onneen.

Ennen leikkausta käytin polvessa lumpion alapuolella teippiä aina harjoittelun aikana ja se auttoi aika paljon. Mitä mieltä olette että kannattaako sitä alkaa taas käyttää kunhan pääsee joskus normaaleja harjotteita tekemään vai haittaako se parantumista?

Teippaus tehty tohon tyyliin -->http://www.sportsinjuryclinic.net/cybertherapist/front/knee/jumpersknee/taping.php. Kokeilin joskus Davidin ks tarkoitukseen tehtyä tukea mutta ei kyllä toiminut läheskään yhtä hyvin kuin teippi..

Mulla totes tosi huuippu urheilu-lääkäri hyppääjän polvet joskus vuonna 2005, lähetti mut hyvälle niihin vammoihin erikoistuneelle fysioterapeutille joka teki mulle pohjalliset, katos kivut sen siliän tien eikä oo sen jälkeen ollu (ainakaan niin pahoja). Sillon en pystyny ees nukkumaan öisin ja mikään särkylääke ei kunnolla auttanut. Ne pohjalliset on vaan aika tyyriit ku menee kunnon tekijälle ( tais maksaa 120e/pari) mutta kestääkin sit vuoden verran. Toivottavasti ei tarttis koskaan leikata ainakaan meikäläisellä ;) Fysioterapeutti antoi myös hyvät jumppaohjeet ja sanoi et etureisiä vaan treenaamaan ja jalkalihaksia muutenkin. Prässit ja kyykyt vaan jättää hieman vajaaksi niin hyvin sujuu, ei kyl pystyis ees kuvitteleenkaan tekevänsä esim kyykkyjä syvään :eek:

Nostetaanpa tätäkin ketjua ylöspäin eli miten muilla kuntoutus edistyy ja miten on normaali reenaaminen onnistunut? Onkos trebla päässyt tekemään noita eksentrisiä kyykkyjä.Itsellä leikkauksesta takana nyt 7vk ja treenit menee nyt 3 aerobista ja 3 punttia viikossa. Aerobisena toimii uinti/vesijuoksu tai crosstrainer. Puntilla olen tehnyt ihan perusliikkeitä, mitä fysio on suositellut eli kyykkyä, yhden jalan prässiä ja erilaisia yhden jalan kyykkyjä omalla painolla ja keskittyen lantion hallintaan. Kyykkynä olen käyttänyt boxikyykkyä siten ettei polvi mene yhtään varpaiden etupuolelle.

Olen myös ottanut viikon noita eksentrisiä kyykkyjä jalka 25 asteen kulmassa mukaan. Teen 3x15 aina reenin alkuun ja tuntuu että niistä olisi apua ainakin siten että kipua ei tunnu sitten isommissa liikkeissä samalla tavalla.

Polven kipuilu on hyvin vaihtelevaa. Välillä on polvi samanlainen kuin ennen leikkausta ja välillä tuntuu että ei ole mitään. Kiputiloihin vaikuttaa kyllä selkeästi myös etu- ja sivureiden kireys. Jäitä tulee pidettyä paljon ja buranaa joutuu myös syömään silloin tällöin. Uskon kuitenkin että on parempi treenailla nousujohteisesti vaikka pientä kipuilua välillä tuntuukin...

Itsellä nyt alkaa olemaan 5kk leikkauksesta. Edelleen pallopelejä pelatessa kipeytyy 2 tunnin harjoitusten jälkeen niin paljon ettei pysty n. 2 viikkoon pelata ollenkaan. Punttia pystyy kuitenkin tekemään sievästi ja lenkillä käymään, tosin kyykkyä ei voi kunnolla tehdä.
Noita eksentrisiä olen vähän yrittänyt vääntää, mutta tuntuu kohtuullisen turhalta niin ei riitä motivaatio.

Eli siis vielä ei ainakaan tunnu siltä että leikkauksesta olisi ollut hyötyä.

Sain tehtyä eksentristä kyykkyä päivittäin noin kuukauden ajan kunnes taas sain flunssan ja lepäilin reilun viikon ajan. Nyt taas reilut pari viikkoa päivittäistä kyykkäilyä takana. Normaalissa elämässä ei kipua tunnu, mutta kyykkäillessä tunnen, ettei polvi vielä kestä kovempaan treeniä. Kävely, kevyt pyöräily ja uinti ainakin luonnistunut. Pikkuhiljaa voisi ottaa mukaan jotain todella kevyttä punttitreeniä. Muita lihasryhmiä olen treenannut normaalisti salilla.

Ajattelin jatkaa ainakin pari kuukautta eli toukokuun loppuun asti vielä kyykkäilyä ja toivon mukaan silloin polvi alkaa jo kestämään hyppimistä. Olen tehnyt kyykyt siten, että 25 asteen tasolla kyykkään kipeällä jalalla alas hitaasti ja molemmin jaloin ylös. 3 sarjaa ja 15 toistoa per sarja aamuin illoin.

Onko teillä muuten tutkittua tai muuten luotettavaa tietoa venyttelyn vaikutuksista? Eri lähteistä olen lukenut hieman ristiriitaista tietoa etureiden venyttelyn hyödyllisyydestä. Jossain neuvotaan venyttelemään paljonkin etureisiä kun taas jossain neuvotaan jättämään venyttely kokonaan pois ohjelmistosta ja hoitaa ylikireydet vasta jänteen parannuttua. Kumpikohan olisi järkevämpi tapa?

Latest posts

Back
Ylös Bottom