Hybridi pyörä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja make72
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
28.2.2003
Viestejä
304
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itellä on Tunturin H320i hybridimankeli ja kyl oon ollut ihan tyytyväinen. Se, mihin se on tarkoitettu eli kaupunkiajo/asvalttipyörä niin siinä se pärjää oikein loistavasti. Ite tosin kaipaisin leveämpiä ja isompia renkaita kun tykkään kovin vähän hyppiä ja muutenkin temppuilla mutta täytyy sit vaihtaa toiseen jossain välissä.
Pyörässä on yllättävän hyvät osat kun on mun ajotyylillä kestänyt kohta vuoden ilman mitään remontteja, jarrupalat joutuu vaihtamaan kerran pari vuodessa kun ne nyt kuluu pirun nopeesti mutta muuten Shimanon Nexave-sarja on toiminut moitteettomasti.
Noista Crescenteista ei mulla itellä oo kokemusta mutta kaverin Crescent meni vähän isompaan huoltoon kuukauden ajon jälkeen, ite valkkaisin Tunturin jos noista kahdesta pitäis valita.
 
Noissa mun mainitsemissa vehkeissä on Shimano Acera vaihteisto, tehenneekö niillä mitään?
 
Acerasta en tiedä, itellä on maastopyöristä mennyt paskaksi vaihteistot ainoastaan talven takia kun oon pitänyt ympäri vuoden pyörää ulkona, enkä oo säätänyt vaihteistoa/öljynyt tarpeeksi. Nyt pidän aina pyörää varastossa niin ei pääse menemään osat jäihin. Luulis Shimanon sarjojen kestävän normaalikäytössä hyvin olipa sitten kyseessä mikä sarja tahansa.
Tarvitko pyörän nyt heti vai onko muuten vaan pyöränvaihto mielessä? Ostin mun H320i:n viime syksynä "pyöräilykauden" jälkeen (ite ajan ympäri vuoden, joten ihan sama) ja maksoin siitä 550e kun ovh oli 699. Samalla rahalla saat paremman pyörän jos maltat hetken oottaa mutta jos tarve on akuutti, niin sitten toki on otettava se, mihin rahat nyt riittää.
 
Pyöräkuume on päällä just nyt, mutta ei viitsi kovin hirveitä sijoitaa.Kävin ajamassa Cannondaleakin, ei noussu karvat pystyyn tai saanu mitään väristyksiä, joten mulle passaa hiukan halvempikin hybridi.
 
Mulla on retkiversio tuosta Cressusta (valot, tarakka, vähän leveämmät renkaat). Taitaa olla samoilla komponenteilla. Olen ollut tyytyväinen.
 
Tunskan H300 on pelannut ihan ok muutaman vuoden. Vanteet näyttävät tukevilta ja ovatkin pysyneet hyvin muodossaan. Nexaven vaihteista olen tykännyt, mitä nyt tuppaavat jäätymään pakkasella. Power modulatorista (jarrutehon rajoitin) ei ole kuin pahaa sanottavaa. Toisena vaihtoehtona oli aikoinaan Nishikin joku (502?), missä oli aika lailla erilainen ajoasento kuin tunturissa.
 
make72 sanoi:
Noissa mun mainitsemissa vehkeissä on Shimano Acera vaihteisto, tehenneekö niillä mitään?
Jos ajaa yhtään enempää pyörällä, niin kyllä Acerassa alkaa tuleen toimivuusongelmia; merkki Shimano ei ole mikään tae, vaikka mainostajat näin usein kertovatkin. Kyllä siis toi Acera kestää jonkun verran, mutta jos tulet ajamaan pitkiä lenkkejä niin suosittelisin vaihtamaan sen Deoreen, LX:ään ta XT:hen, joista XT on paras. Ja nuo ovat siis maasturivaihteita eli sun ehkä kannattaisi vaihtaa johonkin maantievaihteisiin, esim. Tiagra on jo paljon jäykempi kuin nuo muut, joten se IMO toimii helkutisti paremmin. Mutta paha sanoa nuista muista osista kun siinä ei erityisesti kerrottu..
 
Tuntuu että vaihteiston mallia tärkeämpi on kunnossapito, jos nyt ei ihan Shimanon tai muiden paskimmista sarjoista puhuta. Jos asfaltilla ajaa eikä kurassa ui niin melko vaatimattomallakin vaihteistolla tuntuu pärjäävän, ikivanhassa arkifillarissa on joku lowendin Shimano-maastovaihteisto joka vaan kestää ja kestää talviajoakin kun ei anna ruostua umpeen ja putsaa säännöllisesti. En tosin aja "paljon" joka joillain tarkoittaa satoja kilsoja viikossa mutta matkaa on kuitenkin kertynyt vuosien mittaan.
 
JSmith sanoi:
Tuntuu että vaihteiston mallia tärkeämpi on kunnossapito, jos nyt ei ihan Shimanon tai muiden paskimmista sarjoista puhuta. Jos asfaltilla ajaa eikä kurassa ui niin melko vaatimattomallakin vaihteistolla tuntuu pärjäävän, ikivanhassa arkifillarissa on joku lowendin Shimano-maastovaihteisto joka vaan kestää ja kestää talviajoakin kun ei anna ruostua umpeen ja putsaa säännöllisesti. En tosin aja "paljon" joka joillain tarkoittaa satoja kilsoja viikossa mutta matkaa on kuitenkin kertynyt vuosien mittaan.
Joo, ehdottomasti se on tärkeintä, että huoltaa usein ja oikein voimansiirron, mutta en tiedä kuinka paljon topicin aloittaja ajaa viikossa, niin ajattelin vastata, että ostaa kerralla hyvän voimansiirron ja muistaa ettei pidä niitä ketjuja hirveessä vaseliinikerrostumassa/ruostuneina., vaan itse esim. käytän perus wd-40:tä, jota suihkutan ketjuihin, annan vaikuttaa n.15min, jonka jälkeen kuivaan ne rätillä. Takapakan putsaan yleensä wd-40:n ja kengännauhojen avulla. Niin, ja ensiksi ostaisin hybridiin lukkopolkimet, sen jälkeen meno luistaa..
Ps. JSmith--> Acera on Shimanon huonoimpia osasarjoja.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom