Hukassa dieettiviidakossa

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Ikä
40
Olen lueskellut näitä keskusteluja ja mitä enemmän luen, sitä enemmän olen hukassa ruokavalioni kanssa.
Olen jättänyt riisin/viljan/perunan/pastan ruokavaliostani pois (tai ainakin syön ko. ruoka-aineita hyvin vähän) jo jonkin aikaa sitten. Luulin ruokavalioni olevan ok, mutta nyt tulin toisiin aatoksiin. Syön kasviksia, lihaa ja rahkaa, raejuustoa ja hedelmiä. Lisäksi iltaisin otan yöprotskujuoman (onkohan turhaa?) ja kolmesti viikossa puntin jälkeen palautumisjuoman.
En laske syömisiäni, mutta ehkä pitäisi. Ruokamäärät ovat nimittäin välillä melko suuria.

No jokatapauksessa paniikki iski lukiessani keskusteluja.
Pitääkö jättää hedelmät ja porkkanatkin pois? Olen tottunut syömään niitä, etenkin porkkanaoita runsaasti ja luullut niiden olevan terveellisiä. Mutta jostain luin, että ne ovatkin huonoja hiilareita.
Kuinka paljon porkkanoita ja hedelmiä saa syödä päivässä?

Sitten. Kääk!! Kana- & kalkkunafileiden marinadit! Ovatko neklin kaloripommeja? Ostanko tästälähtien kyseiset tuotteet maustamattomina?

Kuinkas pajon viikossa muuten teette aerobista treeniä?
Tarkoitus olisi karistaa rasvoja, mutta tuntuu, että vain lihon (saatta tosin johtua lipsumispäivistäkin)..

Peppiina-84 sanoi:
Olen jättänyt riisin/viljan/perunan/pastan ruokavaliostani pois (tai ainakin syön ko. ruoka-aineita hyvin vähän) jo jonkin aikaa sitten. Luulin ruokavalioni olevan ok, mutta nyt tulin toisiin aatoksiin. Syön kasviksia, lihaa ja rahkaa, raejuustoa ja hedelmiä. Lisäksi iltaisin otan yöprotskujuoman (onkohan turhaa?) ja kolmesti viikossa puntin jälkeen palautumisjuoman.
En laske syömisiäni, mutta ehkä pitäisi. Ruokamäärät ovat nimittäin välillä melko suuria.

1. Täysjyväviljaa (ruisleipää, kaurahiutaleita yms.) voit IMHO syödä dieetilläkin kohtuullisesti.
2. Yöprotskujuoma on ihan OK, sillä illalla olisi hyvä syödä hitaasti imeytyvää proteiinia (esim. kaseiini).
3. Palautusjuoma on ehdoton sekä dieetillä että offilla.
4. Olisi hyvä, jos laskisit paljonko syöt päivässä. Hyvin usein varsinkin naiset syövät dieetillä itse asiassa aivan liian vähän.

Peppiina-84 sanoi:
No jokatapauksessa paniikki iski lukiessani keskusteluja.
Pitääkö jättää hedelmät ja porkkanatkin pois? Olen tottunut syömään niitä, etenkin porkkanaoita runsaasti ja luullut niiden olevan terveellisiä. Mutta jostain luin, että ne ovatkin huonoja hiilareita.
Kuinka paljon porkkanoita ja hedelmiä saa syödä päivässä?

Sitten. Kääk!! Kana- & kalkkunafileiden marinadit! Ovatko neklin kaloripommeja? Ostanko tästälähtien kyseiset tuotteet maustamattomina?

5. Voit huoletta syödä kasviksia (myös porkkanoita) ja hedelmiä. Hedelmiä ei kuitenkaan tulisi syödä aivan kohtuuttoman paljon.
6. Syö vähintään puoli kiloa kasviksia ja hedelmiä päivässä.
7. Muista monipuolisuus! Syö myös muitakin kasviksia kuin porkkanoita. ;)
8. Maridanit ovat suurimmaksi osaksi rasvaa. Pese ylimääräinen marinadi kanasta pois, mikäli et halua ostaa maustamattomia.

Peppiina-84 sanoi:
Kuinkas pajon viikossa muuten teette aerobista treeniä?
Tarkoitus olisi karistaa rasvoja, mutta tuntuu, että vain lihon (saatta tosin johtua lipsumispäivistäkin)..

9. Teen aamuaerobista kuusi kertaa viikossa vajaan tunnin kerrallaan. En tee sitä rasvanpolttoa ajatellen (en siis ole dieetillä), vaan kunnon kohottamiseksi ja mielen virkistykseksi.
10. Muista kohtuus myös aerobisen treenin kohdalla. Nosta harjoitteiden määrää vähitellen.
11. Viimeisenä, mutta ei todellakaan vähäisempänä tulee mainita hyvien rasvojen tärkeys dieetillä. Pidä huolta siitä, että saat riittävästi hyviä kasvisrasvoja. Rasva-aineenvaihduntasi kiittää! :)

Sakaelin kanssa samoilla linjoilla :)
Mietin, että on vähän hassua pestä marinoidun kanan/kalkkunan öljyt pois, mutta kuitenkin sitten lisätä öljyä erikseen ruokaan. On tietysti dieetillä parempi ostaa linnut maustamattomina, koska silloin on helpompi arvioida kalorimääriä, mutta näin "offilla" on minusta hifistelyä PESTÄ marinadeja pois. Sillä vaikka tuo marinadin rasva ei olekaan kylmäpuristetun rypsiöljyn veroista, on se silti (melko) hyvää rasvaa, ja itse ainakaan en syö päivittäin ko. tuotetta, kerran kaksi viikossa. Miten mimmit noin niinkusta yleensä syötte kananne/kalkkunanne? Olenko ainut marinoituakin popsiva?

Ja Peppiinalle vielä: pääsi tosiaan on mennyt pyörälle täällä pakkiksessa, jos olet alkanut epäillä hedelmien ja vihannesten terveellisyyttä! Minun mielestäni glykeemisistä indekseistä sun muista ei kannata hirveästi välittää muiden kuin diabeetikoiden. Sikäli että kalorimäärät ratkaisevat laihtuuko ihminen vai ei, ei GI. Kylläisyyden tunteeseen GI:llä todennäköisesti merkitystä (eniten) ihmisillä joiden verensokeri heittelee helposti luonnostaankin (tää oli sitten ihan mutua..). Itse en onneksi kuulu tähän kategoriaan. Tietysti karkki, pulla ja muu epäterveellinen hiilarimuona omaa jo niin korkean GI:n että niiden vaikutukset (väsymys, nälkä...) tuntuvat varmasti kaikilla, mutta mielestäni on kertakaikkiaan hassu ajatus välttää hedelmiä/joitakin vihanneksia niiden ei-niin.matalan GI:n vuoksi.

Helga sanoi:
Mietin, että on vähän hassua pestä marinoidun kanan/kalkkunan öljyt pois, mutta kuitenkin sitten lisätä öljyä erikseen ruokaan. On tietysti dieetillä parempi ostaa linnut maustamattomina, koska silloin on helpompi arvioida kalorimääriä, mutta näin "offilla" on minusta hifistelyä PESTÄ marinadeja pois. Sillä vaikka tuo marinadin rasva ei olekaan kylmäpuristetun rypsiöljyn veroista, on se silti (melko) hyvää rasvaa, ja itse ainakaan en syö päivittäin ko. tuotetta, kerran kaksi viikossa.

Syön joka päivä kanaa/kalkkunaa ja pääasiassa maustamatonta. Olen pessyt marinadin pois lähinnä sen takia, että marinadissa uivat kanat palavat helposti pannuun kiinni. IMHO on turha maksaa marinadista kanan kilohintaa.

Itse käytän enemmän marinoituja, useinmiten ne ovat myös edullisempia, koska ovat tarjouksessa. :)

Mä ostan rintaleikettä ja leikkaan sen ylimääräsen rasvakerroksen pois. Marinadista otan ruokalusikallisen ja laitan sen palojen päälle. Näin tulee ihanan rapeeta eikä liian rasvasta. Ja maistuu paremmalta kun marinadeineen laitettu.

Mites siitä öljyn kuumentamisesta olikaan puhe? Että kuumennettuna ei olekaan niin terveellistä, vai olenko käsittänyt väärin?

Ja pikkasen aiheeseenkin. Toiset hedelmistä sisältää huomattavasti enemmän hiilareita kun toiset esim. vertaa banaania ja vesimeloonia.

ääks, mä en ole tajunnut yhtään, että marinadissa on rasvaa. Hyvien rasvojen syönti sen sijaan on mulla tosi heikoilla. Mikähän olis hyvä keino lisätä sitä perusruokavalion sekaan? :/

Hyzenthlay sanoi:
ääks, mä en ole tajunnut yhtään, että marinadissa on rasvaa. Hyvien rasvojen syönti sen sijaan on mulla tosi heikoilla. Mikähän olis hyvä keino lisätä sitä perusruokavalion sekaan? :/

Aamupuuron sekaan on hyvä sekoittaa, paahdettu ruisleipä ja siihen päälle on myös yks mun feivoriteista.
Lesitiini on helppo vetäistä ihan lusikalla, omega 3 tabletit on ihan must.

voihan niitä öljyjä sekoittaa myös riisi / makaronin sekaan.

Omat aseet hyvien rasvojen saannin varmistamiseksi
- kalaöljykapselit
- rypsäriä aamupuuroon
- keitetyn pastan joukkoon
- sellaisenaan lusikalla alas (eihän se niin hyvää ole, mut entisenä korvakipuisena ja ikuisella lääkekuurilla olleena: "ei tunnu missään" :D)

Viivi ehti näköjään ensin...

Rypsiöljyn pystyy ottamaan ihan suoraan vaan lusikalla, ei maistu yhtään pahalta (olin ennakkoluuloinen kunnes uskalsin kokeilla)! Kalaöljykapselit menee kans aamulla, ja oliiviöljyä lorautan salaatin päälle. Helppoa :)

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Muskelitädin aamiaisenaloitus on maustamatonta jugurttia (reilu desi), mysliä desi, puoli desiä pellavansiemenrouhetta ja rkl. rypsiöljyä tai kahdesti viikossa kalaöljyä (sitruunanmakuista Mölleriä). Viipale oikein täysjyväistä ruisleipää ja sen päällä kala- ja lihaleikkeleitä ja kurkkua tai paprikaa.

Lounas koostuu kalasta, lihasta, kanasta tai kananmunasta plus erilaisia vihanneksia (tämän kerään työpaikan luksus-valintapöydästä) ja taas öljyä, nyt extra virgin-oliivia (kotona lounastaessa samaan tyyliin, yleensä aina papuja vielä, mutta leipää en lounaalla syö.

Päivällinen on tavallista kotiruokaa, peruna/riisi/pasta-annos, muttei kovin iso.

Palautusjuoma on puhdas proteiini, välipalana pähkinöitä ja rusinoita kourallinen. Kahvin kanssa pieni keksi tai tummaa suklaata. Joskus illalla syön raejuustoa ja pähkinäsekoituskourallisen ja vielä pikkuisen öljyä.

Tässä ideoita siis vielä yhdeltä. Eil ole nälkä eikä tunnu koskaan siltä, että jokin hyvä olisi kiellettyä. Sunnuntaisin syön myös jälkiruokaa: jätskiä, suklaamoussia, tms.

En ole mikään kilpakehonrakentaja mutta käyn punttisalilla ja sieltä hankkimani kropan aion pitää!

Hippo sanoi:
Itse käytän enemmän marinoituja, useinmiten ne ovat myös edullisempia, koska ovat tarjouksessa. :)

Ei se marinadi niin kallista olekaan kuin liha! Itse harrastan myös hintavertailua enkä sen vuoksi marinoituja tuotteita tavallisesti osta, ettei tarvitsisi "maksaa turhasta". Olen myös epäileväinen kaikkien E-koodien suhteen ja siksi teen mielelläni marinadit itse!

Olen myös "keltanokka" noissa kasviöljy-asioissa ja kysyisinkin ajaako rapsiöljy saman asian kuin rypsiöljy? Miksi pitää olla kylmäpuristettua? Ei kai se voi pitää paikkaansa, ettei öljyjä saisi kuumentaa... :( ? Jos nyt käristäminen on laskuista pois...

en osaa antaa tieteellistä selostusta rypsi ja rapsiöljyjen erosta, mutta rypsi on koostumukseltaan parempaa ja hyväksi koettua niin fitness kuin kehonrakentaja piireissä.
Kylmäpuristetussa öljyssä ravintoarvot ovat paremmat siksi mielummin sitä.

Paistamiseen voi käyttää öljyä aivan rauhassa, ei se siitä pilalle mene, kaikki arvot eivät vain pysy kohdallaan eikä laatu tällöin niin hyvänä, vain kisadietillä sen käyttö jätetään pois koska ruokailu on niin tuhottoman tarkkaa.

Rypsiöljyä en käytä itse ruoan valmistukseen sillä se saa ruoan mielestäni maistumaan kummalliselta, mutta tämäkin on vain IMO.

kiitos palon öljynsyöntivinkeistä! häpeäkseni myönnän, että ainoa näkyvä rasvanlähteeni on tavallinen jääkaappimargariini... öljyä kyllä pistin äskenkin makaronin sekaan, mutta se on aika satunnaista, enkä edes syö makaronia usein. Omega3 kapselit vois olla mun vaihtoehto.

mites öljyn säilyttäminen jääkaapissa? pysyykö rasvahapposuhteet parempina vai olenko käsittänyt ihan väärin?

Miksi rasvaa täytyy saada?
Itselläni on sellainen mielikuva, että laihiksella rasvaa pitäisi yrittää välttää, mutta onko se peräti päinvastoin?
Mitä hyötyä rasvoista? Edistääkö oikeiden rasvojen saanti laihtumista?
Valaiskaas nyt tietämätöntä :) Ihanaa kesää!!

p.s. Onko raejuuston rasva (2%) hyvää vai huonoa? (rasvaton raejuusto on niin hirveen paljon kalliimpaa ja pahempaa)

Peppiina-84 sanoi:
Miksi rasvaa täytyy saada?
Itselläni on sellainen mielikuva, että laihiksella rasvaa pitäisi yrittää välttää, mutta onko se peräti päinvastoin?
Mitä hyötyä rasvoista? Edistääkö oikeiden rasvojen saanti laihtumista?

Kurkkaapa selostusta vaikkapa täältä. Lyhyesti sanottuna, toimiakseen kunnolla elimistö tarvitsee tietyn määrän rasvaa, aivan samoin kuin se tarvitsee tiettyjä muitakin ravintoaineita. Laihiksella kaikkein helpoimmin (?) rasvojen määrää voi säädellä, kun ostaa tuotteita joissa on enintään 5-10 % rasvaa ja täydentää ruokavaliota edellisissä postauksissa mainituilla hyvien rasvojen lähteillä.

Mutuna väittäisin, että nimenomaan liika rasvattomuus ruokavaliossa ajaa elimistön nopeimmin säästöliekille, jolloin poltat fläsän sijasta ne vaivalla hankitut lihakset.

Haluan ehdottomasti alleviivata Sakaelin ekan postin neloskohdan - ennen kuin pystyt säätämään ruokavaliotasi optimaaliseksi (olit sitten bulkilla tai dieetillä), sinun on tiedettävä, mitä ja miten syöt nyt.

Viivi sanoi:
en osaa antaa tieteellistä selostusta rypsi ja rapsiöljyjen erosta, mutta rypsi on koostumukseltaan parempaa ja hyväksi koettua niin fitness kuin kehonrakentaja piireissä.

Rapsi- ja rypsiöljyn rasvahappokoostumus on identtinen. Ei siis ainakaan tällä perusteella ole merkitystä kumpaa vetelee naamariinsa.

Viivi sanoi:
Kylmäpuristetussa öljyssä ravintoarvot ovat paremmat siksi mielummin sitä.

Kylmäpuristetun ja "tavallisen" öljyn rasvahappokoostumus ja E-vitamiinipitoisuus ovat lähes identtiset. Kylmäpuristetun öljyn käytöllä ei siis ole ravitsemuksellisia etuja verrattuna ns. tavalliseen öljyyn. Kylmäpuristettu öljy on voimakkaamman makuista, joten monet preferoivat sitä sen takia.

Hyzenthlay sanoi:
Hyvien rasvojen syönti sen sijaan on mulla tosi heikoilla. Mikähän olis hyvä keino lisätä sitä perusruokavalion sekaan? :/

Edellä on mainittu hyviä keinoja lisätä öljyjen saantia. Lisään vielä, että itse lorautan öljyä myös rahkan ja raejuuston sekaan. Ja tietenkin jokapäiväiseen salaattiini öljyä lorahtaa "reilusti". :)

Kylmä puristettu on kuitenkin se jotai lähes kaikki kilpailevat käyttävät, joten sillä täytyy olla joku etu tavalliseen verrattuna.
vaikutus voi olla minimaalinen, mutta jossain paikassa se ratkaiseva.

Hmmm. tätä täytyy vielä selvittää, jää kaivelemaan

Viivi sanoi:
Kylmä puristettu on kuitenkin se jotai lähes kaikki kilpailevat käyttävät, joten sillä täytyy olla joku etu tavalliseen verrattuna.
vaikutus voi olla minimaalinen, mutta jossain paikassa se ratkaiseva.

Hmmm. tätä täytyy vielä selvittää, jää kaivelemaan

Ainakin erään tiedon mukaan kylmäpuristetussa olisi tallalle luontaiset antioksidantit sekä lesitiini. Palstalla oli vähän aikaa sitten keskustelua kylmäpuristetun ja tavallisen öljyn eroista; yritän löytää sen tähän.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom