Huimaus/pyörtyminen salilla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jasd
  • Aloitettu Aloitettu
Säikähdin todenteolla kun eilen salilla treenailin pystypunnerrusta. Tein treenin ekoina liikkeinä seisten pystypunnerrusta tangolla ja kohautusta superina (EDT-tyylillä eli 15min ja niin monta toistoa kun ehtii/jaksaa).

Taisi olla joku 40 toistoa yhteensä näitä liikkeitä takana, kun yhtäkkiä ilman mitään varoittavaa oiretta sarjan kolmannella toistolla, raudat pään yläpuolella, näkö palasi, musiikki humisi korvissa ja syke pomppasi silmänräpäyksessä paniikkilukemiin. Tajun lähtemistä en edes huomannut, kun se tapahtui tosiaan aivan yhtäkkiä. Tunsin vain sen palaamisen jostakin tiedottomasta tilasta. Painot onneksi pysyivät hallinnassa enkä saanut niitä siten niskoilleni, mutta tilanne säikäytti minut tosissaan.
Tämän jälkeen sain aina yhden toiston tehtyä, ja toisella huimasi aivan tajuttomasti. Sitten penkki/kulmasoutu superissa treeni alkoi kulkemaan ihan normaalisti.

Olin syönyt tuntia ennen treeniä maittavan hiilari-protsku-aterian, 80g elovena-hiutaleita, 20g ruislesettä, maitoa ja ehrmannin maitorahkan.

Tätä en haluaisi enää ikinä kokea uudestaan. Missä mahtaa olla syy? Alhainen/korkea verenpaine? Verensokeri? Liikeyhdistelmä, niskalihakset?
Kaikki nämä? :jahas:

Syö mieluummin 2 tuntia ennen treeniä. Muista myös hengittää välillä! Noista toistojen määrästäkin voisi keskustella. Vähemmän toistoja ja isommat painot on enemmän asiaa.

Mulla ainaki pitkät sarjat aiheuttaa tommosta. Koulun kuntotestissä päätin näyttää muille mallia jalkaprässissä. 2x oma paino ja 55 toistoa. Sitten piti lopettaa saatanallisen pääkivun takia. Huimausta ja pääkipua riitti vielä pitkään ton älykkään suorituksen jälkeenki:wall:

Neste hukkaa? Itseäni pyöryttää sen takia salilla silloin tällöin. Tämän takia olen myös niitä harvoja suomalaisia ketkä eivät tykkää saunomisesta. Saunassa tulee samanlainen pieni pyöryttävä olo.

hyvä neste tankkaus 2-4h ennen treeniä tekee hyvää itselläni ainakin. Juon tuona aikana vettä 1-1,5l. Treenien aikana menee vettä noin 1l/h. Tällä systeemillä ei ole tullut pyöryttäviä olotiloja kesken treenin.

Edit: Miksi vedät hitaita hiilareita ennen treeniä?

Neste hukkaa? Itseäni pyöryttää sen takia salilla silloin tällöin. Tämän takia olen myös niitä harvoja suomalaisia ketkä eivät tykkää saunomisesta. Saunassa tulee samanlainen pieni pyöryttävä olo.

hyvä neste tankkaus 2-4h ennen treeniä tekee hyvää itselläni ainakin. Juon tuona aikana vettä 1-1,5l. Treenien aikana menee vettä noin 1l/h. Tällä systeemillä ei ole tullut pyöryttäviä olotiloja kesken treenin.

Edit: Miksi vedät hitaita hiilareita ennen treeniä?

Treenin aikana kyllä hörpin litran pullosta koko ajan vettä... voihan se olla että aamulla ennen treeniä satuin juomaan jostain syystä epätavallisen vähän?

Kyseessä oli ihan normaali aamupala, pyrin syömään aina hitaita hiilareita, ja palkkarissa sitten nopeampaa, esim. maltoa. Voisiko nopeat hiilarit juuri ennen treeniä auttaa?

Meikälle on kahdesti meinannut lähteä taju salilla. Eka kerta oli kuntotestissä, jossa piti tehdä kyykkyä pelkällä tangolla:david: , tein 215 toistoa. Toinen kerta oli kun lähdin treenamaan vajaa tunti syömisen jälkeen.

Juuh mullakin useammin on alkanu pyörryttämään ihan kunnolla salilla. Tosin se alkaa kyllä pikku hiljaa, mutta jos en rauhoitu joksikin aikaa, niin pian silmissä alkaa sumeta. Tämä ainoastaan jalka-treeni päivinä.

Kyseessä oli ihan normaali aamupala, pyrin syömään aina hitaita hiilareita, ja palkkarissa sitten nopeampaa, esim. maltoa. Voisiko nopeat hiilarit juuri ennen treeniä auttaa?

Itse vedän melkein joka aamu banaanin aamupalaksi. Voi olla että sulla oli veren sokerit hieman liian alhaalla. Aamupalan tarkoitushan olisi laittaa koneet käyntiin täydellä hönkällä tämän takia vedän nopeata hh myös aamulla.

Vika tuskin on missään syömingeissä vaan juuri noissa liikkeissä joita teit.. Esim. jos niskat on jumissa niin silloin niiden verenkiertokin on usein häiriintynyt ja ihmistä saattaa huimata. Nyt kun teit noita kohautuksia supereina niin se vaikuttaa niska-hartiaseudun verenkiertoon hetkellisesti ja saattaa aiheuttaa huimausta/pyörtymistä.. Itseltäkin lähti kerran taju kun oli jalkareenit, tosin olin jo ehtinyt tehdä sarjan loppuun ja istahdin hetkeksi..

Joskus esimerkiksi mavesarjan jälkeen näkö tuntuu sumenevan, kerran alkoi jopa korvissa soida ihan kunnolla. Taju ei ole kyllä koskaan lähtenyt.

Kerran 20 toiston kyykkysarjassa tuli vähän sellainen tunne kuin pyörtyessä, kai sellaisessa voi olla hapesta vähän pulaa, tai sitten toistojen välissä hyperventiloiminen vaikuttaa, enpä tiedä. Joskus kaveri väitti muistaakseni että oli joko itse tai hänen kaveri treeneissä (en muista...) jossain ylämäkijuoksutreenissä pyörtynyt, kun happi vaan loppui, voi ehkä olla tottakin (suunnistaja kyseessä).

Mulla on kanssa tullut huimaavia oireita nimenomaan olkapääliikkeissä, pystypunnerruksessa ja vipareissa. Saliohjaaja kertoi, että jos hartiat on ennen treeniä valmiiksi jumissa, etenkin pystypunnerruksen punnerrusvaiheessa voi verenkierto päähän heikentyä. Vuorokäsin tehdessä veri kiertää paremmin.

Tämä vuorokäsineuvo on ainakin mua auttanut.

itellä ei oo muuten tullut mutta leukoja vetäessä jos nopeeta tekee niin saattaa tulla kunnon tunne päähän että paine kasvais ja pyörryttää ym. mutta entie sitten mitä.:arvi:

Juuh mullakin useammin on alkanu pyörryttämään ihan kunnolla salilla. Tosin se alkaa kyllä pikku hiljaa, mutta jos en rauhoitu joksikin aikaa, niin pian silmissä alkaa sumeta. Tämä ainoastaan jalka-treeni päivinä.

itellä jostian syystä sama, joskus alkaa huimaamaan mutta ainako on alkanut(3-4kertaa) se on tullut reisienkoukistaja maaten toisen sarjan jälkeen :D

mulla on myös noita "melkein pyörtymisiä" käyny salilla useasti, kerran jopa löin leukani dippi telineeseen, kun ylös työnnön aikana vaaleni silmissä ja voimat hävis käsistä... oli kuulemma ollu koomisen näköistä:D

Syöminen 2h ennen treeniä on ehkä vähän turhan pitkä väliä, ellei sitten halua välttämättä mennä tyhjällä vatsalla.

en oo pyörtynyt salilla mut huimausta on sillontällön ja pahoinvointia varsinkin kun tekee prässiä pitkiä sarjoja.
mut viime viikolla kyllä pelästyin että taju lähtee penkkisarjan aikana, tollasta ei oo ollut ennen. otin 9 toistoa ja nousin ylös, tarkoituksena oli ottaa rest pause ja pudotus siitä, ja otinkin, mut hieman pelästyin että miten käy kun ton 9 toiston kohdalla huimas jo tosi reilusti.
syömisistä oli about muutama tunti, ja ennen treeniä kreatiinia + leusiinia. hmm. öö. verensokerit ehkä alhaalla ja salilla paska ilma? mene ja tiedä tosta... mites noi kreatiinit ja leusiinit, voisko toi niistä johtua?

Olen huomannut välillä rankkaa sarjaa tehdessä samaa, todennäköisenä syynä itselläni pidän huonoa tekniikkaa eli jännitän varmaan niskalihoja kun väännän sarjojen viimeisiä toistoja. Ravinnon/alhaisen verensokerin omalla kohdallani poistin syylistalta, kun nakkaan pienen satsin palkkaria naamaan n. 30min ennen salia.

Ite meinasin pyörtyä viime viikolla kun nostin painot lattialta kyykky telineeseen. Alko vaan yhtäkkiä silmissä sumenee ja kumarruin äkkiä lattialle ettei käy huonosti. Olin tehny tuota ennen sarjat hackia ja sjmv:tä.

Back
Ylös Bottom