HTPC - projekti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja miqsu
  • Aloitettu Aloitettu
Tuore trendi, joten vaikka foorumilla olisi entisiä ketjuja, aloitetaan uusi, ja käydään läpi uutta rautaa.

Itse en osaa vielä kertoa kenellekään mitään, mutta ensi viikon ostoslistalla on joko Antec Aria(huono saatavuus, onkohan vanha malli, ei meinaa löytyä kovin monesta paikkaa) tai sitten jokin SilverStonen malli, ehkä lascala LC02S-P, josta tosin 220W virtalähde vaihtuu heti...

Onkohan väärä foorumi kysellä ihmisten kokemuksia omista projekteista? Mutta kertokaapa jos löytyy :) Enimmäkseen koteloiden osalta, siitähän se koko homma lähtee. 1-2kk ois tarkoitus rakentaa, kokeilla eri osia ym.

Tavoitteina lähes äänettömyys, riittävä suorituskyky kaikkeen muuhun paitsi pelaamiseen, ja luonnollisesti riittävät ominaisuudet/liitännät.

htpc_dign_xe15.jpg

Kosketusnäytöllä... :kuola:

"Mikä vitun HTPC!?" tässä tietoa asiasta. Esimerkkikuva on kyllä pelottavan huono, eikä saa kyllä asiaan vihkiytymätöntä innostumaan :lol2:

[E] Ja tarkoitus liittää aluksi HD-töllöön, myöhemmin HD-tykkiin, joten hyvää korttia vaaditaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse rakentelin HTPC:n Antec Minuet -kotelon sisään:

MINUET.jpg

Kotelo on todella edullinen (~100-120€), ja sisältää 220W virtalähteen. Siinä oli sitten mATX-emolevy, jossa integroitu näytönohjain (GeForce 6150) ja äänikortti (HD 7.1) koaksiaaliliitännällä. Ihan kiva lelu, tosin purin sen parin kuukauden leikkimisen jälkeen.. :D Oma HTPC:ni oli aika hiljainen, vaikka olikin ilmajäähdytetty.

Prossun jäähdyttimeksi laitoin Thermaltaken Blue Orb II:n:

blueorb2.jpg

Kotelon oman 80mm tuulettimen vaihdoin Papstin hiljaisimpaan 80mm tuulettimeen. Eli aika vaatimaton projekti, jossa sitten oli Athlon 3000+ ja 512Mb Kingston Hyper-X (CL2).

Halpa kokoonpano jo 1.5 vuotta sitten, mutta kyllähän tuolla tosiaan elokuvia katseli ihan mukavasti. Ja olihan siinä PCIE-paikka näyttistä varten, jossa nykyään onkin 8600GT. Kone vain jäi exälle erossa..

Edit. Toi alla oleva iOne Scorpius on törkeen siisti, noita ei vaan saanut sillon kun yritin itse ostaa. Päädyin jostain syystä ostamaan Labtecin langattoman näppis-/hiiri-yhdistelmän, jota en muuten suosittele pahimmalle vihamiehellenikään.

Omassa systeemissä, vaikkei se ihan htpc varsinaisesti olekaan on tällainen näppis. Näppärä laite vaikka tuo tattihiiri onkin vähän hidas normaaliin verrattuna. Näppäimistön leveys on n. 30 cm. Malli on iOne Scorpius P20. Kytkin pelikoneeni DVI -> HDMI -piuhalla LCD-telkkuun ja käyttelen sitä sitten tällä sohvalta käsin.

TB-IONE-SC-P20.jpg

Pari kysymystä.
Vaikuttaako DVI-HDMI muunnos kuvaan/häiriöihin? Kannattaisiko olla HD kaman purkuun sopiva näyttis (2007 malleja), vai riittääkö vanhempi? Riittääkö noiden minikoteloiden integroidut näyttikset HTPC käyttöön ja millainen kannattaisi sellasesta rakentaa?

720p kuvaa pitäisi saada katsottua pätkimättä.

Pari kysymystä.
Kannattaisiko olla HD kaman purkuun sopiva näyttis (2007 malleja), vai riittääkö vanhempi? Riittääkö noiden minikoteloiden integroidut näyttikset HTPC käyttöön ja millainen kannattaisi sellasesta rakentaa?

720p kuvaa pitäisi saada katsottua pätkimättä.

Lue TÄMÄ läpi niin olet paljon fiksumpi.

Noniin ja heti ollaan vähän fiksumpana. Kiitti linkistä. Tuollanen HD 2400 taitaa olla fiksuin ratkaisu näyttikseksi, jos tykkää siis vain katsella.

Ei tartte kummosta konettakaan näköjään rungoksi. Valmiista (mini)rungosta tai jostakin vanhasta koneesta voisi kasailla pienellä rahalla ja vaivalla toimivan HTPC:n. Harmi kun hdmi-liitännällä olevaa ei taida olla passiivijäähyllä.

Lisää tyhmiä kysymyksiä: Onkohan noissa HDCP yhteensopivuus? Saakohan tuollaseen masiinaan joskus tulevaisuudessa BluRay / HD soittimen kiinni ja suojatutkin levyt näkymään?

dinovoedge.jpg

Ylläoleva löytyy jo, ja sillä tarkoitus ohjata yksinään. Pienen reenin jälkeen täysin riittävän kokoinen touchpad ;)

Itse rakentelin HTPC:n Antec Minuet -kotelon sisään:

MINUET.jpg

Tuokin on aika mukavan näköinen. Silverin LaScalaa katselin siksi, että siinä ei ole liittimiä edessä, ja siitä pidän. En tarvitse eteen mitään usb-laitteita, sillä mulla nuo usb-laitteet on langattomasti kiinni itse myllyssä. Ja liitäntäpiste on näppärästi istumapaikan vieressä.

Silverstone ML02
9710.jpg

Aika herkullisen yksinkertainen, ja matala. Löytyyköhän jostain arvostelua? Kenelläkään kokemuksia?

[EDIT] Tai LC13... Kookas mutta silti niin mukavan simppeli ja tyylikäs.
Luukku tuossa edessä, eli virtanapin kohdalta ylöspäin on luukkua, takana sitten asemat ja liittimet.
LC13.jpg

[EDIT] Tai LC13... Kookas mutta silti niin mukavan simppeli ja tyylikäs.
Luukku tuossa edessä, eli virtanapin kohdalta ylöspäin on luukkua, takana sitten asemat ja liittimet.

Mun mielestä tuota LC13:sta käpälöin Ruoholahden verkkokaupassa ja "tuntuma" tuossa luukussa oli huono. Siis se ei mennyt jämäkästi kiinni/auki vaan oli rimpulan oloinen.

Ainakin ulkoasu muistuttaa pitkälti samaa.

Mun mielestä tuota LC13:sta käpälöin Ruoholahden verkkokaupassa ja "tuntuma" tuossa luukussa oli huono. Siis se ei mennyt jämäkästi kiinni/auki vaan oli rimpulan oloinen.

Ainakin ulkoasu muistuttaa pitkälti samaa.

Hyvä tietää, kiitoksia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom