Hormonipoliisi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nigster
  • Aloitettu Aloitettu

nigster

Makes sense, right?
VIP
Iltalehden sivuilta tänään poimittua. Kirjoittaja Aarno "Loka" Laitinen. Kopsasin vielä tuon tekstin tohon koska tuo artikkeli ei varmaan ikuisuuksia tuolla sivuilla ole. Ihan hyvä teksti. Modet siirtäköön vaikka Doping -puolelle jos aiheelliseksi näkevät.

Artikkeli

Aarno Laitinen sanoi:
Hormonipoliisi

Poliisiaseman yleisöpalvelu-osaston takaosassa avautuu ovi, ja joukko poliiseja marssii taukohuoneestaan ulos. Ensin näyttää, että kysymyksessä on Helvetin Enkelien tai Natural Born Killersien kerhohuone, sillä ulos tulevilla miehillä on luonnottomat lihakset, tatuoinnit, niskat kuin härillä ja kaljut tai lyhyet irokeesitukat kuin Yhdysvaltain merijalkaväen kommandojoukoilla. Tony Halme vaikuttaa hiirulaiselta heihin verrattuna.

Vöillään poliisit retkottavat valtavia automaattipistooleitaan, jotka ilmiselvästi on itse ostettu, koska valtion antama ase näyttää liian vaatimattomalta. Kun haen polkupyöräni poliisilaitoksen pihasta, johon olen sen asioinnin ajaksi jättänyt, yksi näistä hormonikimpuista alkaa räyhätä, ettei siinä saa pyörää säilyttää. Pyytelen anteeksi ja sanon, etten tiennyt, kun mitään kieltoakaan ei ole. Kun pihan perällä on kymmeniä muitakin pyöriä, luulen, että minäkin voin hetkeksi säilöä omani sinne. Poliisin puheessa ei ole vähääkään ystävällisyyttä.

Nuorten hormonipoliisien räyhäkulttuuri näyttää leviävän muihinkin viranomaisiin. Kauppahallin kebab-myymälässä asioi kaljuksi ajeltu rajavartija, jonka vyöllä roikkuu suuri automaattipistooli niin, että kuka tahansa voi temmata sen haltuunsa ja juosta karkuun. Mihin ihmeeseen rajavartija tarvitsee automaattiasetta Helsingin passintarkastuksessa tai Kauppahallissa? Tai jos tarvitsee sitä johonkin muuhun kuin oman miehisyytensä pönkittämiseen, eikö pyssyn voisi Kauppahallissa asioinnin ajaksi jättää vaikka auton hansikaslokeroon.

Kun menen Kataja-nokan satamalaiturille lukemaan iltapäivälehtiä, kaksi rajavartijaa kaahaa renkaat ulvoen paikalle, ja toinen kysyy kiukkuisesti: "Etkö sie ossaa lukea?"

"Totta kai osaan, näettehän itsekin että luen juuri lehtiä."

"Eläpäs viisastele, poika! Tuolla on kyltti, joka kieltää asiattoman oleskelun satama-alueella."

Kerron itseäni puolta nuoremmille rajavartijoille, näille pojittelijoille, että olen elänyt ja kuljeskellut Helsingin rannoilla yli 60 vuotta. En ole kenellekään häiriöksi. Sanon etten hyväksy sitä, kun rajavartiolaitos, tulli, merenkulkulaitos, satamalaitos, venekerhot ja muut ovat tehneet minun Helsingistäni sisämaakaupungin. Eihän täällä pääse rannalle pian muut kuin virkapukuiset miehet pistooli vyöllä.

Kysyn piruuttani, mitä herrat rajavartijat pitäisivät siitä, että me tulisimme aitaamaan Saimaan tai Kemijoen rantoja, etteivät alkuperäiset asukkaat enää pääse nauttimaan ikimuistoisista liikkumisoikeuksistaan.

Pakkohan minun on poistua Katajanokan satamalaiturilta, kun kaksi järkälemäistä tullivartijaa nousee ulos autostaan, kohentaa pistooleitaan ja pullistelee edessäni.

Poliiseja huvittaa usein, kun nuoret katuhuligaanit pidätettäessä vaativat, että heille on luettava heidän oikeutensa ja että heillä on oikeus yhteen puhelinsoittoon. Amerikkalaisista poliisisarjoista opitut elkeet jotenkin ymmärtää, kun kyseessä on nuoria poikia, mutta koomisempaa on se, että aikuiset poliisimiehet ja rajavartijat ottavat käyttäytymismallinsa samoista poliisisarjoista, joissa pullistelevia väkivaltakoneiston jäseniä on yritetty tehdä naurunalaiseksi. Nykyisin ei suomalaisessa elokuvassakaan enää tehdä poliiseista naurettavia - he tekevät sen itse.

Väkivaltakoneistojen jäsenten pukeutuminen, pullisteleva aseistautuminen ja uhoava käytös on levinnyt laajalle poliisin ulkopuolellekin. Portsarit, teollisuusvartijat ja kadetit näyttävät seuraavan tätä pullistelu- ja uhokulttuuria. Vartiointiliikkeiden autot kaahailevat öisin pitkin jalkakäytäviä, pysäköivät miten sattuu eivätkä väistele muita.

Kun eduskunta säätää koko ajan poliisille lisää salakuunteluoikeuksia, antaa sille luvan soluttautua rikollisjärjestöihin ja tehdä näennäisrikoksia, tuntuu että monet poliisit alkavat pukeutua ja käyttäytyä kuin rikolliset moottoripyöräjengit. Kun poliisien oikeuksia jaetaan esimerkiksi rajavartijoille, aina on riski, että moni tulkitsee univormun, kokardin ja pistoolin tekevän hänestä jumalan edustajan maan päällä.

Joskus pelkään, että Suomesta on hyvää vauhtia tulossa Venäjän tapainen maa. Ei Venäjälläkään tarvitse pelätä katuväkivaltaa, mutta viranomaisten mielivalta on vakava uhka.

Niin no, en kyllä ihan täysin tajunnut, mitä Loka ajoi takaa. Oliko nyt vikana se, että vartijat/poliist uhoo vai se, että ne näyttää "pelottavilta"? Tuo uhoaminen on mustakin aika naurettavaa (törmännyt oon lähinnä uhoileviin portsareihin ja vartijiohin) mutta ulkonäöstä oon hiukan eri mieltä. Suojelutyötä tekevän mun mielestä pitääkin näyttää sellaiselta, joka pystyy suojelemaan. Joskus naurattaa kauppojen kynäniskavartijat, jotka katselee koiranpentukatseellaan putiikin menoa. Ymmärrän kyllä, että tikkuniskatyypeillä voi olla taskussa esim. musta vyö karatesta mutta ensivaikutelma on kuitenkin se, mikä merkkaa!

mxm sanoi:
Niin no, en kyllä ihan täysin tajunnut, mitä Loka ajoi takaa. Oliko nyt vikana se, että vartijat/poliist uhoo vai se, että ne näyttää "pelottavilta"? Tuo uhoaminen on mustakin aika naurettavaa (törmännyt oon lähinnä uhoileviin portsareihin ja vartijiohin) mutta ulkonäöstä oon hiukan eri mieltä. Suojelutyötä tekevän mun mielestä pitääkin näyttää sellaiselta, joka pystyy suojelemaan. Joskus naurattaa kauppojen kynäniskavartijat, jotka katselee koiranpentukatseellaan putiikin menoa. Ymmärrän kyllä, että tikkuniskatyypeillä voi olla taskussa esim. musta vyö karatesta mutta ensivaikutelma on kuitenkin se, mikä merkkaa!
Kyllä sitä ainakin haettiin, ettei pitäisi olla aina niin ISOA herraa heti ja uhota minkä kerkeää vaan voisi olla myös ystävällinen tilanteen sitä "vaatiessa". Totta on, että ei kauheasti "rispektii" heru ensivaikutelman perusteella jollekkin säälittävän näköiselle rääpäleelle. Itse olen huomannut että jotkut vartijat ainakin ovat vähän liian tärkeitä heppuja mielestään.

Eli siis ei sais muka uhota, jos on iso. :D
Mikäs järki on sitte olla iso jos ei saa uhota? Meikäläinen vaihtaa lajia :D

Vittu mitä perseilyä Lokalta. Jos tuollaiset sankarit saisivat päättää, kulkisivat rajavartiatkin pelkät ketunraudat vyöllään. Syyttää nyt kanssaihmisiä siitä jos pelkää heitä... Kannattaisi varmaan pysyä pilvessään suojassa uhkaavalta maailmalta.

Aika tökerösti kirjoitettu juttuhan toi oli, mutta kyllä siinä paljon totuuttakin mielestäni oli mukana. Noissa ammateissa voi toki olla kyse ihan terveestä itsesuojeluvaistostakin, kun hommataan kokoa ja voimaa. Siinä ei musta ole mitään pahaa, kunhan käytös säilyy asianmukaisena.
Reinikais-tyyliset poliisit lienevät häviävä luonnonvara, mutta mitään älytöntä ramboilua en kyllä poliiseilta ole ikinä havainnut. Samaa ei voi sen sijaan sanoa monista vartijoista ja ehkä pelottavimmat näkemäni tapaukset ovat puolustusvoimilla vartiopäällikköinä. Todella liipasinherkkiä tyyppejä, jotka tuntuivat oikein etsimällä etsivät actionia, kun sitä ei muuten meinannut löytyä... :evil:

Ihan hyvä ja viihdyttävä kirjoitus.

Siinä on taas vartijoita vituttanut kun pitää jotain kuuskymppistä pappaa käydä opettamassa lukemaan kylttejä, ja sitten sen jälkeenkin vielä ollaan niin maailmanomistajia että ei meinata lähteä suosiolla.

Pecman sanoi:
Aika tökerösti kirjoitettu juttuhan toi oli, mutta kyllä siinä paljon totuuttakin mielestäni oli mukana. Noissa ammateissa voi toki olla kyse ihan terveestä itsesuojeluvaistostakin, kun hommataan kokoa ja voimaa. Siinä ei musta ole mitään pahaa, kunhan käytös säilyy asianmukaisena.
Reinikais-tyyliset poliisit lienevät häviävä luonnonvara, mutta mitään älytöntä ramboilua en kyllä poliiseilta ole ikinä havainnut. Samaa ei voi sen sijaan sanoa monista vartijoista ja ehkä pelottavimmat näkemäni tapaukset ovat puolustusvoimilla vartiopäällikköinä. Todella liipasinherkkiä tyyppejä, jotka tuntuivat oikein etsimällä etsivät actionia, kun sitä ei muuten meinannut löytyä... :evil:

Tuleepa mieleen eräskin SAHi eli sotilasammattihenkilö, joka oli vartijana eräässä varuskunnassa, sai ilmoituksen eräänä iltana spolleita että tunnistamaton auto liikkunu varuskunnan alueella (da, vittu itehän sinne päästäneet) niin tääki äijä kaivo aseensa esiin ja lähti juokseen.. aivan kuin joku vitullinen tilanne ois ollu päällä..

tempe sanoi:
Tuleepa mieleen eräskin SAHi eli sotilasammattihenkilö, joka oli vartijana eräässä varuskunnassa, sai ilmoituksen eräänä iltana spolleita että tunnistamaton auto liikkunu varuskunnan alueella (da, vittu itehän sinne päästäneet) niin tääki äijä kaivo aseensa esiin ja lähti juokseen.. aivan kuin joku vitullinen tilanne ois ollu päällä..

Mitä jos ois ollu?

Hyvä kai se on välillä kiinnittää noihinkin asioihin huomiota. Poliisit, rajavartijat yms. on virkamiehiä ja näin ollen tulee olla valvonnan alaisia. Ja onhan tunnustettu fakta ulkomailta, että provosoiva käytös (aseet selvästi esillä, jokaisessa tilanteessa kädessä jne...) poliisien puolelta aiheuttaa vastareaktion alamaailman edustajissa, ja näin "väkivallan" kierre on valmis (toki rikolliset päävastuussa). Tosin vihaan IL:n ja IS:n yms vitun roskalehtien tyyliä kirjoittaa, tossakin helvetisti virheitä.

Hmm... pilkunnussintaa: mitäköhän noi "automaattipistoolit" on? En oikein jaksa uskoa, että noilla (rajavartioilla, poliiseilla jne.) niitä sarjatuleen kykeneviä pistooleita on palveluskäytössä? Tuskinpa kenelläkään on pokkaa viedä omaa asettaan palveluspistoolin tilalle?

Ei mua ainakaa haittaa vaikka vartioilla/poliiseilla olis sinko takataskussa ja näyttäis Ronnielta, kun vaan ystävällisyys & asiallisuus säilyy ja ei aleta leikkimään Jumalaa. Näin on ainakin täällä peräkylillä tapahtunut.. :david:

Muutaman tomittajan ravintolasta poistaneena voin kertoa, että narsistisempaa ja vi***maisempaa potilasta saa hakea. Ehkä poliittinen toimittaja on vielä pahempi; Manalan portsari voi kertoa lisää. Lakimies on myös paha, mutta jos itse muistaa pykälät, juristi on helppo kampittaa.

Laitinen on ilmeisesti joutunut kohdehenkilöksi ja nyt yrittää kostaa lehden sivulla. Minuakin on lehtijutulla uhkailtu, mutta näkemättä on jäänyt.

Säälittäviä tyyppejä kertakaikkiaan.

Itsekkin olen kyllä sitämieltä, että poliisin tulisi ensisijaisesti olla ystävällinen (siis tilanteissa jossa myös poliisille ollaan asiallisia). Melkein kaikki kerrat kun olen poliisin kanssa ollut tekemisissä on poliisi ollut helvetin töykeä tai ylimielinen jne. Ymmärrän tietysti ettei heidän tehtävä ole miellyttää minua, mutta aikuisten kesken mielestäni olisi ihan mukavaa jos voitaisiin toimia niinkuin aikuiset.

Tämä voi tulla järkytyksenä mutta kyseessä on ns. pakina jonka tarkoituksena on liioitella/järkyttää/yms.
Laitinen on kuuluisa juuri siitä, että hän kirjoittaa tuohon tyyliin.

Itse olen huomannut, että suurin osa poliisesita/vartioista/yms. on vitun rääpäleitä.

Cthulhu sanoi:
Tämä voi tulla järkytyksenä mutta kyseessä on ns. pakina jonka tarkoituksena on liioitella/järkyttää/yms.
Laitinen on kuuluisa juuri siitä, että hän kirjoittaa tuohon tyyliin.

Itse olen huomannut, että suurin osa poliisesita/vartioista/yms. on vitun rääpäleitä.

Hyvä, kun sanoit tuon :) Olin juuri kirjoittamassa melkein samaa, mutta kirjoititpas itse sen hienommin.

Ei tuo juttu ole mikään uutinen tai edes vakavasti otettava artikkeli. Eiköhän jokainen meistä tiedä, ettei tuo ole ihan realistinen kuvaus Suomesta ;)

On tainnu Laitinen nähdä Karhun jäseniä, jos on ollu helvetin isoja ja ohan omat pistoolit mukana. Kyllähän kaikki pistoolit on tavallaan automaattisia, onkohan virallinen termi itselataava, eli automaattiase ei aina ole sarjatuliase, kai.

Useimmiten tuo Laitinen kirjoittaa aika osuvaakin tekstiä, kyllä sitä joskus lukee ihan hyvilläkin mielin, täytyy vain musitaa, että se pyrkii provosoimaan.

Hyvät naurut sai aikaan... jos joku tuollaisia todella vakavissaan toisi esille niin hihaa ravistamalla suurimmasta osasta voisi sanoa että :anssi: ...jo varusteista asetus määrää mitä saa olla.
Tällä tahdon vaan sanoa että tälläsissä jutuissa ruohonjuuritason virkamiehiä kun haukutaan niin monesti oikeampi osoite on siellä arkadianmäellä, jossa pelisäännöt luodaan.

Vartioita ja poliiseja tietysti löytyy monen sorttisia, mutta kyllä sitä toivoisi välillä asiallisempaa käytöstä heiltäkin.

Tuntuu siltä, että mitä vaarattomamman näköinen nörtti tai vanhus on kyseessä, sitä vihaisemmalla ja öykkärimäisemällä äänellä vartija uskaltaa huutaa että "Helvettiin täältä! Ei täällä saa oleskella!", tms. Vaarattoman näköisiin asiakkaisiin voi varmaan vähän "purkaa paineita", kun uhkaavamman oloisille kavereille pitää ehdotella poistumista paljon nöyrempään sävyyn...

Back
Ylös Bottom