Home-epäily

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja osku0
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Tervehdys kaikille!

Muutin lokakuussa 2014 vuokralle vanhaan -59 rakennettuun betonitaloon.
Parin viikon jälkeen sairastuin, ja siitä lähti infektiokierre. Nyt minulla on neljä antibioottikuuria takana sekä sain lääkityksen astmaan, ensimmäiset verikokeet otettiin vasta tammikuussa joista ei löytynyt oikeastaan muuta kuin maksa-arvot koholla. Oireet jatkuvat edelleen astmalääkityksestä huolimatta ja lääkärin kanssa mietittiin että on hyvinkin todennäköistä että oireeni johtuvat homeesta. Soittelin muutamapäivä sitten vuokranantajalle ja isännöitsijälle asiasta.

Isännöitsijä lupasi aloittaa tutkimukset mutta uhkaili sillä että jos ei mitään löydy niin tutkimukset voi mennä minun piikkiin. Eli tässä on nyt sellanen probleema että jos tutkimukset aloitetaan ja mitään ei löydy voin saada suuren summan maksettavaksi johon minulla ei opiskelijana ole varaa, toinen vaihtoehto on että muutan samantien pois ja tällöinhän minä menetän 500e vuokravakuuden. Kaiken lisäksi ei ole vielä edes varmaa että oireeni johtuvat homeesta.

Tuli nyt aika pitkä tarina tästä, kiitokset etukäteen jos joku jaksaa lukea, vinkkejä tilanteeseen kaivataan kovasti.

Soita kuluttajasuojaan ja kysy asiaa. Kyllä näyttää suurella todennäköisyydellä, että kämpässä on joku vialla kun alkanut toi sairastelukierre. Äkkiä helvettiin sieltä vaan. Sanot sille isännöitsijälle, että juttelit juristin kanssa ja voidaan tämä riitauttaakin ja hankit itse tarvittavat todisteet siitä. Tai sitten he maksaa sen vakuuden sulle ja häivyt. Jos ne meinaa alkaa kiristämään niin aika heikolla ovat. Kuluttajasuojaan nyt vaan nopeasti yhteyttä, niin saat parhaat neuvot. Tärkein neuvo on nyt kuitenkin se, että älä jää tuonne vaikka joutuisit mitä maksamaan. Ei terveyttä kannata pilata.

Tosiaan melkoisen erikoista tosiaan on, että kun kerrot home-epäilystä ja isännöitsijä päättää tutkia asian ja jos hometta ei löydykään niin sinä joutuisit maksumieheksi... millähän perusteella?

Onko siis kerrostalo vai mikä on betonitalo? Monesko kerros? Kuulostaa että oireet alkaneet aika nopeasti jos kaksi viikkoa vasta asunut ja heti sairastunut.

Minkälainen ilmanvaihto järjestelmä?
Onko asunnossa outoa hajua tms?

Soita sisäilmayhdistykseen sieltä saat neuvoa ja tietoa jos sisäulmaongelmiin liittyen.

Ota ensimmäisenä yhteyttä kuntasi asumisterveystarkastajaan! Hän on kuntalaisille maksuton, tulee paikalle arvioimaan tilanteen ja voi määrätä asunnon tutkittavaksi. Ei ole sinulle mitään vastuuta tuossa.

Itsellä kokemuksia homeoireista. 8kk olin hometoimistolla ja oireita 4v. Todella pahoja oireita. Ei voinut treenata ollenkaan. Päänsärkyä joka päivä. Huimausta jne. Älä tee sitä virhettä että viet tavaroita uuteen kämppään home seuraa mukana. Niitä on jotain firmoja jotka desifioi mutta kallista puuhaa.

Ilmoitin isännöitsijälle etten halua vaatia mitään testejä ettei mee minulle maksut, nyt pitää varmaan alkaa katella uutta asuntoa :s Vittumaistahan tässä on kun ei voi ainakaan vielä varmuudella sanoa että oireet johtuvat homeesta. Asunnossa on tosiaan sellainen "tunkkainen" haju ja siitä on mm. vieraat huomauttaneet monesti, itse ei sitä huomaa muulloin kun on muutaman tunnin poissa asunnosta. Millaisia oireita muilla on tullut homeesta?
Itsellä alkoi infektiokierteellä ja "limaisuudella"
Nyttemmin kun sain astmalääkityksen niin limaa ei nouse enää niin paljon mutta edelleen vaivaa on
mm.
-Väsymys/tokkuraisuus (tuntuu koko ajan samalta kuin oli herännyt aamuyöstä käymään kusella)
-Silmät on aivan helvetin kuivat koko ajan.
-Nenästä tulee verestävää "karstaa"
-Päivittäistä lämpöilyä 37.1-37.6
-Lähes päivittäistä päänsärkyä.
Kiitoksia kaikille vastauksista! Soittelin tosiaan vuokranantajalle ja isännöitsijälle että minä en vaadi mitään testejä, että saavat ite päättää alkavatko asiaa selvittää jotta ei mulle tuu mitään laskuja, tässä vaiheessa näyttäis parhaalta vaihtoehdolta muuttaa vaan pois täältä, sittenhän se viimeistään selviäis että johtuuko oireet homeesta..
Ja joo on betoni kerrostalo 3/8 kerros

Kyllähän tuo oireiden perusteella melko selvältä tapaukselta vaikuttaa. Onko taloon milloin tehty peruskorjausta? Käytännössähän kaikki 50-luvulla rakennettu kärsii järkeään homeongelmista, johtuen sen aikaisesta rakennustietämyksestä.

Itsellä kokemuksia homeoireista. 8kk olin hometoimistolla ja oireita 4v. Todella pahoja oireita. Ei voinut treenata ollenkaan. Päänsärkyä joka päivä. Huimausta jne. Älä tee sitä virhettä että viet tavaroita uuteen kämppään home seuraa mukana. Niitä on jotain firmoja jotka desifioi mutta kallista puuhaa.

Tuohon vielä täsmentäisin sen verran, että tämä riippuu täysin hometyypistä. Läheskään kaikki homelajit eivät tätä toimenpidettä edellytä. Toki myös on olemassa homelajeja jotka edellyttävät kaiken irtaimiston täydellistä hävittämistä, eikä minkään sortin desinfiontikaan riitä.

Oireet vois viitata myös ihan vaan kuivaan sisäilmaan. Onko sulla yleisesti ollut ongelmia poskionteloiden kanssa? Itsellä on aika ahtaat paikat ja tulehtuvat helposti ihan normi flunssankin yhteydessä ja kuiva sisäilma tekee itselleni vastaavaa. Aiheuttaa myös päänsärkyä jos poskiontelot tukossa jatkuvasti ja varmasti olo tokkurainen.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Ota ensimmäisenä yhteyttä kuntasi asumisterveystarkastajaan! Hän on kuntalaisille maksuton, tulee paikalle arvioimaan tilanteen ja voi määrätä asunnon tutkittavaksi. Ei ole sinulle mitään vastuuta tuossa.

Tee nyt hyvä mies tuo. Vähän vastuunkantoa, jos itse vuokraisäntä ei ajattele kuin euron kuvat silmissä, niin voit varmistaa että joku muu ei mene pahasti sairastumaan samassa luukussa.

Niin mullakin vuokranantaja tuli kosteusmittarin kanssa ja pisti seinään ja sano kaikki kunnossa. Itse tilasin tutkijan paikalle ja otettiin näytteitä mm. Laminaatin alta. Parin viikon päästä tuli tulokset et runsaasti jotain mikrobikasvustoa jne. Soitin vuokranantajalle että mihin osoitteeseen lähetän tämän 1000eur laskun ja purin vuokrasopimuksen jota oli yli vuosi jäljellä☺

Niin mullakin vuokranantaja tuli kosteusmittarin kanssa ja pisti seinään ja sano kaikki kunnossa. Itse tilasin tutkijan paikalle ja otettiin näytteitä mm. Laminaatin alta. Parin viikon päästä tuli tulokset et runsaasti jotain mikrobikasvustoa jne. Soitin vuokranantajalle että mihin osoitteeseen lähetän tämän 1000eur laskun ja purin vuokrasopimuksen jota oli yli vuosi jäljellä☺
Maksoiko vuokranantaja laskun?

Jos ei olisi mitään löytynyt niin itse olisin maksanut mut kun löytyi niin vuokranantaja maksoi. Kyseessä toimistotila ei vuokra-asunto

En itse pitäisi 1000 e suurena rahana omasta terveydestä. Onhan se helvetisti rahaa, mutta kun sairaus kohtaa, veikkaan että moni maksaisi pienestäkin vaivasta jo 1000 e, että olisi terve.

Asiat toki kukin laittaa tärkeysjärjestykseen, eikä terveyttä yleensä osata arvostaa, ennen kuin sen menettää. Silloin vain saattaa olla monessa suhteessa jo myöhäistä.

Onko taloon milloin tehty peruskorjausta? Käytännössähän kaikki 50-luvulla rakennettu kärsii järkeään homeongelmista, johtuen sen aikaisesta rakennustietämyksestä.

Tuon ajan rakenteet ovat ihan toimivia ja hyviä. Ongelmat on yleensä aiheutettu 70-90 -luvun peruskorjauksilla. Kaikkien aikakausien talot saa tietysti pilalle vesivahingoilla.

Muuttohommat jo aloteltu, vuokran-antaja alkaa tutkimaan että löytyykö sitä hometta, sellaista vinkkiä vielä kysyisin että pitääkö esim. Kaikki vaatteet heittää roskiin vai riittääkö pesu ja tuuletus, kun en kuitenkaan ehtinyt asua asunnossa kuin nelisen kuukautta? huonekalut aattelin hävittää tv-tasoa lukuunottamatta,
Voiko näitä "kovapintaisia" huonekaluja viedä uuteen asuntoon vai jääkö home niihinkin kiinni, missään huonekaluissa ei mitään silminnähtävää hometta ole. Entä ruoka esim. Säilykkeet, kahvi, suodatinpaperit jne. Entä riittääkö vuodevaatteille pesu vai pitääkö polttaa.:face:

Muuttohommat jo aloteltu, vuokran-antaja alkaa tutkimaan että löytyykö sitä hometta, sellaista vinkkiä vielä kysyisin että pitääkö esim. Kaikki vaatteet heittää roskiin vai riittääkö pesu ja tuuletus, kun en kuitenkaan ehtinyt asua asunnossa kuin nelisen kuukautta? huonekalut aattelin hävittää tv-tasoa lukuunottamatta,
Voiko näitä "kovapintaisia" huonekaluja viedä uuteen asuntoon vai jääkö home niihinkin kiinni, missään huonekaluissa ei mitään silminnähtävää hometta ole. Entä ruoka esim. Säilykkeet, kahvi, suodatinpaperit jne. Entä riittääkö vuodevaatteille pesu vai pitääkö polttaa.:face:

Kyllä ne mikrobit vaativat tietyt olosuhteet ja yleensä kostean paikan missä pääsevät tekemään rihmastojaan. Ei sun tarvii mitään kovapintaisia hävittää ja vaatteille riittää pesu. Kyllä sen homeen haistaa vaatteista ja petivaatteista. Petivaatteen kun voi pestä kuudessa kympissä ja tilkalla kloritea ni varmaan kuolee kaikki itiöt. Siellä seinän takana se jossain välissä muhii ja lisääntyy päästäen huoneilmaan toksiineja. Eli uus kämppä alle ja kaikki hyvin.

Mitä rakennustekniikkaan tulee niin aiemmin 50 luvulla vielä tehtiin hengittäviä taloja. Ongelmat alkoivat muovisulkujen käytön jälkeen 70-90 luvulla. Nykyään on ongelmaa kun eristettä on puolimetriä ja sisä seinässä muovikalvo. Teoriassa toimii, mutta kun sinne muoviin tulee väsitämättä reikiä, niin silloin alkaa ongelmat.

Uusissa taloissa on home ongelma mitä todennäköisin tulevaisuudessa.

Mitä rakennustekniikkaan tulee niin aiemmin 50 luvulla vielä tehtiin hengittäviä taloja.

Tehtiinkö?

Tässä on kuluneina vuosina oltu mukana saneerauksissa, joissa tämän ikäisissä taloissa
- on sisäpuolinen vesieriste (jonkunlainen) ulkomuurissa, lämpöeristeenä korkki, ja sisäpinnat avattua korkki on lähinnä ollut mustaa liejua
- yllämainitun eristeen sijainnin vuoksi ylempi ulkomuuri ollut vähän missä kunnossa sattuu,
- maapohjassa (etenkin) muottivaluihin jätetty laudat betonin sisään, laudoista ja betonista on saatu "mielenkiintoisia" tuloksia,
- löytyy karhuvillaa, tojalevyä, yms. jotka pienenkin kosteusannoksen jälkeen ovat olleet .. no, laboratorion tarkka sanamuoto on "vahva viire vaurioista"
- ulkoseinät täynnä kylmäsiltoja, joissa tottakai rakenteiden sisäistä kondenssia, ja taas "mielenkiintoisia" tuloksia
- salaojat, mitkä salaojat? -> ulkoseinät jälleen koetuksella
- rakennuksen hengittävyys on jossain tiloissa jotain vitsin ja hyvän tuurin välissä; toki horot ulkoseinät päästävät tuulta läpi niin että tukka seisoo, sittentaas tukevien rakenteiden ympäröiminä sisäpuolisissa tiloissa ei minkäänlaista ilmanvaihtoa - ok, painovoimainen venttiili (ehkä osassa tiloja) on, mutta ei mitään ovirakoja, siirtoilmareittiä, saati ees lämmitystä, joka ylläpitäisi tätä..

jne.. Toki esim. omakotitaloissa nämä yllämainitut ongelmat on olleet varmasti vähäisempiä, mutta on aivan turha palvoa tuota "vanhan ajan rakentamista". Etenkin, kun iso osa sisäilmaongelmista on / voi olla sellaisia, että ihmiset kärsii, mutta labratulokset ei anna mitään viitettä mikrobeihin tai muuhun. Kukaties vielä sisäilmaoireetkin yhdistetään jossain vaiheessa autoimmuunisairauksiin astman, diabeteksen, yms. rinnalle.

Nykyään ollaan hiton tietävinään kaikesta, itse odotan mielenkiinnolla, että mitä tällä hetkellä suuressa viisaudessa tehtyjä virheitä tullaan noitumana 20v päästä että "mitä hittoa ne oikein ajatteli silloin". Sekä jotain käteviä mittareita, joilla oikeasti voidaan sisäilmaongelmat todeta.

Otahan ihan rauhassa nyt vielä. Älä tuon ongelman takia ala vielä mitään polttelemaan.

Oireet voi johtua ihan mistä vaan ja minusta
juttujen perusteella kyseessä voisi pikemiten olla huono sisäilma, joka on todella yleistä tuon ikäisissä taloissa, varsinkin jos ne on peruskorjattu 80-90 luvulla.

Huono, kuvia ja pölynen sisäilma + vahva jatkuva alipaine tekee juuri tuollaisia oireita kun mitä tuossa ylhäällä luettelit.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom