hokutoryu ju-jutsu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kipi I
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Noniin, tämä tulee näin pelkästään lajia useampaan otteeseen sivusta seuranneen mielipiteenä. Omat reenit siis HJJ reenien jälkeen.

Elikkä omaan silmään HJJ treenit näyttävät karkeasti sanottuna "nyt minä tartun sinua suorin käsin täältä vasemmalta 90 asteen kulmasta kurkusta kiinni, vie minut maattoon" -meiningiltä. Sitten suoritetaan alasvienti ja otetaan loppuasento. Kaikkein eniten hämää se, että koskaan ei hommaa väännetä hampaat irvessä tai siten, että vastustaja oikeasti laittaisi vastaan niin kovaa kun pystyisi.

Lyönnit, alasviennit, lukotukset, yms. eivät koskaan näytä siltä, että vastustaja oikeassa itsepulustustilanteessa (humalassa kikkarilla, jne) saataisiin aikuisten oikeasti hyvin todennäköisesti taltutettua.

Tämän postauksen ideana EI todellakaan ole siirtää keskustelua "mun laji voittaa sun lajin" kategoriaan vaan yksinkertaisesti kertoa miltä laji sivullisen silmään näyttää. Tiedän, että oman seuran HJJ opettajat pyyhkisivät meikäläisellä lattiaa jos sparriin lähdettäisiin.

Olen vain miettinyt, että jos HJJ harrastaja törmää itsepuolustustilanteessa kaveriin joka em. kombon sijaan vetäseekin alapotkun polveen ja lyö alakoukku maksaan-takakoukku tauluun -kombon ja sen jälkeen siirtyy rummuttamaan. Mitä tällöin tapahtuu?

Tuo mitä Pulla sanoi, näkyy melkein joka lajissa.. oli se perinteinen laji tai nykyisiä wannabe rbsd-lajeja. Eli toinen hyökkää tekniikalla A ja puolustaja tekee siihen tekniikan b, jne jne- ilman mitään vastustamista. Jos hyökkääjä hyökkää täysiä (otteella, kuristuksella, lyönneillä jne) ja ei lopeta hyökkäämistä siihen yhteen liikkeeseen vaan laittaa täysiä vastaan ni silloin ne lajien tekniikat näyttää todellisen luonteen. :) Mä en tiedä vielä yhtään tekniikkapohjaista lajia jossa kaikki tekniikat toimisi silloin ku toinen laittaa vastaan. Senshido ym samantapaiset "lajit" on erikseen. MUTTA! HJJ on taas yleisesti mun mielestä kova laji jossa tulee väistämättä (jos lajia jatkaa pidemmälle) asennetta, kovuutta, kuntoa ja kova kamppailija. Koska HJJ on aika rankka laji hokuto-matseineen. ( Tietty salien ja ohjaajien välillä ON eroja)

Kyllähän se kannattaa sitten paneutua siihen MMA:han, Ultimate Fightingiin tai NHB:hen, niin välttyy niiltä kierrepotkuilta joita HJJ:ssä joutuu treenaamaan. Onhan tässä ketjussa toki tullut monelta HJJ:tä pitkään treenanneelta asiantuntevaa kommenttia siitä, miksi sillä lajilla ei tee mitään (esimerkkinä nyt tuo kuristuksesta suojautuminen menemällä selälleen maahan ja pysty/mattopainin treenaamattomuus yms.). :rolleyes:

Nyt sä kyllä vääristit mun sanoa ja pahasti! En todellakaan ole sanonu ettei sillä tee mitään taikka että sillä ei tee mitään sen takia etteikö painittais! Kyllä mä olen sitä mieltä että HJJ on ihan asia laji, asiallisempi ku suurin osa muista "perinteisistä". Mutta musta tuntuu vaan se että jos joutuu tositilanteessa vääntämään lyhyemmällä treenitaustalla ni se vapari on kyllä vähä niinku oikotie onneen. Eli sä opit ne perusjutut todella paljon nopeemmin (toki tääkin riippuu täysin siitä jos käy kerran viikossa tai 6krt ja myös asenteesta ja henkilöstä) ja miten niitä sovelletaan ku toinen pistää hanttiin.

Tuo Pullan mainitsema juttu on se Hokuton ongelma näin 7v. treenikokemuksella. Eli treenataan asioita liikaa paikaltaan niin, että kaveri vain tarttuu tai lyö ja jää käsi ojossa seisomaan paikalleen. Siihen sitten tehdään joku temppu, joka sinänsä voi olla ihan järkeväkin.

Tämä treenitapa periytyy kai jostain 80-luvun karatesaleilta, kun ei sitä varsinaisesti ole missän määrätty. Tein itse ja treenejä ohjatessani teetätin oppilaillakin juttuja vähän elävämmin, eikä sitä kukaan koskaan mitenkään kieltänyt tai sanonut, että se olisi väärin. Mutta käytännössä treenaajat pääosin käyttävät tuota suolapatsas-metodia, eivätkä opettajat puutu siihen.

Osittain tätä paikkaa se, että lajissa sparrataan, mutta korjaamalla vain tämä yksi asia, homma menisi paljon eteenpäin. Jonkin verran on olemassa näitä "ei voi toimia"-luokan tekniikoita, mutta niiden osuus on pieni.

Hokuto on joka tapauksessa näistä "perinteisistä" lajeista sieltä järkevimmästä päästä.

Taikka monesti pystystä nappaa RNCn kiinni, taltuttaa suurimman osan kavereista :thumbs:

Pikkusen kyseenalainen tekniikka vaksille jos voimankäytöstä puhutaan.

Kontrollialalle hyviä lajeja on jo mainitut defendo ja krav maga. Vapaaottelu toimii hyvin mutta tulee miettiä tarkkaan mitä voi soveltaa voimankäyttöön ja mitä hätävarjeluun. Toisaalta eroja on myös siinä mitä voi käyttää tatamilla ja mitä asfaltilla.

Kyllähän "kovat" lajit varmaan on paikallaan, jos päälle hyökkää kolme hullua 100-kiloista narkkaria spiidipäissään aikeena tappaa. Eri asia sitten on, kannattaako baarissa kädestä kiinni tarttuvaa kännistä lyödä välittömästi kurkkuun ja polvea päähän.

Vapaaottelu-treeni sinänsä on kyllä varmaan hyvää valmentautumista itsepuolustustilanteisiin -- koska tottuu kontaktiin -- kunhan vaan siinä itsepuolustustilanteessa osaa käyttää järkeään... Jotkut osaa, jotkut ei...

ei välttämättä kannata noin kärjistää.. 3 hullua 100 kiloista ja viel aineissa ja aikeena tappaa ni mahd. on aika pienet. ..Mutta taas toi baarissa kädestä pitäminen, sehän riippuu iha tilanteesta mitä voisi tehdä. Onko kädestä tarttuja henkilökuntaa, nainen, mies, sun kaveri jne jne ja onko sillä kavereita, onko sillämitkä aikeet jne. Jos siinä on uhka isompikin niin joku käsiotteesta irrottautuminen kikka 3 tekniikka ei välttämättä edes irrota sitä otetta jos toinen riuhtoo tai puristaa täysiä + se voi vain eskaloida tilannetta. Siks itse en enää perusta tekniikkapohjaisiin lajeihin jossa sanotaan että tee näin tähän hyökkäyseen, etenkin kun se vastustaja on "kuollut" johon voi mallata miljoonia vastahyökkäysiä.

Pikkusen kyseenalainen tekniikka vaksille jos voimankäytöstä puhutaan.

Kontrollialalle hyviä lajeja on jo mainitut defendo ja krav maga. Vapaaottelu toimii hyvin mutta tulee miettiä tarkkaan mitä voi soveltaa voimankäyttöön ja mitä hätävarjeluun. Toisaalta eroja on myös siinä mitä voi käyttää tatamilla ja mitä asfaltilla.

Toi voi olla totta, en ole poke ni ei oo tullu mietittyä sen enempää. On tosin tultu nähtyä pari kertaa ku poket on tehny tommosta. Mutta ehkä se ei oo ollu niin laillista... :)

Miten muuten Brassi- ja hokutoryu ju-jutsu eroaa toisistaan? Tosiaan miettinyt että pitäis lähteä kurssille ja olis molempia tarjolla.

Kuuluuko ju-jutsuun mitään pystytekniikoita?

Onko tietoa Tampereen tilanteesta että missä olis parhaat valmentajat näihin hommiin?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Miten muuten Brassi- ja hokutoryu ju-jutsu eroaa toisistaan? Tosiaan miettinyt että pitäis lähteä kurssille ja olis molempia tarjolla.

Onko tietoa Tampereen tilanteesta että missä olis parhaat valmentajat näihin hommiin?
Tähän on vastattu varmaan jo miljoona kertaa tällä saitilla, mutta vastataas nyt harjotuksen vuoksi.

BJJ = Urheilulaji, jossa painitaan matossa judopuvun tyylisessä puvussa. Ei potkuja, ei lyöntejä, lopetukset kuristuksilla tai lukoilla. Tekniikat lähes samat kuin judossa, mutta kisasännöistä johtuen laji keskittyy mattoon, "hienoja" heittoja ei kisoissa juuri näe. Sparrataan joka treenissä. Ei juuri minkäänlaista salietikettiä, paikalle löntystellään yleensä myöhässä. Mutta treeni on huomattavasti kovempaa kuin HJJ.

HJJ = Itsepuolustuslaji jossa on paljolti potkunyrkkeilyn tekniikkaa + erilaisia lukotuksia. Monipuolista treeniä, sparria melko vähän. Teknisempää ja "budompaa" kuin Krav Maga, mutta käytännöllisempää kuin Aikido. Teoriassa mattotekniikatkin kuuluvat lajiin, mutta käytännössä mattotreeni voi olla vähäistä. (Kaikkeen ei riitä aikaa.) Valkovöinen BJJ-mies pyörittelee sinivöistä HJJ-miestä matossa miten tahtoo.

Omasta mielestäni BJJ huomattavasti mielekkäämpää, mutta kai se on makuasia. Joissain seuroissa pystyy treenaamaan molempia samoilla maksuilla.

Itse oon katellut aika paljon poliisivideoita netissä ja niissähän poliisi joutuu vähän väliä painimaan pahantekijöiden kanssa. Lähes aina ne painit on aika söhellystä, ei poliisi koskaan onnistu yhtäkkiä vain heittämään vastustajaa lukkoon tms. kun hädän hetki oikeasti iskee.

http://www.policevids.com/
http://www.youtube.com/results?search_query=police+fight&search=Search
http://www.putfile.com/search.php
http://forum.ebaumsworld.com/showthread.php?t=24711
http://www.comegetyousome.com/videos.php?cat=Search&search=police&submit=Go

Edit. Oisko tämä nyt sitten Krav Magaa?
<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://embed.break.com/MTc4NTM2"></param><embed src="http://embed.break.com/MTc4NTM2" type="application/x-shockwave-flash" width="425" height="350"></embed></object><br><font size=1><a href="http://www.break.com/index/taken_down_by_vegas_police.html">Taken Down By Vegas Police</a> - Watch more <a href="http://www.break.com/">free videos</a></font>

Loistavaa toimintaa. Lakukyttä teki täysin oikein tuossa tilanteessa.

Ei juuri minkäänlaista salietikettiä, paikalle löntystellään yleensä myöhässä.

Ei nyt ehkä kannata yleistää noin raa'asti. Ihan valmentajasta kiinni, useimmat haluaa varmasti pitää homman ainakin aloitusaikojen suhteen hyvin näpeissä, vaikka touhu ei muuten niin tiukkapipoista olisikaan.

Ei nyt ehkä kannata yleistää noin raa'asti. Ihan valmentajasta kiinni, useimmat haluaa varmasti pitää homman ainakin aloitusaikojen suhteen hyvin näpeissä, vaikka touhu ei muuten niin tiukkapipoista olisikaan.
Yritän hiukan rajoittaa hymiöiden käyttöä. Ei se ihan niin hirveän vakavalla mielellä ollut sanottu. Pointti oli juuri se ettei homma ole kovin tiukkapipoista, vaan keskitytään treeniin.

Yritän hiukan rajoittaa hymiöiden käyttöä. Ei se ihan niin hirveän vakavalla mielellä ollut sanottu. Pointti oli juuri se ettei homma ole kovin tiukkapipoista, vaan keskitytään treeniin.

Toi oli kyl itelle yks niistä syistä mitkä rupes ottaa HJJs nuppiin. Siis ainanainen pokkurointi ties kelle. Se, että jotain pitää kutsua senseiks, jotta voi kysyä neuvoa, ei kyl uponnu muhun. Nykyään siis BJJ treenaavana, olen erittäin tyytyväinen tähän astetta rennompaan menoon. Mutta kyllä sitä kunnoittaa silti kaikki koutseja, kanssa treenaajia ja "salin isoja herroja" ihan samalla lailla, vaikka heitä ei tartte kutsua Senseiksi tai kumarella toimistoon mennessä.

Tampereella HR- ja BJJ-kursseja pitää Tampereen Ju-Jutsukoulu, www.tjjk.fi.

BJJ/lukkopainipuolella TJJK kuuluu eurooppalaisittainkin mitattuna kärkikastiin. HR-puolella sparria löytyy runsaammin kuin mitä täällä on yleisesti annettu ymmärtää; matossa, heitoin, lyönnein, potkuin, hr-ottelu.

Itse treenasin 2,5 vuotta kyseistä lajia ja pidän erittäin monipuolisena ja mielenkiintoisena lajina! Olkapää hajosi, sen jälkeen noin 3 vuotta ilman yläkropan treeniä ja nyt sitten kun taas voi treenata treenataan puntin lisäksi kick boxingia. Lajit täysin erilaisia, ju-jutsussa enemmän kikkailua, kun taas kick boxing suoraviivaista toimintaa / treeniä. Edelleen olen sitä mieltä, että jos on hyvä ju-jutsussa, niin monella muulla lajilla ei kannata lähteä kokeilemaan. Kick Boxing kuitenkin fyysisempää ja näin passaa minulle paremmin.

Ajattelin aloittaa kyseisen harrastuksen, puntin noston lisäksi. On turvallisempi olo vartijana kentällä :)

Sopii kuulemma vartijoille, poliiseille, jne.

Miten kyseisessä hommassa menee vyökokeet ja mitä niissä pitää tehdä. Voiko niitä suorittaa omaan tahtiin, vai miten? Ei ole vielä hajuakaan koko systeemistä :)

Entä kannattaako ostaa puku heti, ja mitä se maksaa suunnilleen?

On hyvä laji, itse harrastanu jokunen vuosi taaksepäin.sopii kyllä hyvin juuri vartijoille ym... muistaakseni kaapelitehtaalla oli erikseen jotain vartijoiden koulutusta?

pukua ei tartte heti ostaa, ekat treenit voi vetää verkkareissa ja t-paidassa mutta myöhemmin pitää olla puku, uudet puvut maksaa about 50-100e käytettynä saa halvemmalla. jos lajia alkaa tosissaan harrastamaan pitää kyllä joka treeneissä käydä muuten putoaa kärryiltä hyvin nopeasti, mulla kävi niin ettei työn ja treenien aikataulut käynyt enää yhteen niin oli pakko lopettaa:( ehkä joskus kun pääsee taas päivätöihin 7-15 niin voi harkita uudelleen aloittamista. tosin kaapelitehtaalla on ainakin jotain aamu treenejä mutta ne vedetään yleensä tosi matalalla sykkeillä.

Itse harrastan Kyusho Jitsua ja se on todellakin loistava laji... mutta toisin kuin defendossa tai krav magassa (joita myös harrastan) niin kyusho jitsua pitää harrastaa pitempään ennen kuin sen oikein taitaa... Mutta jos vaan mahdollisuus treenata kyusho jitsua Kai Julinin ohjauksessa niin suosittelen lämpimästi, siinä mies joka tosissaan osaa asiansa.

Kyusho jitsussa on paljon hallinta- ja kuljetusotteita ja siinä otetaan paremmin kuin muissa lajeissa huomioon se ettei ehkä pienikokoisella ihmisellä/naisella ole yhtä paljon voimaa kuin mitä tarvitaan esim. Krav magassa. Voimaa korvataan käyttämällä hermopisteitä, kun kyushjo jitsun osaa sanoisin että se on paljon tehokkaampi kuin krav maga. Defendo on myös erittäin hyvä laji, mutta tietääkseni sitä ei vielä Vaasassa ole. Käsittääkseni Vaasassa suurin osa niista jotka harrastaa Hokyotoryo- jujutsua harrastaa myös Kyusho jitsua ja nämä lajit tukevat toisiaan varmasti.

Pääasia on että treenaa paljon ja tekee paljon toistoja jotta tekniikoita pystyy oikeassa tilanteessa käyttämään.

Kamppailulajit on loistaia ja on ainakin vienyt mut mennessään. :D

Itse harrastan Kyusho Jitsua ja se on todellakin loistava laji... mutta toisin kuin defendossa tai krav magassa (joita myös harrastan) niin kyusho jitsua pitää harrastaa pitempään ennen kuin sen oikein taitaa... Mutta jos vaan mahdollisuus treenata kyusho jitsua Kai Julinin ohjauksessa niin suosittelen lämpimästi, siinä mies joka tosissaan osaa asiansa.

Kyusho jitsussa on paljon hallinta- ja kuljetusotteita ja siinä otetaan paremmin kuin muissa lajeissa huomioon se ettei ehkä pienikokoisella ihmisellä/naisella ole yhtä paljon voimaa kuin mitä tarvitaan esim. Krav magassa. Voimaa korvataan käyttämällä hermopisteitä, kun kyushjo jitsun osaa sanoisin että se on paljon tehokkaampi kuin krav maga. Defendo on myös erittäin hyvä laji, mutta tietääkseni sitä ei vielä Vaasassa ole. Käsittääkseni Vaasassa suurin osa niista jotka harrastaa Hokyotoryo- jujutsua harrastaa myös Kyusho jitsua ja nämä lajit tukevat toisiaan varmasti.

Pääasia on että treenaa paljon ja tekee paljon toistoja jotta tekniikoita pystyy oikeassa tilanteessa käyttämään.

Kamppailulajit on loistaia ja on ainakin vienyt mut mennessään. :D

Katos onhan täällä muitakin saman lajin harrastajia...

Suositut

Back
Ylös Bottom