Hoitoa hyppääjänpolveen, Active Release Therapy?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja trill
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
shape sanoi:
Kilpailin yleisurheilussa hyppylajissa yleisessä sarjassa SM-tasolla. Hyppääjän polvi ilmeni sillä tavalla, että jalka petti aina ponnistaessa ja pienempää kipua tuntui muutenkin jatkuvasti. En lähtenyt kokeilemaan jalan kestävyyttä jatkuvasti lyhyen kuntoutusjakson jälkeen, vaan yksinkertaisesti jätin kaikki hypyt tekemättä valmentajan kehoituksesta 3-4 kk aikana. Venyttelin erittäin jäykkää etureittä kaikkein brutaaleimmalla venytyksellä heti herätyttyäni ja toisen kerran illalla niin pitkään että lihas tuntui rennolta. Aluksi venytys sattui erittäin paljon, mutta lihakset antoivat jo parissa viikossa periksi. Jännealueen vaivoissa on se ongelma, että ne paranevat hitaasti. Eli sen jälkeen, kun lihakset ovat "auki", niin paranemisprosessi ottaa aikaa.

Salilla kannattaa ottaa ihan rauhassa ja tehdä liikkeet kuntopiirimäisesti ja pyrkiä lähinnä saamaan runsaasti verenkiertoa polven seudun lihaksiin. Nämä ovat tietysti omia kokemuksiani urheilijana ja paras tulos tulee varmasti asiantuntevan fysioterapeutin ohjauksessa. Fysioterapeuttina omassa kuntoutusprojektissa oli Seppo Pehkonen (http://www.teramus.fi/).

paras etureisivenytys jonka tiedän on venytettävä polvi maassa, nilkan nostaminen ylös (vähä niinkuin askelkyykkyasento tai korkea polviseisonta, ja sitten nilkasta kiinni). Puhummeko samasta venytyksestä? Kauanko meni että lihas rentoutui? Mulla menee ehkä minuutti, sen jälkeen vaikka kuinka vaihtelen asentoa, ei oikein venytys tunnu. Ehkä pitäisi kokeilla jännitys/rentoutus menetelmää välillä. Aloin juuri venyttämään lihasta pari kertaa päivässä, nyt parin päivän ajan.

Mulla toimii omasta mielestäni hyppääjänpolveen smith-kyykky tehtynä niin, että polvi ei mene kantapään etupuolelle. Eli jalat eteen, nojataan huolella taaksepäin ja pumpataan vaan rauhallisesti jotain 30 toiston sarjoja ja mukaan sitten syvää etukyykkyä, kun polvet alkavat kestämään vähän. Sekä pitää sen painon kantapäillä. Tosin tää polvien kuntoutusprojekti on vielä aika pahasti kesken, kun oikeasta polvesta meni jotain paskaksi polvilumpion yläpuoleltakin..

alumiini sanoi:
Mulla toimii omasta mielestäni hyppääjänpolveen smith-kyykky tehtynä niin, että polvi ei mene kantapään etupuolelle. Eli jalat eteen, nojataan huolella taaksepäin ja pumpataan vaan rauhallisesti jotain 30 toiston sarjoja ja mukaan sitten syvää etukyykkyä, kun polvet alkavat kestämään vähän. Sekä pitää sen painon kantapäillä. Tosin tää polvien kuntoutusprojekti on vielä aika pahasti kesken, kun oikeasta polvesta meni jotain paskaksi polvilumpion yläpuoleltakin..

Eli siis jalkojen takaosien vahvistaminen auttoi? Teitk kauan niitä?
Mulla ei itse asiassa painojen nostaminen satu ollenkaa, eli puntilla ei ole ongelmia polven kanssa. Pelkästään ponnistaessa ja juostessa tulee polvi kipeäksi.

trill sanoi:
Eli siis jalkojen takaosien vahvistaminen auttoi? Teitk kauan niitä?
Mulla ei itse asiassa painojen nostaminen satu ollenkaa, eli puntilla ei ole ongelmia polven kanssa. Pelkästään ponnistaessa ja juostessa tulee polvi kipeäksi.

Tosta jalkojen takaosien vahvistamisesta en tiedä. Alussa mulla oli ongelmana, etten pystynyt kyykkäämään, juoksemaan enkä ponnistamaan niillä. Nykysin pystyn juoksemaan ja mitään ponnistuksia ei tarvitse tehdä... Ja vähän pystyy tekemään jopa takakyykkyä. Mutta ongelma tuntuu olevan se, että jos polvi menee kantapään eteen, niin taas paukkuu. Silloin joutuu ponnistamaan niinkuin eteenpäin, kun taas esim. tossa mun smith-kyykyssä ponnistus menee oikeastaan taaksepäin ja tietysti myös ylöspäin...tai en mä tiedä.. Ja mulla nimenomaan ongelmana on se, etten pysty salilla tekemään raskaita kyykkyjä eli just päinvastainen kuin sulla. Tossa polvilumpion alapäissä on nykyisin selvästi kovaa pattia mitä ei ollut joskus teininä, oikeassa on isompi kohouma ja se myös on kipeämpi.
Mulla on mennyt jo yli vuosi tätä kuntoutusprojektia ja patellajänteet ovat olleet 4 vuotta rikki. Tosin painan nykysin 35kg vähemmän kuin ennen.. sekin voi vaikuttaa..:D Noita kyykkyjä tulee tehtyä noin joka neljäs päivä, nykysin vaan etukyykkyä, kun siitä ei tule enää polvet kipeäksi ja se smith-pumppailu tuntuu/näyttää niin saakelin tyhmältä...

Edit: Eli mä väittäisin loppupeleissä, että mulla on joku kuluma juuri siinä polvilumpion alapään kohdalla jänteessä, koska siitä se tuntuu tulevan kipeäksi, kun se koskettaa lumpiota. Jos sulla on jostain muusta kohtaa kipeä, niin sehän voi olla vaikka repeämä. Lääkäri veikkas mulle repeämää, mutta sano että voi olla kulumakin.

trill sanoi:
paras etureisivenytys jonka tiedän on venytettävä polvi maassa, nilkan nostaminen ylös (vähä niinkuin askelkyykkyasento tai korkea polviseisonta, ja sitten nilkasta kiinni). Puhummeko samasta venytyksestä? Kauanko meni että lihas rentoutui?
Periaatteessa sama venytys, mutta omassa versiossa se tehdään sänkyä tms. apuna käyttäen niin, että kroppa on vaakatasossa ja etummainen jalka mahdollisimman pitkällä. Venytys voi kestää vaikka muutaman minuutin kerrallaan ja venytys kannattaa pyrkiä tekemään niin pitkälle kuin pystyy. Venyttelyä heti aamusta pitäisin tärkeimpänä, jotta kireä etureiska ehtisi rasittaa polvea mahdollisimman vähän. Hyppääjään polveen voi tietysti vaikuttaa muutkin tekijät kuin etureisien kireys, mutta venyttelyyn kannattaa silti panostaa.

alumiini sanoi:
Tosta jalkojen takaosien vahvistamisesta en tiedä. Alussa mulla oli ongelmana, etten pystynyt kyykkäämään, juoksemaan enkä ponnistamaan niillä. Nykysin pystyn juoksemaan ja mitään ponnistuksia ei tarvitse tehdä... Ja vähän pystyy tekemään jopa takakyykkyä. Mutta ongelma tuntuu olevan se, että jos polvi menee kantapään eteen, niin taas paukkuu. Silloin joutuu ponnistamaan niinkuin eteenpäin, kun taas esim. tossa mun smith-kyykyssä ponnistus menee oikeastaan taaksepäin ja tietysti myös ylöspäin...tai en mä tiedä.. Ja mulla nimenomaan ongelmana on se, etten pysty salilla tekemään raskaita kyykkyjä eli just päinvastainen kuin sulla. Tossa polvilumpion alapäissä on nykyisin selvästi kovaa pattia mitä ei ollut joskus teininä, oikeassa on isompi kohouma ja se myös on kipeämpi.
Mulla on mennyt jo yli vuosi tätä kuntoutusprojektia ja patellajänteet ovat olleet 4 vuotta rikki. Tosin painan nykysin 35kg vähemmän kuin ennen.. sekin voi vaikuttaa..:D Noita kyykkyjä tulee tehtyä noin joka neljäs päivä, nykysin vaan etukyykkyä, kun siitä ei tule enää polvet kipeäksi ja se smith-pumppailu tuntuu/näyttää niin saakelin tyhmältä...

Edit: Eli mä väittäisin loppupeleissä, että mulla on joku kuluma juuri siinä polvilumpion alapään kohdalla jänteessä, koska siitä se tuntuu tulevan kipeäksi, kun se koskettaa lumpiota. Jos sulla on jostain muusta kohtaa kipeä, niin sehän voi olla vaikka repeämä. Lääkäri veikkas mulle repeämää, mutta sano että voi olla kulumakin.

Vai niin. Toi kuulostaa vähän vmäiseltä jos ei pysty painojakaan nostamaan kivutta. Muuten, eikö sulla mene etukyykyssä polvet kantapään eteen? Mulla ainakin menee ja kaikki etukyykyt jota olen koskaan nähnyt niissä on mennyt myös.
Mullakin on juuri tuossa heti polvilumpion alapuolella. Mun polvilumpion kärjet ovat kuulemma normaalia terävämmät joka aiheuttaa hankausta, niin lääkäri sanoi magneettikuvien perusteella.

Tällä hetkellä teen mitä shape suositteli, venyttelen pari kertaa päivässä ja hieron jääkuutiota siihen.

shape sanoi:
Periaatteessa sama venytys, mutta omassa versiossa se tehdään sänkyä tms. apuna käyttäen niin, että kroppa on vaakatasossa ja etummainen jalka mahdollisimman pitkällä. Venytys voi kestää vaikka muutaman minuutin kerrallaan ja venytys kannattaa pyrkiä tekemään niin pitkälle kuin pystyy. Venyttelyä heti aamusta pitäisin tärkeimpänä, jotta kireä etureiska ehtisi rasittaa polvea mahdollisimman vähän. Hyppääjään polveen voi tietysti vaikuttaa muutkin tekijät kuin etureisien kireys, mutta venyttelyyn kannattaa silti panostaa.

Siis kroppa vaakatasossa? En nyt ihan pysty hahmottamaan miten. Jos jalkaa vie eteenpäin, eikös se venytä lonkan koukistajaa enemmän?
Muuten, tuntuu ettei etureisi oikein kovin paljoa enää veny. Esim. vasemman (terveen) jalan etureisin on paljon tiukempi, mutta siinä ei ole mitään kipua.

trill sanoi:
Siis kroppa vaakatasossa? En nyt ihan pysty hahmottamaan miten. Jos jalkaa vie eteenpäin, eikös se venytä lonkan koukistajaa enemmän?
Kiskot samalla tavalla sitä kantapäätä pakaraa kohti kuin siinä sun versiossa. Eli venytettävän jalan reiska on siinä sängyllä vaakatasossa samoin kuin kroppa siitä ylöspäin ja etummainen jalka on edessä sängyn vieressä.

trill sanoi:
Muuten, eikö sulla mene etukyykyssä polvet kantapään eteen? Mulla ainakin menee ja kaikki etukyykyt jota olen koskaan nähnyt niissä on mennyt myös.

Joo, meneehän ne, mutta ei niin paljoa kuin takakyykyssä. Siirryin etukyykkyyn, koska polvet tuntuvat kestävän sen nykyisin. Normaali kyykky ei kuitenkaan onnistu vielä(tai onnistuu pari treenikertaa, mutta sitten huomaa, että huonommaksi menee taas).

"Ja toinen juttu, jos joku on käynyt T-Nationin sivuilla, siellä on ollu artikkeli foam rollerista (Linkki) ja keskusteluakin. Taas kerran, tietääkö joku mikä tämä on suomeksi ja jos niitä saa Helsingin seudulta."

Mie ole jo aiemmin käyttänyt selän liikkuvuuden ja selän eri paikkojen aukomiseen koripalloa, jonka päällä olen pyöritellyt. Sitten salilla oli tuollainen pyöreä pölkyn pätkä (jotkin käyttää pölkkypenassa), sen päällä kun "jynssäs" vähän aikaa, niin johan alkoi selässä "avautua"... kunnon raw-hommaa, ei siinä mitään pehmusteita tarttenu...

Mutta, oon mie aatellu ihan samaa kuin tuossa edellä, eli ilmastointiputkea tms. ja siihen päälle retkipatjasta tms. vaahtokumista pehmuste. Toki tuon putken voi korvata puupölkyllä, kuten jo mie teinkin, tosin pehmusteen voisi siihen toki laittaa... No, ei sitä ole nyt tuon silmän hoidon takia (treenitaukoa) tullutkaan tehtyä, kun paikat on levon aikana hieman kutistuneet ja avautuneet. Eli ei vielä kokemuksia itsetehdystä foamrollerista, toimiva juttu se kyllä on.

Netissä oli tuotetta myynnissä http://www.thestick.com/ 26 eerosta ylöspäin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyllä mua nyt mietityttää. Minullakin vaivaa tuo hyppääjän polvi. Leikkaus on varattu ensi viikolle, mutta...Polvi on tosin vaivannut viime juhannuksesta asti ja siinä välissä on pidetty välillä lepoa, venytelty, vahvistettu reisiä, otettu kortisonia, käyty kuvauksissa...

Eniten tossa tietenkin nyt h-hetkellä huolestuttaa leikkauksen kannattavuus ja siitä toipuminen. Takareidet kun leikattiin, niin ei onnistunut ihan täydellisesti. Tulin sitten siihen tulokseen, että leikkaus tai ei, taka- ja etureisien venyttelyyn pitäisi meikäpojan satsata vielä paremmalla asenteella.

Täällä puhuttiin aiemmin noista venyttelyä auttavista vempaimista. Itse käytin aikoinan tiukan selän ja pakaroiden hieromiseen kahta toisiinsa teipattua tennispalloa. Ilmastointiteippiä vaan pallojen ympärille, niin saadaan selkärangan molemmille puolille jynssättyä tilaa. Aattelin muuten kokeilla tässä samaa tekniikkaa myös etureisille - kas kun ei ole tullut aiemmin mieleen! :) Harjoitteluhetkiä ja toivottavasti niitä terveitäkin päiviä näkee taas:)

Oi polvi, oi polvi

Teillä joilla on tuo hyppääjän polvi, niin sattuuko siihen vain tietyssä kulmassa vai koko liikeradan aikana esimerkiksi reiden ojennuksia tehdessä? Mulla se sattuu vain tietyssä kohdassa eli silloin kun jalka on noin puoliksi ojennettuna. Itsehän en pysty nousemaan edes portaita käyttämällä etureiden lihaksia vaan hypin ne aina kaksi porrasta kerrallaan niin, että poltto tuntuu pitkän nousun jälkeen vain perseessä. Kerroin tämän fysiatrille ja se neuvo aloittamaan treenauksen kortisonipiikin jälkeisen viikon jälkeen juurikin portaita nousemalla. Ei tunnu loogiselta, että pitää tehdä juuri sitä mikä sattuu.
Entäpäs se tulehduksen jälkeinen treenaus? Pystyittekö alottamaan suorilta esim. kyykkäyksen ilman painoja vai kävittekö vedessä kyykkäämässä vastuksen vähentämiseksi?
Kun olette lepuuttaneet polveanne tarkoittaa se ihan kaiken liikunnallisen pois jättämistä? Oletteko pyöräilleet tai kävelleet töihin? Itse vaan sitä mietin, koska en ole nyt pariin kolmeen päivään pystynyt kävelemään kunnolla tuon kortisonipiikin tähden. Että pitäisköhän tässä ihan sänkypotilaaksi rueta, eikä käydä edes kaupassa?

Teillä joilla on tuo hyppääjän polvi, niin sattuuko siihen vain tietyssä kulmassa vai koko liikeradan aikana esimerkiksi reiden ojennuksia tehdessä? Mulla se sattuu vain tietyssä kohdassa eli silloin kun jalka on noin puoliksi ojennettuna. Itsehän en pysty nousemaan edes portaita käyttämällä etureiden lihaksia vaan hypin ne aina kaksi porrasta kerrallaan niin, että poltto tuntuu pitkän nousun jälkeen vain perseessä. Kerroin tämän fysiatrille ja se neuvo aloittamaan treenauksen kortisonipiikin jälkeisen viikon jälkeen juurikin portaita nousemalla. Ei tunnu loogiselta, että pitää tehdä juuri sitä mikä sattuu.
Entäpäs se tulehduksen jälkeinen treenaus? Pystyittekö alottamaan suorilta esim. kyykkäyksen ilman painoja vai kävittekö vedessä kyykkäämässä vastuksen vähentämiseksi?
Kun olette lepuuttaneet polveanne tarkoittaa se ihan kaiken liikunnallisen pois jättämistä? Oletteko pyöräilleet tai kävelleet töihin? Itse vaan sitä mietin, koska en ole nyt pariin kolmeen päivään pystynyt kävelemään kunnolla tuon kortisonipiikin tähden. Että pitäisköhän tässä ihan sänkypotilaaksi rueta, eikä käydä edes kaupassa?

itellä ei oo vaivannut enää aikoihin pahemmin. sen aina tunnistaa milloin rupeaa tulehdus nousemaan ja ei muuta kun kylmägeeliä ja ottaa vähän rauhallisemmin kunnes on taas parempi.

lääkärin neuvot auttoi eli:

1. tulehduksen hoito (tulehduskipulääkkeillä), kävellä saa mutta kaikki muu liikunta pois

2. lihasten voimistaminen kun tulehdus hoidettu (kyykkyä, kyykkyä, kyykkyä sekä negatiivista sarjaa reidenojennuslaitteessa 1 jalka kerrallaan. jostain luin tuosta negatiivisesta liikkeestä(massaa voimaa?!?!?!) nivelten vahvistajana kun tekee esim 5 negatiivista toistoa yhellä jalalla sellasella painolla millä saa 2 jalalla normitoistoja alle 8....)

3. jos jatkaa rasittavia ja polveen tulehdusta nostavia urheilulajeja ym aktiviteettejä, hiljalleen rasituksen lisääminen. eli ei heti ensimmäisellä lenkkeilykerralla esim vedetä 5km juoksun ME:n alittaminen tavoitteena...

ja mulla kuuluu tuohon polvea rasittaviin myös salilla yli 6 toiston sarjat joten oon välttänyt moisia. lyhyitä sarjoja ja pitempää rasitusta sit tulee kun pyöräilee joka arkipäivä töihin.

pari viikkoa sit oli viimeks lieviä oireita että alkais tulehdusta nostamaan, joka ilta vaan kylmägeelit polveen kunnes tuntemukset häviää parin illan viilentämisellä..

Mulla on alkanut vasen polvi hieman oireilla hyppääjän polven tyylisesti. Suoritusten (esim. kyykky, pomput, lentopallo) aikana ei ilmene ongelmia, mutta hyppimisen jälkeen polvilumpion alapuolella on kipua muutaman päivän ajan. Kipu ei ole erityisen kova, mutta haittaa hieman normaalia elämää ja sen aikana ei oikein uskalla treenata. Etureiden kun venyttelee perusteellisesti niin kivut ovat poissa n. 15min ja palaavat sitten hiljalleen. Levolla polvi on kunnossa muutamissa päivissä kunnes taas kipeytyy seuraavassa treenissä, jossa tulee hypittyä paljon. Osaako joku tästä vetää jonkinlaista diagnoosia ja neuvoa toimenpiteet, joilla polvi tulisi kuntoon. Ilmeisesti todella ahkera etureiden venyttely olisi avuksi?

Mulla on alkanut vasen polvi hieman oireilla hyppääjän polven tyylisesti. Suoritusten (esim. kyykky, pomput, lentopallo) aikana ei ilmene ongelmia, mutta hyppimisen jälkeen polvilumpion alapuolella on kipua muutaman päivän ajan. Kipu ei ole erityisen kova, mutta haittaa hieman normaalia elämää ja sen aikana ei oikein uskalla treenata. Etureiden kun venyttelee perusteellisesti niin kivut ovat poissa n. 15min ja palaavat sitten hiljalleen. Levolla polvi on kunnossa muutamissa päivissä kunnes taas kipeytyy seuraavassa treenissä, jossa tulee hypittyä paljon. Osaako joku tästä vetää jonkinlaista diagnoosia ja neuvoa toimenpiteet, joilla polvi tulisi kuntoon. Ilmeisesti todella ahkera etureiden venyttely olisi avuksi?

Itsellä sama vaiva hoidettu leikkaamalla 4 vuotta sitten. Ennen leikkausta vaiva yritettiin saada pois luonnollisilla keinoilla. Lumpion lähellä olevat lihakset vahvoiksi elikkä jalkojen ojennusta eteen täysin suoriksi. Etureisilaite on tähän hyvä. Sitten paljon venyttelyä etureisille varsinkin ja muista venytellä myös reisien sivuilta lihaskalvoa, sillä se pakkaa vetämään lumpiota huonoon asentoon.
Itse en tosin noilla konsteilla saanu vaivaa pois.

Back
Ylös Bottom