Hoitoa hyppääjänpolveen, Active Release Therapy?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja trill
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Terve,

Olen ihan uusi tällä foorumilla, löysin tämän juuri tänään, todella hienoa että löytyy tällainen keskustelupalsta Suomesta, kun olen tähän mennessä käynyt vain jenkkifoorumeilla (lähinnä T-Nation ja Dragondoor). Ja heti pääsin hyötymäänkin pakkotoiston keskusteluista; olin kovaa menossa tänään töiden jälkeen ostamaan TESTiä mutta luettuani joitain threadejä täällä, taisi jäädä purkki hyllylle ja rahat taskuun.

No niin, paskapuhe sikseen, mulla on hyppääjän polvi ja olen lukenut että active release therapy (ART) auttaisi siihen, niin onkohan kellään tietoa et mikä tämä on suomeksi ja saako Suomesta tällaista palvelua PK-seudulla?
Ja toinen juttu, jos joku on käynyt T-Nationin sivuilla, siellä on ollu artikkeli foam rollerista (Linkki) ja keskusteluakin. Taas kerran, tietääkö joku mikä tämä on suomeksi ja jos niitä saa Helsingin seudulta.

Toki, jos jollain on neuvoja hyppääjän polven hoitamiseks muilla keinoin, niin anti tulla. Mitä nyt olen ottanut selvää, niin seuraavat metodit ilmeisesti voisivat toimia (Anteeksi nyt kauheasti mutta kun olen lähinnä englanninkielisiä sivuja lukenut niin olen lähes täysin pihalla suomenkielisistä nimityksistä):
leg extensions, viimeiset 15astetta liikeradasta
eccentric-toistot
peterson step-ups
terminal knee extensions
yleensäkin vmo:n vahvistaminen
takareisien,pakaroiden jne. vahvistaminen.
jne. jne. jne. onhan niitä monta keinoa kai, mutta kun en oikein tiedä mitä käyttäis, koska siinähän menee monta kuukautta kuntouttaessa.
Tällä hetkellä hyppääjän polvi on oikeassa polvessa, vasemmassakin oli, mutta tähystettin keväällä. Vasen polvi nyt hyvä, mutta ei oikein tee mieli mennä leikkaukseen enää.

Periaatteessa puolet tästä mun ekasta threadista näyttäis nyt olevan aika paljon jauhamista, mutta jos saisi apua noihin kahteen kysymykseen alussa (ART ja foam roller) niin olis hyvä.

Luin saman foamrollerilinkin T-magista ja kävin ostamassa lähimarketista lasten kelluntalelun, tuollaisen vaahtomuovipötkön. Sillä saa rullailtua hyvin ainakin alussa, voi olla että myöhemmin kaipaisi kovapintaisempaa rullaa. Sellaisenhan voisi toki tehdä vaikkapa retkipatjasta jonka liimailisi vaikka muovisen viemäriputken päälle.

Kun hitaasti rullailee etureiden ja sivun läpi niin polvinivel kyllä tuntuu jälkeenpäin vapaammin liikkuvalta. Itse ostin tuon sen takia että IT-jänne pakkasi kiristymään liikaa.

Kannattaa ARTin yhteydessä myös tutustua triggerpisteterapiaan, mutulla noissa on yhteistä, vaikka ART painottaakin enemmän lihaksen arpikudoksen hajotusta ja triggerpisteissä haetaan paikallisia lihasspasmeja. Toisaalta kun rollerilla vetelee reittä pitkin niin samalla saa kyytiä triggerpisteetkin. T-magin artikkelissa muistaakseni neuvottiin erikoisen kipeissä (mahdollisesti trigger-) pitämään painetta ko. pisteessä kunnes kipu ja jännitys poistuu. Tuohan on vain yksi tapa käsitellä triggerpiste.

trill sanoi:
Toki, jos jollain on neuvoja hyppääjän polven hoitamiseks muilla keinoin, niin anti tulla.
Venyttele etureittä pitkillä venytyksillä pari kertaa päivässä (aamuin illoin) ja hiero jääpalalla useamman kerran päivässä niin pitkään, että jääpala on sulanut. Kannattaa myös pitää useamman kuukauden breikki ponnistuksista, juoksua pystyy tekemään, ellei tilanne ole kovin paha. Pomppu ei häviä muutamassa kuukaudessa mihinkään. Mitään hokkuspokkusterapiaa ei tarvita, vaan lähinnä kärsivällisyyttä ja halua päästä vaivasta eroon.

JSmith sanoi:
Luin saman foamrollerilinkin T-magista ja kävin ostamassa lähimarketista lasten kelluntalelun, tuollaisen vaahtomuovipötkön. Sillä saa rullailtua hyvin ainakin alussa, voi olla että myöhemmin kaipaisi kovapintaisempaa rullaa. Sellaisenhan voisi toki tehdä vaikkapa retkipatjasta jonka liimailisi vaikka muovisen viemäriputken päälle.

Kun hitaasti rullailee etureiden ja sivun läpi niin polvinivel kyllä tuntuu jälkeenpäin vapaammin liikkuvalta. Itse ostin tuon sen takia että IT-jänne pakkasi kiristymään liikaa.

Kannattaa ARTin yhteydessä myös tutustua triggerpisteterapiaan, mutulla noissa on yhteistä, vaikka ART painottaakin enemmän lihaksen arpikudoksen hajotusta ja triggerpisteissä haetaan paikallisia lihasspasmeja. Toisaalta kun rollerilla vetelee reittä pitkin niin samalla saa kyytiä triggerpisteetkin. T-magin artikkelissa muistaakseni neuvottiin erikoisen kipeissä (mahdollisesti trigger-) pitämään painetta ko. pisteessä kunnes kipu ja jännitys poistuu. Tuohan on vain yksi tapa käsitellä triggerpiste.

kiitti avusta. Kävin eilen kovaa etsimässä vaahtomuovipötköä, vaan en löytänyt. s-market, saiturin pörssi, citymarket, stadium, intersport megastore, kaikissa noissa kävin, vaan ei ollut. täytyy vielä etolaa kokeilla, eilen oli jo kiinni kun kävin.

shape sanoi:
Venyttele etureittä pitkillä venytyksillä pari kertaa päivässä (aamuin illoin) ja hiero jääpalalla useamman kerran päivässä niin pitkään, että jääpala on sulanut. Kannattaa myös pitää useamman kuukauden breikki ponnistuksista, juoksua pystyy tekemään, ellei tilanne ole kovin paha. Pomppu ei häviä muutamassa kuukaudessa mihinkään. Mitään hokkuspokkusterapiaa ei tarvita, vaan lähinnä kärsivällisyyttä ja halua päästä vaivasta eroon.

kiitti neuvoista, unohdin mainita nuo keinot edellisessä postissa. Venyttelen ja hieron jääpalalla kyllä joka päivä, yleensä kerran päivässä. Ei kai haittaisi lisätä kertoja.. yleensä koristreenien jälkeen teen tämän, ja se lievittääkin kipua jonkin verran.

trill sanoi:
kiitti avusta. Kävin eilen kovaa etsimässä vaahtomuovipötköä, vaan en löytänyt. s-market, saiturin pörssi, citymarket, stadium, intersport megastore, kaikissa noissa kävin, vaan ei ollut. täytyy vielä etolaa kokeilla, eilen oli jo kiinni kun kävin.

Joissain leluliikkeissä olen noita kanssa nähnyt. En ole omaani vähään aikaan käyttänyt, mutta muistaakseni kovemmalla käytöllä ainakin omastani mureni suht nopeasti sisuskalut eli pötkylä lötsähti. Pitäisi kehitellä vissiin jokin hiukan jäykempi, ja paksuuttakin saisi olla enemmän.

Kaulimella voi kanssa rullailla itseään kuten taikinaa. Masokismi tosin ei ole vielä riittänyt siihen että olisin kokeillut rullata kaulimen päällä :whip:

Joo, toi rolleri tosiaan väsyy aika äkkiä kun sitä käyttää oman kehon ja lattian välissä. Niiden löytäminen voi olla keskellä talvea haastavaa. Kaulimella rullaaminen on tosi raskasta pidemmän päälle kun sitä pitää painaa käsivoimin, en ole oikein reisien kohdalla saanut tulosta aikaan koska kaulin on liian kovapintainen että siihen kykenisi nojaamaan omalla painolla.

Pitänee tosiaan ostaa jotain abt 10 cm halkaisijalta olevaa PVC-putkea ja laittaa siihen vaahtomuovista makuualustaa päälle sopiva kerros.

trill sanoi:
Terve,
No niin, paskapuhe sikseen, mulla on hyppääjän polvi ja olen lukenut että active release therapy (ART) auttaisi siihen, niin onkohan kellään tietoa et mikä tämä on suomeksi ja saako Suomesta tällaista palvelua PK-seudulla?

Tietysti herää kysymys: Onko sinulla selkeitä muutoksia patella jänteessä? Vai onko sinulla ns. hyppääjän polvi tyyppinen kiputila?

Kiputilassa tämänkaltaiset tekniikat toimivat todella hyvin (olettaen että kipu on lähtöisin reiden alueen triggereistä tai on provosoitunut kireistä reiden lihaksista). Itse käytän tämän tapaisia tekniikoita paljonkin. Toimivat hyvin, ovat vain suhteellisen kivuliaita. Mutta kipuhan on vain tunne jonka voi sulkea pois... :)

Varsinainen hyppääjän polvi, jossa on jo selkeitä muutoksia, jopa repeämä patella jänteessä, onkin sitten paljon vaikeampi ja pidempi projekti. Nämä tai muutkaan tekniikat kun eivät "paranna" vaurioitunutta jännettä itsessään.

Tosin näillä tekniikoilla voidaan helpottaa/tasapainottaa kehon kipu-/kiristystiloja, jolloin jänteeseen kohdistuu vähemmän rasitusta, jolloin jänne voi tai saa paremman mahdollisuuden toipua.

Tilat joissa on repeämä tai yleensäkin jänteen selviä muutoksia kuuluvat ehdottomasti lääkärille ja sitä kautta valvottuun kuntoutukseen. Itse häärittynä voidaan aikaansaada pitkittynyt kiputila (tai jopa jänteen totaalinen repeämä) joka ei enää "toivu" ilman pitkiä lepoja/operaatiota/kuntoutusjaksoja.

fysio sanoi:
Tietysti herää kysymys: Onko sinulla selkeitä muutoksia patella jänteessä? Vai onko sinulla ns. hyppääjän polvi tyyppinen kiputila?

Kiputilassa tämänkaltaiset tekniikat toimivat todella hyvin (olettaen että kipu on lähtöisin reiden alueen triggereistä tai on provosoitunut kireistä reiden lihaksista). Itse käytän tämän tapaisia tekniikoita paljonkin. Toimivat hyvin, ovat vain suhteellisen kivuliaita. Mutta kipuhan on vain tunne jonka voi sulkea pois... :)

Varsinainen hyppääjän polvi, jossa on jo selkeitä muutoksia, jopa repeämä patella jänteessä, onkin sitten paljon vaikeampi ja pidempi projekti. Nämä tai muutkaan tekniikat kun eivät "paranna" vaurioitunutta jännettä itsessään.

Tosin näillä tekniikoilla voidaan helpottaa/tasapainottaa kehon kipu-/kiristystiloja, jolloin jänteeseen kohdistuu vähemmän rasitusta, jolloin jänne voi tai saa paremman mahdollisuuden toipua.

Tilat joissa on repeämä tai yleensäkin jänteen selviä muutoksia kuuluvat ehdottomasti lääkärille ja sitä kautta valvottuun kuntoutukseen. Itse häärittynä voidaan aikaansaada pitkittynyt kiputila (tai jopa jänteen totaalinen repeämä) joka ei enää "toivu" ilman pitkiä lepoja/operaatiota/kuntoutusjaksoja.

no, polvet ovat olleet kipeät enemmän tai vähemmän useita vuosia.. 4-5 vuotta. Viime kevään magneettikuvissa todettiin että molemmissa polvissa on kuulemma hyppääjän polvi. Lääkäri sanoi että polvilumpioni kärki on erityisen terävä, joka aiheuttaa sitten hankaamista jänteeseen... muistaakseni:)
sen siis ainakin muistan, ja oikeastaan sen tunteekin kokeilemalla, että polvilumpion kärki on on tavallista terävämpi.

En nyt kyllä ollenkaan osaa sanoa onko oikea polvi (se joka tässä on nyt ongelmana) turvonnut. Vasen polvi kun leikattiin ja siihen on jäänyt pysyvästi ylimääräistä kudosta niin ei voi oikein verrata siihen, koska se on koko ajan isompi.

kävin etolassa eilen, ei ollut sieläkään, muutakuin joitain käärmeenmuotoisia... Ostin sitten juuri sellaisen makuualustan/retkipatjan, kokeilin sillä rullailla, hetken aikaa onnistui mutta eipä pelkästä rullatusta patjasta kovin kauaa iloa ole. Hyvin kyllä reiden alaosaa sain rullattua hetken aikaa.. Täytyy käydä ostamassa jooku pvc-putki, ja ehkä ilmastointiteippiä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
trill sanoi:
no, polvet ovat olleet kipeät enemmän tai vähemmän useita vuosia.. 4-5 vuotta. Viime kevään magneettikuvissa todettiin että molemmissa polvissa on kuulemma hyppääjän polvi.
Kun polviin on tullut näkyviä muutoksia, niin siinä tapauksessa kannattaa miettiä hyvän ortopedin kanssa tilannetta. Mielestäni vammojen pitkittämisessä ei ole mitään järkeä. Päätin pistää kerralla polven kuntoon, kun se ei kestänyt kovatehoisia ponnistuksia 19-vuotiaana. Projektissa meni 3-4 kk, mutta sinä aikana pystyi treenaamaan juoksemista. Pomppu ei hävinnyt minnekään hyppytauosta huolimatta ja jälkeenpäin pienellä huoltamisella paikat ovat pysyneet kunnossa.

Cervixnen sanoi:
Löytyskö jostain netistä hyvät kuvalliset ohjeet ko. liikkeeseen....(ite kuukkelilla en selkeitä ohjeita nopeesti löytänyt)

Kokeilin googlettaa peterson step-ups niin kyllä sieltä tuli ensimmäisenä hakutuloksena ihan kelpo tavaraa. Linkki

shape sanoi:
Kun polviin on tullut näkyviä muutoksia, niin siinä tapauksessa kannattaa miettiä hyvän ortopedin kanssa tilannetta. Mielestäni vammojen pitkittämisessä ei ole mitään järkeä. Päätin pistää kerralla polven kuntoon, kun se ei kestänyt kovatehoisia ponnistuksia 19-vuotiaana. Projektissa meni 3-4 kk, mutta sinä aikana pystyi treenaamaan juoksemista. Pomppu ei hävinnyt minnekään hyppytauosta huolimatta ja jälkeenpäin pienellä huoltamisella paikat ovat pysyneet kunnossa.

Saatat olla oikeassa. En vain enää kovin mielelläni menisi leikkaukseen. Itsekin olen 20-vuotias tällä hetkellä. Vasen polvi on hyvässä kunnossa nyt, leikattiin toukokuussa, meni juuri tuo 3-4kk niin kuin sanoit.. mutta eikös tähystysleikkaus ole vähän epävarma leikkaus, niin lääkärit ainaki sanoivat minulle, ettei se aivan välttämättä korjaa ongelmaa. Olin onnekas kun minulla se onnistui, mutta esim NBA-pelaaja Kenyon Martinilla tehtiin sama leikkaus samaan vaivaan, eikä se kuulemma onnistunut korjaamaan ongelmaa, ja luulisi että NBA-joukkueella olisi kuntoutusmenetelmät kunnossa. Minullakin oikeastaan tuli vähän hyppääjän polvea takaisin leikattuun polveen, noin reilu pari kuukautta leikkauksen jälkeen, mutta sen jälkeen ei ole ollut ongelmia. Toisinaan kyllä tuntuu että olisi ehkä tosiaan vaan hyvä mennä leikkauttamaan tuo toinenkin polvi, nyt vähän harmittaa kun en leikkauttanut silloin heti toisen perään. Silloin olin armeijassa joten kuluja ei koitunut minulle, nyt tuskin kovin helpolla pääsisin kuluista, koska kuitenkin tämä on kuitenkin vanha vamma, eikä vakuutusyhtiöt kovin mielellään korvaa vanhojen vammojen hoitoa, kun otin juuri uuden vakuutuksen.

trill sanoi:
Saatat olla oikeassa. En vain enää kovin mielelläni menisi leikkaukseen.
En käynyt leikkauksessa, vaan kuntoutuksella sain paikat kuntoon. Magneettikuvissa näkyi jotain ylimääräistä patellajänteen takana, mutta mitään isompia vaurioita ei ollut. Kuulostaa siltä, että sulla on perusasiat lihashuollossa ja lihaskunnossa vähän hakusessa. Mitä pidemmälle odottelet paikkojen tulevan kuntoon ilman kunnon panostusta, sitä tuskallisemmaksi se käy. Leikkauksia kannattaa vältellä mahdolisimman pitkälle.

Cervixnen sanoi:
sama mullekkein kyllä ekana ilmaantu ja monta muuta vastaavaa...en :david: vaan esim. ko. ohjeiden perustellä älyä miten toi nyt oikein pitäis tehdä ja mitä miten se nyt poikkeaa tavallisesta "porrasnoususta" :nolo:

Olet sen portaan suuntaisesti eli kyljittäin, ja liike on suoraan alasylös vapaa koipi portaan sivulla roikkuen. Tavallisessa porrasnousu on taas portaita "vasten" ja liikettä on myös eteen ja taaksepäin, ihan niinkuin tavan rappukäytävän portaita noustessa.

shape sanoi:
En käynyt leikkauksessa, vaan kuntoutuksella sain paikat kuntoon. Magneettikuvissa näkyi jotain ylimääräistä patellajänteen takana, mutta mitään isompia vaurioita ei ollut. Kuulostaa siltä, että sulla on perusasiat lihashuollossa ja lihaskunnossa vähän hakusessa. Mitä pidemmälle odottelet paikkojen tulevan kuntoon ilman kunnon panostusta, sitä tuskallisemmaksi se käy. Leikkauksia kannattaa vältellä mahdolisimman pitkälle.

Tuota noin, pystytkö kertomaan hieman enemmän? Minkälaista kuntoutus oli? Kilpailitko jossain lajissa tuolloin? Mistä tiesit milloin taas harjoitella täyspainoisesti, koska ainakin mulla se polvi ei nyt välttämättä ole kipeä jos en tee mitään hetkeen. Tällä hetkellä yritän vahvistaa kehon takaosan lihaksia (posterior chain), ja VMO:ta. Eli punttipäiväni olisi mallia maastaveto, yhden jalan kyykky takajalka penkillä, maastaveto suorin jaloin. Lisäksi teen kotona Terminal Knee Extensions (VMO:n vahvistaminen), hieron jääpalaa polveen, ja venyttelen, etureidet, takareidet, lähentäjät, pakarat, pohkeet, lonkan koukistajat (hip flexors). On muuten vähän samaa vikaa akillesjänteissä ku polvessaki.

hgw sanoi:
Olet sen portaan suuntaisesti eli kyljittäin, ja liike on suoraan alasylös vapaa koipi portaan sivulla roikkuen. Tavallisessa porrasnousu on taas portaita "vasten" ja liikettä on myös eteen ja taaksepäin, ihan niinkuin tavan rappukäytävän portaita noustessa.

Näin. Voit myös kokeilla (en nyt muista kumpi), mutta Charles Poliquin tai Charles Staley ja Patellar Tendonitis ja/tai Jumper's Knee. Jompikumpi on kirjoittanut artikkelin vamman hoitamisesta, ja siinä on kuvat ja selitykset peterson step upista, leg curlista, ja squatista. Kokeile noilla hakusanoilla. Taisi olla Poliquin.

trill sanoi:
Tuota noin, pystytkö kertomaan hieman enemmän? Minkälaista kuntoutus oli? Kilpailitko jossain lajissa tuolloin? Mistä tiesit milloin taas harjoitella täyspainoisesti, koska ainakin mulla se polvi ei nyt välttämättä ole kipeä jos en tee mitään hetkeen.
Kilpailin yleisurheilussa hyppylajissa yleisessä sarjassa SM-tasolla. Hyppääjän polvi ilmeni sillä tavalla, että jalka petti aina ponnistaessa ja pienempää kipua tuntui muutenkin jatkuvasti. En lähtenyt kokeilemaan jalan kestävyyttä jatkuvasti lyhyen kuntoutusjakson jälkeen, vaan yksinkertaisesti jätin kaikki hypyt tekemättä valmentajan kehoituksesta 3-4 kk aikana. Venyttelin erittäin jäykkää etureittä kaikkein brutaaleimmalla venytyksellä heti herätyttyäni ja toisen kerran illalla niin pitkään että lihas tuntui rennolta. Aluksi venytys sattui erittäin paljon, mutta lihakset antoivat jo parissa viikossa periksi. Jännealueen vaivoissa on se ongelma, että ne paranevat hitaasti. Eli sen jälkeen, kun lihakset ovat "auki", niin paranemisprosessi ottaa aikaa.

Salilla kannattaa ottaa ihan rauhassa ja tehdä liikkeet kuntopiirimäisesti ja pyrkiä lähinnä saamaan runsaasti verenkiertoa polven seudun lihaksiin. Nämä ovat tietysti omia kokemuksiani urheilijana ja paras tulos tulee varmasti asiantuntevan fysioterapeutin ohjauksessa. Fysioterapeuttina omassa kuntoutusprojektissa oli Seppo Pehkonen (http://www.teramus.fi/).

Back
Ylös Bottom