Hirsisauna..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TriMass
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Just sain 4kpl 3m kierretankoi. Pakkohan ne on pujotella nurkkiin...

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mikäs niissä kierretangoissa on idea? Ettei trombi vie kattoa?

Zone-sarja -42%
Täh?! Vedetäänkö hirsitalot nykyään ruuveilla kireäksi? :lol2:

Paljonko on kulunut olutta tähän mennessä?
Mä en ihmeemmin enää bisseä juo.

Tässä vähän updeittii:

Landemökki: Hirrenveistoo ja aitan purkua

uusi7.jpg

Suurimmaksi osaksi kyllä. Niitä kiristellään aina tarpeen mukaan, puu kun kuivuu niin tarvetta tulee.

Tuntuu kovin turhalta nuo kun on painava katto päällä niin se hoitaa kyllä homman. Muutenkin hirsisauna saa vähän "falskata" niin on makiammat happirikkaat löylyt vaan. Naapurissa on tuollainen itse väkästetty pyöreähirsinen sauna ( varmaan 40+ vuotta vanha jo) ja hyvä ettei valo pilkahda jostain hirsien välistä. Ei parempaa löylyä saa mistään. Kesäisin lämpiää sen 3-4 kertaa viikko ja talvisinkin liki viikoittain. Lisäksi ainakaan talossa ei kukaan sieltä eristeiden alta mokomia muttereita käy kiristelemässä. En omiakaan ole kiristänyt vaikka kyllä siellä kulmissa ja mutkissa jenkatapit näkyi olevan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuntuu kovin turhalta nuo kun on painava katto päällä niin se hoitaa kyllä homman. Muutenkin hirsisauna saa vähän "falskata" niin on makiammat happirikkaat löylyt vaan. Naapurissa on tuollainen itse väkästetty pyöreähirsinen sauna ( varmaan 40+ vuotta vanha jo) ja hyvä ettei valo pilkahda jostain hirsien välistä. Ei parempaa löylyä saa mistään. Kesäisin lämpiää sen 3-4 kertaa viikko ja talvisinkin liki viikoittain. Lisäksi ainakaan talossa ei kukaan sieltä eristeiden alta mokomia muttereita käy kiristelemässä. En omiakaan ole kiristänyt vaikka kyllä siellä kulmissa ja mutkissa jenkatapit näkyi olevan.

Olet sikälikin oikeassa, että tämäkin maa on puolillaan vanhoja hirsitaloja, joissa ei ole mitään kiristysruuveja (se on itseasiassa melko uusi "keksintö" hirsitaloissa) ja hyvin ovat pysyneet pystyssä ja sopivan ilmatiiviitäkin ovat.

Kuten sanoin, jokainen taaplaa tyylillään. Jos itse teen joskus perheelleni hirsimökin/saunan/talon, teen sen vesikattovalmiuteen ja annan painua pari-kolme vuotta rauhassa, jolloin enin painuminen tapahtuu ja vasta sen jälkeen jatkan rakentelua ikkunoiden ja ovien asennuksella. Ei tarvi jättää niin paljon painumisvaraa mihinkään. Harjaantumattomalla varsinkin piipun läpiviennit voi koitua vaikeiksi hirsitalon painuessa.

Yllättävän vähän näkee hirsitaloja, joissa on hirret asetettu pystyrungoiksi. Tosin vaikeampi tietysti tehdä.

. Jos itse teen joskus perheelleni hirsimökin/saunan/talon, teen sen vesikattovalmiuteen ja annan painua pari-kolme vuotta rauhassa, jolloin enin painuminen tapahtuu ja vasta sen jälkeen jatkan rakentelua ikkunoiden ja ovien asennuksella. Ei tarvi jättää niin paljon painumisvaraa mihinkään.

Oma hirsitalo ( no jonkun mielestä tämä mammutin 270 "liimapuu" ei ole hirttä nähnytkään) on painunut sen 1,5-2cm ensimmäisenä parina vuonna ja tuskin enempää menee. Tammikuussa -20 pakkasilla kasattu eli varmasti kuivana kasassa. Tuollainen oikea hirsi varmaan painuu hieman enempi. Joku sanoi että 1cm ja metri seinää? Ei siinä, tuohon oman lammen rannalle jos joskus itse saisi veistettyä myös oikean hirsisaunan niin asiat olisi mallillaan. Turvekatolla tietysti (sopisi Hupellekin mahtavasti)..

Varmaan riippuu tuo painuminen/kiristämisen tarve ihan materiaalista. Ainakin kesämökkiä on saanut kiristellä tangoista, nytkin keväällä näkyi muutaman hiiren välissä useamman millin rakoja. Hirsityyppinä höylähirsi. Mökki ollut pystyssä useamman vuoden.

Ok, oon kuvitellut niiden laskeutuvan itsekseen ja kierretankoja laitetaan vain sellaisiin paikkoihin joita pitää laskea mukana, eli pystytolpat. Mutta onhan se toki mahdollista että hirret jää kantamaan jostain ja sitten pitää auttaa.

Tämmöisen kesäsaunan kokoamisessa olin juopuneena hanslankarina viikonlopun:

Kesäsauna03.webp

Ei taida päästä vielä juhannuksena testaamaan.

Miten tohon tekis lattian? Palkkikengillä 2x8" lankkuja syrjälleen 60cm välein?

onks oikeasti vanhoi ratapölkkyi:D. vr lopetti niiden myymisen 20 vuotta sitten ku nii kovat myrkyt puussa. Appiukolla on takapihan muurit tehty niistä ja no sanotaanko että ydinpommin jälkeen noi on varmaan ainoo mikä jää jäljelle. Tikku sormeen ni rupee sormi sinertää ja tulehdusta pukkaa:D. Ei sinällään pikkusen kateellinen kyllä koska ratapöllit jos mitkään on kestopuuta oikein kunnollisessa muodossa. Saunassa ei tarvii varmasti saunakaljaa et nuppi on sekasin:D.

Back
Ylös Bottom