Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mikäs niissä kierretangoissa on idea? Ettei trombi vie kattoa?
Mä en ihmeemmin enää bisseä juo.Paljonko on kulunut olutta tähän mennessä?
Täh?! Vedetäänkö hirsitalot nykyään ruuveilla kireäksi? :lol2:
Youtubessa oli joskus video missä vanhat kähmyt teki johonkin museon pihaan hirsitalon wanhaan tapaan. Kaikki veistettiin kirveellä ja pirun tarkasti. Se on vaan näemmä poistettu...
Suurimmaksi osaksi kyllä. Niitä kiristellään aina tarpeen mukaan, puu kun kuivuu niin tarvetta tulee.
Tuntuu kovin turhalta nuo kun on painava katto päällä niin se hoitaa kyllä homman. Muutenkin hirsisauna saa vähän "falskata" niin on makiammat happirikkaat löylyt vaan. Naapurissa on tuollainen itse väkästetty pyöreähirsinen sauna ( varmaan 40+ vuotta vanha jo) ja hyvä ettei valo pilkahda jostain hirsien välistä. Ei parempaa löylyä saa mistään. Kesäisin lämpiää sen 3-4 kertaa viikko ja talvisinkin liki viikoittain. Lisäksi ainakaan talossa ei kukaan sieltä eristeiden alta mokomia muttereita käy kiristelemässä. En omiakaan ole kiristänyt vaikka kyllä siellä kulmissa ja mutkissa jenkatapit näkyi olevan.
. Jos itse teen joskus perheelleni hirsimökin/saunan/talon, teen sen vesikattovalmiuteen ja annan painua pari-kolme vuotta rauhassa, jolloin enin painuminen tapahtuu ja vasta sen jälkeen jatkan rakentelua ikkunoiden ja ovien asennuksella. Ei tarvi jättää niin paljon painumisvaraa mihinkään.