Hilse

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Prof
  • Aloitettu Aloitettu
Voin vannoa, että mulla on pakkiksen jäsenistä eniten hilsettä. Siis näkisitte mun lumipyryt kun vähän raaputan päätä.:eek:
Parturissa suosittelivat bio+, mut eipä oo meikällä toiminu.:jahas:
Ootko varma ettei ole ihosairautta? Sebarroinen ekseema, psoriaasis tai muu?

Nizoral tai Selukos jos on ihottumasta/sieni-infektiosta johtuvaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen huomannut että itsellä iho ja myös päänahka reagoi aika moneen juttuun. Esimerkiksi, jos on vähän enemmän stressiä, niin kyllä pää pölisee. Olen joskus laittanu kosteusvoidetta suoraan päähän reilusti ja antanut sen muhia pari tuntia, niin kyllä on ainakin kosteutta saanut. Päänahan kuorinta on myös auttanut hilseilyyn. Aika moni yhdistää kuivan päänahan suoraan hilseeseen, mutta ei se niin taida ihan olla. Eikös hilse ole ihan sairaus, jossa päänahasta lähtee isoja "laattoja"?

Tuli vielä mieleen, että voiko kreatiinilla olla osuutta asiaan? Tuntuu vaan, että kreatiini kuurin aikana hilsettä pölisee enemmän?

Kaikista tärkein kysymys lienee se, että MINKÄLAISTA hilse on. Eri vaivoista tulee erilaista hilsettä, ja eri hilseisiin on erilaiset hoitotavat.

Mulla on kuiva päänahka (hilse semmoista tosi hienojakoista ja kuivaa) ja aikoinani kokeilin kaiken maailman hilseshampoita tuloksetta, kunnes löysin System 4 -sarjan, jonka shampoota olen siitä asti käyttänyt ja hilseily loppui siihen.

Kuten Qan sanoi, ei kannata unohtaa erilaisia ihosairauksia, joista voi myös aiheutua hilseongelmaa.

Suosittelen käymään jossain kampaamotarvikeliikkeessä tai kysyä omalta parturilta, miten kannattaisi aloittaa. Jos ongelma ei ratkea, seuraava etappi on lääkäri.

Väittävät, että "tavalliseen" hilseeseen voi auttaa etikka (itse en ole kokeillut, koska minulla ei ole hilsettä):

Terveys, ihon- ja hiustenhoito

• Helpottaa mehiläisen pistossa tai meduusan polttaessa. Valele etikalla. Lievittää ärsytystä ja vähentää kutinaa.
• Helpottaa auringonpolttamissa. Hiero kevyesti valkoviini- tai omenaviinietikkaa iholle. Voit toistaa käsittelyn jonkin ajan kuluttua.
• Auttaa kuivaan ja kutiavaan ihoon. Lisää 2 ruokalusikallista etikkaa kylpyveteen.
• Lisää hiusten kiiltoa. Lisää ruokalusikallinen etikkaa viimeiseen huuhteluveteen. Sopii erityisesti rasvaisille hiuksille.
Auttaa hilseeseen. Huuhtele hiukset pesun jälkeen seoksella, jossa on reilu dl etikkaa ja puoli litraa lämmintä vettä.
• Pienten palovammojen ensiavuksi sopii jääkylmä etikka. Helpottaa ja rakkuloiden syntyminen estyy.
• Lievittää karheaa kurkkua. Sekoita tl etikkaa lasilliseen vettä , kurlaa ja nielaise.
• Hoida syyliä pyyhkimällä niitä omenaviinietikan ja glyseriinin seoksella. (Yhtä paljon molempia.)
• Helpottaa hengityselininfektioissa. Lisää puolisen dl etikkaa höyryhengittimeen.
• Teelusikallinen omenaviinietikkaa lasillisessa vettä ja hieman hunajaa vie liiallisen ruokahalun ja tekee muutenkin hyvää.
• Nivelvaivoihin 1 - 2 tl omenaviinietikkaa ja hunajaa lasilliseen vettä. Nautitaan useasti päivässä, vähintään aamuin illoin. Sanotaan auttavan myös apatiaan, ylipainoon, heinänuhaan, astmaan, ihottumiin, ruokamyrkytyksiin, närästykseen, kipeään kurkkuun, hilseeseen, katkeileviin kynsiin ja pahanhajuiseen hengitykseen.
• Hyvää linimenttiä saa vatkaamalla munan, lisäämällä pari desiä etikkaa ja saman verran tärpättiä. Sekoitetaan.
• Nyrjähdyksiä lievittää kuuma etikkahaude.
• Etikalla sively nopeuttaa rohtuneen, halkeilevan ihon paranemista. Tekee hyvää myös väsyneelle, aralle ja turvonneelle iholle.
• Erinomainen janonsammuttaja on kylmään veteen sekoitettu omenaviinietikka
.

Lähde ja lisää etikkavinkkejä: http://www.elisanet.fi/puutteenpera/etikka.html

Väittävät, että "tavalliseen" hilseeseen voi auttaa etikka (itse en ole kokeillut, koska minulla ei ole hilsettä):

Terveys, ihon- ja hiustenhoito

• Helpottaa mehiläisen pistossa tai meduusan polttaessa. Valele etikalla. Lievittää ärsytystä ja vähentää kutinaa.
• Helpottaa auringonpolttamissa. Hiero kevyesti valkoviini- tai omenaviinietikkaa iholle. Voit toistaa käsittelyn jonkin ajan kuluttua.
• Auttaa kuivaan ja kutiavaan ihoon. Lisää 2 ruokalusikallista etikkaa kylpyveteen.
• Lisää hiusten kiiltoa. Lisää ruokalusikallinen etikkaa viimeiseen huuhteluveteen. Sopii erityisesti rasvaisille hiuksille.
Auttaa hilseeseen. Huuhtele hiukset pesun jälkeen seoksella, jossa on reilu dl etikkaa ja puoli litraa lämmintä vettä.
• Pienten palovammojen ensiavuksi sopii jääkylmä etikka. Helpottaa ja rakkuloiden syntyminen estyy.
• Lievittää karheaa kurkkua. Sekoita tl etikkaa lasilliseen vettä , kurlaa ja nielaise.
• Hoida syyliä pyyhkimällä niitä omenaviinietikan ja glyseriinin seoksella. (Yhtä paljon molempia.)
• Helpottaa hengityselininfektioissa. Lisää puolisen dl etikkaa höyryhengittimeen.
• Teelusikallinen omenaviinietikkaa lasillisessa vettä ja hieman hunajaa vie liiallisen ruokahalun ja tekee muutenkin hyvää.
• Nivelvaivoihin 1 - 2 tl omenaviinietikkaa ja hunajaa lasilliseen vettä. Nautitaan useasti päivässä, vähintään aamuin illoin. Sanotaan auttavan myös apatiaan, ylipainoon, heinänuhaan, astmaan, ihottumiin, ruokamyrkytyksiin, närästykseen, kipeään kurkkuun, hilseeseen, katkeileviin kynsiin ja pahanhajuiseen hengitykseen.
• Hyvää linimenttiä saa vatkaamalla munan, lisäämällä pari desiä etikkaa ja saman verran tärpättiä. Sekoitetaan.
• Nyrjähdyksiä lievittää kuuma etikkahaude.
• Etikalla sively nopeuttaa rohtuneen, halkeilevan ihon paranemista. Tekee hyvää myös väsyneelle, aralle ja turvonneelle iholle.
• Erinomainen janonsammuttaja on kylmään veteen sekoitettu omenaviinietikka
.

Lähde ja lisää etikkavinkkejä: http://www.elisanet.fi/puutteenpera/etikka.html

Aikalailla "niksipirkka" tyylinen menetelmä:eek:
Mahtaa jäädä mukava tuoksu hiuksiin tuon käsittelyn jälkeen:D

Itselläni alkoi iho hieman hilseillä ja kuivua nyt, kun aloitin roaccutan-kuurin. Päänahka on hieman kutiseva ja kuiva eli sen mukaan pitäisi jokin hilseaine löytää. Ennen olen aina pessyt pääni H&S herkän päänahan shampoolla ja hilseongelmaa ei ole ollut ollenkaan. Eli vinkkejä kuivan päänahan hilseilyn estämiseksi?!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom