HIIT - RÄJÄHTÄVÄ TEHOTREENI NOPEAAN RASVANPOLTTOON

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gold
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 HIIT – RÄJÄHTÄVÄ TEHOTREENI NOPEAAN RASVANPOLTTOON 🔥

Meta description: Lyhyet intervallit nostavat sykkeen maksimiin ja kiihdyttävät aineenvaihduntaa tehokkaasti

Voisitteko isommat ja vahvemmat kertoa että miten tää HIIT tsydeemi toimii käytännössä.
syöminen? treeni?

katoin söörtsilläkin mutten oikeen löytäny syventävää vastausta.:rolleyes:

ChatGPT Image Dec 4, 2025 at 04_29_32 PM.webp

HIIT (High-Intensity Interval Training) on treenimuoto, jossa maksimaaliset tai lähes maksimaaliset työjaksot vuorottelevat lyhyiden palautusten kanssa.
Idea: puristetaan maksimaalinen treenivaste lyhimpään mahdolliseen aikaan.

⚡ HIITin rakenne lyhyesti

Yleisin kaava:

• Työ: 10–60 sekuntia täysi höyry
  • Lepo: 10–90 sekuntia
  • Kesto: 8–20 minuuttia
  • Tavoite: mennään anaerobisen kynnyksen yli, sykkeen noustessa yli 85–95 % maxista

🔥 Mitä HIIT tekee fysiologisesti?

HIIT aktivoi kolme avainmekanismia:

1)

Nopeat, rajut työjaksot pakottavat kehon tuottamaan energiaa ilman happea → maitohapot ylös → sietokyky paranee.

2)

Treenin jälkeen aineenvaihdunta on koholla jopa 6–24 tuntia, mikä lisää energiankulutusta.

3)

Sykkeen äärimmäinen nousu kehittää VO2 maxia jopa paremmin kuin tasasykkeinen aerobinen.

đź’Ş Kenelle HIIT sopii?

• Laihduttajille (tehokas rasvanpoltto ajansäästöllä)
  • Kuntosalitreenaajille (parantaa työkapasiteettia ja palautumista sarjojen välissä)
  • Kamppailijoille (ottaa suoraan matsikestävyyteen)
  • Kuntoilijoille joilla on vähän aikaa
Ei sovellu aloittelijoille tai sydän-/verenpainetautisille ilman ammattilaisen hyväksyntää.

🧨 Esimerkkejä HIIT-treeneistä

1) 30/30 juoksumatto

• 30 s täysi sprintti
  • 30 s lepo
  • 10–15 kierrosta

2) Assault bike

• 20 s maksimi
  • 60 s lepo
  • 10 kierrosta

3) HIIT kehonpainolla

• 20 s burpee
  • 10 s lepo
  • 20 s vuorikiipeilijä
  • 10 s lepo
  • 8 kierrosta

4) Reisien kuolema (prowler)

• 15 s työntö maksimi
  • 45 s lepo
  • 12 kierrosta

🏆 HIIT – Plussat ja miinukset

+ Nopein treeni joka antaa isoimman vasteen

+ Tehokas rasvanpolttaja

+ Kehittää sekä voimaa että aerobista kapasiteettia

+ Ei vaadi välineitä

– Rasittaa hermostoa ja niveliä

– Ei sovi joka päivälle

– Vaatii täyden keskittymisen (ei mitään puhelinhommia)

🎯 Kuinka usein HIIT kannattaa tehdä?

• 2–3 kertaa viikossa riittää
  • Lepopäivä HIITin ja jalkapäivän välissä on suositeltava
  • Ă„lä tee HIITiä ennen raskasta jalkatreeniä

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Etitkö oikeesti? Mitä laitoit hakusanoiksi? Esim. olisit voinut kokeilla hiit, HIIT ja rasvanpoltto. Taisi laiskuus iskeä, niinkuin kovin monella :mad2:

edit: Dammit, Jortsu ehti ensin! Ois pitäny jättää saarnaukset pois :D

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
no löytyhän se sieltä..
voiko sen HIIT:in aikana sitten tehä normaalia viikkotreeniä...
eli jos vaikka käyn koulun jälkeen salilla normaalisti ja sitten illalla pyrähtelemässä??:)

tuossahan suositellaan että aamulla harrastettaisiin HIITtiä kun sillon on hiilarivarastot pienet. Kumpi sitten palaa, lihas vai läski, siihen en tiedä selitystä.

miten oli, kun en enää muista (enkä jaksa etsiä), kävikö juoksun korvikkeena ihan hyvin myös kuntopyörä?

sitä en ainakaan löytäny tosta tekstistä (tai sitten oon sokee :cool: ) että miten usein tota voi tehä ja miten pitkään..

jokapäivä?
kaks viikkoo, kolme viikkoo...?

tsori nyt jos vaivaan jotain näillä kysymyksillä...:(

Originally posted by hiliviuskas
miten oli, kun en enää muista (enkä jaksa etsiä), kävikö juoksun korvikkeena ihan hyvin myös kuntopyörä?

Mun mielestä käy, jopa paremminkin. Riippuu mistä tykkää, mä kun tykkään pyöräillä niin saan suuremmat tehot irti sillä tavalla. Kunhan vaan kiskoo pulssin niin ylös kun saa, niin tavalla ei kauheasti ole väliä.

Originally posted by gold
sitä en ainakaan löytäny tosta tekstistä (tai sitten oon sokee :cool: ) että miten usein tota voi tehä ja miten pitkään..

jokapäivä?
kaks viikkoo, kolme viikkoo...?

tsori nyt jos vaivaan jotain näillä kysymyksillä...:(

Siinä mun postaamassa viestissä on linkki sivuille, joilta löytyy mm. hyvä taulukko josta ilmenee miten usein ja kuinka kauan.
Kolme kertaa viikossa ihan hyvä määrä ja muutama kuukausi passeli (pro) perioidi.

By the way, herätti ainakin silloin laajasti kiinnostusta ks. asia, onko porukka jaksanut kokeilla HIIT:ä? millaisia kokemuksia? Omat sairastelut estänyt omat treenit nyt, mutta tarkoitus kohta aloittaa taas myös HIIT.

Yks juttu pisti silmään siinä musclemedian artikkelissa, jossa sanottiin ihan loppupuolella, et tunti HIIT:n jälkeen ois hyvä olla syömättä...kokeilin ja ihan hyvin onnistu...siivosin kämpän sillä aikaa pelko tietenki perseessä et lihakset valuu lattialle...

no ei ne varmaan jumalauta mihinkä häviä jos on tunninki syömättä tollasen reenin jälkeen...
palstalla kyllä vallitsee hitonmoinen katabolia-kammo...

Tarinaa kyllä löytyy HIITistä, mutta todellisia kokemuksia ja tuloksia melko vähän (paitsi Painin :urjo: - tarinat)

Kiinnostaisi itsekkin kokeilla, mutta moiseen rääkkiin ei viitsisi ryhtyä jos sen tulokset eivät ole hyvät. Viivas vähän työtä tekee eli kuuntele muiden tulokset ensin :D

Joten millaisia tuloksia olette saaneet aikaiseksi ja millaisella tekniikalla/harjoittelumäärällä?

Eipä taida hirveän monella vielä olla syviä kokemuksia HIIT:tä.
Itse aikanaan "lanseerasin" HIIT:n tälle foorumille, omat kokemukset löytyy tästä ketjusta:
HIIT

Tapa jolla itse teen HIIT-tyyppiset treenit ei ole kyllä varsinaista rääkkiä. Eli 20-minute solution (by BFL/Bill Phillips).
Tätä olen käyttänyt aina aerobisentarpeen aikoina jo monta vuotta.

9pv salitreenikierrossa 2:na välipäiväna tämä ja yhtenä tavallinen 30 min low-intensity aerobinen.

Shamrock, intervallityyppisestä harjoittelusta rasvanpolttoon on kyllä puhuttu jo ennen tuota HIIT:iä (ja käsittääkseni BK:n artikkelia). Itse muistan lukeneeni samantyyppisistä ohjelmista Roinaforumillakin 1.5 vuotta sitten, puhumattakaan sitten ulkomaisista foorumeista. No joo, turhaa saivartelua ehkä. ;)

Originally posted by Slowmo21
Shamrock, intervallityyppisestä harjoittelusta rasvanpolttoon on kyllä puhuttu jo ennen tuota HIIT:iä (ja käsittääkseni BK:n artikkelia). Itse muistan lukeneeni samantyyppisistä ohjelmista Roinaforumillakin 1.5 vuotta sitten, puhumattakaan sitten ulkomaisista foorumeista. No joo, turhaa saivartelua ehkä. ;)

Jep jep, en väitäkkään että olisin idean-isä;) . Silloin vaan kun asiasta täällä puhuttiin, niin kovin monelle se tuntui tulevan suht. uutena treeni-ideana. Ja moni joka asiasta innostui suunnitteli kokeilevansa HIIT:iä vasta nyt keväällä.

Itse odottelen vähän kuivempia kelejä ja enemmän lämpöasteita, että pääsisi taas testailemaan (polvet ei kestä jäisellä maalla juoksua), eikä HIIT:n tekeminen juoksumatolla tai kuntopyörässä innosta.

Mä taas en ikinä lähtisi juoksentelemaan, mukavinta on roudata kuntofillari olohuoneeseen, telkkari tai video päälle niin johan sujuu ja aika rientää aamun uutisia ja/tai vaikkapa ronnien videota katsellessa.
Joten kukin tavallaan.

:)

Voisiko tuota HIITia käyttää ihan "muutenvaan" rasvanpolttoon? Eli treenaisi ja söisi ihan normaalisti, mutta aina joskus koulun jälkeen juoksisi tyhjällä mahalla rappusia täysillä ylös alas. Silleen huvikseen.

Mielipiteitä?

Edit: Piti vielä kysyä, että "tarttuisivatko" kaikki laardit normaaliruokavaliolla heti HIITin jälkeen takaisin.

Hieman off-topic: mitä tahansa aerobistahan on paras tehdä tyhjällä vatsalla aamulla (tai punttitreenin jälkeen) koska tuolloin ei ole pahemmin hiilaria kehon käytettävänä ja näin ollen keho joutuu käyttämään rasvaa energialähteenä.

No: toimiiko jutta samalla tavalla, jos aerobisen tekee esim. vasta 2 aterian jälkeen päivällä mutta kumpikaan ateria ei ole sisältänyt hiilihydraattia? Esimerkiksi näin:

8.00 Aamiainen: 40 g protskua, 0 g hh, 10-20 g rasvaa
10.00 Safkaa: 40 g protskua, 0 g hh, 10-20 g rasvaa
11.15 Aerobinen
12.00 Palautusjuoma: 40 g protskua, 40 g hh, 0-5 g rasvaa

Originally posted by Hulkki
No: toimiiko jutta samalla tavalla, jos aerobisen tekee esim. vasta 2 aterian jälkeen päivällä mutta kumpikaan ateria ei ole sisältänyt hiilihydraattia?

Ei muuten ole huono kysymys. Samaa sarjaa on: onko mitään väliä milloin aerobisen tekee, jos on ketodieetillä? Hiilarit kun on nollissa muutenkin koko ajan.

Back
Ylös Bottom