HIIT punttitreenin jälkeen?!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ponnari
  • Aloitettu Aloitettu
Oon tuossa lukenu aika paljon läskin poisto-ohjelma HIIT:stä ja ajattelin aloittaa sen joku viikko..mutta ajattelin kysäissä että onko kenelläkään kokemusta HIIT:stä punttitreenin jälkeen ja onko rasvanpoltto taattu samalla lailla vai palaako rasva ollenkaan tällä tyylillä?

Onko naurettavaa alkaa tekemään sitä vai kannattaako vain ottaa tunnin setti jotain aerobista vaikka välipäivälle?:confused:

Minusta tuo hiitin teho perustuu juuri siihen, että sen pystyisi tekemään tyhjällä vatsalla aamulla. Jos tähän ei ole mahdollisuuksia niin taitaa olla hieman rankka punttitreenin jälkeen. Tosin en tiedä, millaiset sinun treenisi ovat.

Kyseessä kun on ns läskinpoltto niin tehokasta olis olla nauttimatta ravintoa hiitin jälkeen ainakin tunnin verran. Keho käy vielä kierroksilla ja fattia palaa. Punttitreenin jälkeen ei taas ole viisasta olla ottamatta palautusravinnetta. Tee eri päivin nuo jos mahdollista...ainakin minun järjen mukaan sekä salitreeni, että hiit kärsivät, jos teet ne peräkkäin samana päivänä.

Kokeile tuota hiittiä välipäivinä sillä se voisi olla tehokkaampaa rasvan polton kannalta, kuin pidempi aerobinen suoritus...jo senkin vuoksi että et menettäisi lihasmassaa. Tästä kirjoittavat varmasti tähän ketjuun myös viisaammat ihmiset eli vedä johtopäätökset niistä kaikista.

Itse oon tehnyt sen 4 kertaa viikossa salilla muiden systeemeiden jälkeen, sillä saa hien pintaan aika hyvin ja kaikki hiilihydraatit ovat aikalailla kuluneet niin eiköhän se saman asian aja kun tekisin sen aamulla.

:rolleyes:
Tosin itse olen nyt atkinssin dietillä eikä muutenkaan kerry hilareita kun 30 grammaa päivässä.

Niin kuinkas pitkään kävely lenkkiin tota voi verrata jos sen alottaessa ottaa vaikka näin 30 sekunttia 85% maksimista ja 30 sekunttia taukoa ja tämä toistetaan 6 kertaa?

yrittäkää saada tosta selvää

En tiiä on kans varmaa vähä yksilöllistä touhua, mut perusajatus tosiaan on se et aamulla tyhjään vatsaan ois parhainta tehdä HIIT. Itse ajauduin vain ylikuntoon kun punttitreenin jälkeen aloin juosta HIIT: tiä. Mutta joo oli kyllä muuteski aika persiillään silloiset treenimenetelmät että mene ja tiedä.

tuli mieleen että tuossa HIIT:issä jalat saa rasitusta aika paljon. Voiko tuo haitata mm. jalkojen kehitystä punttitreeneissä, kun ei oikeen koskaan saa kunnolla rauhaa nuo jalat?

Joo kannattaapi muuten vältellä ettei tee tuota HIIT:iä ja jalkoja samana päivänä. Tarkotan vaa et just aamulla ku on HIIT ja illalla puntti reeni ni vasta ku jalat on alkanu palautuu rääkistä ni alatkin rääkkää niitä sit puntis uudelleen on aika hullun hommaa. Sivuillakin muistaakseni etenki varotettii tuosta ettei kannattais lähtee samana päivänä tekee HIIT:iä ja jalkapunttia. Voi olla että muistan väärin, korjatkaa jos olen pahasti väärässä asian suhteen.

Originally posted by osama airlines
Itse oon tehnyt sen 4 kertaa viikossa salilla muiden systeemeiden jälkeen, sillä saa hien pintaan aika hyvin ja kaikki hiilihydraatit ovat aikalailla kuluneet niin eiköhän se saman asian aja kun tekisin sen aamulla.

Ehkäpä treenin jälkeen pitempikestoinen, matalalla sykkeellä tehtävä rasvanpolttoharjoite ajaa (lähes) saman asian kuin pitkäkestoinen, matalasykkeinen aamuaerobinen (joka siis polttaa rasvaa itse suorituksen aikana), mutta käsittääkseni HIITin teho ei perustu niinkään suorituksen aikaiseen rasvan palamiseen, vaan intervallitreenin jälkeinen palautuminen, tai miksi sitä nyt haluaakin kutsua, polttaa niitä rasvoja.

Punttitreenin jälkeen kun pitäisi suht nopeaan saada se palautusjuoma tms nautittua, ja kun HIITin jälkeen pitäisi olla syömättä se aiemmin mainittu tunti, niin tässä on melkoinen ristiriita. Jos sen palautusjuoman kumoaa sitten heti kurkkuunsa niin siitähän se kroppa energiansa ottaa eikä kehonrasvoista. Siinä menee sitten hyvä hiitti hukkaa, noin niinkun tehokasta rasvanpolttoa ajatellen.. Hikihän siinä varmasti tulee ja tuntee jotakin tehneensä, mutta... Eri asia tietenkin on jos jättää sen palautusjuoman sinne tunnin päähän, mutta tähän nyt en kuitenkaan lähtisi...

Kyllä minäkin vierastan ajatusta että tekis Hiittiä tai mitään muutakaan "raskasta" heti punttireeniin perään ja että pitäs olla vielä syömättäkin...mutta tollanen 20-30 min. sopivalla sykkeellä puntin perään on ihan jees ja tuntuu että palautuukin paremmin...en tiiä onko mitään järkeä tässä ajatuksessa?!? Mutta sitten kysymystä, minkälaisella sykkeellä porukat tekee aerobisen puntin jälkeen??

Mä luulen että kannattaa varmaan sit kokeilla vaan sitä perus HIIT ohjelmaa et tekee sen välipäivinä. Kuulostaa aika pahalta ajatus että kovan tissi/haukki treenin jälkeen HIIT ja sit 1h välii ilman palautusjuomaa ei kuulosta järkevältä!

Eli yhteenvetona voi varmaan todeta että varsinaista HIIT:ä ei kannata tehä salitreenin jälkeen..

Itse vedän palautusjuoman vasta tunnin jälkeen punttitreenistä, sillä näin minua aikoinaan opastettiin rasvanpolton maksimoimiseksi. HIIT puntin perään on rankkaa jaloille, mutta toisaalta siitä on kyllä tullut itselleni vain hyvä olo. Eli puntti+HIIT ja tunnin jälkeen juoma, sillä HIITiä en oikein voi tehdä aamuisin ja välipäivinä en pääse salille (ei, minä en lähde juoksemaan näitä lähiseutujeni jäisiä ja lumisia ylä- ja alamäkiä ja tappamaan keuhkojani pakkasessa). Jos jollakulla parempia vinkkejä niin antaa palaa, mutta ainakaan tässä vaiheessa missä itse olen en näe palautusjuoman heti treenin jälkeen ottamista aivan välttämättömänä. :)

Chi :thumbs:

Originally posted by Chi
Itse vedän palautusjuoman vasta tunnin jälkeen punttitreenistä, sillä näin minua aikoinaan opastettiin rasvanpolton maksimoimiseksi. HIIT puntin perään on rankkaa jaloille, mutta toisaalta siitä on kyllä tullut itselleni vain hyvä olo. Eli puntti+HIIT ja tunnin jälkeen juoma, sillä HIITiä en oikein voi tehdä aamuisin ja välipäivinä en pääse salille (ei, minä en lähde juoksemaan näitä lähiseutujeni jäisiä ja lumisia ylä- ja alamäkiä ja tappamaan keuhkojani pakkasessa). Jos jollakulla parempia vinkkejä niin antaa palaa, mutta ainakaan tässä vaiheessa missä itse olen en näe palautusjuoman heti treenin jälkeen ottamista aivan välttämättömänä. :)

Chi :thumbs:

Joo tuosta olosta kirjoitinkin jo aiemmin, että kyllähän HIITin jälkeen tosiaan tuntee jotain tehneensä. Ja tuo palautusjuoman lykkääminen rasvanpolton maksimoimiseksi on kyllä nimenomaan rasvanpolton kannalta jees, mutta ei lihasten palautumisen/kehittymisen kannalta ollenkaan jees. Lihas kun on vain tietyn aikaa treenin jälkeen kaikkein vastaanottavaisimmillaan ravinnon suhteen, ja siksi se palautusjuoma olisi hyvä kumota suht pian treenin jälkeen. Tästä asiasta löytyy lisätietoa ainakin Evolution-tutkimusryhmän jäsenen Timo Immosen raportista (meniköhän nyt oikein?), joka löytyy jostakin tältä palstalta... Ja samaa asiaa on tietysti käsitelty muuallakin, nyt vain muisti pätkii...

Mutta kuten niin monessa muussakin asiassa, tämäkin riippuu tietysti henkilön tavoitteista. Vaikka itsekin tässä rasvoja yritetään poltella niin en tee sitä palautumisen/lihasten ylläpidon kustannuksella...

P.S Osta kuntopyörä (heko heko)

Originally posted by timba79
Mutta sitten kysymystä, minkälaisella sykkeellä porukat tekee aerobisen puntin jälkeen??

syke n. 120-140, 20-25 min.

Palautumisjuoman nauttiminen heti HIIT:in jälkeen ei häiritse rasvanpolttoa. Eli ottakaa pal.juoma heti treenin jälkeen, niin toimii palautuminenkin paremmin :thumbs:

Treenin (3-jakoinen, viikon kierto) jälkeen HIIT kuntopyörällä ja palautumisjuoma heti päälle. Tavoitteena aerobisen kunnon ja erityisesti hapenottokyvyn kohottaminen, rasvaa palaa jos on palaakseen, ei sillä niin väliä. Tiedä sitten toimiiko, saa valaista tässä..

Ite en jotenkin tykkää tosta kuntopyörästä, en sitten ollenkaan. Kelailin aloittaa ton soutulaitteella. Onko jollain kokemusta siitä? Toimiiko siinnä missä muutkin?

Originally posted by Grandi
Palautumisjuoman nauttiminen heti HIIT:in jälkeen ei häiritse rasvanpolttoa. Eli ottakaa pal.juoma heti treenin jälkeen, niin toimii palautuminenkin paremmin :thumbs:

Oisko tästä jotain "virallisempaa" tietoa jossakin vai onko ihan sun oma mutu heitto?

Back
Ylös Bottom