Hiiren karkoitin?

Minä olen hoitanut tappohommat ihan perinteisellä loukku+juusto viritelmällä. Pikkasen virittelin systeemiä siten että ylijäämä laudanpätkistä kasaan parin loukun ympärille "labyrintin" siten että loukuille ei pääse kuin yhdestä reiästä ja juustolle joutuu väkisin kulkemaan jonkun loukun yli. 6 tappoa jo alla :rock: .

Paljonhan noita hiiriä voi olla kun ajattelee että jo yksi pariskunta voi kait saada aikamonta poikasta, kait ne sitten oppii talvehtimaan mukavasti välikaton lämmössä. Nyt on tosin rapinat hiljentyneet :evil: .

Tosta hajusta, kesällä loukkuun oli mennyt hiiri enkä kuukauteen tarkastanut niitä. Helteitten vuoksi välikatolla oli tollasen turkkilaisen saunan lämpötila. Ei mitään hajua :eek: . Hiiri oli muumioitunut suht rapeeseen kuntoon. Oisko haju sitten tullut jos ensin talvella se olis jäätynyt ja myöhemmin sulanut, tiedä sitä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikös noi ultraääneen, magneettikenttiin jne. perustuvat sähköiset jyrsijän ja hyönteisen karkoittimet todettu jo joskus 90-luvun lopulla TV-Shop humpuukiksi?

Eli vaikutus sama kuin muovipöllöllä variksiin. Pari tuntia, jos ollenkaan, elikot kiertävät karkoittimen muutamalla metrillä ja sen jälkeen ovat jo tottuneet siihen niin hyvin että istuksivat sen päällä.

Myrkkyä ja loukkua peliin vaan. Tosin näihin ainakin rotat oppivat myös eli kun muutama rohkea on kuollut niin loppuseurue ei mene samaan halpaan enää yhtä helposti.

...joten aika vaikea kuvitella että hiirellä olisi tosta parempi
ööö, miksi on vaikea kuvitella?
...tai että mikään 20euron laite pystyisi tota korkeampaa ääntä tuottamaan.
Miksi? Nyt ei ole kyse mistään musiikintoistolaitteesta, vaan riittää yksinkertainen kenties monotoninen melu. Tosi matalien äänten tuottaminen on oletettavasti kinkkistä puuhaa, mutta veikkaan että ultraääniä on todella helppo tuottaa.

Ihan hyvän kuulonen idea laitteessa, eik tartte viattomia hiirulaisiakaan nirhata. Mikä tuossa eniten epäilyttää niin on juurikin tuo ultraäänten huono materiaalien läpäisykyky, eli voi jossain ullakolla aiheuttaa ongelmia. Eli jos se hiiri jossain katto/seinä levyjen välissä vipeltää nin en tiedä kuin sen äänen sinne tarpeeksi tehokkaasti saa. Kokeilemallahan se selviää kuin hiirut käyttäytyy.

Mulla oli pahat ongelmat talossa vajaa 10 vuotta sitten. Hyvänä esimerkkinä oli, että olin ollut poissa kotoa ja lämmitys oli pysännyt. 10 astetta sisällä yhdessä huoneessa ja nukuin vilklapaita päällä. Heräsin keskellä yötä ja tunsin jotain rintani päällä. Samalla se lämpöä hakenut hiiri heräsi ja katsoimme toisiame silmiin 2 sek ja molemmat säpsähti pystyyn. Hiirenloukut hävisivat. Oli kaksi hiiriklaania, eli rotua. Ne söivät toisiansa loukuista ja raahasivat niitä käsittämättömiin paikkoihin. Eikun maatalouskauppaan ja isot pussit myrkkyä. Päätin myös olevani kissaihminen taas.

Viimeksi turvauduin myrkkyyn pari vuotta sitten, kun hiiret söivät mm pesukoneen johdotuksen ja yksi teki itsarin uunin tuulettimeen. Kiva tuoksu, kun paistin vähän pullaa. Olivat vielä kakkineet uunipellille.

ööö, miksi on vaikea kuvitella?
Koska se 70khz on tosiaan jo ultraääntä (eli kansanomaisesti sanottuna aivan vitun korkea ääni, vrt aikuisen ihmisen kuulo alkaa heikkenemään usein jo 10khz kohdalla ja koiran siinä 40khz kohdalla). Kissalla moisen kuulon ymmärtää saalistuksen takia eli on mahdollista napata se lepakko vaikka lennosta :) mutta jyrsijöille en näe tällaisella kuulolla mitään tarvetta ja tässähän niiden kuulon pitäisi olla siis vielä huomattavasti parempi kuin tuo kissojen kuulema 70khz. Ehkä mun biologian kirja on ollut perseestä mutta olen käsittänyt että vain tyyliin valaat ja lepakot yms lajit jotka joko kommunikoi tai suunnistaa noilla ultraäänillä kykenisivät ne myös kuulemaan + tietysti jotkin niitä pyydystävät petoeläimet.

Mutta ei näillä mun eläinbiologian muistikuvilla nyt ole merkistystä sikäli jos laite kerran toimii ja Musti ja Karvinen ei siitä häiriinny.
Miksi? Nyt ei ole kyse mistään musiikintoistolaitteesta, vaan riittää yksinkertainen kenties monotoninen melu. Tosi matalien äänten tuottaminen on oletettavasti kinkkistä puuhaa, mutta veikkaan että ultraääniä on todella helppo tuottaa.

Aivan mutuna olisin voinut kuvitella että yli70khz äänen tuottaminen alkaa jo olla haastavaa varsinkin 20euron laitteelle mutta mulla ei ole oikeasti hajuakaan faktoista joten ehkäpä se ei sitten ole.
Kukaan ihminen ei koskaan tuollaista ääntä kyllä kuule vaikka olisi mikä ihmelapsi joten tuo että aikaisemmalla sivulla joku sanoi laitteen äänen kuulevansa tarkoittaa että laite on paskana tai huijausta.

Koska se 70khz on tosiaan jo ultraääntä (eli kansanomaisesti sanottuna aivan vitun korkea ääni, vrt aikuisen ihmisen kuulo alkaa heikkenemään usein jo 10khz kohdalla ja koiran siinä 40khz kohdalla). Kissalla moisen kuulon ymmärtää saalistuksen takia eli on mahdollista napata se lepakko vaikka lennosta :) mutta jyrsijöille en näe tällaisella kuulolla mitään tarvetta ja tässähän niiden kuulon pitäisi olla siis vielä huomattavasti parempi kuin tuo kissojen kuulema 70khz. Ehkä mun biologian kirja on ollut perseestä mutta olen käsittänyt että vain tyyliin valaat ja lepakot yms lajit jotka joko kommunikoi tai suunnistaa noilla ultraäänillä kykenisivät ne myös kuulemaan + tietysti jotkin niitä pyydystävät petoeläimet.

Mutta ei näillä mun eläinbiologian muistikuvilla nyt ole merkistystä sikäli jos laite kerran toimii ja Musti ja Karvinen ei siitä häiriinny.
Kyllä ne hiiret voivat kuulla jopa 100 kHz:n taajuuksia. Korkeita taajuuksia ne käyttävät keskinäiseen kommunikointiin. Korkeat taajuudet eivät kuulu niin kauas, joten petoeläimet eivät saa vihiä. Vastaavasti varoitusääninä hiiret käyttävät matalampia taajuuksia. :eek:

Kyllä ne hiiret voivat kuulla jopa 100 kHz:n taajuuksia. Korkeita taajuuksia ne käyttävät keskinäiseen kommunikointiin. Korkeat taajuudet eivät kuulu niin kauas, joten petoeläimet eivät saa vihiä. Vastaavasti varoitusääninä hiiret käyttävät matalampia taajuuksia. :eek:

Näin sitä oppii uutta, tuolla on eläinten kuulotaajuuksista jos jotain muutakin kiinnostaa http://www.lsu.edu/deafness/HearingRange.html

Siinä vempaimessa on vielä sellainen ominaisuus että se vaihtaa taajuutta, jolloin hiiri ei totu siihen. Ei ole humpuukia ollut, sillä meillä muuttui tilanne jo eka yönä, jolloin kuului parin minuutin ajan aivan hullu temmellys, niinkuin hiirillä olisi ollut tuli perseesä (vittu että mie nautin).. ja tämä temmellys sitten rauhottui nopeasti. Loppuyön ei ääntäkään. Aiempina öinä sitä rapinaa kuului parhaimmillaan tuntitolkulla. Esitteen mukaan hiiret katoavat noin viikon jälkeen.

Täällä Aarne Tanninen.. wooshington. Reporttia hiiren karkoittimesta.. Tänään heräsin aamulla pirteänä kuin peippo. Yöllä hiiret ei päästäneet äännähdystäkään. Piti vaimolta vielä tarkistaa että oliko hän kuullut yöllä ropinaa, ja ei mitään. Härveli todellakin toimii kuin junan vessa, no problemos.
:5:

Siinä vempaimessa on vielä sellainen ominaisuus että se vaihtaa taajuutta, jolloin hiiri ei totu siihen. Ei ole humpuukia ollut, sillä meillä muuttui tilanne jo eka yönä, jolloin kuului parin minuutin ajan aivan hullu temmellys, niinkuin hiirillä olisi ollut tuli perseesä (vittu että mie nautin).. ja tämä temmellys sitten rauhottui nopeasti. Loppuyön ei ääntäkään. Aiempina öinä sitä rapinaa kuului parhaimmillaan tuntitolkulla. Esitteen mukaan hiiret katoavat noin viikon jälkeen.

Hyvä juttu. Täytyykin hankkia moinen mutsille.

Ja totta. Hiiret ei pyri sisään (siis nyt puhutaan metsöhiiristä) yleensä enää myöhemmin talvella. Silloin ne on jo hakeutuneet vähemmän meluisaan paikkaan talvehtimaan...:D

Meillä kissa on niin tehokas, ettei tarvitse edes harkita muita hiirenhävityskeinoja:D Lisäksi se tuhoaa itse jäännökset:worship: Viikon verran olin ollut poissa täältä maalta, jona aikana eräs otus oli onnistunut pääsemään seinän sisuksiin ja syönyt mm. pöydällä olleesta omenasta puolet. Ekana yönä kuului rapinat (kissa oli ulkona koko yön), toisena yönä lähti jo henki, minun todistaessa tapahtumaa aitiopaikalta. Hieno eläin kissa!

Vielä noista loukuista.. Kyllä se hiiru varmaan paremman puutteessa sen juustonkin syö, mutta mieluummin sille maistuu hiilarit, viljatuotteet..

Moroo. Palataas taas aiheeseen. Onko Esson Veijolla hiiret vielä kiusana? Itsellä muutama hiiri kulkee välikatossa kattopaneelin päällä ja luettuani tän ketjun, mietin että miten mahtaa ultraänilaitteet toimia? Loukuissa ei ole vielä mitään eikä viitsi lasten takia myrkkyjen kanssa pelehtiä. Jos on oikeesti hyviä kokemuksia näistä vempeleistä, niin merkki/malli kiitos!

Ajankohtainen aihe taas, kokemuksia noiden karkotin laitteiden merkeistä kaivataan kun alkaa toi myrkyn kanssa pelaaminen vituttamaan ja loukkuihin noi paskiaiset ei mene.

Voi vittu, taas hiiriongelmaa pukkaa. Olisiko jollain vinkkiä mistä saisi sitä liimapaperia johon hiiret jäävät kiinni? (epäilee että tavallinen kärpäspaperi ei ehkä toimi vai?)

cittarista ostin, 19 eskoa. Manuaalissa luki kutakuinkin niin että ultraääni-aallot käyttäytyvät kuin valo eli mielellään ei kauheasti esteitä (huonekaluja, ym.) edessä. Meidän välikatolla nyt oli tietenkin sikana kaiken maailman esteitä.. mutta kylläpä näytösti toimivan. Sain kostonhimoista tyydytystä hiirien vipeltäessä ja pitivät varmasti pienillä käpälillään korviaan.. ja varmasti kiroilivat hartaasti. :whip:

ps. Manuaalissa luki "ihmiset, koirat, kissat eivät kuule ääntä.. mutta jyrsijöille se on kuin katujyrä korvan juuressa" hohoo

Mitenköhän perheen pikkulemmikit tykkää laitteesta kuten:Marsut , hamsterit , kanit ???

Meilläkin on vanha talo ja hiiriongelmaa. Sisälle eivät juurikaan tule, mutta seinärakenteissa mellastavat ja kellarissa käyvät hengaamassa. Edellisten asukkaiden jäljiltä on keittiön roskiskaapissa sähköinen karkotin, mutta kyllä siellä joskus porukkaa silti käy kun loukkua joutuu tyhjentämään. Kissaa ei ole mutta koirat on pari hiirtä listineet yksin kotona ollessaan.

Mä eläinrakkaana säälin hiirulaisia jotka olivat aikaisemmin ties miten päin loukuissa kiinni, eikä kuolema varmasti aina ole ollut kovin nopea. Me vaihdettiin vanhanaikaiset loukut muovisiin, joissa hiiri tunkee päänsä loukun sisään ja syöttiä vetäessä loukku laukeaa katkaisten niskan giljotiinin omaisesti. Näillä ollaan kerätty hyvää satoa ja loukun tyhjennyskin on simppeliä. Suosittelen!

Kaksi vuotta sitten tehtiin rottahavainto pihalla ja viritettiin varmuuden vuoksi liiteriin pari loukkua. Toinen oli joku jenkkimalli jossa oli kaiken maailman tappotakuut, mutta tuo loukku oli tyhjennetty ja vanhanaikaisesta mallista löytyi iso pulska kaveri. Pidettiin loukkuja vielä pari viikkoa tuon jälkeen, muttei sieltä enää ketään löytynyt ja hyvä niin.

Mitenköhän perheen pikkulemmikit tykkää laitteesta kuten:Marsut , hamsterit , kanit ???

Mitäköhän veikkaat, sherlokki, jos se ajaa metsähiiret, ni eine marsut ja hamsterit kaukana ole. Kanista en tiedä, jyrsijä sekin on, mut eiköhän marsut ja hamput ala heittää aika nopeeta kuperkeikkaa..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom