Hiilaripäivän safkat?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Emmah
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Emmah

Moderaattori
Mode
Kisaforumilla jo yksi threadi olikin liittyen hiilaripäiviin, mutta ajattelinpa nyt perustaa yhden oman, jossa olisi kiva saada vinkkejä hiilaripäivän sapuskoista :) Oma dieetti etenee vielä ilman tankkauksia (5. vko meneillään), mutta jossain vaiheessa tulevat nuokin mukaan. Itse olen ainakin haaveillut seuraavista: :kuola:

- tuoreet, lämpimät sämpylät
- omenariisipuuro (kylmällä maidolla)
- paahtoleivät hunajalla
- jäätelö (joku rasvaton, vinkkejä?)
- tortillat (näihin joku sopiva täyte? kasvisversio ei oikein houkuttele...)
- lakut

Myös kaikenmoiset reseptit on tervetulleita! Esim. letuille/pannarille/pullille... :nolo:

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mä tankkasin hiilupäivänä esipaistetulla patongilla, väliin kalkkunaleikettä juustoa ja vihanneksia, niin ja vähän flooraa, päälle lasi maitoa :kuola:

Tortillan väliin vois heittää ihan broiskua ja salsakastiketta, salaattia, tomaattia, kurkkua, paprikaa.......

Jätskiä söin kerran, muistaakseni carte dorin light mansikkaa, mutta se ei varsinaisesti ollut mikään makuelämys.

Hyviä tankkausaineksia ovat juuri nuo jyväleivät, myslit, pasta, niin ja tietty puuro !

Oikein huvittaa ajatella miten sitä silloin kisadietillä odotti sitä tankkausta kuin kuuta nousevaa, kuola valui kun tuli kaupasta kotiin ja haistoi jo nenenässään sen uunissapaistetun patongin ;)

Mm, sunnuntaina pääsee lappamaan hiilaria 2800kcal edestä! Viivi, taitaapi mulla ja Emmahilla mennä tankkaukset samalla tavalla eli proteiinit ja rasvat aivan minimissä, joten mitään lihatuotteita ei sillon passaa syödä (tosin hiilarit onkin sitten aivan vapaat, eli ei tarvii olla pelkästään puhtaita). Harmi - mä kun oisin halunnut kans tortilloita jollain muilla kuin kasvistäytteillä...

Kumma kyllä, en oo vielä erityisemmin ehtinyt haaveilla koko hiilaripäivästä. Tällä viikolla tosin on ollut kyllä jo niin nälkä, että ainakin näitä tulee mun listalle kohtuullisina annoksina:
-ruispalat muussatulla banaanilla ja hunajalla
-mannapuuro kanelilla ja sokerilla
-letut (tosin jonkun painonvartija/terveysohjeen mukaan, ei pelkistä vehnäjauhoista)+hilloa
-hmmm... irtokarkit, ehkä, jos uskallan - lähtee aika helposti mopo käsistä :nolo:
-makaronia+ketsuppia...

:kuola:

Mulla oli hiilaripäivänä ykkösenä pannari tuoreilla mustikoilla ja kermavaahdolla, nami!Seuraava kisadietti kun alkaa vappuna niin pidän kyllä tiukan linjan ja tankkaan valmentajan käskyn mukaan vaan puhtaita hiilareita...aion olla superkireessä kunnossa syksyllä,jäi hieman viime syksyn kunto kaiveleen.

Tsemppiä minunkin puolesta kaikille kevään kisailijoille :)

Kysytäänpä tässä nyt samassa. Eli miten paljon todellisuudessa on merkitystä sillä, kuinka puhtaista lähteistä tankkauspäivän hiilarit tulee? Vai onko tämäkin yksilöllistä? Olettaisin, että kuitenkin kokonaiskalorit merkkaa eniten. Mietityttää tämä siksi, kun viime keväänä dieetillä silloinen valmentajani kehotti tankkaamaan aamusta hitaita, illasta nopeita hiilareita (sain itse päättää söinkö täysin puhtaasti). Tuolloin testailin erilaisia päiviä, välillä söin karkkiakin ja toisinaan taas täysin puhtaasti ilman mitään "höttöä". Ei vaikuttanut mielestäni painonlaskuun mitenkään, oloon kylläkin ("epäpuhtaasta" ruuasta turposi kaksinkertaisesti...). Nyt taas uusi valmentaja on sitä mieltä, ettei ole mitään väliä mistä ne hiilarit tulee, kunhan nimenomaan syö hiilareita eikä mitään muuta. Eli mitenkähän tuo on? Miksi puhtaasti tai miksi ei?

Ihan näin mutulla ajatellen minun mielestäni on sama mistä ne hiilarit tulee tankkauspäivänä. Tokihan nopeat hiilarit laittaa verensokerin sahaamaan edes takaisin, mutta jos sen kestää, niin mikä ettei :) Eri asia sitten pitkällä tähtäimellä. Jos joka päivä syö nopeita hiilareita, niin varmaan herkemmin väsyttää ja sortuu mässäämään. Tai jos syö niitä väärään aikaan, niin voivat mennä läskiksi. Mutta ns. tankkauspäivänä hiilareiden puhtaudella ei ole merkitystä.

EDIT: Niin, ja vastataan myös itse aiheeseen :) Itseäni himottavat hiilupäivänä mm. Fitness-murot & maito, Nalle vaniljariisi (ja -manna), erilaiset puurot esim. riisipuuro, mannapuuro, helmipuuro perinteisen kaurapuuron lisäksi. Hy Pro ym.-patukat, rasvattomat myslit, vaalea paahtoleipä marmeladilla, maustetut rahkat esim. Fanny ja Fannyn vaniljavanukas esim. kaurahiutaleiden kanssa. Myös täältä http://www.raisiogroup.com/asp/system/empty.asp?P=562&VID=default&SID=605368301081684&S=0&C=18977 näkyy löytyvän herkullisia & melko terveellisiäkin hiilarireseptejä. Niin ja maitokaakaota juomaksi :kuola: Kylläpäs dieettaminen on kivaa! Tosin itsellä ei hiilaripäivää ole suunnitelmissa vielä viikkoihin :itku:

Mulla toimii parhaiten semmonen järkyttävä hiilarimättö. Ei siis proteiinia "ollenkaan" ja niin paljon mitä tahansa hiilaria, mikä vaan parhaiten uppoaa. Ja tommosesta päivästä en juuri edes kokonaiskalorehin viikkotasolla niitä kaloreita pilkulleen laske, koska todennäköisesti se kaikki mättö ei edes ehdi kunnolla imeytyä, vaan tulee läpi.

Onnistuneen hiilaripäivän tunnusmerkkejä mulla on jatkuva hikoilu ja selkeästi havaittava lihasten täyttyminen. Kone saa totaalista sokkia ja dietti puree vaan entistä paremmin sen jälkeen.

vilma-liina sanoi:
Onnistuneen hiilaripäivän tunnusmerkkejä mulla on jatkuva hikoilu ja selkeästi havaittava lihasten täyttyminen. Kone saa totaalista sokkia ja dietti puree vaan entistä paremmin sen jälkeen.
Just noi "oireet" mullakin on havaittavissa - mulla hiki alka puskea pintaan jo aamupalan päätteeksi. :D Yleensä aina särki myös päätä ja väsytti aivan tajuttomasti, jopa niin että sen aamupalan (joka luonnollisesti oli runsas :kuola: ) jälkeen oli pakko mennä takas unille.

Jännityksellä tässä odotan, miten mahtaa käydä kun nyt aletaan tankkailemaan. Toivottavasti kiristyminen jatkuu samaa tahtia. Ainakin kroppa on tällä hetkellä niin tyhjänä kuin olla voi, otin eilen pari kuvaa ja voi ankeutta, miten lattealta sitä voikaan "urheilija" näyttää!

Hyvin muuttuu nuo himotukset joka päivä. Tänään mun tekis mieli perunamuussia aivan tajuttomasti.. nammmm.. tärkkelystä vaan kilokaupalla nassuun!

Oletteko muuten käyneet tankkauspäivinä ikinä ulkona syömässä, vai onko menty kotisapuskoilla? Pulla haluais viedä mut syömään vaikka kiinalaiseen/thaimaalaiseen, mutta mietin uskaltaako siellä sitten mitään muuta ottaakaan kuin pelkkää riisiä. Tosin se riisi menis varmaan vaikka yksistäänkin, autuaana silmät kiinni. :lol2:

Mä vannotin seuraavalle dietille noita puhtaita lähteitä omien tuntemusten pohjalta...aina kun toi ko.juhlapäivä viime dietillä koitti niin oli aivan järkyttävän huono-olo ja omatunto kolkutteli minkä kerkes.Tuntu etten saanu syötyä puoliakaan siitä määrästä mitä olis pitäny, enkä sit huomannu mitää fyysisesti positiivisia vaikutuksiakaan ittessäni.Siksi pysyn "puhtaana" ens kerralla....mahdollisesti...

Mulla oli kanssa dieetillä hiilaripäivänä protskut ja rasvat minimissä. Karkkia en syönyt koko aikana.

Hiilarit tuli lähinnä näistä:
- riisi ja pasta
- Fitness-murot
- perunarieska
- puuro (riisihiutale, manna tms.)
- riisikakut
- piltti
- Valion metsämansikka-vaniljajäätelö

Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mä vannoin leivän,fitness-murojen,puurojen ja pastojen nimeen... hyvä muistikuva yhdestä päivästä; 6 lautasellista muroja ja pussillinen leipää yhtenä päivänä. (oli siinä sitten muutakin) :kuola:
eli kun veti puhtaalla pohjalla,tuntui että kroppa oli aivan pohjaton ja puolen tunnin päästä mietti uudelleen syömistä.
Kokeiltu on myöskin joskus syö mitä mieli tekee-hiilaria,paino laski siitä huolimatta, mutta sitä mieltä olen siitä mitä Faidrakin,tulee turvonnut olo. Tulee nopemmin täyteen eikä kroppa vaan upota sitä,ökkö mökkö. Ja toisella dieetillä sitten huomas että kun syö puhdasta,ei tee mieli mitään ns. ylimääräistä.

Hiilarin jälkeen yö menee hikoilessa ja voi luoja seuraavaa lenkkiä...kivaa hiki-vana jää lenkkipolulle :D

Nauttikaa ensimmäisestä tankkauksesta.. ;)

Oih, niitä riemun päiviä...tankkauspäiviä :D

Mulla kans tankkaukset on tehty mahdollisimman vähäisillä protsku- ja rasvamäärillä. Hiilaria vaan koneeseen niin paljon kuin mahdollista. Toki valmentaja antoi suosituskalorit tankkauspäiville ja niitten rajoissa oli yritettävä pysyä, vaikka melkein olisi tehnyt mieli tuplata ne :D Hyvin ruoka upposi tähän kroppaan.

Mun tankkauspäivän ruokavalioon kuului myös:

- puurot
- grahamsämpylät :kuola:
- muroja
- moniviljapatonkia :kuola:
- lettuja
- jäätelöä
- hedelmiä (hedelmäsalaatti oli pop!)
- karjalanpiirakoita
- riisikakkuja
- pilttejä
- vihanneksia (tein usein vihanneskeiton ihan vitamiinien ja terveyssyiden takia)
- uuniranskalaisia :kuola:

Karkeista sen verran että söin niitä ensimmäisen dieetin tankkauspäivinä, mutta toisella dieetillä olin jo viisaampi. Ne todellakin vievät ruokahalut seuraavalta aterialta ja verensokeri sahasi edes takaisin. Usein myös lopputuloksena oli paha olo -> :urjo:

Toisella dieetillä viisaampana ostin sitten vain pari lakupatukkaa, mutta en sen enempää. Faidra; en suosittele! Itsehän se kannattaa kuitenkin testata!

Eka dieetillä olin kesätöissä Prisman kassaneitinä, joten voitte vain kuvitella miltä tuntui kun asiakkaitten ostamat tuoreet leivät tuoksuivat kassahihnalla nenäni alla. Se oli jotakin aivan kauheaa, ehdottomasti dieetin pahimpia koettelemuksia :lol2:

Täällä kanssa puhtaan linjan kannattaja. Mun kone harmikseni ei ole erityisen läpipaskaavaa mallia, et on pakko pitää sokerit minimissä. Pidän myös prodet ja rasvat aika tiukassa ja keskityn tosiaan siihen hitaanpuoleisella hiilarilla täyttymiseen. Esim.2500-2800 kcal:iin mahtuu hh 500g, pr 100g ja ras n.40. Hiilaripäivät on 5:nnestä dieettiviikosta alkaen joka su. Mä oon kokenu parhaaksi syödä pääosin samoja tuotteita, millä tankkaan kisaan, ni ei tule ylläreitä. Ärsyttävintä "oireista" on kyllä ilman kerääntyminen, mutta muuten näillä on täyttyny ihan hyvin: Puuro+banaani/hedelmäpilttimättö, tumma riisi samoilla lisukkeilla, tumma pasta tomaattikastikkeella ja pienellä määrällä kalkkunaleikkelettä, täysvehnätortillat/perunat pienellä määrällä kanaa sekä vihanneksilla+rasvattomilla maustekastikkeilla, maissinaksut/riisikakut, energiapatukat, pakastemarjat+mysli/TalkMuru...tähän viimeisimmän sekaan sorrun laittamaan 100g 3% kevytjäätelöä, mut siinä kaikki nopeet hiilut. Karkkien syömisestä tuskin on tankkauksellista hyötyä, mut pienet määrät esim. hedelmänalleja tms. (50g or so) ei varmastikaan kenenkään venettä kaada. Harmikseni sokerittomat irttikset ei käy mulle monesta yrityksestä huolimatta ollenkaan, saan niistä ihan hirvittäviä vatsanväänteitä. Ja tietty kun ajattelee, kuinka paljon esim. mysliä+mehukeittoa saa vetää samalla kalorimäärällä kun karkkia, ja kummasta lihakset todella täyttyy paremmin...
Pikkuisen kadehdin niitä, joiden ei tarvitse olla niin tarkkana.
E: Ja hh-pvän kcalit lasketaan mukaan vkon keskiarvoon.
Jep, nipo.

Helga sanoi:
Tosin itsellä ei hiilaripäivää ole suunnitelmissa vielä viikkoihin :itku:
Älä välitä, Helga, täälläkin tankkaillaan näillä näkymin vasta maaliskuun ekana viikonloppuna, toisin sanoen siis 4 viikon, eli ~29 päivän päästä (juu en mä sitä yhtään odota :jahas: ) Mutta sitten varmaankin on lupa tankkailla vähän vapaammin, eikä 100% pelkillä hiilareilla. :rock: Nimim. Tahtoo myös sitä kanaa sinne tortillojen väliin...

Eipä tullut muuten kirjoitettua tänne miten se tankkauspäivä sitten lopulta sujui. Kaloreita tuli noin 2800, varmaan pikkuisen enemmän kun illalla napostelin vielä viinirypäleitä enkä niitä mitenkään laskenut. Paino nousi kilon (verrattuna tankkauspäivän aamuun, silloin paino oli tosin melkein kilon ylempänä kuin alimmillaan viime viikolla), tiistaina oli jo 0.7kg alempana ja tänään 1.5kg alempana kuin tankkauspäivän aamuna. Masu ei ollut kipeä ja olo oli loistava! Ainoastaan pieni hiilarikooma vaivasi ja loikoilinkin sitten sohvalla vähän väliä. Söin pikkuisia annoksia vähän kaikkea mitä mieli teki, joten erilaisia ruokia mahtui päivään hurjasti! Melkoisia seitsemän ruokalajin aterioita. :D

Söin mm.:
-ruispaloja, moniviljapatonkia, riisikakkuja
-kaurapuuroa, mannapuuroa
-makaronia&ketsuppia, makaronivelliä (nämä oli mun suosikkiruokia pikkutyttönä)
-irtokarkkeja (yllättävän helppoa oli ostaa se pienenpieni pussi), jäätelöä
-banaania, ananasta, viinirypäleitä

Nam... katsotaan ropiseeko paino samaa tahtia alas loppuviikon ja pääsenkö tankkaamaan jälleen sunnuntaina. :kuola:

Eilen oli hiilaripäivä joka tuntui menevän nappiin. "Koomassa" kyllä olin eli verensokerit oli jatkuvasti tapissa ja oli vaikea kävellä suoraan kun huimasi:D Ja pientä nestepöhöä pukannut,hihi:D

Syöpöttelin energiapatukoita, proteiinipatukkaa, riisipiirakoita hirmuisesti, puuroa, banaaneja, omppuja, nalle-vaniljariisiä, leipää ja sen sellaista.ÅÅÅÅH että teki gutaa. Tänä aamuna jopa TUNSIN LIHAKSENI, mitä ei ollut tapahtunut taas viikkoon. Ja nälkäkin alkoi olla perjantaina jo poissa vaikka mähän olen valtavan nälkäinen ihminen yleensä. Tänään ollut taas jumalaton nälkä ja sehän on dieetillä vaan hyvä asia ja kertoo siitä että aineenvaihdunta toimii.:)

edit. eilen tuli kaloreita noin 3400-3500 ja proteiinia aika vähän, siihen en niin panosta tuollaisina päivinä. Oli pakkistreenit ja tein kevyesti käsiä, ehkä olisi ollu parempi jättää nekin tekemättä. Mutta mukavaa oli, anyway:)

Pakko jakaa tää kanssanne, kirvoitti niin makeat naurut! Lupasin leipoa rakkaalle siipalleni, joka mua niin nätisti kannustaa ja jaksaa.. Hänpä halusi välttämättä auttaa, ja tässä tulos..kuvassa siis suklaakakku!!! ..Ei hyvää päivää... (hyvää silti oli ku maistoin, hähhäh)

Viimeksi muokattu:
Fitkätti, sehän on kakkaa!!!!

Hmm... taas yksi näistä päivistä ohi. Ruuat oli hyviä, mutta vatsa on ollut tänään kipeä. :( En keksi mitään muuta syytä kuin ylenmääräisen leivän lappamisen - mitähän erilaista rieskassa (sellainen ihan vaalea) on muihin leipiin verrattuna? Muuten ruuat ei olleet järin erilaisia, tai no makaronin tilalla oli perunaa... enkä syönyt karkkia. Prkl! Ois varmaan pitänyt, niin ei ois vatsa kipeä. :D Pelkkää puhdasta ruokaa saa syödä niin hirmu isoja annoksia, että kalorit tulee täyteen. Tarkemmin ajateltuna tuo vatsakipu varmaan johtuu viikosta joka oli tosi tiukka kaloreiltaan. Vatsalaukku on (tai siis OLI!) ehkä tyhjiin imetyn rusinan kokoinen. :jahas:

Tässä teille ohje nam-nam-omenapiirakalle:

1 kokonainen muna, 2 valkuaista
0,5dl sokeria
1dl kaurahiutaleita
0,5dl vehnäleseitä
0,7dl vehnäjauhoja
vajaa 1tl leivinjauhetta
makeutusainetta jos tykkää makeammasta
2 omenaa

Munat ja sokeri vaahdoksi, sekaan kuivat aineet nostellen. Kaadetaan voideltuun piirakkavuokaan (mulla tosin oli rasvatonta voisprayta, ei taida saada Suomesta). Päälle ladotaan viipaloidut omenat ja ripotellaan makeutusainetta ja kanelia. Sitten uuniin ja siellä n. 30min 200 asteessa. Kuuman piirakan päälle ohuita siivuja kevytvaniljajäätelöä tai vaikkapa vaniljajogurttia.

Koko ohje: noin 630kcal, p. 26g, hh. 105g, r. 10g.

Mullakin meni hh-pvä ihan rattoisasti, olo on aina ihanan raukea kun vatsa on kerrankin täynnä. Oon ihastunut kaura-riisipuuroon, jonka keittelen mikrossa maitoon ja heitän marjat ja makeutusaineet valmiiseen kökköön. Puuro on muutenkin pop, ku sitä saa vetää niin paaaaaljon. Listalla on 4-viljaa+banaania+kanelia, kauraa+muksu-omppuhilloa+kanelia, tummaa mannaa+puolukoita vispinä. Ehanaa. Siippakin veteli tyytyväisenä rakkaudella taikomaamme kakkaa jäätelön kera.

Faidra, niinkin simppeli asia kun liian niukka juominen voipi pilata muuten hyvän hh-pvän ja aiheuttaa ankarat vatsakivut. Koettu on, et pöperöiden väsäämiseen ja syömiseen keskittyessä on unohtunut, että vettä on juotava REILUSTI ja PALJON. Sitte on vatsaa vääntäny niin pirusti. Nyt oon pitäny semmosta tahtia sopivana, et kun joutuu juoksemaan pissalla tasaiseen tahtiin, niin nestettä tulee tarpeeksi. Yhtäkkiset isot määrät hiilaria vaatii aikamoiset nestemäärät imeytyäkseen ja tankkautuakseen sinne lihaksiin.

Tossa Annabelin kans ihmeteltiin, mistähän mahtaa johtua ihan jumalaton nälkä hiilaripäivää seuraavana pvänä? Nurinkurista.

Latest posts

Back
Ylös Bottom