Hiilaripäivän herkut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Helga
  • Aloitettu Aloitettu

M-NUTRITION PURE CREATINE 300 g

100 % puhdaslaatuista kreatiinimonohydraattia

-30%

Helga

Team SportLife
Tästäkin varmaan löytyy monen monituista thrediä, mutta aloitanpas silti uuden :) Eli mitä tyttöset tankkaa hiilaripäivänä? Tarkoitus olisi saada itselle hieman vinkkejä. 11 viikkoa dieettiä takana ja nyt ensi viikolla olisi tarkoitus pitää yksi tankkauspäivä. Millään matalahiilarisella dieetillä en ole (hiilarit olleet 150-200 g/vrk), mutta nyt tämän viikon on ollut sellainen olo, että kroppa kaipaa varastojen täydennystä (aika ajoin heikohko olo), joten kokeilen piristäisikö tällainen hiilaripäivä. Paino on laskenut tasaisesti, eli mitään boostia aineenvaihdunnalle en sinänsä tarvitse, mutta ei tankkauksesta kai haittaakaan ole, jos kalorirajoissa pystyään? Eli tarkoitus ois ottaa 3 1700 kcal:n päivää ja sitten yksi 2900 päivä, jolloin viikon keskikalorit pysyy 2000:ssa: Mutta nyt niitä mahdollisimman rasvattomia hiilariherkkuja kehiin!

Itse olen hamstrannut kaappiin Fitness & Fruits -muroja (+maitoa) sekä Nalle vaniljamannaa ja -riisiä (rasvaa 3 %). Lisäksi Fanny suklaa- tai vaniljavanukasta (rasvaa 3,5 %) ehkä tekisi myös vähän mielii.. Noiden lisäksi tietysti peruspuuro raejuustoinen ja öljyineen on hiilaripäivässä mukana.

Millaisia määriä protskuja syötte hillaripäivänä? Entä rasvoja? Pitääkö pyrkiä siihen vähimmäismäärään 40 g? Laskin pikaisesti, että hiilaripäivänä protskuja tulisi noin 115 g eli riittävästi kai? Normaalisti määrä (kaikkineen) on pyörinyt 200 g:n molemmin puolin.

EDIT: Kirjoitusvihreitä :)

Minä en ole tankkauspäivinä niin kamalan tarkka mistään, eli syön reilummin sen kummemmin laskematta mitä niistä tulee. En kuitenkaan ns. herkuttele, eli syön kokolailla samoja ruokia kuin aina ennenkin mutta reilummin. Yksi päivä pois noista laskelmista antaa jo tarvittavan boostin ainakin meikäläisen pääkopalle :D

Mulla oli just eilen tankkauspäivä. Niitä pidetään nyt joka viikko kun keto jyllää aikas hyvin. Viikolla kalorit on 1400/pv, hiilaripäivänä n. 3000/pv. Viikolla jakauma on p55%/hh15%/r30% ja hiilaripäivänä p15%/hh70%/r15% (noin suunnilleen, hiilaripäivänä saattaa rasvan ja protskun määrä jäädä tuon alle).

Eilen söin tämmöisiä ruokia:

-Kaurapuuro, hunaja, omenahillo
-Ruispaloja kevyttuorejuustolla+kurkulla
-Trooppisia säilykehedelmiä+viinirypäleitä

-Paahtoleipää hunajalla, omenahillolla, kevyttuorejuustolla (ei samalla leivällä tosin)
-Fitness&Fruits-muroja, rasvatonta maitoa (hyi oksetus, nuo murot oli sit niin makeita että jäi puolet syömättä.. jostain syystä makuaisti on hiukan herkistyny joilleki mauille.. karkkia menis kyllä, mutta kuivatut hedelmät on näköjään :urjo: HÖH!).. vaihdoin sitte Pirkan suklaamuroihin, niitä pystyi syömään
-Nallemannaa

-Täysjyvätortilloita, kasviksia reilusti, ananasta, vähän kotitekoista erittäin vähärasvaista kebablihaa, kevytkermaviiliin tehtyä dippikastiketta (toimi hyvin tortillojen kanssa), kevytjuustoraastetta pikkiriikkisen

-Kevytpopcornia (Rainbow oli kevyin mitä löysin), oli tarkoitus mutustaa koko pussi (!!!) mutta ilkeät pojat oli tyhjentäneet 2/3 siitä mun potiessa järkyttävää mahakipua. Söin sitten pussin pohjalta loput ja lisäksi My Diet-protskupatukan

-Naposteluporkkanoita + tuota aiemmin mainitsemaani dippikastiketta
-Paahtoleipää, ruispaloja + aiemmin mainitsemiani päällysteitä
-Mannapuuroa rasvattomalla maidolla

Aiempina hiilaripäivinä olen syönyt myös irtokarkkeja, mutta tällä kertaa jätin ne välistä koska viimeksi meinasi niin sanotusti karata soliferi hanskasta. Ei hyvä. Tosin paino tuli kyllä silti viime viikolla alas -700g, joten ei sillä ilmeisesti ollutkaan niin suurta vaikutusta. Tällä kertaa silti puhtaammin, ja hillitymmin myös. Ei tullut ylilyöntejä, kun nuo ruuat on sellaisia että niitä on aika vaikea mättää mihinkään oksennuspisteeseen, ennemmin vaikea saada kalorimäärä täyteen.

Eilisestä puolet meni kyllä niin ilkeän vatsakivun kourissa, että ei tällaista samanlaista päivää uskalla ainakaan ensi kerralla kokeilla. Ehkä masu ei ollut samaa mieltä hedelmien syömisestä, kun en ole niitä syönyt varmaan kuukauteen :( Jos olisi fiksu, niin pidättäytyisi niissä ruoka-aineissa jotka masulle on ennestään tuttuja ja jokapäiväisiä ja söisi niitä vaan reilummin. Mutta kyllähän hiilaripäivänä saa nautiskella.

Aiemmin syömiäni juttuja hiilaripäivänä on myös olleet nämä: kevyt omenapannari (kehittelin itse reseptin, löytyy jälkiruokareseptithreadista viimeisenä, nam!), Valion vanilja-mansikkasorbettijätski, sämpylät, esipaistetut patongit, makaroni+ketsuppi (Faidra-pikkutytön lempiruoka ikuisesti), jogurtti+mysli, jne. Ensi viikolla taidan testata hiilaripäivää lettujen kera ja mennä leffaan hattaran kanssa (ne on iiiihania! hirmuinen pallo ja se painaa vaan 30g :D saa finnkinolta...)...

Tästä tuli samantien mun number one -thread. Voisivatko muutkin likat kirjottaa tänne noita hiilaripäiväherkkuja niin saisin kuolata taas viikon ja tehdä valmiiksi kauppalistaa :lol2:

Faidra Tästä tuli samantien mun number one -thread. Voisivatko muutkin likat kirjottaa tänne noita hiilaripäiväherkkuja niin saisin kuolata taas viikon ja tehdä valmiiksi kauppalistaa :lol2:[/QUOTE sanoi:
:lol2: :thumbs: joo täällä kans kuolataan!

Hehe, sorry, väärä nick tossa aiemmin... hankalaa kun saman katon alla kaksi ihmistä lukee Pakkista eri nickeillä. Vähän väliä meinaan postata Pullan nickillä ja näköjään taas kerran onnistuin tekemään sen! Voisko modet poistaa ton yllä olevan postin ja samalla tämän selostuksen tästä viestistä :D

Muuten, jos omistatte Painonvartijoiden keittokirjoja tai saatte niitä lainaan jostain, niin niissä on tosi paljon herkullisia hiilaripitoisia ruokaohjeita. Myös Painonvartijoiden nettisivuilla on joitakin ohjeita. Esimerkiksi pullataikina on tosi kevyt, samoin kääretorttupohjat jne. Soveltamalla niitä (esim. korvaamalla keltuaisia valkuaisilla jne.) ohjeista saa vieläkin vähärasvaisempia... Tuli vaan mieleen, kun itsellä on noita kirjoja hillitön kasa kirjahyllyssä äipän painonvartiointiharrastuksen ansiosta

Jos joku resepti on hukassa tai kaipaatte jotain ohjetta, niin pistäkää vinkkiä, voin koittaa kaivaa noista kirjoista.

Ensimmäinen ja ihka oikea kisadietti menossa :) tuo hiilaripäivä on kieltämättä aiheuttanut vähän päänvaivaa...Normaalisti pidän kerran viikossa herkkupäivä jolloin syön mitä mielitekee. Tämä ei kohdallani tarkoita hirveetä mässyä vaan yleensä esim pussillista karkkia, joku kotoisa leivonnainen (äidin pulla) ja vaikka itse tehtyä pizzaa, muuten normaalit sapuskat. Tämän nyt 12 vkoa kestäneen dietin aikana olen pitänyt 4 hiilaripäivää. Tekee hyvää saada yhtenä päivänä syödä kunnolla. Toisaalta olo on kyllä kamalan ähky ja vatsa särkee pari päivää. Meikäläiseen ei nuo herkut kovin helpolla tartu joten voisin varmasti vetää tuona yhtenä päivänä mitä haluan mutta olen päättänyt, että linja pidetään tiukkana dietillä kun ollaan :)

Eilen oli viimeinen hiilaripäivä tällä dietillä ja tuli syötyä tähän tyyliin:
Aamu:Puuroa, banaani, rasvaton jogurtti, karjalanpiirakoita 2kpl:tta (vähärasvaisia),kinkkua, pikkupulla

Välipala:pilttisose, banaani, 2x karjalanpiirakka, kinkku

Lounas:Perunasose, moniviljaleipää, broileria, vihanneksia, omena

Välipala:rahka-puolukkapiirakkaa (oma kevyt resepti :)) + kevyt vanilijajäätelöä

Päivällinen:Itsetehtyä "pizzaa" perunasose pohjalla, kinkku, katkarapu, feta (3%), salaattia

Illan aikana:"my diet"-patukka, mysliä&muroja (pieni annos), jogurtti (rasvaton), moniviljaleipää, kinkkua, maitoa 2dl

Huh tuossa oli kyllä urakkaa, Meni vähän överiksi...
Laskeskelen kyllä nuo hiilaripäivän sapuskatkin noin suurin piirtein, mutta en ole mikään ylitarkka. Ajattelen ettei tuo 1 päivä kerran kahdessa viikossa voi diettiä kaataa, varsinkin kun jättää karkit, suklaat, pizzat, sipsit ym syömättä.

Aivi sanoi:
Välipala:rahka-puolukkapiirakkaa (oma kevyt resepti :)) + kevyt vanilijajäätelöä

Päivällinen:Itsetehtyä "pizzaa" perunasose pohjalla, kinkku, katkarapu, feta (3%), salaattia

Nyt sitten ohjeita kehiin, jaksaisitko naputella tänne Aivi miten olet nuo yllä mainitut leiponut? :) Kiinnostais varsinkin tuo piirakkapohjan ohje, täytteeksi varmaan käy vaikkapa persikkarahka, omena, ananas, tai mansikat...

Nyt kun hiilaripäivä onkin joka viikko, menee viikot tosi helposti aina lauantaita odotellessa! :kuola: Vaikkakin se olo on ollut kyllä joka kerta aika karmiva. Hankala syödä niin isoa määrää ruokaa kun viikot kituu kohtuu pienillä sapuskoilla. Mutta kun se leipä ja muut tavalliset sapuskat on niiiiiin hyviä...

EDIT: Apua, mähän olen spammannut koko threadin täyteen viestejä. Pelastakaa mut ruuan ihmemaasta mimmit ja kirjottakaa nyt muutkin jotain :eek:

Faidra sanoi:
Nyt sitten ohjeita kehiin, jaksaisitko naputella tänne Aivi miten olet nuo yllä mainitut leiponut? :) Kiinnostais varsinkin tuo piirakkapohjan ohje, täytteeksi varmaan käy vaikkapa persikkarahka, omena, ananas, tai mansikat...

Nyt kun hiilaripäivä onkin joka viikko, menee viikot tosi helposti aina lauantaita odotellessa! :kuola: Vaikkakin se olo on ollut kyllä joka kerta aika karmiva. Hankala syödä niin isoa määrää ruokaa kun viikot kituu kohtuu pienillä sapuskoilla. Mutta kun se leipä ja muut tavalliset sapuskat on niiiiiin hyviä...

EDIT: Apua, mähän olen spammannut koko threadin täyteen viestejä. Pelastakaa mut ruuan ihmemaasta mimmit ja kirjottakaa nyt muutkin jotain :eek:

Mainitsit Faidra jotain täysjyvätortilloista. En ole ikinä semmoisia Suomessa nähnyt, mutta alkoi kiinnostamaan, että minkä merkkisiä ne mahtoivat olla? :)

Pssst. Santa Marialla on täysjyvä tortilloja (nami nam). Siellä ne on (ainaki Citymarketissa) niiden muiden viekussa hyllyssä. Eikä hintaakaan ollut ylläripylläri yhtään tavistortilloja enempää. :)

Edit, muakin kovin kovasti kiinnostaa nuo Aivin herkkuohjeet! Mässy/hiilupäivää ei tiedossa, mutta ehkä joskus sellainenkin koittaa! :kuola:

Stalwart sanoi:
Mainitsit Faidra jotain täysjyvätortilloista. En ole ikinä semmoisia Suomessa nähnyt, mutta alkoi kiinnostamaan, että minkä merkkisiä ne mahtoivat olla? :)

Santa Marialla on noita Whole Wheat-tortilloja. Täysjyvävehnä kai se virallisempi nimi olis. Ravintoarvot on hyvät: 100g tuotetta on 270kcal, proteiinia 9.5g, hiilaria 45g ja rasvaa 6 g. Kuituja noissa on 7g/100g. Yksi tortilla painaa 42g. Oli tosi hyvän makuisia, taidanpa syödä ensi lauantainakin :)

EDIT: Äh! Olen puusilmä. Trinityhän tuossa jo valaisikin asiaa. No, tulihan tossa noi ravintoarvot sentään selvitettyä. Isoimmista ruokakaupoista noita tosiaan pitäis löytyä.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Olen vähän sellanen leipoja, että heitän kaikkea päästäni :)

Piirakka meni jotenkin tähän tyyliin:
1 kananmuna, 1-2 valkuaista
Makeutusainetta
Vehnäleseitä n.2-3rkl, kaurahiutaleita1-2rkl, grahamjauhoa 1-2rkl?
Taikinan joukkoon laitoin myös banaania makeutta antamaan, sekä fun-light tiivistettä. Voit myös laittaa esim maitoa, jauhoja tällöin vähän enemmän...
Taikinaan voi laittaa myös vähän öljyä, käytä öljyä ainakin tilkka vuuan voiteluun.
En muista jauhojen tarkkaa määrää, riippuu myös paljonko laittaa valkuaisia ja muuta nestettä. Taikina saa olla sellainen peruspiirakka pohjan kaltainen.

Taikina vuokaan, päälle runsaasti marjoja tai esim persikkaa tms
Tämän päälle rahkaa 1/2-1prk rahkaa kannattaa vähän notkistaa esim light mehulla (+makeutusainetta?) pinnalle ripottelin vielä vähän mysliä, ei pakollinen :)
Komeus uuniin noin 15min 200 asteessa, nauti lämpimänä esim kevytjäätelön tai vanilijakastikkeen (jogurtin) kera.

Toinen herkku jota olen tehnyt on kaura-omena paistos. Se nyt on hyvin helppo tehdä kevyestikkin. Monille varmasti tuttu juttu. Tein sen itse viimeksi seuraavasti:

Omena lohkoja kevyesti öljyttyyn vuokaan.myös esim päärynä käy. Joukkoon hieman light-mehua kosteutta antamaan. Päälle kanelia ja makeutusainetta. Paahda uunissa n.10min kunnes omenat pehmeitä. Paahda paistin pannulla kaurahiutaleita, leseitä ja vaikka mysliä pari minuuttia(mahdollisimman vähässä rasvassa) lisää sitten omenoiden päälle. Pidä hetki uunissa ja nauti lämpimänä esim jogurrtin, rahkan tai jäätelön kera.

:nolo: Tuun taas selostamaan tänne! Arvatkaa onko huomenna tankkaus...

Tein tänään aika ihanan löydön kaupasta: Ingmanilta on tullut tosi kevyttä toffeejätskiä, vain 3% rasvaa. Kaloreita 100 grammassa on 130. Kuitua 11g/100g!! Tuotahan voi melkein sanoa terveystuotteeksi :D Mulla oli joskus aiemmin pahemman sortin addiktio Ingmanin tavalliseen toffeejätskiin, sitä meni helposti sitten koko litra kun kerran makuun pääsi... huomenna ois tarkoitus maistella hiukan hillitymmin. Mut ihanaa kun tommosia kevytversioita löytää rakkaimmista herkuistaan. Nam!

Aika herkulta kuulostaa nuo Aivinkin sapuskat, mutta taidan jättää seuraavaksi tankkauspäiväksi :kuola:

EDIT: Bongasin myös hauskan ohjeen Santa Marian sivuilta, tuossa on linkki mut kopioidaan tännekin:

Tortilla Pizza, 4 Annosta (8 kpl pieniä pizzoja)

1 paketti (8kpl) Soft Tortilla
1 tlk (250g) Salsa Dip
200g kinkkua, suikaleina
1 tlk, noin 300g ananaspaloja
300g juustoraastetta

VALMISTUS:
Levitä salsadippiä tortilloille. Ripottele päälle kinkkua, ananasta ja juus-
toraastetta. Gratinoi uunissa 200 asteessa noin 7 minuuttia.

EDIT2: Tein just huomion. Mulla ei ole elämää, koska näköjään ehdin selata Pakkista vuorokauden läpi oli aika mikä hyvänsä. Noloa!

Pirkka-kinuskikastiketta (rasvaa 6,9 g / 100 g) ja jäisiä marjoja... mm!
Kastikkeen voi vielä mikrottaa kuumaksi. Rasvaa ei tuosta satsista tule hirveästi kun reilu kerta-annos on kuitenkin vain 20 g luokkaa. Kannattaa kokeilla kinuskikastiketta myös itse tehdyn hedelmäsalaatin päällä.

Carte Dorin mansikkajätski - ei se "light" versio vaan se tavallinen. Jostain syystä light-versiossa on enemmän rasvaa! Tavallisessa cartedorissa on rasvaa vain pari grammaa.

Näitä molempia kun yhdistää valkuaisista tehtyyn pannariin niin avot!

Varohan Faidra kun syöt tuota Ingmanin jädeä! Kun siinä on noin paljon kuitua, siitä tulee luultavasti masu kipeäksi. Luulisin, että noi kuidut tulee makeutusaineista. Oon syönyt joskus ikävillä seurauksilla sellasta aprikoosijäätelöä, tais sekin olla Ingmanin, jossa myöskin runsasti kuitua ja makeutettu muistaakseni sorbitolilla. Just noi pistää masun sekaisin. Sama juttu sorbitolilla ja xylitolilla makeutetuissa karkeissa, paljon kuitua ja masu kipeäksi. Joten kannattaa nauttia varoen!

Ironbutt sanoi:
Pirkka-kinuskikastiketta (rasvaa 6,9 g / 100 g) ja jäisiä marjoja... mm!

Mansikka-ajan herkku: Paljon tuoreita mansikoita ja höysteeksi kermaviiliin sekoitettua kinuskikastiketta! :kuola: Kermaviili (kevyttä tottakai ;)) "taittaa" ja raikastaa juuri sopivasti kinuskin makeutta. Sopii varmasti myös muille marjoille!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom