hiertymät, rakot ym. lenkkeilijän painajaiset

Ikä
38
Tällaista threadia ei löytynyt, joten laitanpa yhden.

Talvi on takapäin ja kevät on jo yli puolen välin. Ihmisiä tulla tupsahtelee lenkkipoluille yhä enemmän :) Itse lenkkeilin kyllä talvenkin yli, ei ole kylmää ilmaa, on vain alipukeutumista :D

Väistämättä alkaa monilla ilmestyä hiertymiä, penikkatautia ja rakkoja sekä muita aerobisen treenin vaivoja. Miten näitä hoidetaan? Puhkaistaanko rakko?

Ikävä kyllä, itselläkin on ilmestynyt haiseviin isovarpasiini rakot. :lol2: Ne katoaa parissa päivässä ja tulee takaisin kun uudelleen pääsee lenkkipolulle. Nyt puhkaisin molemmat ja aika vesisotaa meinas olla :evil:
Edessä on monilla myös armeijaan lähtö, kuinkas olisi helpointa ehkäistä uusien rakkojen syntyä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sopivan kokoiset kengät ja kuivat/puhtaat sukat, siinä tärkeimmät.

Jos siltikin rakkoja tulee, niin puhki vaan ja keinoihoa (Compeed, löytyy apteekista) päälle.

Ja jos keinoihoa ei ole, niin vain puhkaisu, ei siis revitä sitä ihoa irti.

Armeijassa sitten kannattaa pitää niitä saapassukkia ihoa vasten, urheilusukalla saa takuuvarmasti rakot aikaiseksi kun ne imee kaiken hien itseensä ja alkavat sitten hiertämään. Marssilla kannattaa olla molemmat, saapassukka alle ja urheilusukka päälle, ja varasukkia mukaan niin saa tauolla vaihtaa tarvittaessa kuivat jalkaan.

Kun pistää tuollaista keinoihoa, niin ei paljon rakot haittaa. Löytyy myös ihan marketeista tuota ja muitakin merkkejä kuin tuo Compeed.

quiz sanoi:
Kun pistää tuollaista keinoihoa, niin ei paljon rakot haittaa. Löytyy myös ihan marketeista tuota ja muitakin merkkejä kuin tuo Compeed.

Pitkillä lenkeillä huomasin, että esim. Compeed ei pysy paikallaan, vaan lähtee hikisestä jalasta hankauksen takia paikaltaan. Ratkaisin pulman ostamalla apteekista ihoteippiä ja vedin sillä koko laastarin alueen peittoon kietomalla teippiä jalan ympäri. Johan pitää pidemmässäkin juoksussa :D

Itse olen ihmetellyt tuota Combeedia kun en saa sitä sit millään pysyyn jalassa. Vaikka kuinka yritän huolellisesti pistää, niin irtoaa melko nopeasti lenkin aikana ja mikä parasta repii mennessään jo hieman paranemaan alkaneen ihon :thumbs: Tämä siis kantapäässä.

Nyt näytti apteekki mainostavan jotakin uutuus tuotetta jonka pitäisi ennaltaehkäistä rakon muodostuminen. Sisältää mm. kovetettua kasviöljyä. Muodostaa iholle kalvon.

Itsellä ovat Compeedit toimineet kuin unelma. Puhdistettu iho, rakkolaastarin lämmittäminen ja minuutin verran asetuskohdassa kiinnipitäminen ovat taanneet onnistuneen lopputuloksen. Laastari on pysynyt lenkeistä ja päivittäisistä suihkuista huolimatta ainakin viikon kiinni. Yleisimmät rakkopaikat ovat itselläni kantapää lähistöllä, joko sivuilla tai akilleksen suunnassa.

Compton sanoi:
Pitkillä lenkeillä huomasin, että esim. Compeed ei pysy paikallaan, vaan lähtee hikisestä jalasta hankauksen takia paikaltaan. Ratkaisin pulman ostamalla apteekista ihoteippiä ja vedin sillä koko laastarin alueen peittoon kietomalla teippiä jalan ympäri. Johan pitää pidemmässäkin juoksussa :D
Itselläni kyllä pysynyt hyvin, useita vuorokausia, jalassa tuo. Vai olikohan se joku toinen merkki. En nyt muista... Kyllä muistaakseni myös Compeed ihan hyvin pysyi.

Sepsis sanoi:
Ja jos keinoihoa ei ole, niin vain puhkaisu, ei siis revitä sitä ihoa irti.

Neulaa ja lankaa. Neula ja lanka johonkin desinfioimisnesteeseen niin, että ne on laboratorion puhtaita. Lanka silmään ja vasemmalta puolelta rakkoa sisään. Tullaan ulos oikealta puolelta ja jätetään lankaa sopivasti rakon ulkopuolelle sekä oikealla että vasemmalle laidalle. Langan päät yhteen solmulla, ettei lanka lähde liikkeelle ja pois. Nopeuttanut ainakin itselle parantumista helvetisti verrattuna siis puhkaisuun tai irtirepimiseen.

Kyllä mullakin ne Compeedit pysyy, jos ne laittaa ohjeen mukaan aikä vain lätkäise paikalleen.

Niissä on se ikävä puoli, etä välillä, kun on iho ollut hiertynyt todella pahasti pois, niin laastari sitten aikoinaan reunoilta irtoaa, mutta jää siitä kipeimmästä kohdasti kiinni älytömän tiukasti.

One word...-jalkatalkki-. Apteekista saa, eikä maksa paljoa. Jalkoihin laitettuna estää hikoilua > ei hierrä > ei rakkoja. Jalkatalkki on jokaisen "vaeltajan" peruskama, oli sitten pro tai harrastelija.

Yksi hyväksi koettu vinkki: Jalkoihin paksuhkot kunnolla märät urheilusukat. Kengät jalkaan ja sisällä tepastelua puolen tunnin ajan. Tämän jälkeen kenkien annetaan rauhassa kuivua, eikä enää hankaa!

Armeijassa vedin kahdet( kaupasta ostetut, ei intin) urheilusukat päällekkäin jalkojen pesun jälkeen, enkä rakoista kärsinyt edes Lahden paskoilla puupohjasilla maihareilla marssiessa.

Jos ei tarvitse marssia seuraavana päivänä, rakkoja ei kannata IMO puhkasta vaan ne paranee paremmin kun antaa olla vaan.

Ittelläni tulee rakkoja vaan ku on semmoset tosi ohuet sukat mitkä pääsee luistaa siel kengän sisällä edestakasin , eipä tullu rakkoja ku laitoin paksummat sukat ja lenkkarit sidoin tiukemmalle niin ettei ne jalat pääse liukuu edestakas siellä kengän sisällä.

Mulla tuppaa sisäreidet hiertymään jo lyhyemmälläkin lenkillä, oisko tohon jotain vinkkejä, yks olis tietty jos teippais reidet ennen lenkille lähtöä, mutta oisko jotain muita keinoja välttää hiertymät reisissä?

Vaseliiniä. Itse muistaa kuinka homoeroottinen fiilis oli joskus armeijassa pidemmillä marseilla kun persvakoon laitettiin vaseliinia hankauksia estämään. Oli vähän ikävän tuntuista kävellä "paskat housuissa" mutta eipähän hiertänyt. :D

Mulla loppu reisien hiertäminen kun ostin juoksutrikoon jotka yltää hieman polvien yläpuolelle. Muutenkin parhaat mahdolliset juoksu housut kesällä ja talvellakin pidän niitä pitkien housujen alla. Suosittelen. :thumbs:

GoA sanoi:
Vaseliiniä. Itse muistaa kuinka homoeroottinen fiilis oli joskus armeijassa pidemmillä marseilla kun persvakoon laitettiin vaseliinia hankauksia estämään.

Toi kieltämättä kuullostaa aika homoeroottiselta, kun persvakoon LAITETTIIN vaseliinia, eli et itse laittanut. Ryhmänjohtajako laittoi? :thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom