Hierojaksi kouluttautuminen

Ikä
45
Otsakkeessahan se lyhyesti.

Lähinnä koulutustarjonta kiinnostaisi henk.koht. Oulun seudulla.
Kertokaahan tietämättömälle, onko Oulussa kyseistä toimintaa?

Minkälainen prosessi tuo koko touhu sitten on, olisiko mahdollista kouluttautua nykyisen ammatin ohessa kyseiselle osaamisen saralle (iltakouluna, kurssimuotoisena tms.), vai onko opiskeleminen täysipainoista duunia?

Tietysti muiden paikkakuntienkin koulutustarjonnasta keskustelua voidaan avata, Tampereella ainakin tiedän urheiluhierojakursseja järjestettämän.

Kiitos.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eräs hieroja jolla kävin, sanoi käyneensä vuokatissa kyseisen koulutuksen.
Muuta en tiedä kun en ole asiaan perehtynyt :D

Niitä kursseja on aikaisemmin ollut myös aikuiskoulutuskeskuksissa yhdistettynä kuntosaliohjaajan tutkintoon. Kesto jotain vuoden verran. Tosin päivähommaa kai se opiskelu näissä on perinteisesti ollut.

Onkos täällä pakkiksella ketään kuka olis käynyt hieroja koulutuksen?
Onko koulutus kuinka vaativaa ja aikaa vievää, eli onnistuuko opiskelu työn ohessa?

Onkos täällä pakkiksella ketään kuka olis käynyt hieroja koulutuksen?
Onko koulutus kuinka vaativaa ja aikaa vievää, eli onnistuuko opiskelu työn ohessa?

Mä kävin sen Urheiluopistossa aikoinaan ja kesti vuoden verran. Arkipäivät opiskeltiin ja satunnaiset illat tehtiin duunia niin, että vuodessa piti kerääntyä n. 600 työtuntia. Eli joskus piti jäädä vkonlopuksi hommiin ja puolet kesästä tehtiin myös duunia. Opiskelu painottui anatomian, fysiologian ja urheiluvammojen opiskeluun. Muu opiskelu ei onnistu ainakaan jos menee Urheiluopistoon opiskelemaan.

Kyllähän se lääppiminen alkoi jossain vaiheessa puuduttamaan, mutta ihan mukavasti se kuitenkin meni. Kyllähän se tuntuu, jos 8 tuntisia päiviä tekee, tai pitää jatkaa ilta hommissa koko päivän opiskelun jälkeen. Ei se kuitenkaan mahdottoman rankkaa ole.

Eikös nuo hierojakoulutukset ole aika kalliita? Itse olen kanssa miettinyt hierojaksi kouluttautumista mutta tällä hetkellä ei talous kyllä anna siihen mahdollisuutta.

Eikös nuo hierojakoulutukset ole aika kalliita? Itse olen kanssa miettinyt hierojaksi kouluttautumista mutta tällä hetkellä ei talous kyllä anna siihen mahdollisuutta.

Hinta riippuu varmaan aika paljon paikasta missä käy sen?? Yksityiset koulut maksaa, näytti yksi koulu Helsingissä veloittavan 3500 euroa. Itse kävin koulun Lohjalla aikuiskoulutuskeskuksessa 6 vuotta sitten, hinta taisi silloin olla 200 euroa, nykyään 750. Lohjan koulua voi suositella kaikille keitä nimenomaan urheiluhieronta kiinnostaa, koulutus on hiukan pidempi kuin muualla, mutta se kannattaa. Eilen juuri eräs kollega sanoi heidän kouluksen olleen urheiluun liittyvien asioiden suhteen hyvin köykäinen verrattuna vastaavaan minkä itse kävin. Lähinnä Lohjalla oli enemmän puhtaasti valmennukseen ja urheilijan ajatusmaailman ymmärtämiseen liittyvää opiskelua. Eli jos kyseiset asiat eivät kiinnosta, niin ei ehkä kannata käydä 5 kuukautta pidempää koulutusta silloin. Ja mitä tuohon hintaa tuleen, niin 3500 euroa on aika nopeasti maksanut itsensä takaisin. Ja vaikka hierontaa ei aikoisikaan koskaan tehdä päätyökseen, niin tästä ammatista saa oikein mukavan lisäduunin, josta kaikenlisäksi saa kohtuullisen korvauksen.

Jos mahdollista, niin koulua valitessa kannattaa haastatella entisiä opiskelijoita, esim. siitä minkä verran koulutuksessa on kiinnitetty huomiota työergonomiaan. Itsellä on ollut eri kouluista kaksi opiskelijaa työharjoittelussa, toisen kanssa jouduimme opettelemaan kokonaan uuden tavan hieroa. Eräässä pohjoisen koulussa(ei Vuokatti) ei oltu puhuttu lainkaan työergonomiasta ja siitä miten tehdä työtä, rikkomatta itseään. Tässä asiassa tuntuu olevan todella kirjavaa opetusta, toisissa paikoissa se on ensimmäinen ja tärkein aihe mistä kaikki alkaa, kun taas toiset oppilaitokset eivät anna sille arvoa juuri lainkaan. Vaikka ei aikoisi tehdä kuin muutaman hieronna viikossa, niin väärin tehtynä se kuormittaa kroppaa suunnattomasti. Voiden pahimmassa tapauksessa aiheuttaa ranteeseen tai peukalon kuluman, mikä haittaa loppuelämän.

Itse kävin vuosituhannen alussa urheiluhieroja koulutuksen urheiluopistolla Rovaniemellä. Opiskelu oli erittäin intensiivistä eikä puhettakaan, että jotain muuta ehtis ohessa tehdä ellei sit jotain yötyötä. Opiskelu painottui anatomiaan, fysiologiaan, biomekaniikkaan ja tietty itseasiaan. Vuoden kesti ja oli loistavaa aikaa, koska ollaan koko ajan porukan kans yhtä ja oppii monen moista myös valmennuksesta ja ravitsemuksesta..

Mä oon huhtikuusta asti käynyt puolen vuoden koulutusta, pari iltaa viikossa, hinta 2500e, kohta ois ohi, ens viikolla lopputentti, pitäis kai lukea. Oon käynyt tradenomikoulua samalla, mutta ko koulun ohella varmaan onnistuis vaikka täyspäiväduunit vaikkei se iltakoulu ookkaan hehe.
Koulutus on ollut mielenkiintoista, pakolliset harjoitushieronnat vähän ketuttaa...osa vielä suorittamatta.
Itse en kyllä mee suorittaa näyttökoetta ainakaan vähään aikaan, sekin maksaa 800e...hullua. Ilman alvia saa tienata hieromalla yli 8000e, joka riittää kyllä mulle. Näyttökokee jälkeenhän sais toimia terveydenhuoltoalan henkilönä eikä tarvi työstään maksaa alvia.
Mä varmaankin hieron vaan tuttuja ja kavereita, en kyl rupee paljoo tekemään näitä hommia, liian hapokasta.
edit: urheiluhierojaksi siis, helsingissä.

Helsingissä olen kouluttautunut, hintaa en enää muista mutta kallista oli. Nykyään teen hommia, olen tehnyt nyt vakkarina reilun puoli vuotta ja rankkaahan se on, 6 tuntia on mulle max mitä pystyn tekemään, on se sen verran fyysistä. Itse opiskelu ei ollut mitenkään kamalan rankkaa: Tein ainakin työn ohessa, lukea nyt piti jonkun verran anatomiaa ja latinankielisiä nimiä jne.

Tykkään kuitenkin hommasta ja erilaisista asiakkaista. Kaikille ei sovi ja meidänkään koulusta ei kauhean moni hommaa nykyään tee, mutta kokeilematta ei voi tietää!

Jos nyt ekaksi oppisi hieromaan ja sitten voisi miettiä sitä näyttökoetta. :jahas:

Niinkuin Fridgekin tuossa kertoi, niin minimieffortilla voit näyttökokeesta päästä läpi, mutta hieromaan oppiminen vaatii paljon sitä rankkaa harjoittelua, ellet sitten ole lahjakkuus niinkuin osa kyllä on.

Onko kokemuksia Lohjan Innofocuksessa järjestettävästä urheiluhierojakoulutuksesta? Olis ainakin kohtuu hintainen, tosin kyllä vähän pitempi ku muualla.

Mikäköhän noitten hierojakoulujen hinnoittelu peruste mahtaa olla, tampereella maksaa 3500 kalleimmillaan ja Winnovassa satakunnassa n.1000€. Onkohan opetuksen laadussa sitten niin iso ero, vai mikä tuon hintahaitarin mahtaa tehdä?

Mikäköhän noitten hierojakoulujen hinnoittelu peruste mahtaa olla, tampereella maksaa 3500 kalleimmillaan ja Winnovassa satakunnassa n.1000€. Onkohan opetuksen laadussa sitten niin iso ero, vai mikä tuon hintahaitarin mahtaa tehdä?
Kysynnän ja tarjonnan laki, nämä yksityiset koulut ovat omistajilleen bisnestä.
Lisäksi Tampereella on myös kalliimmat vuokrat.

Turussa kävin ja valmistuin kesän alussa. Yksityiselle jos menee niin saa valita että meneekö ilta vai aamuryhmään ja niissä voi myös vuorotella omien tarpeiden mukaan ja muutenkin homma onnistu älyttömän hyvin niin että pysty käymään duunissa samalla ja silti valmistumaan vuodessa.
Homma maksaa sen reilu pari tonnia ja opetus oli hyvää.
Paljon toki joutuu itse opiskelemaan kun tunteja on vaan parina iltana viikossa ja muina iltoina sitten niitä työharjotteluja joita voi tehdä sitä mukaan kun työt ja muu elämä antaa periksi. Suosittelen kokeilemaan jos vähänkään kiinnostaa. Vaikka et ikinä tulis varsinaisesti leipätyökses sitä tekemään niin mitään haittaa siitä koulusta ei ainakaan ole ja voit hyödyntää paljon siellä oppimaas mm korjaamaan/ehkäisemään/ymmärtämään omia lihasperäisiä ongelmias.

Onkos täällä porukka opiskellut työn oheella hierojaksi, onko edes mahdollista? Onko hierjojama päätyönään työskenteleviä?

Itse jo 2012 asti ollut tavoite vaihtaa alaa liikunta/hyvinvoinnin ympärille olevalle alalle ja hierojan työtäkin miettinyt. Ei tosin tänhetkisellä paikkalunnalla ihan paras homma, kun joka toinen on hieroja mutta tarkoitus olisi muuttaa isommille vesille.

Aika riskaanpelin työltä vaan vaikuttaa, jos jokapäivälle ei saakkaan tarpeeksi asiakkaita yms. Aika paljon sais päivälle olla hierottavia, että lyö leiville.

Onko tuo edes tellanen ammatti mitä kannattaisi harkita ainoana päätyönään?

Olishan toi ihan mielenkiintoinen ja palkitseva työ. Ja kokoajan saisi kehittää itseään ja oppia uutta, että olisi parempi jne.

Itse aloitin tällä viikolla. Pari kertaa viikossa iltaisin opetusta. Duunia pystyy kyllä hyvin päivisin tekemään, jos sellaista on.

Itse aloitin tällä viikolla. Pari kertaa viikossa iltaisin opetusta. Duunia pystyy kyllä hyvin päivisin tekemään, jos sellaista on.

Lisäksi varmaan etäopiskelua/itseopiskelua?
Meinaatko ihan leipätyöksi hierojantyötä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom