Hidastunut aineenvaihdunta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja denile
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Rupesin tässä miettimään, että mahtaako aineenvaihduntani olla hidastunut, vai missä on vika? Kilpirauhasen vajaatoimintaa se ei ainakaan ole, sillä kaikki arvot on katsottu lääkärissä viimeisen puolen vuoden aikana.

En oikeen osaa tarkkaa aikaa sanoa, mistä nämä "oireet" on alkanut, mutta nyt kun vertaan tämän hetken tilannetta muutaman vuoden takaiseen, niin kehon toiminnassa on huomattavia eroja. En vain ole ihan varma mistä ne johtuu.

Tuntuu että painoo nousee sen kilon tai kaksi vuodessa, vaikka treenaan miten ja syön takuulla puhtaammin kuin ennen. Ympärysmitta vai kasvaa ja reisiinkin on tullut ihan näkyvää selluliittia, mikä ei ole koskaan ollut minulla ongelma. Dieetillä paino putoaa keskimäärin sen puoli kiloa viikossa, mutta dieetin jälkeen tulee äkkiä pari kiloa takaisin, vaikka en kaloreita olisi paljoa nostanutkaan. Veikkaanpa, että olen ollut aika lailla +/-0 kaloreilla dieetin jälkeen. Takaisin tullut paino ei myöskään kaikki ole ulkomuodosta päätellen ollut nestettä.

En ole mikään hurja laihduttaja ollut, vaan kaksi kertaa olen dieetannut ja aikaa niiden välillä on tainnut olla puoli vuotta jolloin olen siis pyrkinyt syömään normaalisti. Molempien kertojen jälkeen on tuntunut siltä, että normiruokavalioon palattuani läskiä on alkanut ilmestyä ihan uusiin paikkoihin missä sitä ei ennen ole ollutkaan.

Nykyään minun on myös aina kylmä. Sormia ja varpaita palelee töissäkin, vaikka olen sisällä ja teen jatkuvasti jotain mm. liikun ja kannan tavaroita. Silti olen ihan jäässä. Kotonakin paleltaa ja olenkin villasukat jalassa, vaikka sisällä on lähes 22 astetta.

Pari vuotta sitten oli aina kuuma. Koulussakin olin kesät talvet t-paidassa, koska oli oikeasti hiki koko ajan. En silloin ollut kuitenkaan kovin huonossa aerobisessa kunnossa, sillä juoksin 10km:n lenkin kevyesti. En siis voi väittää, että hikoilu olisi johtunut huonosta kunnosta. Myös pieni hetki liikuntaa sai aikaan kunnon lämmön pitkäksi aikaa. Esim. jo reippaasta portaiden kiipeämisestä tuli hiki.

Tällä hetkellä treenaan salilla yhtä usein kuin ennenkin tosin kovemmalla intensiteetillä kuin ennen. Aerobista saattaa tulla muutaman tunnin verran vähemmän kuin aiemmin, kuitenkin teen pari lenkkiä viikkoon tälläkin hetkellä.

Yksi ajatus, mikä itselläni tästä jutusta on, niin mietin onko diettaaminen voinut saada aineenvaihdunnan niin pysähdyksiin, että näin on pitkällä aikavälillä käynyt? Minun oli tarkoitus aloittaa kiristely kesää kohti, mutta tuntuu niin turhauttavalta nyt kun tajusin mihin suuntaan tässä parin vuoden aikana on menty.

Aika pitkä juttu tuli, mutta ehkä joku jaksoi lukea tänne asti. Haluaisin siis kuulla mielipiteitänne, sekä vinkkejä millä tuon hidastuneen aineenvahdunnan saisi takaisin peliin, jos se nyt sitä on mitä epäilen. Mitä muutakaan se voisi olla?

Tästä mun postauksesta varmaan ei ole apua, mutta pakko sanoa kun tuli mieleen, että kun MTV3 Faktalta tulee se Diagnoosi: Tuntematon -ohjelma. Siinä kerrotaan niistä ihmisistä, joilla on joku harvinainen sairaus.

Niin pointti oli, että siinä oli kerran yksi nainen, joka oli koko elämänsä ollut tosi hoikka ja hyvässä kunnossa, mallintöitäkin tehnyt - ja yhtäkkiä se vaan alko lihomaan, vaikka se ei muuttanut sen ruokavaliota millään. Sit se vaan alko syömään vielä terveellisemmin, koska lääkärit käski niin, ja silti se vaan lihoi. Eikä lääkärit myöskään uskonut, että se liikkuu paljon ja syö terveellisesti, ne vaan väitti että tää nainen valehtelee. Se nainen sit alko ite selvittää asiaa, ku oli lihonnut jo monia kymmeniä kiloja, eikä kestänyt enää, ja diagnosoi itte ittensä.

Tästä ei ole varmaan sen takia apua, koska en valitettavasti muista sen sairauden nimeä, tai mikä sen aiheutti :/ Ja täähän nyt on aika ääritapaus, kun on niin harvinainen sairaus, mutta tuli vaan mieleen teksistäsi. Mutta onko kukaan muu nähnyt samaa jaksoa ja osaako joku muu kertoa tarkemmin?

Vähän niin kuin mulla. Tosin omalla kohdalla ne kilot tulivat hyvin lyhyessä ajassa eikä niistä pääse eroon millään. Nyt aloitin juuri kovan dieetin kokeilumielessä. Mutta eipä sekään pitkässä juoksussa paljoa innosta, jos aineenvaihdunta on jo valmiiksi sekaisin niin ei varmaan hyvää siitä seuraa. Jotenkin kyllä muutenkin niin turhauttavaa, koska en ole koskaan liikkunut näin paljoa, mutta kropassa ei myöskään ole koskaan ollut näin paljoa fläsää.
Mulla kans tällä hetkellä tuollaista ihmeellistä lämmönvaihtelua. Varpaat ja sormet lähes aina kylmät, mutta muutenkin palelee usein. Toisaalta sitten jo ihan pieni rasitus (10-15 min rauhallinen kävely) saa jo hikinoron valumaan selkään.

Oon tainnut tästä aiheesta aikasemminkin avautua.. Eikä tilanne kyllä ole ainakaan parantunut..

Tuossa jokunen aika sitten huomasin, että selluliittiä on ruvennut kerääntyy jalkoihin ihan yhtäkkiä. Nilkat turpoaa ja kokoajan on semmoinen turvonnut olo. Nyt huomasin, että sitä saamarin selluliittiä on kerääntynyt ihan joka puolelle :curs: Vaikkakin täytynee myöntää, että tilanne EI VIELÄ ole kovin paha, mutta jos tätä tahtia jatkuu niin sitten on.

Kylmä on aina, mutta toisaalta pienikin aktiviteetti saattaa saada hien valuumaan pitkin selkää.

Oon nuorempana ollut aika vähä ruokainen. Sali harrastuksen myötä ruokahalu on luonnollisesti kasvanut. Kuitenkin uskon, että alkuun söin aivan liian vähän liikuntaan nähden (kaloreita en kyllä ole laskenut ikinä..). Mietin kanssa, että onko mahdollisesti aineenvaihdunta voinut heikentyä/ jumahtaa vallan paikoilleen..

Luonnollisesti iän myötä aineenvahdunta hidastuu. Ei toki vuodessa radikaalisti mutta jo 5-10 vuodessa jonkin verran. Mutta ehkä pelkästään tästä ei tapauksessa ole kyse vaan jostain muusta. Sanoit dietanneesi pari kertaa onnistuneesti, jonka jälkeen kilot tulivat takaisin? Paljonko olet pudottanut? Mikä on lähtötilanteesi ja lopetustilanteesi dieetillä? Miten olet syönyt?

Palelu herättäisi kysymyksen liian vähästä ravinnosta tai liian vähäisestä rasvan saannista. Itseä tuppaa palelemaan jos en ole muistanut syödä rasvaa (öljyjä, voita, levitteitä, rasvaista kalaa/lihaa, pähkinöitä, siemeniä).

Dieetillä luonnollisesti aineenvaidhunta hidastuu, koska A) paino putoaa, jolloin ihminen tarvitsee vähemmän kaloreita entiseen, B) ruokamäärät vähenevät, jolloin ruoansultaukseen käytettävä energiamäärä vähenee. Olettaisin siis, että joko energiansaanti on vain liian suurta kulutukseen nähden (esim. entisten mittojen mukaisissa lukemissa) tai sitten aineenvaihdunta on jotenkin sekoittunut dieettien myötä. Tällöin kannattaisi vain kokeilla ja etsiä itselle se kalorimäärä, jossa ei liho eikä laihdu.

Sanoit dietanneesi pari kertaa onnistuneesti, jonka jälkeen kilot tulivat takaisin? Paljonko olet pudottanut? Mikä on lähtötilanteesi ja lopetustilanteesi dieetillä? Miten olet syönyt?

Kaikki kilot eivät tulleet takaisin vaan muutama kilo. Pudotin painoa noin kuusi kiloa, josta 2-3 on tullut takaisin. Tiedän että tuo kaksi kiloa tulee helposti nesteistä, mutta ulkonäöstä sen huomaa, että kaikki takaisin tulleet ei todellakaan ole nestettä. Valitettavasti.

Etenkin sen viimeisen dieetin jälkeen reisiin on tullut huomattavasti selluliittia, mikä ei ole koskaan ennen näkynyt yhtä selvästi. Sellua oli silmämääräisesti jopa vähemmän ennen dieetin aloittamista. Olin melko tyytyväinen kuntooni viime dieetin jälkeen ja yllätyin totaalisesti siitä miten äkkiä kunto löystyi, kun aloin nostaa kaloreita.

Dieetillä olin alimmillaankin 1500 kalorissa/päivä. Dieetin jälkeen olen pikkuhiljaa palannut noin 2000-2200 kaloriin, mikä minun kokoisella ei varsinaisesti läskiä vielä pitäisi tuoda. Painoa on siis tällä hetkellä 66-67.

Kalorilaskuria olen käyttänyt apuna viime dieetistä saakka ja sillä olen laskenut myös offi-kalorit ja olen ne tarkoituksella pyrkinyt pitämään +/- nollassa. En ole uskaltanut nostaa kaloreita, koska tuollakin määrällä paino nousee vielä puoli vuotta dieetin jälkeenkin.

Ruokavalio dieetillä oli pääosin samanlainen kuin muutenkin, mutta tietysti vähemmän kaloreita. Proteiinia tulee 2g/painokilo tai enemmän, rasvaa noin 30% (joka tekee n. 1g/kg) ja loput hiilareista.

Mitään kovin vähähiilarista dieettiä en ole vetänyt. Proteiinin lähteenä kana, raejuusto, rahka. Hiilarit tummasta pastasta ja perunasta. Leipää vain vähän ja sekin täysjyväversioita. Rasvat oliivi- ja auringonkukkaöljyistä, pähkinöistä, lesitiinistä ja kalaöljykapseleista. Söin myös paljon kasviksia ja vihanneksia.

Vaikka nyt vastaankin vähän itse omaan kysymykseeni, niin kallistuisin kyllä sen aineenvaihdunnan puoleen. Lämmöntuotantokin tuntuu olevan pielessä, sillä syömisen jälkeen minun tulee entistä kylmempi eikä lämpimämpi niin kuin normaalisti/ennen.

Se on kyllä valitettavasti totta että iän myötä aineenvaihdunta hidastuu...:(

Tuli vaan mieleen että syöttekö pillereitä? Mä huomaan kropassa aina selvän eron kun syön pillereitä. Eli pahempaan suuntaan muuttuu, tulee helposti selluliittiä jne. Ilman pillereitä olo on aina jotenkin kevyempi.

Aineenvaihduntaa voi boostata kalorivaihteluilla ja tosi intensiivisellä punttitreenillä eli koko kroppa läpi kolmesti viikossa, raskaat painot ja lyhyet tauot. Moni sanoo että treenaa kovaa mutta se ei välttämättä oo totta jos tuloksia ei tule. Sillon kannattaa vähän miettiä treenejä uusiksi. Aerobisesta suosittelen tiukkoja ja lyhyehköjä intervallitreenejä. Pitkät aerobiset lenkit on mun mielestä huonoja rasvanpolton kannalta.

Jotta tuohon voisi sanoa jotain, pitäisi tietää tarkasti kuinka paljon liikut, kuinka paljon syöt, kuinka paljon olet liikkunut, ja kuinka paljon olet syönyt.

Mulla meni aikoinaan elimistö tosi jumiin, mutta se johtui liian rajusta painonpudotuksesta (vedin kisoihin joskus 5-6 kiloa viikossa painoa, mutta ei siitä tässä enempää) ja huonosta syömisestä. Sen jälkeen humahti painoa 10 kg kahdessa viikossa lisää, ja kesti 1½ vuotta ennen kuin tämän tytön kroppa alkoi pelata normaalisti. Mutta pidän tätä sellaisena ääritapauksena - ja kroppaani vuosien aikoina niin paljon rääkättynä - ettei tiedä liittykö se edes asiaan millään tavoilla.

Ikä ja e-pillerit kannattaa huomioida. Ja itse asiassa pienempikin (jojo)laihduttelu voi johtaa siihen, että rasvaa alkaa kertyä vähän eri paikkoihin (ja enemmän) kuin missä sitä on ennen laihduttelua ollut. Painoluokkalajissa nekin, jotka eivät mitään hulluja painonvetoja ole tehneet, puhuvat monesti tuosta ilmiöstä. Itsellenikin on tullut jenkkakahvat ja selluliittiä perseeseen, ennen ei ollu sellasia.

Syömisen jälkeen paleltaa. Sehän tapahtuu tietääkseni kutakuinkin kaikille.

Ja kilpirauhasen toiminta siis on tutkittu? Pitäisikö tutkia vielä uudelleen? Toisaalta, jos tuo on aineenvaihdunnan hiipumista niin sittenhän sitä pitää ruveta sitä aineenvaihduntaa vilkastuttamaan... ja konstit on monet. (Lihasmassa on hyvä juttu tässä.) Aineenvaihduntaakaan ei voi kuitenkaan kaikesta syyttää.

mä tässä mietin teidän tapauksessa iän vaikutusta asiaan. Siis kun kyllähän monet kasvavat varsinaisesti naisiksi "vasta" n. 20-vuotiaana, eli sellainen 17-vuotiaan hoikkuus katoaa niillä paikkeilla, ja vain harvoilla pysyy luonnostaan. Olen aina ihmetellyt suurta määrää naisia, jotka päivittelee, että "kyllä he silloin 17-vuotiaana"... ei kai se nyt ihan sama asia ole...
Siis ehkä tuo aineenvaihdunta nyt vaan yksinkertaisesti liittyy hormoneihin ainakin tuon ikäisenä?

^ja odotetaan vielä se 7-10 vuotta lisää niin tulee taas erilaiset muodot kun silloin 2-kymppisenä. Sit itketään niiden muotojen perään. Ja tosiaan, useimmilla perusianeenvaihdunta hidastuu aika merkittävästi.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Joo en oikein jaksa itsekään uskoa, että aineenvaihdunta tässä iässä merkittävästi hidastuisi. Luin itseasiassa juuri tänään jostain, että 35-40-vuotiaana aineenvaihdunta alkaisi hidastumaan.

Siihen kyllä uskon yhä enemmän, että olen dieetillä saanut aineenvaihdunnan jostain syystä jumiin, eikä se siitä ole vielä lähtenyt käyntiin.

Kuinka perusaineenvaihdunnan pystyy mittaamaan/määrittelemään ? ..tuskin suinkaan voi olettaa että kaikille pätee samat viitearvot..vai mitenkä?

Ja kuinka kauan tuohon ns. uudelleenkäynnistämiseen menee?
Tuntuu että olen syönyt ns normaalisti "jo" yli pari vuotta mutta tökkii ja pahasti. Kyllä taas tulee ajateltua kuinka typerä sitä on ollut joskus, kun laittoi laihuuden kaiken muun edelle ja terveys meni.

Multa ihan puhdasta mutuilua. Mutta väittäisin että suurimmalla osalla tavallisista aikuisista ihmisistä on aineenvaihdunta ihan jumissa. Perustan väitteeni siihen miten alhaisilla kaloreilla ihmiset menevät, liikkuvat ja silti lihovat/paino junnaa.

Itsekkin vielä n. 1-1,5v takaperin sain syödä päivässa ~1800kcal ja rasva% ei ainakaan ollut laskusuuntainen(Treenasin yhtä paljon kuin nyt, eli punttia 4-5krt/vk). Tällähetkellä vielä 2500kcal paino tippuu.

Sanoisinkin siis että jos tarkoituksena on painonpudotus niin pitäisi varata riittävästi aikaa tavoitteen saavuttamiseen jotta voisi ensin hilata ne kalorit ylös ja herätellä aineenvaihdunta "normaalitasoon". Muuten saa lopunelämäänsä kituutella ihan liian vähällä energiamäärällä.

Eli vähitellen vaan lisäten kaloreja lisäten. Eikä pidä säikähtää jos se paino tässä prosessissa vielä kilon/pari nousisi, se on kuitenkin helpompi tiputtaa sitten kun ollaan ensin päästy sinne normaalikulutuksen tasoon. Eli runsaasti liikkuvalla sellaiset 2500-3000kcal vähintään (riippuu tietysti yksilöstä).

No mulla oli syksyllä ainakin ihan totaalisen sekaisin koko kroppa ettei mitään rajaa. Söin sellasta 1800-2400kcalia päivässä ja liikuin 4-6krt viikossa aeropainotteisesti ja kiloja tuli 10. Pääkin kyllä siinä sekos, koska minkään teorian mukaan, ei todellakaan ois pitänyt tulla kiloja lisää. Ja tuostaha sitte seuras se, että nyt ei sitten millään meinas uskaltaa syödä enää tuotakaan määrää.

Nostellaanpas hieman. Miten voisi sitten edesauttaa, että aineenvaihdunta lähtisi sitten taas käyntiin?

Aineenvaihdunta on tehokkaimmillaan silloin, kun muistaa syödä säännöllisesti. Jos on esim. koko aamun ja päivän syömättä ja sitten illalla vetää ittensä ihan täyteen ruokaa niin aineenvaihduntaa hidastuu.

Ja eihän selluliitti ole läskiä? Se on vaan kuona-ainetta, joka kyllä lähtee kun tarpeeksi juo vettä ja liikkuu.

Onko järkevämpää nostaa ensiksi kalorit esimerkiksi 1 700 ja sitten vasta vaikka tuonne 2 000? Vai että suoraan nostaa kalorit tuohon 2 000?

Mä ainakin hyppäsin suoraan 1600kcal tuonne reiluun 2000kcal. Paino tippui ekan kuukauden aikana 3kg mut sit taas jumahti.. Mitä pidempään on dieetillä sen hankalammaks se homma menee. ite ollu jo viime heinäkuusta lähtien ja nyt on niin hidasta touhua että... En tiiä enään et mitä tekisin :(

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom