hevonperse

Liittynyt
13.5.2003
Viestejä
664
Liekkö wanha:


Hevonperse matters todellakin... Insinööreillä on sitten selitys
kaikkeen...

Harmittaako joskus, kun törmäät tilanteeseen, jossa
muutokset kaatuvat
sanoihin "näin on aina tehty"? Älä huoli, paljon
suuremmatkin asiat
saattavat olla kiinni vanhoista toimintatavoista.

Yhdysvalloissa rautatiekiskojen väli on 4 jalkaa 8.5 tuumaa.
(4' 8.5").
Aika outo luku, eikö vain? Miksi näin siis on?

No tietenkin siksi, että Englannin rautatiekiskot ovat
samalla välillä
ja
Amerikan rautatierakentajat olivat lähtöisin Englannista.

Vaan mistä mahtaa johtua tuo samainen kieltämättä
epämääräinen mitta
Englannin rautateillä?

Ensimmäiset junanvaunujen rakentajat olivat entisiä
hevoskärryjen
tekijöitä
ja he luonnollisesti käyttivät samaa raidevälimittaa kuin
hevoskärryissäkin.

Entä mistä ihmeestä tuo mitta tuli hevoskärryihin?

Jos hevoskärryjen raideväli olisi erilainen olisi riski pyörän
särkymisestä
ollut suuri, sillä vanhojen tiepohjien urat olivat juuri
tuolla välillä.

Ja ketkä rakensivat Englannin vanhan päätieverkon urineen
päivineen?
Tietenkin Roomalaiset, jotka rakensivat teitä pitkin Eurooppaa
legiooniensa
käyttöön.

Roomalaiset sotavaunut siis kaiversivat teihin urat,
joita toisten
tienkäyttäjien oli seurattava välttääkseen pyörärikot.

Koska sotavaunut rakennettiin Rooman keisarikunnassa olivat
ne kaikki
tietenkin keskenään samanlaisia ja raidevälistä muodostui
näin ollen
Euroopan laajuinen standardi.

Yhdysvaltojen rautateiden raideväli 4' 8.5" on siis
saanut alkunsa
Rooman
valtakunnan sotavaunuista.

Joten seuraavan kerran, kun käteesi annetaan spesifikaatio
ja mieleesi
nousee kysymys, mistähän tämäkin mitta on peräisin, muista, että
roomalaiset sotavaunut suunniteltiin leveydeltään
sellaisiksi, että
niiden
aisojen väliin mahtuu juuri kaksi keskiverto vetohevosta.

Vaan ei tämä tähän pääty.

Alunperin avaruussukkulan kantorakettien suunnittelija
olisi halunnut
tehdä
niistä hieman paksummat paremman hyötysuhteen saavuttamiseksi.

Valitettavasti vain raketit valmistavan tehtaan ja
laukaisupaikan
välisellä
rautatiellä on tunneli, johon rakettien oli mahduttava.

Tunnelin läpi kulkee vain yksi kiskopari ja kustannusten vuoksi
tunnelista
oli tehty vain hieman kiskoja leveämpi ja kuten nyt
tiedämme tuo mitta
on
aika liki kahden hevosen takamusten yhteen laskettua leveyttä.

Joten yksi avaruussukkulan, erään maailman kehittyneimmän
kuljetusvälineen,
päämitoista on itse asiassa peräisin kahden vuosituhannen
takaisten
vetohevosten takamusten leveydestä.

On siis aivan turha tulla väittämään, etteikö hevosen
perseellä olisi
mitään merkitystä...

:arvi:
 
Back
Ylös Bottom