Originally posted by Keiju
Mun mielestä on aika luonnollista, että kuntosalibisneksessä on alettu siirtymään tappiollisesta toiminnasta tavoitteellisempaan asiakkaiden sitouttamiseen ja bisneksen tekemiseen. Harvemmin nykyään kuntosaliyrittäjä nollatulosta tavottelee vaan yrityksen pitäisi jotain tuottaakin. Veloittamalleen summalle pitää sitten tosin pystyä tarjoamaan korkealuokkaista palvelua ja siistit, toimivat tilat sekä monipuolisen tarjonnan.
Mielestäni Wellness on onnistunut konseptissaan oikein mukavasti. Tuota klubisuuntausta on pohdiskeltu paljonkin mm. alan lehdissä mutta tulevaisuus näyttää siltä, että kohta saa alkaa metsästämään ns. villejä saleja joissa vielä suositaan kertalipuilla pelaajia. Eri salien välillä sukkuloivat kun eivät ole se asiakaskunta, jotka tekevät salin kannattavaksi.
Luonnollista tai ei, riippuu siitä miten kiikarit ovat käsissä. Pisnetin kannalta asia on selvä. Ala kypsyy ja keskittyy. Isoja puljuja hoidetaan ammattimaisemmin ja kaikkia keinoja mitä kauppiksessa on opeteltu yritetään käyttää. Näistä sitouttaminen on tietysti keskeinen. Jos katteita hiissataan väkisin ylös, niin on pakko olla jotain jarruja, ettei jengi äänestä jaloillaan. Ja mitä asiakkaiden käyttämiseen värväreinä tulee, niin vaikka se on jo tuttua monesta yhteydestä ja oletettavasti halpa markkinointikeino, niin ei se siitä miellyttävää tee. Ryssämeininkiä. Vähän ovelaa ja saman verran typerää. Tututkin nyhtää toisiltaan. "Protouch" hyödyttää saligeimeissä enemmän laskenta- kuin markkinointipuolella.
Nämä ns. villit salit eivät tietenkään erityisesti suosi kertalipputreenareita. Joillakin niistä on jo suhteellisen pitkä historia ja siten myös paljon vakioasiakkaita. Joissain näistä on myös puikoissa yrittäjät, jotka eivät ole ihan naiveja buzineksenkaan osalta. Ehkä siellä luetaan vallitsevaa markkinaa paremmin, kuin rakenteilla olevissa saliketjuissa. Asiakkaista monelle on tärkeää, että maksaa/ostaa vain sen mitä tarvitsee. On nimittäin niin, että edelleen suuri osa salien asiakkaista tarvitsee vain tiettyä palvelua eikä mitään hirmuista palettia yhtä sun toista. Varsinkin, kun useimmiten on ajankäytönkin vuoksi pakko keskittyä vain siihen mikä on tärkeää ja puristettava salilla kulutettu aika mahdollisimman lyhyeksi. Näille ihmisille sopii hyvin ns. villi sali, jossa maksaa vain käyttämästään palvelusta, eikä klubityyliin optiosta palveluihin, joita ei ehdi tai halua käyttää. Se nyt on vaan niin, että pitkä lippu villille salille, jossa palveluja ei ole niputettu, on selvästi halvempi, eikä tasosta tarvitse tinkiä viivaakaan. Esimerkkejä voi löytää vertailemalla tiettyjä saleja, jotka tässäkin ketjussa on jo mainittu.
Perinteinen hyvin hoidettu ketjujen ulkopuolinen saliliiketoiminta on edelleen parhaimmillaan hyvin kannattavaa, niille ketkä sen osaavat. Työnjako pelaa; yrittäjä ja asiakkas hyötyvät aidosti toisistaa ja win-win suhde muodostuu. Markkinataloutta kauneimmillaan. En ole ollenkaan vakuuttunut siitä, että toiminta olisi helpompaa tai edes varmemmin kannattavaa tällä klubi/ketju-konseptilla. Pitäisi löytää uusia asiakkaita, jotka ovat valmiita maksamaan enemmän tai opettaa vanhat kuluttaamaan samaan asiaan lisää rahaa ja se on erittäin vaikeaa. Veikkaanpa, että tullaan vielä näkemään rentoja mahalaskuja. Se vasta luonnollista onkin.