Hermopuristuma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tatuks
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei, uusi jäsen täällä kirjoittelee!

Eli olen tässä aloittelemassa saliharrastusta. Päätin lähteä nyt salille kun olen jättänyt alkoholin ja tiputtanut painoa jo 96kg -> 88kg, (paino tippunut sellaista aika tarkkaa kilo/viikko tahtia) ja muutenkin parantanut elämäntapoja.

Ongelmana on nyt se että olkapäässäni on ollut jo kolmisen vuotta hermopuristuma joka ilmenee pienenä puutumisena, kipuna niskoissa ja vasemmassa kädessä sekä pistelynä varsinkin sormissa, oireet ainoastaan kropan vasemmalla puolella.
Lääkärit on tätä jo tutkineet ja diagnoosi on tosiaan hermopuristuma olkapäässä. Hoidoksi tähän kelpaa lähinnä aktiivinen venyttely ja jonkinlainen treenaaminen, fysioterapeutti auttaisi kanssa mutta on hiukan liian kallista. Ja oireet on kestäneet niin pitkään kun olen ollut auttamattoman laiska läski aikaisemmin eikä tuo nyt niiiiin paljoa elämää haittaa.

Että mitenkäs on, löytyykö kokemusta tällaisesta? Uskaltaako hirveän kovaa treenata?

Tatuks: -Kannattaapi ottaa ne lääkärin lausunnot mukaan ja hakea ohjeet tuota harjoittelua varten sieltä fysioterapeutilta. Ei se fysioterapeutilla käynti niin kallista ole, etteikö siihen kannattaisi oman terveyden vuoksi jokusen käynnin verran sijoittaa. Näin netin kautta ei nuihin hermohommiin kannata hoito-ohjeita edes lähteä arvailemaan.

"Lääkärit on tätä jo tutkineet ja diagnoosi on tosiaan hermopuristuma olkapäässä. Hoidoksi tähän kelpaa lähinnä aktiivinen venyttely ja jonkinlainen treenaaminen, fysioterapeutti auttaisi kanssa mutta on hiukan liian kallista.

Että mitenkäs on, löytyykö kokemusta tällaisesta? Uskaltaako hirveän kovaa treenata?"

Tai sit meet hierojalle.. Noi on hyvinkin yksinkertainen avata kun tietää mitä tekee ja ihan perushieroja osaa noi hommat helposti ja on vielä paljon halvempi kuin fysioterapeutti..

Mua aina ihmetyttää se et jotkut ihmiset sanoo et jotkut hoidot on kalliita eikä voi mennä niihin, mut samalla väittää et tekis terveytensä eteen mitä vaan.. :D ristiriita..!? Ja tällä en tarkota threadin alottajaa, yleistän vaan..

Joo, ois pitäny selventää tota fysioterapeuttijuttua... Eli tämä vaatisi pitkällistä käymistä fysioterapeutilla, kaksi tai kolmekin kertaa viikossa, eli tulee kalliiksi. Yritän mielummin hoitaa kotikonsteilla kun lekuri sanoi niidenkin auttavan. Lekuri sanoi myös että älä mene hierojalle, fysioterapeutille suoraan vaan.

Pitänee mennä fysioterapeutilta kysymään että mitähän kannattaisi tehdä, kyllä aina muutamaan käyntiin on varaa.

wilberi: -Siis mikä on helppo avata? Meinaat siis että tuollainen hermopinne olkapäästä katoaa kun jokusen kerran hieraistaan? Kerroppa vielä että mitä pitää hieroa että se lähtee sieltä helposti, niin tiedän itsekkin moisen jatkossa.

"Tai sit meet hierojalle.. Noi on hyvinkin yksinkertainen avata kun tietää mitä tekee ja ihan perushieroja osaa noi hommat helposti ja on vielä paljon halvempi kuin fysioterapeutti.."

Tatuks: -Tuota juuri tarkoitinkin. Kannattaa käväistä fysioterapeutin juttusilla ja neuvottelette sitten yhdessä sen sulle sopivimman projektin tuon kuntoutuksen suhteen. Ainakin saat neuvot siitä mitä pitäisi harjoittaa ja mitä välttää.

"Pitänee mennä fysioterapeutilta kysymään että mitähän kannattaisi tehdä, kyllä aina muutamaan käyntiin on varaa."

Mulla on omakohtasia kokemuksia tästä. Oikeassa olkapäässä on hermovaurio. Tuli säbäharkoissa kun kaveri taklas vähän normaalia kovempaa ja käsi oli just sopivassa asennossa. Oireet on samat ku sulla, eli puutumista, joskus myös kyynärpään käsittämätöntä polttelua.
Oon käyny lääkärillä, määräs B-vitamiinia että josko ne hermot korjautus, ei vaikutusta. Oon käyny hierojalla, hieroskeli, venytteli ja vanutteli, ei vaikutusta. Myös fysioterapeutilla kävin. Se jotain lukoja availi niskasta sun muuta käden heiluttelua. Ei vaikutusta. Samaiselta fysioterapeutilta sain ohjeita käden hermojen venyttelyyn, ei vaikutusta.

Treenaamiseen tuo ei tunnu vaikuttavan. Itellä ei ainakana mitään jääny käteen noista käynneistä, luojan kiitos vakuutus sentään korvas melkein kaiken.

Täällä myös hermo ongelmainen... Vuosia sitten kassatyön aiheuttama jonkin asteinen "välilevynpullistuma", näin lääkäri ainakin sanoi... Silloiseen aikaan ei vielä tiedetty tätä syytä miksi vasen käsi ja hartia puuduksissa, ei muutakun muutaman kerran fyssarille hierottavaksi ja ohjattavaksi ja se jäi siihen. Vaihdoin toisiin hommiin ja vaiva ilmoitteli harvakseltaan sormien puutumisena.

Nyt vuosien jälkeen kun reenit koventuneet näkyy lihaksissa huomattavia eroja. Vasemman puolen hartia ja yläselän lihakset selvästi pienemmät/heikommat ja isojen painojen kanssa ei raudat pysy vasemmassa kädessä olemattoman puristusvoiman takia:curs: Ei muuta kun hermorata tutkimuksiin ja siellä todetaan että vanha vamma, ei voi tehä mitään... Jos joskus pahasti vaiva ilmottelee itestään on jonkun sortin leikkaus paikallaan jossa höllätään kaularangan lähettyviltä hermoja. Ei kuulosta kauheen houkuttelevalta...

Mutta nyt on siis pärjättävä tämän kunnon kanssa, ei viittis leikkuuttaa itteensä kun lopputuloksesta ei tiedä. Kannattaa siis mahdollisimman pian mennä hoidattamaan noi vammat, suht tuoreena ne on vissiin jossain määrin mahdollista kuntouttaa entiseen kuntoonsa.

Täältähän tulee hyviä neuvoja ja kokemuksia. Kiitoksia vaan!

Tuota vähän pelkään että vaikuttaisi jotenkin lihaksiin, tuskin koskaan tarkoitus on nostella ihan hervottomia lukemia penkistä, kunhan semmoista perustreeniä. Mutta mutta, olisihan se kiva että ois paikat kunnossa. Kai se on pakko lähteä fysioterapeutille käymää koska kaks lääkäriä sano että ei sitä leikata.
Tärkeintä kuitenkin varmaan on että ei ole ihan hengenvaarallinen tauti...

Taitaa olla nyt niin että jää armeijakin käymättä tämän takia kun on jouduttu lykkäämään jo hyvä tovi sitä.

Noitten trigger-pisteiden tarkkoja sijaintipaikkoja ehkä hiukan vaikea selittää tässä :D
Mut jos on sanottu et suoraan fyssalle ni sinne sit vaan..

wilberi: -Ei tarvi selittää, tuttuja ovat. Kyllähän tuollainen triggerpainallus auttaa toki hetkeksi kipuun/heijastekipuun ja lihaskireyteen, mutta kun se ei pelkästään riitä.

Toki tuon hetken helpotuskin on hyvästä, mutta eiköhän ketjun aloittaja kysellyt ohjeita siihen, miten kyseisen ongelman voi hoitaa niin, että se mahdollisimman vähän tulevaisuudessa häiritseepi normiarkea ja treenailua.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No jos niistä ei tuu ku hetkellinen helpotus niin ihmetyttää et miks esim. tatuksin kättä ei suostuta leikkaa.. jos hermo on pahasti pinteessä eikä saada paineluilla laukeamaan niin sehän mun ymmärrykseni mukaan tarkottaa sitä et se on laajentunu niin paljon ettei voi aueta enää ees muulla ku leikkauksella..

Ja risumies miks tarvii olla noin negatiivinen???

Voiko käsien "puutuminen" yöllä johtua jostain hermopinteestä? Muuten ei ole tuota ongelmaa, mutta treenien jälkeisenä yönä käy aika usein, varsinkin jos treenannut paljon yläselkää ja hartioita.

Voiko käsien "puutuminen" yöllä johtua jostain hermopinteestä? Muuten ei ole tuota ongelmaa, mutta treenien jälkeisenä yönä käy aika usein, varsinkin jos treenannut paljon yläselkää ja hartioita.

Voi, mutta välttämättä syy ei ole pinne.

Voi, mutta välttämättä syy ei ole pinne.

Onko muita ehdotuksia? Olisi mielenkiintoista tietää mistä tuo johtuu. Tiedän että joskus olen nukkunut esim. käsi pään alla ja tästä syystä on verenkierto estynyt. Joskus taas tiedän että en millään ole voinut nukkua käden päällä, joten ihmetyttää että miksi tuommosta tapahtuu.

Onko muita ehdotuksia? Olisi mielenkiintoista tietää mistä tuo johtuu. Tiedän että joskus olen nukkunut esim. käsi pään alla ja tästä syystä on verenkierto estynyt. Joskus taas tiedän että en millään ole voinut nukkua käden päällä, joten ihmetyttää että miksi tuommosta tapahtuu.

Aika monesti lihasjäykkyydestä hartioissa ja rintalihaksessa. Aktiivinen venyttely niin veri lähtee kiertää ja jännitystila helpottuu. Roikkuminen aika hyvä pienen rintalihaksen venytyksen kannalta. Suosittelen kyllä hierontaa tähänkin toi on aika yleinen vaiva ja hieronta auttaa aika tehokkaasti. joku 5x hierontaa aika hyvä :) Yhellä tutulla asiakkaalla ollut sama ongelma joka sit parantu hierontojen jälkee :)

Myös käsien venyttely samaan syssyyn ja rintalihaksien. Yksi käden hermoista menee pienen rintalihaksen alta ja jos rintalihakset jumissa niin saattaa aika helposti aiheuttaa puutumistiloja.

http://www.relaksoma.fi/kadet.html

Kiitos paljon vinkeistä! Jonkin verran vaikuttais auttaneen, kun olen alkanut laittamaan lämpögeeliä niskaan ja hartioihin ennen treenaamista ja tosiaan kunnon venyttelyt ennen ja jälkeen.

Kiitos paljon vinkeistä! Jonkin verran vaikuttais auttaneen, kun olen alkanut laittamaan lämpögeeliä niskaan ja hartioihin ennen treenaamista ja tosiaan kunnon venyttelyt ennen ja jälkeen.

Venyttele kevyesti varsinki enne treenei :)! Oli tossa uh tunneil inffoo venytyksistö ettö luotettavien lähteiden ja tutkimis tulosten mukaan "kova " venytelly eli pitkä ja kunnon tunteella lisää loukkaantumis riskiä.

(lihas kalvot,jänteet lihas jne venyy jolloin reaktioaika suorittaessa on lihaksessa pitempi eli ei raktioi niin nopeesti "suoritus käskyyn")

Kuten tuossa tuli, jumittelevat paikat ja monesti se on se nukkuma-asento joka verenkiertoa hankaloittaa. Ei sitä tarvi välttämättä sen käden päällä röhnöttää, vaan muutenkin hankalia asentoja löytyy varmasti ainakin mulla.

Kuten tuossa tuli, jumittelevat paikat ja monesti se on se nukkuma-asento joka verenkiertoa hankaloittaa. Ei sitä tarvi välttämättä sen käden päällä röhnöttää, vaan muutenkin hankalia asentoja löytyy varmasti ainakin mulla.

Näin on. Tyynykin vaikuttaa asiaan paljon esim. onko 2 tyynyä vai 1 niskan alla. Mahaltaan nukkuminen useesti vetää niskan ja hartiat todella jumiin.

Back
Ylös Bottom