Hermopeliä

Olen uusi käyttäjä, hei kaikille! Olen aikeissa siirtyä voimatreenin
puolelle ja perusteet ovat kai hieman eri kuin bodi-treenissä. Mitä lihaksen hermottaminen tarkoittaa ja kuinka se tapahtuu käytännössä? Millä liikkeillä
tulisi treenata ja millaisilla toistoalueilla? Kari Valtosen kehonrakennus-sivuilla
lukee, että "vain suurentuva lihas voi nostaa suurentuvia kuormia."

Hermottaminen on suomeksi sanottuna totuttelemista nostelemaan isompia painoja. Siis kun haetaan sitä tiukkaa ykköstä niin sitä ennen otetaan hermotusjakso, jonka aikana nostetaan joka kerralla isommalla prosentilla. Joku voi vielä kertoa tarkemmin.

Jaa...olisiko jotain tähän tyyliin yksinkertaistettuna. Jos vaikka hermottaa maastavetoa kohti uutta ennätystä, niin alkaa suht kevyistä painoista ja pikku hiljaa lisää painoja ja laskee toistoja:

VKO 1 100kg 3 sarjaa 10 toistoa
VKO 2 120kg 3 sarjaa 8 toistoa
VKO 3 140kg 3 sarjaa 6 toistoa
VKO 4 160kg 3 sarjaa 4 toistoa
VKO 5 180kg 3 sarjaa 2 toistoa
VKO 6 ennätysyritykset 190kg,200kg,210kg
VKO 7 kierto alusta isommilla painoilla 110kg 3 sarjaa 10 toistoa
...

simonsilou sanoi:
Olen uusi käyttäjä, hei kaikille! Olen aikeissa siirtyä voimatreenin
puolelle ja perusteet ovat kai hieman eri kuin bodi-treenissä. Mitä lihaksen hermottaminen tarkoittaa ja kuinka se tapahtuu käytännössä? Millä liikkeillä
tulisi treenata ja millaisilla toistoalueilla? Kari Valtosen kehonrakennus-sivuilla
lukee, että "vain suurentuva lihas voi nostaa suurentuvia kuormia."
Usein voimaharjoittelussa keskitytään eri kausilla eri asioihin, painotetaan jotain tiettyä lajia, apuliikkeet ja toistot valitaan haettavan tuloksen mukaan (kestävyys,nopeus,räjähtävyys,maksimivoima jne). Lihaksen hermotus noin suurinpiirtein tarkoittaa lihaksen totuttamista isompiin rautoihin ja juuri hermotus tekee tuosta Valtosen lauseesta tavallaan turhan, pelkällä hermotuksen parantamisella "herkistelemällä" voidaan saada toistakymmentä kiloa lisää tulokseen suht pienelläkin aikavälillä.
Dreamer sanoi:
Jaa...olisiko jotain tähän tyyliin yksinkertaistettuna. Jos vaikka hermottaa maastavetoa kohti uutta ennätystä, niin alkaa suht kevyistä painoista ja pikku hiljaa lisää painoja ja laskee toistoja:

VKO 1 100kg 3 sarjaa 10 toistoa
...
...
VKO 5 180kg 3 sarjaa 2 toistoa
VKO 6 ennätysyritykset 190kg,200kg,210kg
VKO 7 kierto alusta isommilla painoilla 110kg 3 sarjaa 10 toistoa
...
Maastaveto on voimanostoon vähän huono esimerkki tuossa hommassa kun toistomäärät ovat usein todella alhaisia jo valmiiksi, jotkut vetelevät jopa pelkkiä ykkösiä, rautamäärää yleensä toki nostetaan ja pidetään mielessä palauttavat ja huoltavat treenit (kevyet viikot).

saimonsinlou sanoi:
"vain suurentuva lihas voi nostaa suurentuvia kuormia."
Juu, ei se aika suurella empiirisellä varmuudella noin mee. Valtonen on kuiteskin tosiaan bodari, ja nettisivut armottoman vanhat, että ymmärtäähän tuon. Noin on ajateltu aika laajasti aikoinaan, varsinkin bodauspuolella.

Back
Ylös Bottom