Henkilövaaka joka näyttäisi oikein ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja karma
  • Aloitettu Aloitettu
Tuli ostettua digivaaka jonka tarkkuus 100g, no perättäisillä mittauksilla tulos vaihtelee kilolla...vaaka takasin kauppaan.

Sitten hain mustasta pörssistä OBH:n vaakan ja eikun testiin:

aamupainoa mittasin kymmenkuntakertaa peräkkäin ja tulos vaihteli välillä 115,7kg-118.0kg -palautukseen menee sekin.

Osaisko joku suositella jotain merkkiä, vai pitääkö tyytyä vanhaan kunnon jousivakaan...???

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oisit onnellinen noin tarkoista mittaustuloksista.
Tänään kävin meidän puntarilla. Jos vaihdan asentoa ja jalkojen paikkaa, niin paino heittelee 80 - 92kg :)

Että näin täällä pohjosessa.

Minä ostin joskus lähemmäs 10 vuotta sitten instrumentariumista EKS-merkkisen digitaalivaa'an ja olen ollut siihen erittäin tyytyväinen. Se näyttää 50gramman tarkkuudella eikä ikinä näytä peräkkäisillä mittauksilla eri tulosta.

Siinä minun vaa'assani on kanssa lasinen seisomisalusta niinkuin tuolla linkin takana olevassa weigth management scales-alihakemiston takana olevalla välilehdellä. Uskoisin tuon valmistajan noiden hieman tyyriimpien mallien olevan edelleen aika kovaa kamaa.

http://www.eks-int.se/

Itsellä käytössä Salter 971 elektroninen vaaka jonka hommasin kun vanha halppis vaaka hajosi. Päätin sitten sijoittaa hiukan enemmän ja ei ole tarvinnut katua päätöstä, mittari näytää aina saman verran vaikka siihen nousisi kymmenen kertaa peräkkäin. 10 vuoden takuu myös tässä kapistuksessa joten ei voi valittaa, about 2v ollut nyt käytössä ja ongelmia ei ole ollut. Mittaustarkkuus on 200g

Mittaustulos ei tule välittömästi ruutuun vaan vaaka "kalibroi" niin pitkään kunnes käyttäjä ei enää ole liikkeessä ja jos liike jatkuu liian pitkään tulee ruutuun Error merkintä, tällä eliminoidaan virhetulokset.

Osaisko joku suositella jotain merkkiä, vai pitääkö tyytyä vanhaan kunnon jousivakaan...???
http://www.scanteknik.fi/scales/cgkseries.htm ja sieltä vaikka tuo CG-200KF. Punnitsee 200 kiloon asti ja lukematarkkuus 10 grammaa.

Lukematarkkuus tietysti sinällään ei ole tae vaa'an mittaustarkkuudesta, mutta ei luulisi tarjoiltavan noinkin tarkkoja lukemia, mikäli mittaustarkkuus on perseestä.

Alla vielä pari spekseiltään mukavalta tuntuvaa vaakaa:

http://www.vetek.com/Shop/Arts/Detail.aspx?artID=1414
http://www.vetek.com/Shop/Arts/Detail.aspx?artID=1417

// ShoGun

Minulla on Primera merkkinen digitaalinen vaaka. Oikeen lasia ja sillee. Aina näyttää saman painon ku perätysten mittailee. Näyttää tosin noin kilon enemmän kuin salilla oleva härpäke. Tyytyväinen olen ollu kun ei kerran mielipidettään vaihda. :) Hintaa en tiedä kun joululahjaksi taisin vuosi sitten saada.

Itse punnitus- ja vaaka-alalla työskentelevänä (www.lahtiprecision.com) voin sanoa, että ns. kunnon vaa'at on aika hintavia. Esimerkiksi henkilövaaka punnituskyvyltään 150kg, 10g portaalla voi maksaa helpostikin 1000-5000€.

Pakko vielä puuttua tuohon, että vaa'an pitäisi näyttää oikein. Vaa'an näyttämästähän ei voi tietää onko tulos oikein vai väärin. Todellisen virheen saa selville vain käyttämällä virallisia kalibroituja tarkistuspunnuksia vaa'alla. Mut se siitä, pointti oli se, että kunnon vaa'at on kalliita.

Pakko vielä puuttua tuohon, että vaa'an pitäisi näyttää oikein. Vaa'an näyttämästähän ei voi tietää onko tulos oikein vai väärin. Todellisen virheen saa selville vain käyttämällä virallisia kalibroituja tarkistuspunnuksia vaa'alla. Mut se siitä, pointti oli se, että kunnon vaa'at on kalliita.

Minusta tärkeintä ei ole se että vaaka näyttää "oikein" vaan se että se näyttää tasaisesti. Helppohan se on sitten sen oman vaa'an tuloksesta lisätä/vähentää se virhe vertaamalla johonkin kalliiseen vaakaan. Eli ei haittaa vaikka vaaka näyttäisi 1kg liian vähän kunhan se "virhe" on aina sama.

Tommonen perus Opera Markantalosta (25 euroa) näyttää ainakin tällaiselle höyhensarjalaiselle (alle 80 kg) samoja lukemia peräkkäisillä mittauksilla 100 gramman tarkkuudella.

Oisit onnellinen noin tarkoista mittaustuloksista.
Tänään kävin meidän puntarilla. Jos vaihdan asentoa ja jalkojen paikkaa, niin paino heittelee 80 - 92kg :)

Että näin täällä pohjosessa.
Kato ku se gravitaatio vaikuttaa sielä pohojooses niin paljo enemmän ja maan magneettikenttä on sekottanu sun puntaris, näin se vaan on :D

Tommonen perus Opera Markantalosta (25 euroa) näyttää ainakin tällaiselle höyhensarjalaiselle (alle 80 kg) samoja lukemia peräkkäisillä mittauksilla 100 gramman tarkkuudella.
Noh, koitappa ottaa vähän painoa päälle lisää, sitten uusiksi ilman painoa. Melkein löisin vetoa etteipä enää näytäkkään. Jos nyt sattuu näyttämään samaa tälläkin kertaa niin suorita uusi koe puolen vuoden päästä.

Itse punnitus- ja vaaka-alalla työskentelevänä (www.lahtiprecision.com) voin sanoa, että ns. kunnon vaa'at on aika hintavia. Esimerkiksi henkilövaaka punnituskyvyltään 150kg, 10g portaalla voi maksaa helpostikin 1000-5000€.

Harmi ettei kotivaaoille ole saatavissa kalibrointia jossain kodinkonehuoltamoissa tms. katsastusasemilla. Siinä olisi markkinarakoa.
Luultavasti suurin osa pettyisi halpaan kotivaakaansa kun paljastuisi, paljonko lukema vuodessa(kuukaudessa?) liukuu ja kuinka huono on toistokyky.

Harmi ettei kotivaaoille ole saatavissa kalibrointia jossain kodinkonehuoltamoissa tms. katsastusasemilla. Siinä olisi markkinarakoa.
Luultavasti suurin osa pettyisi halpaan kotivaakaansa kun paljastuisi, paljonko lukema vuodessa(kuukaudessa?) liukuu ja kuinka huono on toistokyky.
Tuskin ketään perusjamppaa joka käy vaa'alla maks. kerran viikossa paljoa kiinnostaa vaakaansa kalibroida.

Ja mitä tulee noihin 1000-5000 € vaakoihin niin aivan naurettavaa tulla hifistelemään ketjuun jossa kysellään perusvaaoista. Tuskin kukaan kotona edes hakee niin tarkkoja ja virallisia mittaustuloksia.

Kysymys kuuluikin, että mistä saa ja kenties mitä maksaa sellanen vaaka, joka näyttää oikein. Tollaset 1-5K vaa'at onkin teollisuuden käytössä, ei niitä kukaan henkilökäyttöön osta. Piti nyt päästä vaan pätemään, suurimmat pahoitteluni siitä.

Onhan toi jo keksitty. Itse hankin secan vaa'an instrusta jokunen vuosi sitten. Kalibrointiakin siellä niihin tekevät. Harmi vain lopettivat tuon palvelun vuodenvaihteessa ja vaihtoivat koulukuntaa toiseen merkkiin. Uudesta merkistä ei tietoa, oliko se nyt joku medi___ ? Mutta tota kalibroivat myös ja uudenkaan hinta ei ollut secaan verrattava, vaan edullisempi.

kalibrointi maksaa 25e+ (tosin neljäsosan tuotteen hinnasta nyt kalibroinnit maksaakin yleensä tuotteessa kuin tuotteessa), joten tuskin sillä mitään hirveitä markkinarakoa on tiedossa. Parempi olisi kun voisi itse kalibroida.

Kannattaisiko etsiä jostain vanha siirtopainovaaka? Niitähän käytetään ainakin erilaisten skabojen punnituksessa. Uudet pyörii 500eur haarukassa, mut käytettyjä varmaan saattas löytyä vaikka kirpparin nurkasta tai jostain.

Onhan toi jo keksitty. Itse hankin secan vaa'an instrusta jokunen vuosi sitten. Kalibrointiakin siellä niihin tekevät. Harmi vain lopettivat tuon palvelun vuodenvaihteessa ja vaihtoivat koulukuntaa toiseen merkkiin. Uudesta merkistä ei tietoa, oliko se nyt joku medi___ ? Mutta tota kalibroivat myös ja uudenkaan hinta ei ollut secaan verrattava, vaan edullisempi.

kalibrointi maksaa 25e+ (tosin neljäsosan tuotteen hinnasta nyt kalibroinnit maksaakin yleensä tuotteessa kuin tuotteessa), joten tuskin sillä mitään hirveitä markkinarakoa on tiedossa. Parempi olisi kun voisi itse kalibroida.

OK, hyvä tietää tuo. Vaakakin on varuste minkä kanssa voi hifistellä:)
Ja on turhaa työtä mitata väärin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom