Henkilövaa'at

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Orava
  • Aloitettu Aloitettu

Orava

Chef
Nyt palo hermot vaakaan ja pistin sen paskan pirstaleiksi seinälle.
Kävin vaa'alla ja otin painoni ylös, menin kuselle, otin housut jalasta, hupparin päältä, t-paidan pois päältä ja takaisin vaa'alle. Vaaka näytti edelleen samaa. Tarkkuus muka 100g. Vitut.

Mistä saa oikeasti tarkan vaa'an?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo noi vaa'at on vittumaisia. Ittelläni ihan huono ja vanha vaaka, eikä siitä ota pirukaan selvää et onko oikeessa vai ei. Muttella pitäis olla ihan "kunnollinen", mutta vittuilee seekin. Menee seisoon sen päälle, näyttää jotain, menee pois ja vähän ajan päästä takas ni voi olla eroa jopa ~5kg :jahas: (eikä pitäis olla pattereista kiinni).
Eli siis kiinnostais kanssa et mistä sais kunnollisen :)

Perstuntumalta heittäisin, että semmonen vastapainovaaka on kaikkein tarkin, kun niissä ei ole mitään vietereitä mitkä ajan myötä kulahtaisivat tai mitään muutakaan ylimääräistä elektroniikkaa. Maksavat vaan ihan kipeesti.

Halpaa ja hyvää saa etsiä. Itselläni on 30-40 € arvoinen Tefal Sense vaaka, joka toimii erinomaisesti. Jos hyvän haluaa, ei kannata ostaa mitään kauppojen halpamerkkiä! Tässä yksi mielestäni hyvä merkki, joka myöntää käsittääkseni tuotteilleen 2v takuun.

http://www.obhnordica.fi/OBH_-_Finland/Tuotteet/Personal_care/Henkilövaa´at.aspx

Lasisia vaakoja en suosittele. Niistä minulla huonoja kokemuksia. Kiinnikkeet/liimaus irtosi lasista ja vaaka levisi. Oli tosin halpismerkki...

OBH Nordican kalliimmat digitaalivaa'at ovat omien kokemusteni perusteella suht luotettavia, kun olen vertaillut tuloksia kunnollisen lääkärivaa'an kanssa.
Digitaalivaa'assa saattaisi myös auttaa pattereiden vaihtaminen ehkä, jos se alkaa näyttämään aivan päin honkia yhtäkkiä.

Mulla o huonoja kokemuksia OBH:n digivaakoista, omassa perusmallissani pitää ottaa punnitus viidesti ennen ku saa luotettavia arvoja. Sama homma OBH:n digitaalisessa keittiövaa'assa, pistää astian uudelleen vaa'alle niin arvo heittää 5-10g lähes joka kerta. Eli, suosittelen ihan mekaanisia malleja.

Halpaa ja hyvää saa etsiä. Itselläni on 30-40 € arvoinen Tefal Sense vaaka, joka toimii erinomaisesti. Jos hyvän haluaa, ei kannata ostaa mitään kauppojen halpamerkkiä! Tässä yksi mielestäni hyvä merkki, joka myöntää käsittääkseni tuotteilleen 2v takuun.
No ihan paskojahan noikin on.

2-numeroinen hinta kertoo vielä huonosta vaa'asta, ellei ole sitten kehittyneet muutaman vuoden sisään, tuskinpa.

Mulla on ihan yllättävän hyvä vaaka. Merkki on sellainen kuin Soehnle, tähän vaihdoin, kun vanha oli niin huono. (Sen merkkiä en muista.) Ei tämäkään ihan satavarma ole; usein astun vaa'alle pari kolme kertaa tarkistaakseni, tuleeko heittoja. Silti näyttää aina täsmälleen saman lukeman kuin salin vaaka, joka on varmasti kallis ja pätevä.

Kisoissa mukana ollut vaakani näyttää joskus puolikin kiloa eri lukemaa kuin kisapuntari tai kontrollivaaka, mutta sellaisia ne kisapuntarit vaan ovat, vaikka olisivat miten säädettyjä. Muistaakseni tämä mun Soehnle oli alennuksessa, tuskin maksoi ainakaan yli viittäkymppiä. Ostin kai Anttilasta..! Liekö sitten tuuria, että osui hyvä malli kohdalle. Kuvaa en tästä kapineestani löytänyt, ostinkin sen joskus kolme vuotta sitten.

Ootko kokeillut vaihtaa pattereita?

Nyt palo hermot vaakaan ja pistin sen paskan pirstaleiksi seinälle.
Kävin vaa'alla ja otin painoni ylös, menin kuselle, otin housut jalasta, hupparin päältä, t-paidan pois päältä ja takaisin vaa'alle. Vaaka näytti edelleen samaa. Tarkkuus muka 100g. Vitut.

Joo tuttu homma, minullakin on digitaalivaaka 100g:n tarkkuudella, merkkiä en tosin nyt muista, mutta se tekee myös saman tempun eli jos heti punnituksen jälkeen menee uudestaan vaa'alle, niin se arpoo saman tuloksen vaikka olisikin esim. vähentänyt vaatetta. Vaakaa pitääkin huijata, eli jos joku toinen käy punnitsemassa välissä, niin sen jälkeen se näyttää taas sinulle oikean tuloksen.

Meitsillä on kaksi (toinen omassa kämpässä ja toinen tyttiksen luona :) ) vaakaa, molemmat ovat Tefal merkkisiä.

Olen näillä ristiin itseäni punninnut (kun painoa tiputtelin matsia varten) ja kyllä nuo ihan tarkkoja ovat, näiden välillä oli heittoa ehkä se 100grammaa. Ei mitään pahaa sanottavaa vaaoista, tosin itse kun olen niin kevyt, niin tietenkin isommalla kaverilla varmaan on enemmän heittoa.

Hyvin myös paino väheni (100 grammoista kyse) kun sitä hikoilin pois. Eli ihan tarkkoja pelejä! Molemmat jotain 30-40 euron laitteita.

Muistakaa nyt hyvät ihmiset, että vaaoissa ei voi tietää onko tulos oikea vai väärä ennenkun sen näyttämä on tarkastettu virallisilla kalibroiduilla punnuksilla. Vaikka vaaka olisi hintaluokassa 500-5000€. Kalliitkin vehkeet näyttää väärin jos niitä ei ole viritetty juuri niiden punnuksien kanssa näyttämään oikein. Ja halpisvehkeitä ei pysty virittämään, eikä säätämään.

Nämä marketeista saatavat henkilövaa'at ovat siinä mielessä huonoja, että ne on toteutettu yhdellä keskianturilla ja runko on yleensä muovia mikä joustaa ja vääristää tulosta jos seisot 1cm sivussa edellisestä kerrasta. Markettien vaaoissa askelarvo eli porras on yleensä sen 100g, 200g tai 500g.

esimerkki:
Jos todellinen kehonpainosi on 98.55kg niin 500g portaalla oleva vaaka näyttää silloin 99.0kg koska hyppäys tapahtuu aina puolen kilon asteella. Jos taas todellinen paino on 98.45kg, niin vaaka näyttää 98.0kg.

Vaikka punnitus- ja vaakahommista on usean vuoden kokemus, en silti omista kun jonkun 20€ vaa'an. Peili kertoo paremmin ja henkiövaaka on vaan suunta-antava kapistus. Ruokavaaka sitten onkin jo 600€ arvoinen kapistus, jonka otin itselleni läksiäislahjaksi juuri tästä vaakafirmasta missä työskentelin :D

Eli ei ole väliä painaako 150 kiloa vai 50 kiloa, heitto menee aina tuon portaan mukaan (100,200,500g)? Itse kelasin, että mitä enemmän painoa, sitä enemmän heittoa, mutta eihän se niin sitten taida olla. :)

Eli ei ole väliä painaako 150 kiloa vai 50 kiloa, heitto menee aina tuon portaan mukaan (100,200,500g)? Itse kelasin, että mitä enemmän painoa, sitä enemmän heittoa, mutta eihän se niin sitten taida olla. :)
No ei sitä oikein voi sanoa.

Näin mittauslaitteita työkseen kalibroivana veikkaisin että kyllä noissa virhe kasvaa lineaarisesti, eli enemmän kuitenkin suurilla painoilla. Tietty kun "kvantisointiväli" on noin harva niin toteaminen voi olla hankalampaa, ja nollapiste pitäisi saada selville...

Baldrick, oletko kalibroinut itse millaisia vaakoja? Montako datapistettä siinä käytetään, ihan mielenkiinnosta kyselen?

Issellä on joku Salter merkkinen perusvaaka. Toimii kuin junan vessa. Sitä en tietty osaa sanoa näyttääkö se absoluuttisesti oikein, mutta ketjun aloittajan tarinan mukaista ongelmaa ei ole. Tuntuu että aivan sama missä kohtaa vaakaa painopiste on niin tulos on sama. Ja punnitustulos on perättäisillä mittauksilla aina sama. Hyvä peli. Ja on vielä sopivan iso se taso siinä että ei tarvii isommankaan miehen seista yhellä jalalla siihen mahtuakseen.

Tuntomerkit:
9020BKSV3R.jpg

Baldrick, oletko kalibroinut itse millaisia vaakoja? Montako datapistettä siinä käytetään, ihan mielenkiinnosta kyselen?

Oon tehny nimenomaan just kalibrointia vaakahuoltojen lisäksi. Ultramikrovaaoista 120t autovaakaan on skaala ja kaikki mitä suomenmaasta siltä väliltä löytyy. Kuormitustesti n.10 pisteellä ylös ja alas, kulmakuormauksen ja toistokykytesti 4-8krt (0,2 ja 0,8)*max. Mutta niinkuin tiedät, kalibroinnissa ei ole sen kummempia sääntöjä, pelkästään toimintatapoja. Isommilla vaaoilla ihan käytännön syistä ei 10 pisteellä kuormata.

Mutta nyt oon ollu elokuusta asti ihan oman alan hommissa, alko toi punttitouhu jo kyllästyttää kun saa näin harrastuksen lomassakin painoja ihan tarpeeksi kolistella :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom