Henkilökohtaisen avustajan työ ja kouluttautuminen jatkoa ajatellen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
45
Laitanpa tässä nyt vähän ikäänkuin vaimoa ajatellen tätä juttua. Eli täällä varmasti on henkilökohtaisen avustajan hommia tekeviä. Meillä vaimo tekee tuota duunia ja nimenomaan vammaispalvelun kautta tukea saaville. Eli hänen tapauksessaan on MS-tautia sairastavaa, Parkinsonia, aivohalvausta sun muuta ei niin mukavaa. Työ on pääsääntöisesti raskasta ja aivan törkeen huonosti palkattua. No ei palkasta sen enempää.

Mutta ollaan puhuttu että hänkin voisi jotain opiskella. Luontevaa ja tulevaisuuden kannalta järkevää olisi opiskella jotain hoitoalan juttuja ja päästä ehkä johonkin virkahommaan joskus. Nythän ainakin Jyväskylässä kaupunki "kiertää" velvoitteensa kun jokainen vaimon asiakas on itse työantaja ja teet siis monelle hommia. Hommia voi tehdä vaikka 300 tuntia kuukaudessa, mutta ei niistä tietenkään mitään ylkkää saa kun tämä on tälleen järjestetty.

Eli onko olemassa mitään oppisopimuspohjaista tai muuta kohtuu lyhytaikaista hoitopuolen koulutusta, jota olisi järkevä suorittaa työn ohella tai vastaavasti. Mihinkään kovin monivuotiseen päätoimisena opiskelijana tapahtuvaan kouluun ei oikein ole taloudellisia resursseja. Ajattelin jos täältä saisi jotain infoa lähteä setvimään asiaa...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oppisopimuksella lähihoitajaksi? Palkka nyt ei varmaankaan parane kovinkaan paljon, mutta olis alan pätevyys.

Amk-tutkinnon suorittaminen ei nyt ole kovin lyhytaikaista, mutta sosiaali- ja terveysalan amk-tutkinnon pystyy suorittamaan työn ohella. Tähän on myös hakuaika juuri käynnissä.

Uskoisin että tuon koulutuksen kautta pääsisi korkeammalle tasolle ja niin sanottuihin virkahommiin.

Oppisopimuksella lähihoitajaksi. Kunnan eri paikkoihin yhteyttä ja kyselemään. Peruspalkka vajaa paritonnia + lisät. Itsellä kokemusta lähihoitajakoulutuksesta ja sairaanhoidon amk koulusta. Itselle lähihoitajakoulutus oli parempi ja mielekkäämpi. Hyvälle lähihoitajalle löytyy aina töitä ilman sitä amk koulutustakin. Itse työskentelin aiemmin päihdehuollossa ja nyt siirryin lastenkotiin. Lastenkodissa amk palkka 2150 ja perustutkinto 1960. Molemmat ilman mitään lisiä. Itsellä lisien osuus n. 500-600 e kk.

En itse tee henkilökohtaisen avustajan työtä, mutta mun miehellä sellainen on, joten aika läheltä seuraan sitä hommaa.

Ollaan nyt asuttu omassa asunnossa keväästä 2005, ja sinä aikana miehellä on ollut kolme avustajaa. Kenelläkään ei ole ollut alalle koulutusta, eli ei siis mitään sosiaali- ja hoitoalan juttuja. Tärkeintä on ne "keskinäiset kemiat", varsinkin tällaisessa työssä, missä avustaja tulee toisen kotiin ja on siellä 8 tuntia päivässä.

Mun mies siis ei tarvitse mitään hoidollisia toimenpiteitä, hänellä on CP-vamma, ja raskainta avustajalle on siirtymiset, joissa niissäkään ei avustajan tarvitse miehen koko painoa kannatella. Joskus voi joutua vetämään pyörätuolia ylös portaita, mutta se on oikeasti tekniikkalaji, jos nyt ei voimastakaan haittaa tietenkään ole.

On toki eri asia käydä avustamassa ihmisiä enemmän random-pohjalta, kuin olla yhdellä ja samalla ihmisellä koko ajan.

Kannattaa muuten mainostaa niille avustettaville, eli työnantajille, että liittyisivät alan työnantajaliittoon eli Henkilökohtaisten avustajien työnantajien liitto Hetaan. Silloin avustajaan sovelletaan TES:a, joka siis vielä ei ole yleissitova. Henk.koht. avustajien TES oli kuitenkin iso loikkaus eteenpäin niissä hommissa.

Mitäköhän muuta..? Kysy jos pitää tietää jotain, mihin voin mahdollisesti vastata.

Mä opiskelen oppisopimuksella Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajaksi eli suomeksi koulunkäyntiavustajaksi. Palkkahan on perseestä, työkin siinä ja siinä että jaksaako, mutta 1,5 vuodessa pitäisi tulla valmista. Varsin jees kokonaisuus siis, tykkään. Lähihoitaja varmaan sopivampi ala toki, mutta oppisopumusta yleensä suosittelen lämpimästi. Kunhan löytää sen duunipaikan niin asia on pihvi, ottavat varmaan monessa paikkaa mielellään koska kunnallehan oppisopimuslainen on halpaa työvoimaa: valtio maksaa suurimman osan palkasta. Käytännössähän tuon oppisopimuksen tekeminen on vähän perseestä, kun oppisopimustoimistossa ovat ihan kujalla, mutta kyllä se siitä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom