Helsinkiin..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Core
  • Aloitettu Aloitettu
Mahdanko olla ainut joka on muuttamassa helsinkiin tekemään töitä..tai siis aluksi ja myöhemmin opiskelemaan.. ;)
Siis helsinkiläiset tai lähinnä ulkopaikkakunnilta sinne muuttaneet, minkälainen kuva on kaupungista muodostunut yksin siellä asuessa, minkälaisilla tuloilla hoitelette vuokrianne ja kuinka isoja ne vuokrat ovat..?
Mistä kannattaa asuntoa hakea..vaatimuksena vain lyhyt matka keskustaan tai sit todella hyvät kulkuyhteydet (työajat hieman epäsäännölliset), mikä on rauhallista seutua et uskaltaa vaikka lenkillä illalla käydä kotikulmilla.. :kuola:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No itse olen nyt olosuhteiden pakosta asunut Espoossa reilut 4 vuotta. Koska liikun itse autolla en osaa sanoa oikein muuta tuohon kulkuyhteys asiaan kuin että Helsingin kantakaupunki alueella toimii julkinen kivasti ja myös metro on tosi kätevä. Myös paikallisjunat sytkyttelee asiallisesti. Poikittaisliikenne onkin sitten ihan toinen juttu...

Asuntoa kannattaa hakea esim. VVO:lta, on hieman markkinahintatasoa edullisempaa asumista. Myös useilla vakuutusyhtiöillä on paljon vuokra-asuntoja pk-seudulla. Yksiöistä joutunee pulittamaan (tietysti sijainnista riippuen) käytännössä noin 400-500e/kk, joten olisi ihan hyvä jos käteen jäisi jotain millä elää tuon jälkeen. Vaikea arvioida mitään tiettyä summaa kun ihmiset käyttää rahaa niin erilailla, mut sanoisin että pari tonnia bruttona riittää ihan kivasti yhdelle, toinen voi pärjätä paljon vähemmälläkin.

Seutuja on monenlaisia, itse en ole erityisen tykästynyt koko pk-seutuun kun olen pieneltä paikkakunnalta kotoisin, mutta tosiaan tällä hetkellä täällä nyt asutaan ja katsellaan miten työkuviot jatkossa etenee. Omalla alueellani ei onneksi tarvitse juuri pelätä rikollisia eikä taloyhtiössä asu mitään epämääräistä porukkaa.

Reilut 1,5kk Hesassa asuneena sanon, että oikein mukava paikka.

Hanki asunto ehdottomasti jonkun metroaseman lähistöltä!

Kaupungin asuntoa kannattaa myös hakea, koska ne ovat tosi edullisia. Hyvällä tsägällä pääsee asuu rauhalliselle alueelle rauhalliseen rappuun :) Kaupungin asunnoilla on liian huono maine.

http://onet.tehonetti.fi/asuntoasiainosasto_fi/onet/

Tuolta löytyy infoa. Voit hakea asuntoa netin kautta. Hyvällä tsägällä saat kämpän parissa viikossa, huonolla tsägällä siihen menee vuosia.

Neliövuokrat on 6-11e/m2/kk

Jii82 sanoi:
Mahdanko olla ainut joka on muuttamassa helsinkiin tekemään töitä..tai siis aluksi ja myöhemmin opiskelemaan.. ;)
Siis helsinkiläiset tai lähinnä ulkopaikkakunnilta sinne muuttaneet, minkälainen kuva on kaupungista muodostunut yksin siellä asuessa, minkälaisilla tuloilla hoitelette vuokrianne ja kuinka isoja ne vuokrat ovat..?
Mistä kannattaa asuntoa hakea..vaatimuksena vain lyhyt matka keskustaan tai sit todella hyvät kulkuyhteydet (työajat hieman epäsäännölliset), mikä on rauhallista seutua et uskaltaa vaikka lenkillä illalla käydä kotikulmilla.. :kuola:
Muutin Hesaan viime viikolla. Muutaman huomion olen ehtinyt tehdä:

- Hinta/laatu suhde asunnossa on melko huono, kelvollinen yksiö keskustan alueelta maksaa 500-600 euroa kuussa jos ei enemmän...
- Autolla ei tee mitään jos asunto/työ on keskustassa, julkinen liikenne alkaa potuttaa kun välimatkoihin menee aikaa/voimia jonka voisi kuluttaa mielummin salilla.
- Keskustassa joutuu kävelemään paljon ja nopeasti, varsinkin silloin kun kuljettaa jotain raskasta.
- Asuntojen hinnat ovat sellaiset, ettei kelvollista 2-3 huoneen kämppää ole mahdollista palkkatuloilla ostaa.

XXL:n postauksen allekirjoitan ja alleviivaan täysin, lisäksi laitan huutomerkin perään.

Mun oli pakko raahautua tänne ison kirkon viereen joskus 90-luvun puolessa välissä ja jos vaan, s**tana, elannon saisi jossain takahikiän laitakylillä puulla lämmitettävässä tuvassa niin lähtisin samantien.

Helsingin ulkopuolella pääradan varressa (Vantaa, Kerava jne.) on ihan vaivatonta asustella. Alle puolessa tunnissa olet keskustassa ja junia menee aika hyvin aamusta iltaan.

Jos saa suositella; maksa vähän enemmän jostain muusta kuin kaupungin tms. kämpästä ja hanki se katto pään päälle jostain, jossa parhaassa tapauksessa olet ainut vuokralainen ja muut kämpät ovat taloyhtiöstä huolta pitäviä osakkeen omistajia. Tee vähän talkootöitä talon eteen ja huomaat olevasi varsin pidetty vuokralainen... Rahaahan siinä menee jonkun verran enemmän pääkaupunkiseudun sijoittajien kiskurivuokriin mutta saapahan asua rauhassa kaiken maailman paskaväeltä. Jos aika täällä ison kylän juuressa alkaa venyä vuosikausiin niin jotenkin alkaa arvostaa sitä, että rappukäytävässä ei tule / tarvitse antaa turpaan ja alue on muutenkin semmoinen, että uskaltaa liikkua ilman kättäpidempää. Plussaa on myös se, että ei tarvitse saattaa sitä naista, joka nukkuu mun sängyssä ja tekee mulle ruokaa, joka aamu junaan ja hakea häntä sieltä illalla...

Itse oon asunut Vantaa-Helsinki akselilla koko ikäni, enkä täältä kyllä lähde pois ikuna. Tietenkin jos tulet jostain pienemmältä paikkakunnalta, ja on tottunut sellaseen rauhalliseen elämään kaikin puolin, nii tää rytmi voi tuntua aika kiireiseltä ajoittain. Riippuen tietty vähän, että mihin paikkaan päädyt asumaan.

- Noilla kaupungin kämpillä pelotellaa osaks turhaan, osaks ehkä ihan syystä. Kaveri asuu kaupungin kämpässä muijansa kanssa Kalliossa, n.50m2 ja vuokra 550€. Ei oo valitellut naapureista eikä myöskään alueesta muutenkaan. Muitakin vastaavia on. Sörnäisissä asuu tosin yks kaveri, siltä on pöllitty fillari muutaman kerran, ja yleisesti ottaen se Kurvin seutu nyt on vähän levoton mesta öiseen aikaan. Mutta kyllä sielläkin pärjää, ehkä ei kyllä ulkopaikkakuntalaiselle ole ekana asuinpaikkana paras? Ennenku pääsee vähän rytmiin mukaan?

Vuokrat on yksityisellä puolella sitten aika perseestä Suomeks sanottuna. Isoilla asunnontuottajilla/vuokraajilla on aika hyvä tarjonta. Pohjola on mm. myynyt kaikki asuntonsa Satolle, sitä kautta voi hakee kämppää. Sitten on VVO, ja muistaakseni vielä joku muu, ei tuu nimi nyt mieleen. Harmi kun sulla ei oo opiskelupaikkaa, oisit saanut HOAS:ilta helposti kämpän kun tuut jostain kauempaa (oletettavasti)?

Jos kaupungilta ei natsaa kämppää, niin katsele junaratojen varrelta asuntoja. Haaga, Pitäjänmäki jne. Yleisesti ottaen aika rauhallista seutua, ehkä jättäisin Kannelmäen (mä vihaan erityisesti niitä saatanan paskahoususia spurguja) ja Malminkartanon pois. Jos oot tottunut rauhalliseen eloon, niin noi kaks saattaa olla vähän levottomampia, mutta ei nyt ihan mahdottomia.

Jotenkin vaikee sanoa, ite voisin asua aika lailla missä vaan keskustan liepeillä, mutta mulla on joku hirvee angsti Itä-Helsinkiä kohtaan. Kontula, Kivikko, Mellunmäki ym. sinne mua ei sais "kirveelläkään"... (muistaako joku vielä mitä tapahtu metrossa sillon joku aika sitten?)

Mut rohkeesti vaan Helsinkiin ja onnea asunnonhakuun!

Itse olen asunut Helsingissä, tarkemmin sanottuna Kalliossa, kohta 3 vuotta, ja toivomus/yritys olisi päästä alle puolen vuoden sisään muuttamaan täältä pois. Muuttoon JKL:stä Hkiin vaikuttivat aikanaan sekä työ- että yksityiselämän tilanne, mutta mielelläni tänne silloin muutin, ja ihan hyvin olen viihtynytkin. Nyt on vain tullut sellainen tunne, että "tämä on jo nähty", ja kyllä tolkuttomat vuokrat/asumiskustannukset yleensäkin ja ihan yleinen kalleus myös ovat tuohon mielipiteeseen vaikuttaneet. Sitäpaitsi en halua myöskään mahdollisia lapsiani Helsingissä kasvattaa, vaan jollain rauhallisemmalla paikkakunnalla. Ja ei sitten herneitä nenään hesalaiset, ihan hyvä kaupunki tämä on, mutta ei vaan sittenkään se "meikäläisen juttu" noin pysyvämmin.

XXL sanoi:
- Hinta/laatu suhde asunnossa on melko huono, kelvollinen yksiö keskustan alueelta maksaa 500-600 euroa kuussa jos ei enemmän...
- Autolla ei tee mitään jos asunto/työ on keskustassa, julkinen liikenne alkaa potuttaa kun välimatkoihin menee aikaa/voimia jonka voisi kuluttaa mielummin salilla.
- Keskustassa joutuu kävelemään paljon ja nopeasti, varsinkin silloin kun kuljettaa jotain raskasta.
- Asuntojen hinnat ovat sellaiset, ettei kelvollista 2-3 huoneen kämppää ole mahdollista palkkatuloilla ostaa.

Totta joka sana (valitettavasti).

Jottei threadin aloittaja nyt vallan kuitenkaan säikähtäisi, niin todettakoon, että onhan Helsingissä toki paljon hyvääkin: Paljon laadukkaita kuntosaleja, joista voi valita itselleen sopivimman, vilkas kulttuurielämä, hyvät (tosin valitettavan hinnakkaat) elokuvateatterit, vilkasta yöelämää jos sellainen kiinnostaa, hyviä ruokaravintoloita, OIKEASTI toimiva julkinen liikenne jnejne. :)

Halvat korot ovat ajaneet ihmiset ostamaan omistusasuntoja, mikä on johtanut vuokra-asuntojen kysynnän laskuun ja tämän takia yksityisiltä saa nykyään yllättävän halvalla yksiöitä ja kaksioita keskustasta ja liepeiltä, kunhan itse tekee sen toimeksiannon jollekkin välittäjälle esim. Opiskelijoiden vuokranvälitys . Nykyäänhän sitä välityspalkkiota ei saa periä vuokralaiselta, minkä johdosta vuokra-asuntomarkkinat ovat karanneet ns. piiloon (toimeksianto pitää itse tehdä) ja Hesarin sivuilta näkee vain kalliin murto-osan tarjonnasta.

Vakuutusyhtiöt, Sato ja VVO ovat yrityksiä joiden tarkoitus on tehdä voittoa, joten ne vuokrat ovat varsinkin viimevuosina kohonneet normaalin markkinahinnan tasolle ja toisekseen noiden lafkojen kämpät eivät aina sijaitse ihan parhailla paikoilla. Moni on varmaan saanut viimevuosina kirjeen VVO:lta, jossa kerrotaan vuokran nousevan esim. 15%, koska vuokra ei ole vastannut markkinavuokraa. Muutenhan vuokraa ei saa korottaa kohtuuttomasti ja sopimukset sidotaankin yleensä johonkin indeksiin, jonka mukaan vuokra vuodessa muuttuu (voi laskeakin).

Kyllä sen yksityisenkin vuokra-asunnon omistajan tavoite on yleensä tehdä toiminnallaan voittoa. Yleensähän asunto on sijoitus, josta saa tuottoa sijoittamalleen pääomalle.

Nojuu, olen asunut nyt Hesassa kait 8-9vuotta(?). Olen aina asunut joko keskustassa tai sitten Hakaniemi/Kallio-akselilla. Tällä hetkellä Kampissa. Mukavan lyhyt kävelymatka Mayor's:lle jne :rolleyes:
Palkallani maksan 600 euron kämpän helposti ja jää vielä kaljarahaakin.

No pointtini on se, että itse henk.koht pidän Helsingistä ja varsinkin keskustasta. Alunperin oon kotoisin Kotkasta ja siellä ei ole alani töitä jne. Sitku joskus lisäännyn, niin voisin harkita muuttoa. Nyt en.

Niin ja Helsingissä on yksi ainut paikka, jossa on saanut välillä pelätä ja on pitänyt pari narkkia pahoinpidelläkin, eli Sörnäisten Kurvi. Sinne en enää kyllä muuttaisi asumaan..
Mutta pahempi meno on esim Kotkassa. Helsinki on rauhallinen mesta.

Kovin monta vuotta tänne halusin ja olenkin tykännyt täällä asua. Vielä kun saisi kämpän jostain Ullanlinnasta niin voila. City-kaksio vanhasta talosta, se olisi makuun. Asuminen täällä on jonkinverran kalliimpaa kuin Mansessa, mutta muuten ei eläminen niin kallista ole. Bensoihin menee enemmän rahaa ruuhkissa jotka on välillä aika infernaaliset. Jotkut sanovat että täällä on liikaa kaikkea, kyllähän täälläkin voi muuttaa syrjempään, ei sinne keskustaan ole pakko mennä.

Anyways hieno kaupunki vanhoinen rakennuksineen ja pikkukauppoineen.

Mä en kyllä käsitä sitä miten Helsinkiä pidetään kulkuyhteyksien puolesta huonona paikkana.

Jos ei ihan isoimpia Suomen kaupunkeja lasketa mukaan, missä sitä pääsee julkisilla kulkemaan lähes mihin vaan?

Minäkin asun junaradan varrella. Junat menee 10 minuutin välein. Ei paljoa päätä huimaa. Autolla kulkeminen on hitaampaa kuin junalla.

Mitä noihin kaupungin asuntoihin tulee, kyllä sitä huithapeliväkeä asuu niissä omistusasunnoissakin. Sukulaisen seinänaapurina on henkilö, joka kuuntelee lähes 24/7 klassista musiikkia niin lujalla, että rappu raikaa. Hänen alakerrassa asuu joku hullu nainen, joka joskus tiputtaa postiluukusta lehtikuvia, joista on päät leikattu irti.

Itse asun kaupungin asunnossa ja on hyvin rauhallista.

Tottakai on todennäköisempää saada kaupungilta asunto, jossa on häirikkönaapurit, mutta sieltä voi aina vaihtaa pois ja usein suhteellisen helposti. Kaupungilla on asuntoja myös hienommissa kaupunginosissa esim. Katajanokalla, Ruoholahdessa, Pikku-Huopalahdessa..

kuikelo sanoi:
XXL:n postauksen allekirjoitan ja alleviivaan täysin, lisäksi laitan huutomerkin perään.

Mun oli pakko raahautua tänne ison kirkon viereen joskus 90-luvun puolessa välissä ja jos vaan, s**tana, elannon saisi jossain takahikiän laitakylillä puulla lämmitettävässä tuvassa niin lähtisin samantien.

Helsingin ulkopuolella pääradan varressa (Vantaa, Kerava jne.) on ihan vaivatonta asustella. Alle puolessa tunnissa olet keskustassa ja junia menee aika hyvin aamusta iltaan.

Jos saa suositella; maksa vähän enemmän jostain muusta kuin kaupungin tms. kämpästä ja hanki se katto pään päälle jostain, jossa parhaassa tapauksessa olet ainut vuokralainen ja muut kämpät ovat taloyhtiöstä huolta pitäviä osakkeen omistajia. Tee vähän talkootöitä talon eteen ja huomaat olevasi varsin pidetty vuokralainen... Rahaahan siinä menee jonkun verran enemmän pääkaupunkiseudun sijoittajien kiskurivuokriin mutta saapahan asua rauhassa kaiken maailman paskaväeltä.

Kaupungin yksiön voi saada esim. Vallilasta 22m2 189e/kk tai Ruoholahdesta 27m2 263e/kk.

Oikotieltä löytyy soluhuoneita 245e/kk, 15m2 yksiö Kampista bideesuihkulla 300e/kk tai Töölöstä 24m2 410e/kk.

Itse tienaan niin vähän, että otan mieluummin edullisen kaupungin asunnon kuin kalliin yksityiseltä.

Kaupungin asuntojen miinus on se, että siitä ekasta asunnosta ei voi päättää mistä sen saa ja asunnossa täytyy asua vuosi ennen kuin sieltä voi muuttaa/vaihtaa toiseen kaupungin asuntoon. Kärsivällisellä odotuksella voi saada asunnon melkeen mistä vaan. Tosin se voi kestää vuosiakin, jos haluaa vaikka Katajanokalta, jossa on pieni vaihtuvuus.

Hesassa on ihan turvallista asua. Synnyin ja asuin ensimmäiset 28 vuotta siellä, nyt pari viimestä vuotta olen ollut sieltä poissa. Hesassa on aivan loistavat julkiset liikenneyhteydet. Kaikkialta kulkee vähintään bussit, eikä pysäkille ole ikinä kovin pitkä matka. Aikataulutkin on vuorotyöläiselle sopivat, koskaan ei joutunut työvuoroja niiden takia muuttamaan. En ole missään muussa kaupungissa vastaavaan törmännyt, viimeksi täällä keski-suomessa, jossa tuntuu oma auto olevan ehdoton.

Kauemapana Hesan keskustasta voi asua, eikä siellä nyt mikään alue ole kauheen paha... lenkillä siis uskaltaa käydä. Ainakin itse kävin ahkerastikin ja ystävät ja tuttavat käyvät edelleen :D Tapahtuu niitä rikoksia keskustassakin, että turhaa ihmiset mollaa lähiöitä. Vuokrat on keskustan alueella korkeat, koska niin monet haluavat sinne, kysynnän ja tarjonnan laki sen tekee.. Kun muuttaa vähän kauemmas niin jo hinnat tippuu. Kehä ykkösen tuntumassa on jo paljon edullisempaa.

Itse olen asunut Kalliossa nyt noin 2 kuukautta, vielä on toki aikaista sanoa oikein mitään, mutta nistejä ja densoja olen nähnyt loppuelämän tarpeisiin. Tuosta julkisesta liikenteestä vielä, että tokihan se toimii, mutta mukavaa se ei missään nimessä ole - johtuen edellä mainituista.

Täytyy myöntää että jos Helsinki-Vantaa-Espoo sektorilla asuu alle 400 m päässä metro-, juna- tai länsi/itäväylän bussipysäkistä niin mihin vain on lyhyt matka.

Jissen sanoi:
Täytyy myöntää että jos Helsinki-Vantaa-Espoo sektorilla asuu alle 400 m päässä metro-, juna- tai länsi/itäväylän bussipysäkistä niin mihin vain on lyhyt matka.

Entäs sitten kun emäntäs haluaa sohvaostoksille Ikeaan?

MATKA voi olla lyhyt, mutta matka-aika mulla ainakin yleensä jumalattoman pitkä. 400m kävelyä 5min, juuri ohi menneen junan/bussin/sporan odottamista 10min, matka1 15min, vaihto toiseen julkiseen ja odottelua 10min, matka2 15min ja lopuksi vielä kävelyä toiset 400m 5min. Ja kappas, vierähti tunti "lyhyeen" matkaan.

Esimerkki mun duunimatkasta Malmi-Eira. Omalla autolla matka taittuu parhaimmillaan puolet nopeammin eikä tarvii kärvistellä räntäsateessa odottamassa junaa/sporaa. Tämän lisäksi 3-ratikoissa aamuisin haisee ruumiin eritteet ja penkeillä saattaa nukkua pari spugea. Se hyvä julkisissa on että matka-ajan voi käyttää esim. lukemiseen jos sattuu siitä tykkäämään.

Olen koko ikäni asunut rööperissä helsingin keskustassa ja en kyllä täältä hevin muuttaisi pois. En ymmärrä ihmisiä, jotka sanoo, ettei keskustassa voi kasvattaa lapsia. Itse elin koko lapsuuteni rööperi-eira alueella ja todella mukavaa oli asua kaupungissa. Kesät vietettiin helsingin edustan saarissa ja kaivopuistossa. Oikein mukavia muistoja. Tottumiskysymyksiä..On mahtavaa kun kaikki palvelut on kävelymatkan päässä. Toki nykyään asuminen keskustassa ei ole mitään halpaa touhua..

Suositut

Back
Ylös Bottom