Helsinki City Maraton

Olen juossut nyt helmikuusta saakka aamulenkkejä aivan rasvanpolttomielessä, mutta nyt on maratonkin alkanut kiinnostaa. Onko tällä palstalla maratonin jo juosseita ja jos on, niin vinkit olisivat tervetulleita. Juoksen nyt noin 4 kertaa viikossa 10km aamulenkin tyhjään vatsaan, ja tähän menee aikaa yleensä 50-60min. Ei kovin hyvä vauhti ei. 42km on aikalailla pitkä matka, ja ajattelin kysyä, että kannattaako edes haaveilla, että jaksaisi juosta koko matkan? Tuntuu tällä hetkellä aika suurelta suoritukselta... Miten maratoniin kannattaisi valmistautua?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ehkä sillain et kaikki ylimääränen kropasta pois esim läsät, lihakset, hiukset jne... :) painosta ei taida kun olla haittaa vaan tossa juoksussa. sitten vaan kuntoo kohottaan ja mr.naru kisoihin. :thumbs:

Jos menee nilkasta nivelsiteet paria viikkoa ennen juoksua, niin ei kannata koittaa juosta tuota. Espan mukulakiviosuudet on aika myrkkyä.

Nimim. 30km kohdalla kesken viime vuonna...

Vakavammin: ideana oli todistaa itselle, että vähälläkin nylkytyksellä tuon jaksaa ja olisin jaksanut. Isoin ongelma matkalla on asfaltilla monta tuntia juoksemisen aiheuttama tärinä. Hyvät kengät vois ratkaista tän, en tiedä kun en ole ikinä moisilla juossut.

Kertaalleen juostu on.

Kyllä se menee, jos niin päätät. Hyvissä ajoin olet liikkeellä, ja kun jatkat koko kesän samaan malliin, niin ei mitään vaikeuksia selviytyä tuosta.
Ehkä kerran viikossa voisit vetää vähän pidemmän lenkin (vaikka 20km), ja kerran vähän rankemman (normaali 10km, mutta vauhtia enemmän). Tuo vajaa tunti per 10km on juuri sellaista vauhtia, että maraton menisi 4 tuntiin, mitä yleensä pidetään ei-aktiiveille hyvänä aikana.

Tämä voi myös olla hyvä katsastaa: maratonharjoittelu

Itsellelläkin ollut haaveissa juosta maraton. En usko kylläkään, että vielä tänä kesänä. Mutta, mutta, vielä joskus... :whip:

Jep, kiitti vastauksista. Nykyinen lenkki juostaan kokonaan asvaltilla, ja siinä on kyllä yksi ongelma. Jalkapohjat puutuvat loppuvaiheessa täysin tunnottomiksi, ei siinä mitään, kyllä sen pari vikaa kilometriä helposti jaksaa loppuun saakka, mutta ongelmia tuleekin kun matkaa pitäisi lisätä. Kengät mulla on pari vuotta vanhat 100 markan lenkkarit, joten ne voisi varmaan uusia lähiaikoina, että uudet ehtivät mukautua sopiviksi.. Jospa se auttaisi.. Pitäisiköhän myös kokeilla jos tankkaisi vähän hiilihydrattia (vaikka maltoa) tunti-pari ennen lenkkiä, jos jaksaisi sitten paremmin? Rasvaa tuskin palaisi läheskään yhtä tehokkaasti, mutta aerobinen kunto voisi kohentua. Pituutta mulla on 192cm ja paino pyörii siinä 87kg tuntumassa, että tuskin nyt hirveästi täytyy sitä pudottaa. Mites salitreeni tässä ohella? Tällä hetkellä käytössä on perus 4-jakoinen-ohjelma. Jalkoja ei varmaan voi hirveästi treenata vai?

Hei vaan,
Olen itsekin treenaamassa sita HCMaa varten, ja juoksennellut erinaisia pidempia kisoja (puolikkaasta 30 kilometriin) tassa viimeisen vuoden aikana - joten tassa jotain vinkkeja!

Ensinnakin, hyva etta olet totutellut vahan kerrassaan juoksuun. Maltti kannattaa pitaa mukana koko ajan, koska rasitusvammat ovat vaarana jos vahankaan innostuu liikaa (nimimerkilla "kokemusta riittaa"). Nelja lenkkia viikossa on minusta tosi hyva maara, sen enempaa kertoja ei varmasti tarvise lisata. Muista myos venytella hulluna joka lenkin jalkeen, silla tuntuu olevan ainakin mulle paljon valia. Eika hieronnastakaan ole tuntunut olevan haittaa.

Toiseksi, pida huoli etta sulla on sopivat kengat joissa on hyva iskunvaimennus ja pronaatiotuki (jos sita tarvitset). Helsingissa on ainakin pari urheiluliiketta joissa saa tarkastettua askelluksensa ja katsottua vaikka videolta (Megasport (?) Erottajalla on ollut paras). Ja kannattaa ajoissa miettia milla kengilla juoksee maratonin, ja juosta niilla kengilla etukateen jo vaikka 100 km. Jos juokset yleensa pehmealla alustalla niin kokeile ottaa vaikka yksi lenkki viikossa asfaltilla ihan totuttelumielessa.

Hyvia maratonohjelmia on olemassa paljon, mutta niissa kaikissa on sama perusidea. Eli nostetaan juoksumaaraa vahan kerrassaan ja kaikista tarkein on pitka lenkki joka tehdaan kerran viikossa. Ja sitten kun h-hetki alkaa lahestya (2-3 viikkoa ennen) aletaan pudotella juoksumaaria ja saastaa energiaa varsinaista kisaa varten. Tassa linkki Runner's Worldin ohjelmaan aloittelevalle maratoonarille:
http://www.runnersworld.com/home/0,1300,1-51-56-633,FF.html?site=RunnersWorld

Huomaat ehka jo nyt etta juoksu ja jalkatreenit ei oikein meinaa sopia yhteen. Jos aiot keskittya maratoniin taman kesan niin kevenna jyrkasti jalkatreenia jo ohjelman alussa, ja sitten loppua kohti joudut varmaan jattamaan sen pois melkein kokonaan. Ei nimittain ole yhtaan hassua yrittaa juosta pitkaa lenkkia tai kilpailua ihan tukkoisilla jaloilla, ja loukkaantumisen vaara kylla kasvaa jos ylikuormittaa jalkoja kovin pahasti. Jos kaipaat jotain "voimatreenia" jaloille niin salitreenin sijaan voisit kokeilla juosta makia ihan kevyella vauhdillla, se kasvattaa juoksuspesiifimpaa voimaa.

Rasvanpolton kannalta varmaan on hyva juosta tyhjalla mahalla, mutta ohjelman edetessa ja varsinkin pitkilla lenkeilla olisi tarkea saada tarpeeksi energiaa. Itse olen tykannyt kayttaa pitkilla lenkeilla energiageeleja (tuntuu kun saisi rakettipolttoainetta elimistoon!). Ja aamullakin otan ainakin banaanin ja jugurtin ennen lenkkia.

Ja jos tuntuu, etta innostus alkaa hiipua, tai tarvitset jotain piristysta pitkan lenkin sijaan niin kokeile kayda jotain lyhyempia "kilpailuja". Siita on myos hyotya jos haluaa testailla millaiset juomat sopii vatsalle ja mita voi syoda ennen kilpailua. Nyt on esim. tulossa Helsinki City Run (15.5.), joka on 1/2-maraton. Ja Juoksija-lehden kalenterista loytyy vaikka mita muutakin.
http://www.juoksija-lehti.fi/kalenteri.htm

Hyvia juoksuja - ja kysy jos joku naista ohjeista oli epaselva tai tulee muuta mieleen!

Extreme! sanoi:
Nykyinen lenkki juostaan kokonaan asvaltilla, ja siinä on kyllä yksi ongelma. Jalkapohjat puutuvat loppuvaiheessa täysin tunnottomiksi ... Pitäisiköhän myös kokeilla jos tankkaisi vähän hiilihydrattia (vaikka maltoa) tunti-pari ennen lenkkiä, jos jaksaisi sitten paremmin? ... Mites salitreeni tässä ohella?

Ehditkin jo kysya naita samalla kun ma sain vastaukseni kirjoitettua valmiiksi! Eli, ehdottomasti hommaa kunnon kengat (varsinkin kun olet aika isokokoinen) ennen kun ennatat loukkaantua. Ja muut vastaukset loytyykin sitten tuosta mun postista. :)

Extreme! sanoi:
Jalkapohjat puutuvat loppuvaiheessa täysin tunnottomiksi, ei siinä mitään, kyllä sen pari vikaa kilometriä helposti jaksaa loppuun saakka, mutta ongelmia tuleekin kun matkaa pitäisi lisätä.
Osasyynä on varmaankin huono askellus, kuten suunnilleen kaikilla ei-aktiivisilla juoksijoilla. Askeleita noin 180 per minuutti, kanta edellä ja siitä luonnollisesti rullaten (ei koko jalkapohja edellä). Vauhdin määrää askeleiden pituus, ei määrä. Rinta ns. rottingille, lantio eteen siten että asento on pystysuora lantiosta päälakeen saakka. Tyyli pitäisi olla kipittävä, eikä harppova. Askellus kun menee oikein, niin pää ei liiku pystysuunnassa paria senttiä enempää.

Extreme! sanoi:
Kengät mulla on pari vuotta vanhat 100 markan lenkkarit, joten ne voisi varmaan uusia lähiaikoina, että uudet ehtivät mukautua sopiviksi.. Jospa se auttaisi..
Vaihdat 100€:n lenkkareihin, ja jos jaloissa tuntuu vielä ongelmia niin käyt teettämässä jalkahoitajalla valetut pohjalliset (n. 150€).

Muuta:
Kilometrejä viikossa lisää korkeintaan 10% edellisen viikon määrästä. Luultavasti juokset lenkit liian kovaa, tai sitten sulla on tosi rautainen peruskunto, jos voit juosta peruskuntovauhtia päälle 10km/h (99%:n varmuudella et voi). Jos lähdit suoraan juoksemaan 40km per viikko, niin voisia sanoa aika varmasti että jossakin vaiheessa tulee joku rasitusvamma. Järkevämpi tapa olisi ollut lähteä 10-20 kilometristä viikossa ja lisätä sitä 10% joka viikko. Lue tämä kirja: Daniels' Running Formula

Lupautusin juoksemaan puolikkaan paavo nurmi maratoonilla. Täytyy sanoa että sali ja juokseminen ei sovi todellakaan yhteen. Tuntuu että tää kymmenen kiloa mitä salilla on saavuttanut ei todellakaan helpota juoksemista mutta puolikas mennään vaikka kontaten maaliin! :evil:

Treeni on satunnaista juoksentelua parin viikon välein....ehkä sit juhannuksen krapulan jälkeen täytyy paripäivää pitää paussia salilta ennen rääkkiä.... :jahas:

Mä EN todellakaan tosta maratonista tiedä mitään, mutta kun läheltä noita kisoja ja juoksijoita olen nähnyt ja niiden kanssa matkustellut ni matkaa enemmän ne kiinnittää huomiota siihen treeniaikaan ja määrään. Kuhan vaan juokset ja nautit. No panic! Jos laskee liikaa kilometrei, pää hajoo heti. Juokset vaan joka paikkaan.

Aamulla kuulemma tehot tuplaantuvat, (vaikka siis aamiaisen oot jo syönyt) nii et ny sit juokset aamusin töihin.nii.

vau, mä menisin juoksee kans jos polvet kestäis. :thumbs:

mä oon kans ajatellut tuota HCM:ää. juossut olen aktiivisesti syksystä asti.
käyn tässä joku päivä testaamassa että kuinka esim 20-30km kulkee ja sit päätän että ilmoittaudunko.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom