Hei vaan,
Olen itsekin treenaamassa sita HCMaa varten, ja juoksennellut erinaisia pidempia kisoja (puolikkaasta 30 kilometriin) tassa viimeisen vuoden aikana - joten tassa jotain vinkkeja!
Ensinnakin, hyva etta olet totutellut vahan kerrassaan juoksuun. Maltti kannattaa pitaa mukana koko ajan, koska rasitusvammat ovat vaarana jos vahankaan innostuu liikaa (nimimerkilla "kokemusta riittaa"). Nelja lenkkia viikossa on minusta tosi hyva maara, sen enempaa kertoja ei varmasti tarvise lisata. Muista myos venytella hulluna joka lenkin jalkeen, silla tuntuu olevan ainakin mulle paljon valia. Eika hieronnastakaan ole tuntunut olevan haittaa.
Toiseksi, pida huoli etta sulla on sopivat kengat joissa on hyva iskunvaimennus ja pronaatiotuki (jos sita tarvitset). Helsingissa on ainakin pari urheiluliiketta joissa saa tarkastettua askelluksensa ja katsottua vaikka videolta (Megasport (?) Erottajalla on ollut paras). Ja kannattaa ajoissa miettia milla kengilla juoksee maratonin, ja juosta niilla kengilla etukateen jo vaikka 100 km. Jos juokset yleensa pehmealla alustalla niin kokeile ottaa vaikka yksi lenkki viikossa asfaltilla ihan totuttelumielessa.
Hyvia maratonohjelmia on olemassa paljon, mutta niissa kaikissa on sama perusidea. Eli nostetaan juoksumaaraa vahan kerrassaan ja kaikista tarkein on pitka lenkki joka tehdaan kerran viikossa. Ja sitten kun h-hetki alkaa lahestya (2-3 viikkoa ennen) aletaan pudotella juoksumaaria ja saastaa energiaa varsinaista kisaa varten. Tassa linkki Runner's Worldin ohjelmaan aloittelevalle maratoonarille:
http://www.runnersworld.com/home/0,1300,1-51-56-633,FF.html?site=RunnersWorld
Huomaat ehka jo nyt etta juoksu ja jalkatreenit ei oikein meinaa sopia yhteen. Jos aiot keskittya maratoniin taman kesan niin kevenna jyrkasti jalkatreenia jo ohjelman alussa, ja sitten loppua kohti joudut varmaan jattamaan sen pois melkein kokonaan. Ei nimittain ole yhtaan hassua yrittaa juosta pitkaa lenkkia tai kilpailua ihan tukkoisilla jaloilla, ja loukkaantumisen vaara kylla kasvaa jos ylikuormittaa jalkoja kovin pahasti. Jos kaipaat jotain "voimatreenia" jaloille niin salitreenin sijaan voisit kokeilla juosta makia ihan kevyella vauhdillla, se kasvattaa juoksuspesiifimpaa voimaa.
Rasvanpolton kannalta varmaan on hyva juosta tyhjalla mahalla, mutta ohjelman edetessa ja varsinkin pitkilla lenkeilla olisi tarkea saada tarpeeksi energiaa. Itse olen tykannyt kayttaa pitkilla lenkeilla energiageeleja (tuntuu kun saisi rakettipolttoainetta elimistoon!). Ja aamullakin otan ainakin banaanin ja jugurtin ennen lenkkia.
Ja jos tuntuu, etta innostus alkaa hiipua, tai tarvitset jotain piristysta pitkan lenkin sijaan niin kokeile kayda jotain lyhyempia "kilpailuja". Siita on myos hyotya jos haluaa testailla millaiset juomat sopii vatsalle ja mita voi syoda ennen kilpailua. Nyt on esim. tulossa Helsinki City Run (15.5.), joka on 1/2-maraton. Ja Juoksija-lehden kalenterista loytyy vaikka mita muutakin.
http://www.juoksija-lehti.fi/kalenteri.htm
Hyvia juoksuja - ja kysy jos joku naista ohjeista oli epaselva tai tulee muuta mieleen!