Helsingistä Norjaan autolla. Nähtävyyksiä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja M&S
  • Aloitettu Aloitettu

M&S

Tarkoitus olisi lähteä reissuun autolla Helsingistä Norjaan pienehköllä budjetilla.

Mitä hienoja nähtävyyksiä, paikkoja yms., suunnilleen Kuusamo-Norja väliltä löytyy, mitkä kannattaisi ehdottomasti käydä kokemassa ja näkemässä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tarkoitus olisi lähteä reissuun autolla Helsingistä Norjaan pienehköllä budjetilla.

Mitä hienoja nähtävyyksiä, paikkoja yms., suunnilleen Kuusamo-Norja väliltä löytyy, mitkä kannattaisi ehdottomasti käydä kokemassa ja näkemässä?
Lofootit on ainekin näkemisen arvoinen paikka.

Eiköhän se Tromsøn satamakaupunki ole tsekattava. Keski-Norjas oon vaan ollu nii en osaa sanoo pohjosesta pahemmin. Norjassa on todella kauniita maisemia vuoristoilla mm.
800%20-%2010%20geiranger.jpg

Ehkä kesäl käyää siellä pohjoisessa.

e. tuli viime Norjan -reissul tykitettyy tollasii kuvii kunnol. Norja on kaunein maa <3

Lähinnä Etelä-Norjassa tarkoitus pysytellä ja käydä vähän maisemia katselemassa, kalastelemassa ja uimassa yms. Koiralle ei varmaan tarvitse muuta kuin EU-passin ja rokotustodistukset mukaan?

Lähinnä Etelä-Norjassa tarkoitus pysytellä ja käydä vähän maisemia katselemassa, kalastelemassa ja uimassa yms. Koiralle ei varmaan tarvitse muuta kuin EU-passin ja rokotustodistukset mukaan?
Rannikolla kannattaa ainekin käydä vilasemassa.

mekin ollaan suunniteltu vastaavaa reisua syksylle. kaipaisinkin vinkkiä tunhon pienellä budjetilla -osioon. norjahan on kallis maa.. eli onko telttailupaikkoja, autiotupia yms. että säästäis majoituksessa? tai voiha sitä autossakin koisata, ei niin kovin mukavaa vaan..

mekin ollaan suunniteltu vastaavaa reisua syksylle. kaipaisinkin vinkkiä tunhon pienellä budjetilla -osioon. norjahan on kallis maa.. eli onko telttailupaikkoja, autiotupia yms. että säästäis majoituksessa? tai voiha sitä autossakin koisata, ei niin kovin mukavaa vaan..

Pohjois-Norjassa tuli kuitenkin käytyä.

Mökit suunnilleen 40e ylöspäin/vrk. Autossa tuli nukuttua vähän ennenm Norjan rajaa ja vaatii vähän extere-henkeä, koska todennäköisesti on kosteaa ja viileää/kylmää. Meitä saittui olemaan reissussa 2 ihmistä + keskikokoinen koira Citroen Saxossa :hyvä: Automaatteja ei kovin paljoa näy, joten jos Pohjois-Norjaan menet, niin kannattaa vaihtaa Kilpisjärvellä kaupassa rahaa (sielläkään ei automaatteja). Telttailu on varmasti märkää puuhaa. Kannattaa tankata viimeistään Kilpisjärvellä tankki täyteen.

Pieni vinkki... hanki laadukas kamera, millä voi ottaa vähintään 500 kuvaa, koska kuvattaa löytyy joka kulmalta.

Maisemat on järkyttävän upeita ja hakkaa helposti monet muut kohteet.

Olen itse moisen reissun tehnyt vuosikausia sitten. Pohjoisessa Suomen puolella tuli käytyä jossain karhun kallioluolapesässä ja siitä on valokuviakin, mutta missä ihmeessä se sitten olikaan. Puiset portaat sinne ylärinteeseen näyttivät vieneen, mutta mikä paikan nimi?

Norjan puolella Hammerfestissa oli kyllä ihan hienoa, sen muistan.

On tullut Norjassa reissattua useampaankin otteeseen ja kerran just tommonen pienen budjetin automatka pohjois-Norjassa. Kuluissa säästettiin nukkumalla teltassa muutama yö (loput mökeissä/hotellissa) ja tekemällä trangialla Suomesta ostettuja pussiruokia. Stoppi mukavalle näköalapaikalle ja siinä leppoisa kokkailu oli oikeastaan ihan mukavaa. Rahaa tuolla säästyy tosi paljon vaikkapa ravintolaruokailuun verrattuna. Teltassa tuli nukuttua ihan metsässä sivutien varrella. Ei siellä niitä sarjamurhaajia kovin paljoa näkynyt. Yks yö kerrallaan teltassa riitti ja sitten piti päästä juoksevan veden ääreen.

Nordkapissa voi säästää jättämällä viimeisen tietullin maksamatta ja menemällä kävellen vaellusreittiä pitkin manner-Euroopan pohjoisimpaan paikkaa. Matkaa tieltä oli n. 5-10 km ja komeita maisemia näkyy kaupan päälle. Kallioihin hakkaava jäämeri on kunnoitusta herättävä näky.

Tromssa oli kiva kaupunki mutta ainakaan itselle kaupunkilomailu säästöbudjetilla ei oikein maistunut. Mielummin pihistelee lähempänä luontoa. Hammerfestistä mulle jäi hieman nuhjuinen kuva mutta toisaalta siellä ei nyt tullut juuri aikaa vietettyä. Altan nähtävyys on ikivanhat kiveen tehdyt seinäpiirustukset mutta ne jäi näkemättä hinnan takia. Narvikin seutu on kaunista mutta itse kaupunki ei muistaakseni mikään kovin kummoinen. Lofootit oli tosi mahtava paikaka ja sinne kyllä kannattaa mennä. Lofooteilla saa kyllä loman kulumaan kokonaisuudessaan joten sinne ehkä kannattaa suunnata omana reissunaan.

Suosikkikaupunkini Norjassa kuitenkin Trondheim joka on kylläkin reilusti etelämpänä kuin nuo muut. Öinen Trondheimin vanhakaupunki on aivan uskomattoman kaunista katseltavaa. Siinä puisen sillan kupeessa oleva baari kannattaa ainakin tsekata jos sielläpäin liikkuu.

Ollaan kanssa menossa norjaan heinäkuun vika päivä ja totesin että seuraavasta opuksesta on hyötyä jos haluaa halvalla majoittua ja tietää hinnat ja kohteen tarjonnan etukäteen..

http://engelsk.nafcamp.com/
tuoltat voi tilata viiden euron hintaan oppaan missä on kartalla kaikki norjan leirintäalueet mökkeineen ja kaikki hinnat on lueteltu.

Itse ainakin tähän tosi tyytyväinen. ja nopeesti tuli perille.. noin 4työpäivää kesti.
suosittelen varauksetta.

Olen itse moisen reissun tehnyt vuosikausia sitten. Pohjoisessa Suomen puolella tuli käytyä jossain karhun kallioluolapesässä ja siitä on valokuviakin, mutta missä ihmeessä se sitten olikaan. Puiset portaat sinne ylärinteeseen näyttivät vieneen, mutta mikä paikan nimi?

Karhunpesäkivi Myössäjärvellä n. 10 km Ivalosta Inariin päin

Telttaillen tienposkessa levähdysalueella maksaa 0 eur, ruuat trangialla ja ostokset visalla. Kävi ainakin meidän kesän Lofootinkeikalla joka paikassa. Telttailu leir.alueella n. 12 eur mutta bonuksena vessat, suihkut ja keittiöt. Bensa maksaa 1,60-1,70 eur/l kalja helvetisti 8eur/0,4l tuoppi baarissa ja kaupasta klo 15 jälkeen la:na ei alkotuotteita ees saa. Mutta komeeta siellä on! Viikon reissun budjetti 2 hlöä + auto = 1500 eur yllätti meidät suurudellaan mutta gason ja lauttojen osuus tuosta on ainakin 1/3.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom