Helposti väsyvä reisi

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moi. Olen rumpali ja pitkä ura takana, yli 30 vuotta soittoa, mutta nyt olen ikäväkseni huomannut, että oikea etureiteni/reisi menettää voiman ja väsyy tosi nopeasti ja jalasta tulee "kontrolloimaton" ja se vaikuttaa koko kroppaan. Muut raajat toimivat todella rennosti, ei ongelmaa. Olen viime aikoina treenannut bassorumputekniikkaa oikealla jalalla tosi paljon.

Ongelma on siis se, että kun alan treenaamaan, kaikki toimii tosi hyvin ja rennosti, mutta monesti vain 5 minuutin soiton jälkeen oikea reisi alkaa väsyä ja siitä tulee "turta" tai miten sen voisi sanoa ja se jäykistyy. Soiton herkkyys ja nopeus on kadotettu saman tien. Huomaan myös, että lonkan kohdalla etureiden lihas kiristyy huomattavasti kun reittä nostaa vähän ylös. Parin päivän tauon jälkeen ongelmaa ei ole, joskus voi mennä rennolla meiningillä montakin biisiä, mutta sitten taas - jumi.

Onkohan jalka ylirasitustilassa, ylikunnossa (voiko yksittäinen lihas/liharyhmä olla ylikunnossa?). Ongelma varmaan että jalka ei palaudu vai joku muu, mikä? En usko, että lihasvoimassa on mitään koska voin juosta 5 km lenkin oleellisesti väsymättä. Soittotekniikka mulla on hyvä, niin kauan kuin jalka jaksaa olla rento..

Kiitos jos vastaatte ja olisi mahtava kuulla jotain vinkkiä asian korjaamiseen (esim lepo ja kuinka pitkään, lihashuolto tms) ja/tai tosiasioita, mikä jalkaa vaivaa..

Thanks!

Aika hankala sanoa mitään tästä netin yli. Noilla tiedoilla minulle tulisi kuitenkin mieleen pitää taukoa jonkin aikaa (ainakin viikko) ja liikkua aktiivisesti muilla tavoilla. Ymmärrän kyllä, että tauon pitäminen on tylsää, mutta jos soitat, älä ainakaan soita viittä minuuttia kauempaa – ts. älä päästä reittä siihen huonoon tunteeseen asti. Tuo, että olet treenannut tosi paljon tekniikkaa, nousi jotenkin minun silmiini. Etenkin, kun tuota oireilua ei ole missään muualla kuin rumpuja soittaessa (eikö?), tulee mieleen tavallaan "yliharjoittelu". Kaikilla on varmaan kokemus siitä, kun treenaa jotain yhtä juttua tosi paljon ja sitten lopulta alkaa mennä vaan huonompaan suuntaan. Vaikka bassorummun polkemisessa onkin muutama erilainen tekniikka, on se hyvin yksipuolista kuitenkin, joten tuollainen "liikaa" harjoittelu voi tulla helpommin. Ei ehkä ole aiheellista tai fiksua mainita muusikon dystoniaa – koska ei tässä siitä nyt varmasti ole kyse – mutta minulle tulee mieleen vähän jokin sen kaltainen lievä tila. Kyseessä voi tietysti olla jotain ihan muutakin, näkemättä ja kokeilematta on hankala sanoa.

Harjoittelun variointi ja tauon pitäminen ovat siis minun ehdotukseni. Ekaa on vähän hankala toteuttaa tässä tapauksessa kunnolla, joten aloittaisin kokeilemalla pientä taukoa. Sanoitkin, että parin päivän tauot auttaa hiukan. Jos pidempi tauko auttaisi enemmän.

Kiitos Joppa tuosta! Luulen myös, että pitkä tauko paikallaan. Tämä on vain outo tila, koska en ole tarvinnut ennen juurikaan taukoa, mutta nyt tietty ikäkin tuonut omat haasteet ja tosiaan kun olen tässä syksyn aikana pari kuukautta tehnyt aika paljon oikealla jalalla enemmän, hemmetisti enemmän kuin vuosiin, johtuen yhdestä uudesta proggiksesta..

Tosiaan missään muussa toiminnassa ei tule moista väsymistä, ei lenkkeilyssä, ei cross-treinerin polkemisessa.. Soitto on niin herkkä laji, että siinä kyllä huomaan jos joku mättää lihaksissa. Soitto sujuu hitaissa/medium tempoissa, ja niissä missä ei tarvita sitä maksimaalista herkkyyttä vs tarkkuutta, mutta nopeammissa ja tarkemmissa jutuissa oikea jalka jää katsomaan kun muut raajat menee. Se on varmaan ihan hyvä merkki, että parin päivän tauon jälkeen taas kulkee - v'hän aikaa, silloin ei liene mitään hermosto ym. vikaa.. Joulu tulee niin siinä hyvä levätä.

Kiitos!!

Saa laittaa vielä lisää infoa jos joku kokee asian "omakseen" :)

Vähän samanlaisia oireita täälläkin. Mitään sen kummepaa parannuskeinoa ei ole mullakaan tarjota.
Sen verran olen huomioinut, että lonkankoukistaja tuntuu kireältä vaivan ollessa pahimmillaan.
Yleensä vaiva tulee rasituksessa tai pari päivää sen jälkeen ja kestää viikosta kahteen.
Reidestä on ikäänkuin voima pois ja väsähtää tosi helposti, mut viikon/kahden jälkeen taas kaikki ok.
Kaikenlaista epätasapainoa on kyllä kehossa, mut pikku hiljaa väistymässä nuo oireet.
Tietysti aikaa on ottanut pari vuotta. Olisin kyllä kiinnostunut miten toipumista voisi nopeuttaa ja kirjoittele ihmeessä, jos saat jotakin selville.
Olen konsultoinut kaikki mahdolliset asiantuntijat ja ei vielä mitään ihmeempää kerrottavaa muuta kuin nuo kehon toispuoleisuus, lihasepätasapaino..

Tosiaan missään muussa toiminnassa ei tule moista väsymistä, ei lenkkeilyssä, ei cross-treinerin polkemisessa.. Soitto on niin herkkä laji, että siinä kyllä huomaan jos joku mättää lihaksissa. Soitto sujuu hitaissa/medium tempoissa, ja niissä missä ei tarvita sitä maksimaalista herkkyyttä vs tarkkuutta, mutta nopeammissa ja tarkemmissa jutuissa oikea jalka jää katsomaan kun muut raajat menee. Se on varmaan ihan hyvä merkki, että parin päivän tauon jälkeen taas kulkee - v'hän aikaa, silloin ei liene mitään hermosto ym. vikaa.. Joulu tulee niin siinä hyvä levätä.

Musiikkia harrastelen itsekin niin erityisesti tuo yhden harjoittelukerran sisällä tapahtuva taidon heikkeneminen on tuttua. Silloinhan tauon pitäminen ja vaikka yön yli nukkuminen on parasta lääkettä. Kauanko sulla on muuten nyt ollut tuota ongelmaa oikean reiden kanssa? Ihan samanlaisesta minulla ei kyllä oikeastaan ole omaa kokemusta, vaikka välillä on toki ollut sellaisia kausia, ettei soittaminen (tai laulaminen) vaan tunnu sujuvan.

Ongelma on ollut nyt pari kuukautta. Oikeastaan siitä alkanut vaiva kehittymään kun aloin tehdä jalalla enemmän työtä, pikkuhiljaa mennyt siihen, että kramppaa herkemmästi kuin ennen. Toki pelkkää bassorummun tekniikkatreenausta ei ole ollut, vaan ihan kunnon soittoakin ja siinä käy myös sama, että jalka hyytyy, vaikka soiton alku on ollut rentoa. Pystyn oikomaan juttuja niin että ne menee, mutta se ei tarkoitus.. Vasemmassa jalassa ei mitään ongelmaa ja silloin kun oikea on väsynyt, vasurissa on parempi tekniikka-..! Ero näiden jalkojen välillä on tällöin huikea, toinen on puupökkelö, toinen täysin vapaa ja rento.. Pidän nyt pari viikkoa jalkataukoa, pelkkää pädi-treeniä. Varasin myös ajan hierojalle.

Luulen, että olen vetänyt jalan niin kipsiin, ylikuntoon (mut voiko yksittäiset lihakset mennä "ylikuntoon"? - kyllä kai, johtuen juuri tuosta ylitreenaamisesta..), niin jalka ei palaudu ja siihen auttaa tosiaan vain pitkähkö lepo. Jännä vaan kun ei koskaan tällaista ollut. Tosin en ole vastaavaa jalkatreeniä tehnyt piitkiiin piitkiin aikoihin.. niin kai siinä on syys ja seuraus.. Katsotaan miten käy. Kiitos kaikille. Saa vielä vastailla!

Jes, no niin, moro. Nyt on muutama viikko mennyt ja enimmäkseen levon merkeissä, normaalia liikkuvaa elämää ilman himotreenaamista. Pidin aluksi parin viikon täystauon jona aikana kävin hierotuttamassa jalat ja alaselän/pakarat. Tilanne parantui, muttei kuitenkaan riittävästi. Kävin toisen kerran jossa käytiin jalat läpi kertaalleen ja päälle vielä viikon treenitauko. Näiden lepoviikkojen jälkeen totesin bänditreeneissä niin kas kummaa, ne kompastuksen paikat olivat tipotiessään, soitto tuntui ihmeellisen "avoimelta" pitkästä aikaa. Yksi syy probleemiin varmaankin on ollut tuo oikean jalan ylikunto, lantio ja jalan/alaselän palat jumissa, ei vaan palautunut ja nyt kun saatiin paskat siellä liikkeelle ja lihat rennoiksi ja riittävä lepo niin toimii taas. Yhdessä rankimmassa biisissä joutui kyllä muuttamaan komppia jalalle ystävällisemmäksi (siitä tulikin jätkien mielestä parempi = win win -tilanne :))kun ihan 100% tehoa/tarkkuutta ei vielä tullut, mutta kyllä 90% parempi tilanne on nyt kuin tuolloin kun aloitin tämän ketjun.

Opetukseksi itselleni - lepo on soittajalle äärimmäisen tärkeää, huoltaa lihaksia, syödä hiilareita/proteiiniä ja pitää suolatasapainosta huolto. Lisäksi popsin Mg-sitraattia plus muut vitamiinokset Q10 mukaan luettuna, joista tuntuu olevan kaikista hyötyä. Nyt vedän samalla iisillä linjalla tuonne kesään asti. Soittotaito ei siitä huonone ja aina pystyy tekemään käsitreeniä pädiin metronomin kanssa ja kevyttä jalkatreeniä ilman rumpuja.

Palailen vielä kevään mittaan..

Back
Ylös Bottom