Hedelmistä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Katti
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Heips!
Tästä on varmaan jossain mutkassa keskusteltu, mutta en nopsalla katsauksella löytänyt. Asiaan...

Kuinka paljon syötte hedelmiä, vai onko ne ns. kiellettyjä herkkuja?
Tiedän, että niissä on hedelmäsokeria, mutta ei kai yleensä syödä hedelmiä liikaa!!? Nehän on aika rasvattomia herkkuja.
Itse tykkään syödä hedelmiä ja niitä meneekin päivässä n.5-8kpl. mm. appelsiini,omena ananas,nektariinia, päärynää, luumuja tai viinirypäleitä joskus banaania. Ompahan tullut muutamia kertoja huomautuksia, että enkö tiedä kuinka paljon hedelmissä on sokeria, kun muuten kerta syön terveellisesti ja kevyesti (yeensä;))
Syksyisin syön pääasiassa marjoja, siis niin kauan, kun varastot on tyhjennetty. Joskus ostan myös kaupasta pakastemarjoja, ne vaan on aika hinnakkaita.

Tuskin niitä hedelmiä voi liikaa syödä - eli popsi hyvillä mielin vaan, jos kerran maistuu! Joillain saattaa kyllä verensokeri heitellä, jos välipala koostuu pelkistä hedelmistä, mutta tätäkin voi tasoittaa nappaamalla samalla vaikka pari pähkinää tai palan juustoa. Eri asia sitten tietysti on, jos hedelmillä yritetään korvata muuta ruokaa, kun ei uskalleta syödä mitään tukevampaa. Tästä ei sinun kohdallasi ilmeisesti kuitenkaan ollut kyse?

Yleinen suositushan on joku 3-4 annosta hedelmiä/marjoja päivässä, mutta eiköhän niitä voi enemmänkin syödä ihan hyvällä omalla tunnolla :) Tietysti muistaen, että kohtuus kaikessa. Itse syön aamulla n. 1dl:n marjoja puuron kanssa, päivällä hedelmän välipalan yhteydessä ja illalla rahkan kanssa pilttisoseen/ananaspurkin/1dl:n marjoja. Kesällä marjoja kuluu PALJON, kun ne on niin hyviä :kuola:

Ja kun vielä muistetaan että hedelmäsokerin glykeeminen indeksi on matala, eli se nostaa verensokeria hitaasti, niin ihan rauhassa saa vedellä. Toki tuo on hedelmän kypsyysasteestakin kiinni. Lisäksi hedelmissä on suht vähän hiilihydraattia painoon nähden, koska niissä on paljon vettä, niin glykeeminen kuormakin on aika pieni. Jos tosiaan haluaa vielä hidastaa sitä imeytymistä, niin esim, raejuusto sopii oikein hyvin eri hedelmien kanssa, maultaankin.;)

Niin, ei ole tarkoitus korvata muuta ruokaa.
Aamulla syön puuroa, jugurttia ja hedelmää
Töissä aamukahvilla yksi hedelmä
Lounas: lämmin ruoka + salaattia
Päiväkahvilla joku hedelmä, jos on taas nälkä
Välipala: piimä-hedelmä-lese pirtelö
Jumppatauko
Jumpan jälkeen syön mikä maistuu leipää, salaattia, lämmintä ruokaa tai rahkaa+hedelmää+leseitä,
Ja ehkä ennen nukkumaan menoa tulee syötyä taas jotain hedelmää.

En ole hirveetä ressiä kehdannut ottaa tosta hedelmien syönnistä, mut aattelin kysästä mielipiteitä.

:dance::dance::dance: VAPPUJA :dance::dance::dance:

Hedelmiä ilman ei voisi olla :) Eikä varsinkaan marjoja. Aamulla menee jo 2 dl, tosin kun muutan omaan kämppään niin rahat ei taida riittää sellaiseen ellen hulluna poimi koko ensi kesää ;) Ja hedelmät ei todellakaan ole kiellettyjä, mutta niissä on ainakin miulle sen verran vähän energiaa että sen vuoksi rajoitan niiden syömistä, jotta tulisi syötyä energiapitoisempaa ruokaa enemmän (ja jaksaisi). Kaikki muut hedelmät on ihania paitsi ulkomaiset omenat, hunajamelonit ja raa'at banaanit...

Kaikki muut hedelmät on ihania paitsi ulkomaiset omenat, hunajamelonit ja raa'at banaanit...

Haha, omat suosikkini.:D Tai no, ovathan suomalaiset omenat parempia muttei ulkomaisissakaan ehdottomasti vikaa ole.

Kyllä hedelmiä tosiaan saa mielestäni syödä melko rajatta juuri niiden täyttävyyden vuoksi. Treenikaudella minäkin olen ihan tarkoituksella hieman rajoittanut määriä, sillä muuten en välttämättä jaksa syödä tarpeeksi saavuttaakseeni energiatasapainon. Väitän kyllä, että jos hedelmiä tulee syödyksi liikaa, ruokavalion koostamisessa on kokonaisuudessaan jotain ongelmia.

Syön hedelmiä paljon. Enkä laske niitä edes päivittäiseen energiasaantiini. Kaikki hedelmät (ja marjat) menee, mutta suosikkeja on ehdottomasti satsumat, greippi sekä nektariinit!

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Minäki syön paljon hedelmiä ja marjoja. varmaan kilon päivässä pelkästään niitä :rock: Kyllähän nekin sisältää energiaa, mutta myös paljon niitä hyviä juttuja ;) Ääntä kohti vaan se mikä tuntuu hyvältä....Hellii muuten suolta myös..

Hellii muuten suolta myös.. Niin tekee, jos syö enemmän, kuin yhden omenan tai banaanin niin kyllä on hellä suoli sen jälkeen:thumbs:
No joo olipahan pakko tarttua pikku juttuun, mut tää vatsavammasen elämä on välillä aika hauskaa.
Juu ei tulis mielenkään jättää hedelmien syöntiä pois, ja onneksi kohta sa taas mansikoita,kirsikoita....:haart::lol2:

En mä ainakaan viitsi rajattomasti vetää hedelmiä, energiahan niistäkin tulee.

Esim. jos söisin päivässä 3 banaania(n. 100kcal(kpl), 3 omenaa (n. 50kcal/kpl) ja 2 appelsiinia(n. 80kcal(kpl) niin niistäkin tulee jo 610kcal ja minusta se on aika paljon.

Kyllä niissä hedelmissä kuitenkin niin vähän energiaa on, että ei nyt ainakaan niiden kanssa viitsi alkaa nipottamaan. Ääntä kohden vain. Ja harvapa niitä varmaan jaksaisi niin paljon syödä, että ne päivittäiset kalorimäärät huitelisi taivaissa niiden takia.

Omia lemppareita on Granny Smith omput, banaani, tuore ananas (ei mitään tölkkimoskaa) ja viinirypäleet. Satsumat myös hyviä, mutta niitä tulee yleensä aika kausiluontoisesti vedettyä enemmän kuin laki sallii niin kyllästyn helposti. Kiiveistä saan suuni kipeäksi.
Ja kyllähän noita menee, omppuja pari kolme päivässä, banaania vähintään se yksi jne. Marjoja etenkin kesäisin monta desiä päivässä kun omista puskista saa kerätä. Ananas menee yleensä kerralla alas, mitä sitä suotta muille jakelemaan :rolleyes:

Kyllä niissä hedelmissä kuitenkin niin vähän energiaa on, että ei nyt ainakaan niiden kanssa viitsi alkaa nipottamaan. Ääntä kohden vain. Ja harvapa niitä varmaan jaksaisi niin paljon syödä, että ne päivittäiset kalorimäärät huitelisi taivaissa niiden takia.
Noh, kyllä mun ruokavaliossa toi +600kcal tuntuu ja näkyy.

Meah, kuinka vähän sitten oikein syöt? IMHO hedelmiä on turkasen vaikeaa syödä ylenmääräisesti. Luettelemassasi määrässä on toista kiloa tavaraa, ja toisaalta suht normikokoisen mimmin kalorinsaanti lie jotain 2500 kcal give or take, ei se 600 minusta ole siinä paljon. Saako joku tosiaan normaalien punttiperusoletusten (prodea 1,5 g/painokilo tai enemmän, rasvaa 0,5-1 g/painokilo, puoli kiloa kasviksia päivässä) lisäksi tuon määrän hedelmiä alas? Tai edes muunlaisilla ratkaisuilla? en tiedä mutta epäilen suuresti että tarviiko sitä punttimimminkään ihan joka asiaa rajoittaa. Jos ruokavalio ei muuten ole ihan pepullaan, niin oon sitä mieltä että hedelmien määrä säätyy useilla ihan itsestään kohdilleen. Eri asia on sitten se jos kuittaa kaikki kasvikunnan tuotteet syömällä hedelmiä.

Jostain luin/kuulin/katsoin kun joku tyyppi puhui siitä kuinka paljon hedelmiä/vihanneksia tulee päivässä syödä. Tämä kyseinen henkilö sitten sanoi, että suomalaiset syö niin vähän ko tuotteita, ettei niitä kannata edes laskea päivittäiseen kalorinsaantiin.

Mun normipäivä on ehkä: Pari desiä marjoja (ei joka päivä), ananasta (purkista tai isosta ananaksesta slaisseja), 1 banaani, 1 omena, pari tomaattia, viinirypäleitä, pari mandariinia. Lisäksi tulee tietysti salaatit ja muut, joita on leivänpäällä/salaatissa ihan salaattina muiden ainesten kanssa. ;)

Mitähän tuosta tulis kaloreiksi? Anananaksen muuten "lasken" (mä en oikeasti kyllä edes laske varsinaisesti mitään kaloreita) ihan mukaan, koska se kuuluu aamupalaan joka on mulla yleensä ihan sama.

Kuka muka oikeasti syö 3 banaania ja 3 omenaa? Banaanitkin on sen verta täyttäviä että aika huikeeta jos niitä kolme vetelee..

Mä voisin helposti vetää omenoita vaikka 10 putkeen. Niihin vaan tulee niin törkeä himo. Yleensä ostankin niitä kerrallaan vain 5, ettei ihan älyttömästi niitä tule vedettyä, kun ei ne mitään ihan ilmaisiakaan ole. Mutta mitään muista hedelmiä en sitten yleensä syökään.

Jep, minäkin mietin, kuka saa normaalin ruokavalion lisäksi syötyä liikaa hedelmiä. En minä kyllä saa, varsinkin, kun joka aterialla yleensä tulee puputettua myös vihanneksia.

Meah, kuinka vähän sitten oikein syöt? IMHO hedelmiä on turkasen vaikeaa syödä ylenmääräisesti. Luettelemassasi määrässä on toista kiloa tavaraa, ja toisaalta suht normikokoisen mimmin kalorinsaanti lie jotain 2500 kcal give or take, ei se 600 minusta ole siinä paljon. Saako joku tosiaan normaalien punttiperusoletusten (prodea 1,5 g/painokilo tai enemmän, rasvaa 0,5-1 g/painokilo, puoli kiloa kasviksia päivässä) lisäksi tuon määrän hedelmiä alas? Tai edes muunlaisilla ratkaisuilla? en tiedä mutta epäilen suuresti että tarviiko sitä punttimimminkään ihan joka asiaa rajoittaa. Jos ruokavalio ei muuten ole ihan pepullaan, niin oon sitä mieltä että hedelmien määrä säätyy useilla ihan itsestään kohdilleen. Eri asia on sitten se jos kuittaa kaikki kasvikunnan tuotteet syömällä hedelmiä.

No varmaan jotain 2500 kcal tai pikkusen vähemmän syön. Siis sehän on ihan siitä kiinni mihin haluaa sijoittaa kalorinsa. Mä sijotan "ei dietillä"-ollessa mielummin leipään ja muuhun:D marjoistahan nyt ei saa kaloreita miksikään mutta kyllä banskuista saa suhteellisen paljon energiaa, niitä en kyllä ala mutustaan kauheasti. Siis mä kyllä voisin mutustaa koko ajan hedelmiä, niin mun kohdalla on niitä hyvä rajoittaa. Muuten oisin koko ajan hedelmä kädessä;)

Tällä hetkellä tuo 600 olisi paljon kun olen dietillä:D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom