HD-DVD / Blue ray - Kumpi vai kampi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Vähän :offtopic: mutta sanokaapas, kun kuulin jostain, että HD-Radyn ja Full-HD:n Erot merkkaa kaytännössä vasta kun telkalla on kokoa yli 30tuumaa? vai oliko se yli 40tuumaa?
Eli siis jommasta kummasta alaspäin niin noilla ei olis käytännössä kuvanlaadussa paljoa eroa?
Sanokaapas onko totta ja kumpikohan noista kooista se voisi olla?
About 40" on se raja missä yleensä huomaa jo eroja, niiku tossa ylempänä sanottiinki. Tohon tietenkin myös vaikuttaa katseluetäisyys ja se mitä TV:stä katsotaan.

1080p HD-matskussa huomaat eron ku meet tiirailee metrin päästä. Kaikissa muissa lähteissä, eli DVD, VHS, 720p konsolipelit ja Digi-TV et huomaa eroja.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toi Warnerin pois jäänti aiheutti pienimuitoisen ketjureaktion ku heti perässä hieman pienempi studio nimeltä New Line Cinema ilmiottu myös jäävänsä pois HD-DVD leiristä.

Nyt pitää kuitenkin muistaa yks iso piru mikä puhuu HooDeeDeeVeeDeen puolesta. Meinaan microsoft. Samoin Toshiba, jonka microsoft oli nakittanu mukaan tohon HD-DVD taistoon.

Musta tuntuu, että tää sota ratkee nii, että HD-DVD:sta tulee standardi HD-formaatti tietokone puolella (halvempi valmistaa) ja Blu-ray sitten mediapuolella.

Toi Warnerin pois jäänti aiheutti pienimuitoisen ketjureaktion ku heti perässä hieman pienempi studio nimeltä New Line Cinema ilmiottu myös jäävänsä pois HD-DVD leiristä.

Warner omistaa New Line Cineman, joten ei mitenkään yllättävää.

Itse olin alunpitäenkin suunnitellut ostavani molempien formaattien soittimet, koska tiedossa on koko ajan ollut, että kaikki leffat eivät koskaan tule ilmestymään molemmilla formaateilla. HD DVD tuli sitten hankittua, koska soittimia saa jo ihan järkevään hintaan. Tosin PS3 löytyy myös, mutta se ei asusta tv-huoneessa. Toivottavasti nyt vain BD-leirikin saisi rakennettua kohtuuhintaisia soittimia.

Toisaalta ennen kuin BD ja HD levyjä alkaa näkymään vuokraamoissa on noiden katselu todella satunnaista.

Okei, kiitti orsilla.

Itteeni ei jotenki enään jaksa kiinnostaa kumpi voittaa. Katseet on kääntyny jo uusiin formaatteihin mitkä tulevat sit aikoinaan syrjäyttämään nämä kummatkin formaatit.

Toinen on nimeltään TeraDisc ja toinen on Holographic Versatile Disc, joista ensimmäinen kykenee teran ja jälkimmäinen jopa 4 teran tallennustilaan.

Levyissä ollaan nyt todistettu, että kyllä siihen tavaraa mahtuu, mutta eri formaatit saisivat kilpailla tuolla luku- ja kirjoitusnopeudella. Se merkkaa mulle yhtä paljon kuin seki kuinka paljon dataa sille mahtuu. Ellei jopa enmmän.

shidox, varmasti on parempia formaatteja olemassa ja tulossa, mutta isot yrityksethän sen lopulta päättää (kuluttajien tuella) mistä tulee standardi.

Itse myös odotan rauhassa miten tämä kehitittyy. Mulle tuskin koskaan tylee yli 40" töllöä, joten sinällään ei ole tärkeää onko se HD:ta vai ei..

Markantalo näyttää myyvän HD-DVD soitinta Toshibalta 249 euron hintaan. Mukaan tulee 5 elokuvaa eli tavallaan soitin alkaa olla DVD-soittimen hintainen. Soitin osaa toistaa tavallisetkin DVDt 720p/1080i resolla mistä johtuen tavallaan tuo kiinnostaisi, mutta näyttää kyllä siltä, että aurinko laskee HD-DVD:n osalta jo.

Onko kukaan ostanut tuota härveliä? Kommentteja?

Okei, kiitti orsilla.

Itteeni ei jotenki enään jaksa kiinnostaa kumpi voittaa. Katseet on kääntyny jo uusiin formaatteihin mitkä tulevat sit aikoinaan syrjäyttämään nämä kummatkin formaatit.

Toinen on nimeltään TeraDisc ja toinen on Holographic Versatile Disc, joista ensimmäinen kykenee teran ja jälkimmäinen jopa 4 teran tallennustilaan.

Levyissä ollaan nyt todistettu, että kyllä siihen tavaraa mahtuu, mutta eri formaatit saisivat kilpailla tuolla luku- ja kirjoitusnopeudella. Se merkkaa mulle yhtä paljon kuin seki kuinka paljon dataa sille mahtuu. Ellei jopa enmmän.

Aika kauan saat katsella ja ihmetellä...

Itse uskon, että kaikkien formaattien pahin vihollinen tulee olemaan internet. Nopeat yhteydet ovat jo arkipäivää lähes joka paikassa, joten jos minkäänlaiset iTunesit ja Videostoret yleistyvät, niin ne tuovat mukanaan erittäin houkuttelevan vuokrausmuodon. Ostolevyt ovat toki eri asia, koska joku aina diggaa keräillä fyysisiä levyjä, itse vain katson leffat ja se siitä.

Dopey: Tarkista sitten, että myös se HD-toisto on 1080p. Toshiballa on sellainenkin malli jossa tuo HD-toisto kykenee vain 1080i resoon. Siitä johtuu halpa hinta.

skuge: Juu ei noi oo tulossa kuluttajille viel ainakaan ennen vuotta 2010. Ja silloinkin laitteiden hinnoissa puhutaan tuhansista euroista. Kuluttajaystävälliseen hintaan noita saanee 2013-

paha sanoo ku ei oo kristallipalloa. Mutta turhaan tosta HD-DVD vs. Blu-ray sodasta on enään kättä vääntää. Päättäisivät nyt kumpi se sitten on. Mulle kelpaa kummatkin. Muuten tässä voidaan iha oikeesti olla siinä tilanteessa, että markkinoilla on jo 2 kilpailevaa HD-formaattia ja mukaan pyrkii vielä noita uusia teralevyjä jne.... sittenhän vasta onkin mukavaa ku leffoja julkaistaan yksinoikeudella jopa 4:lle eri formaatille.

Blue-Rayta olen kaavaillut... Taitaa olla maybe hyvä optio viime uutisia aatellen..

Dopey: Tarkista sitten, että myös se HD-toisto on 1080p. Toshiballa on sellainenkin malli jossa tuo HD-toisto kykenee vain 1080i resoon. Siitä johtuu halpa hinta.
Mun TV on myös 720p/1080i, joten siinä mielessä en tarvitse 1080p toistoa. Vai tarkoittaako sitä, että 1080p levy ei edes pyöri tuossa? Onko 1080p HD-DVD levyjä?

Mun TV on myös 720p/1080i, joten siinä mielessä en tarvitse 1080p toistoa. Vai tarkoittaako sitä, että 1080p levy ei edes pyöri tuossa? Onko 1080p HD-DVD levyjä?
On 1080p HD-DVD leffoja. Ne sit vaan skaalataan tohon sun TV:lle sopivaks.

Jep, Mike puhuu asiaa tuossa ylempänä. Eikö itse Gateskin ole sanonut että tämä HD/BR on viimeinen fyysinen mediaformaatti joka tulee. Netissä on tuleivaisuus, kunhan vaan nopeet netti yhteydet lisääntyy, niin eipä sitä tartte leffoja tallennella koneellekaan, vaan streamata suoraan palvelun tarjoajalta...

Se Markantalon soitin ei tosiaan ulosta 1080p, joten jos näyttölaite joskus päivittyy full-HD:en, niin täysi hyöty jää saamatta.

Onkohan muuten Sony mahtanut ottaa takavuosien hävitystä VHS-Beta (ja olihan mukana tietty Video2000) taistosta oppia, kun näyttää nyt ottavan tässä taistelussa voiton omaan leiriin :)

PS. nusnus, blue-rayn lyhenne ei ole BR vaan BD (Blue-ray Disc)

Jep, Mike puhuu asiaa tuossa ylempänä. Eikö itse Gateskin ole sanonut että tämä HD/BR on viimeinen fyysinen mediaformaatti joka tulee. Netissä on tuleivaisuus, kunhan vaan nopeet netti yhteydet lisääntyy, niin eipä sitä tartte leffoja tallennella koneellekaan, vaan streamata suoraan palvelun tarjoajalta...

Näinhän se mahdollisesti on. Tosin Full-HD materiaali ei ihan heti siirry verkkoon koska kapasiteetti ei yksinkertaisesti riitä. Ainoa haittapuoli voi sitten olla noissa verkkovuokrauksissa/ostoissa, että sitten taas aletaan sitomaan noita leffoja esim. yhteen ainoaan päätelaitteeseen ja jotain muita kivoja DRM-jippoja niihin säädetään ettei vaan vahingossakaan median käyttö liikaa helpottuisi saati sitten sen oikeasti omistaisi käyttöoikeuden sijasta.

Ja itse aiheesta. Täytyy nyt toivoa, että tämä olisi se lopullinen naula ja pyörähtäisi BD puolella vielä paremmin homma eteenpäin. Esim. kotimaan vuokraamo ja kauppa tarjonta ei vielä päätä huimaa ko. materiaalin puolesta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom