Hauskoja paikan/liikkeiden yms nimiä...

Jee. Pallivaha pääsi listalle :D
Melkein muutimme tuonne, mutta mentiinkin sit siihen viereen :/

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Paska-aveneulla on jäteveden puhdistamo. Tie muistaakseni rakennettiin vartavasten puhdistamolle ja nimettii kyläläisten toiveesta.
-------
Kustavi "-Lähetyksenne on Kustavissa" tms.
-------
Jo mainittu Nahka-Albert: tää on tuottanut mulle aina vahvoja mielikuvia. Koskarissa töissä ollessani sain aina kuunnella sen puodin mainoksia "Nyt alkaa Nahka-Albertin ennennäkemätön syysale tjsp." Se jäi aina soimaan päähän silleen "Nyt alkaa Nahka-Albertin ennennäkemätön nahka-ale"

Nahka-Albertista mieleen joku saksalainen kalju viiksekäs (vahatut harmaat viikset) "nahkaseppä", jonka iso-iso-iso-ukki on tullut joskus 1800-luvun puolella tänne saksasta perustaakseen Suomen ensimmäisen nahkapuodin Tampereen Koskikeskukseen (löytyy myös Hesasta). Siitä on sitten lähtenyt sukuyritys pyörimään ja poika isän jälkeen vetää ylleen vanhan ukin nahkaliivit ja nahka essun, valitsee vain parasta nahkaa tuotteisiinsa joita työstää sukupolvia vanhalla salaisella tekniikalla, tekee töitä saksalaisella ahkeruudella, tarjoten laatutuotteita kaupungin herrasväelle samalla kasvattaen mainettaan käsityöläisten ja muiden porvarien keskuudessa.

Kuvat parista Albertista

Liitteet

• kallio2.jpg
    kallio2.jpg
    6,4 KB · Katsottu: 159
  • Daniel_Day_m543459.jpg
    Daniel_Day_m543459.jpg
    16,6 KB · Katsottu: 1 043
Parastahan on, että ne löytyy ainakin kerran samasta taulusta ainoina paikanniminä. :D

8-vuotiaana oli niin hauskaa...

Kyllä se on mulle toiminut vanhemmallakin iällä ;) .

Tampereelta pohjoiseen on paikka nimeltä Lihasula. Mistähän lie saanut nimensä?

Edittiä: Kyllähän se google tähänkin osasi antaa jotain tietoa.

Osoitteesta www.lihasula.fi löytyi seuraava selitys:

Lihasulan kylä mainitaan jo Kangasalan ensimmäisessä veroluettelossa 1540. Kylän toisen talon isäntä oli Antti Heikinpoika Lihasuu. Nimi oli veronkantajien antama liikanimi ja sen arvellaan tarkoittavan vaurasta miestä, joka mielellään söi meheviä riistapaisteja.

Ilmeisesti aikojen saatossa muuttunut Lihasuusta Lihasulaksi.

Muistan nähneeni jossain lehtileikkeleessä tai netissä ulkomaalaisen olisko ollut joku insinööritoimiston mainoskyltti: isolla tekstillä PILLU (missä lie Afrikassa..) :)

Autoa kun kävin ostamassa niin "Tuskientaival" tiekyltti jäi ainakin mieleen.

En jaksanu lukea kaikkea joten tää saatto tulla jo mutta silti:

* Varvi (tienviitta Raahessa)
* Alapää (Hippi, Nurmo)
* Ala-Mulkku (Vaala)
* Annamarinhaara (Savo)
* Hassis (Keski-Pohjanmaa)
* Hevonperse (Pudasjärvi-Kuusamo suunnalla)
* Hevonvittu (Kuusamo)
* Homeperseensuo (Haminan lähistollä)
* Iso-Melanen (Paltamo)
* Isomulkku (Oulujärvi)
* Jalanluiskahtamavaara (Inari)
* Keskimulkku (Oulujärvi)
* Kivesjärvi, -kylä, -lahti, -vaara (Paltamo)
* Koirankyrpäoja (Salla)
* Kusipää (Pomovaaran huippu Muoniosta itään)
* Kyrvänsyrjäntie (Kainuu)
* Mulkkujärvi (Pohjanmaa)
* Naimajärvi (Jyväskylän ja Mikkelin välissä)
* Onpahanvaanlampi (Saarijärvi)
* Paskalampi (Espoo)
* Pieru (Saarijärvi)
* Paskatti (Somero)
* Pillunsilmä (Airisto)
* Pissiniemi (Tornionjoen rannassa)
* Puutteenperä (Vaala)
* Ruustinnanpillu (Oulujärvi)
* Siitinselkä (Varkaus)
* Takapajula (Neuvosenniemi)
* Terskanperä (Pulkkila)
* Tissinpohja (Savo)
* Viheltävän vitun aapa (Sodankylä)
* Ylä-Mulkku (Vaala)

Sörkan kurvissa sähkö-ja lamppuliike Sähkö-Paganus. Oli monta vuotta neonvalokirjaimista palaneina P ja a. Lähistöllä asuneet tietää paikan vieläkin nimellä Sähkö-Anus, vaikka liike onkin tehnyt imagon päivitystä ja muuttanut nimensä Sähkö-Pagalux:ksi.

Offtopic: Ja tämä juttuhan pääsi kanssa hesariin tässä alkusyksystä. Samassa jutussa puhuttiin myös neonvaloja myyvästä liikkeestä, jonka valomainoksesta joka toinen kirjain oli monta vuotta pimeänä. Loistavaa markkinointia

Jossain Turun ja Vaasan välillä kyltti Mara 2. Herätti seurueessamme hieman hilpeyttä kun paikan ohi ajeltiin joskus viime vuosituhannella presidentinvaalien aikaan. Ko. vaaleissa kun ehdokas numero 2, Martti Ahtisaari valittiin presidentiksi. Mara oli ilmeisesti saanut tielaitoksen tukijoukkoihinsa.

Tos muutama lisää.
"

Annamarinhaara (Savo)

osa saattaa olla ihan täyttä paskaa. Kopsasin listan suoraan jostain sivuilta.

Itse olen täältä savosta, niin tuon tienhaaran nimi on Annamarinhuara!
Ja Haapajärvellä on sen niminen turve suo, kuin PilluNeva!
Me täällä Savossa ollaan tosi hyviä keksimään paikoille nimiä..:D

Olin frendien kanssa yksi juhannus Nokian lähellä ovihommissa paikassa minkä nimi oli Hinttala.
Hehee. Olen ollut painoa heittämässä Hinttalan kentällä. Ehkä sinun olisi pitänyt olla Miehikkälässä? Jossain päin Nokiaa on myös Puutteenkatu, Puutteenkuja näemmä jossain muuallakin.

Suomalaiset paikannimet ovat aivan loistavia. Jotkut jaksavat vielä nauraa Juupajoellekin, mutta minusta Salainen on parempi. En myöskään mielelläni asuisi Lihasulassa tai Lemussa. Närpiö on minusta sananakin herttainen, samoin Iniö. Oma hauskuutensa on myös Kustavissa.

Silti nuo Lapin Hevonperseenmutkat ovat varmaan melkein kaikkien suosikkeja. Tulee jotenkin rietas olo jo lukiessakin.

Minä olen muuten ollut puolestani Riiassa baarissa nimeltä Perse.

Pallilaella ja Moloslaella on tullut käytyä, hih-hih. Aakenuksella oli myös muita Palli- ja Molos- alkuisia paikannimiä, mutta eipä niitä nyt tietenkään kaikkia muista..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom