Hauiskääntö seisten = alaselkäjumi

Harmittaa, kun ei oikein pysty tuota hausikääntöä tekemään seisten scott-tangolla. Ongelma on se, että alaselän lihakset menevät täysin jumiin. Tekniikasta en osaa varmuudella sanoa, että olisi puhdas, mutta sen tiedän, että selkä ei heijaa ja kyynärpäät pysyvät melko hyvin kyljissä kiinni ja tietääkseni olkapäät eivät työnny eteenpäin.
Tekniikkavirhettä epäilen, mutta mikäköhän siinä mättää? Pieni tekniikkavirhe ja liiian isot painot?

Jumitukseen auttaa ainaostaan 600mg burana sekä todella rankka hieronta...

Jos suoritan liikkeen scott-penkkiä hyväksikäyttäen, tai takakenossa seinää vasten seisten, ei ongelmaa esiinny. Vapaasti seisten tuo on vaan ollut kaikkein mieluisin tehdä.

Johtunee tuo alaselän jumitus siitä, että nojaat taaksepäin viimeisissä ja tiukoissa toistoissa, jolloin alaselkä rasittuu. Seisten tehtävässä hauiskäännössä tulee tahattomastikin heijattua aina hieman sarjan viimeisissä toistoissa - paitsi jos käyttää aivan lelupainoja. Tämän heijauksen "järkevä kohdistaminen" onkin sitten eri asia.

Paineen saat pois alaselältä, kun käytät viimeisissä toistoissa pientä "cheatia" toiston alkuvaiheessa. Siis heijaat hieman vauhtia ala-asennosta lähtiessä. Tällä tavoin tanko tulee vauhdikkaammin ylös asti hauisten avulla eikä tarvitse toiston loppuvaiheessa vääntää selkää takakenolle että saa tangon "kuolleen kohdan" yli. Juuri se, että tanko jämähtää puoliväliin ja selkä takakenossa runtataan painot väkisin ylös, rasittaa alaselkää.

Mutta, jos et pysty jostain syystä noitten äsköisten ohjeittenkaan mukaan tekemään niin tee sitten pelkästään scotti penkissä tai takakenossa :D eikai maailma siihen kaadu?? saat kuitenkin tehtyä hauis reeniä

hauiskääntö alataljassa maaten on myös hyvä vaihtoehto

hauiskääntö alataljassa maaten on myös hyvä vaihtoehto.

Edit: voi tulla paheksuvia katseita, jos joku on tulossa tekemään alataljaa normaalisti.

Vilponen teki kyykyssä, piti kyynärpäitä reisien päällä. Itse olen välillä tehnyt scotissa taljalla.
edit. niin teen tuon tosin ristikkäis- en alataljassa vaikka sama sen väliä.

Tee välillä pienessä etukenossa vieden tanko suoraan ylöspäin rintaan ja samalla kyynärpäitä hieman taakse. Täten yläasennossa hauiksesta ei lähde jännitys vahingossakaan ja selällä ei voi auttaa, koska koko ajan ollaan etukenossa

Kannattaisiko cheatata hiukan enemmän? :D

Ei vaan, millaiset voimatasot sulla on esim. maastavedossa? Kuvittelisin, että jos hauiskääntö jumittaa alaselän, keskikroppa ei ehkä ole ihan viimeisen päälle kunnossa?

Vilponen teki kyykyssä, piti kyynärpäitä reisien päällä.

Mä teen tolleen, alataljalla.

- ASIAAN -

Eikös se just ota alaselkään jos tekee heijaamatta. Milläs muulla sä pidät itsesi pystyssä, kun painopiste siirtyy eteenpäin, kuin alaselällä?

Lisää jerkkua selkään niin hoituu.

Yks juttu mikä mulla on ainakin auttanu alaselän kipuihin ja jumitukseen on perslihasten jännittäminen liikkeessä kun liikkeessä.

...purista perseellä ku sulla ny sitä o

Mutta, jos et pysty jostain syystä noitten äsköisten ohjeittenkaan mukaan tekemään niin tee sitten pelkästään scotti penkissä tai takakenossa :D eikai maailma siihen kaadu?? saat kuitenkin tehtyä hauis reeniä

Joo kuten mainitsinkin tuossa ekassa postauksessa, olen vaan tykästynyt tuohon seisaalta tehtävään liikkeeseen. Tosin nyt kun tiedän, että se ei ole mulle (ainakaan tässä vaiheessa) sopiva liike, niin teen sen nyt scott-penkissä.

Kannattaisiko cheatata hiukan enemmän? :D

Ei vaan, millaiset voimatasot sulla on esim. maastavedossa? Kuvittelisin, että jos hauiskääntö jumittaa alaselän, keskikroppa ei ehkä ole ihan viimeisen päälle kunnossa?

Jos totta puhutaan, niin olen vasta alkanut treenaamaan SJMV:ää, aiemmin sitä liikettä edes harjoittanut. Kyykätessä kun alkoi lonkka vihottelemaan, niin vaihdoin liiketta. Käytännössä siis olen maastavedon kanssa vielä aika newbie. Kokeilen haltsata ensin puhtaan tekniikan, ja sitten vastaa alkaa rempomaa. :thumbs:

- ASIAAN -

Eikös se just ota alaselkään jos tekee heijaamatta. Milläs muulla sä pidät itsesi pystyssä, kun painopiste siirtyy eteenpäin, kuin alaselällä?

Lisää jerkkua selkään niin hoituu.

Tuon jumittelun myötä lisäsin selkätreeniä huomattavasti.

...purista perseellä ku sulla ny sitä o

Olisikin... :(

Jos totta puhutaan, niin olen vasta alkanut treenaamaan SJMV:ää, aiemmin sitä liikettä edes harjoittanut. Kyykätessä kun alkoi lonkka vihottelemaan, niin vaihdoin liiketta. Käytännössä siis olen maastavedon kanssa vielä aika newbie.
Joo eipä sillä muuten väliä, ajattelin vaan jos olet esim. 200 kg maastavetäjä niin syytä pitäisi etsiä muualta kuin keskikropan heikkoudesta. Mutta veikkaisinpa että kunnollinen keskikroppatreeni voisi tässä tapauksessa auttaa - "isoja" liikkeitä kuten rutistus seisten ylätaljassa, reverse hyper, kylkiä unohtamatta. Voimailupuolelta pitäisi löytyä näistä tarkempaa infoa.

Katso peilistä sivusta päin missä asennossa selkäsi on hauiskääntöjä tehdessä, onko se yliojennuksessa? Eli siis isolla notkolla. Tämä ei välttämättä edellytä mitään takanojaa. Jos tuota notkoa on niin lantiota eteenpäin, ja tosiaan valmentaja Vormiston oppien mukaan, puristusta perseellä. (oikeasti :D)

Back
Ylös Bottom