Hauisjänteestä & välilevyproteeseista

Miten porukalla on hauisjänteet kestäneet pidemmän päälle reeniä isommilla kuormilla? Onko jänteiden vahvistameksi tehtävissä jotain, mikä oikeasti toimii?

Mulla "rispaantui" oikean hauiksen alaosan kiinnitys osittain rikki kolme vuotta sitten. Osa säikeistä siis poikki ja tulehdus koko ajan päällä. Ensin puolenkymmentä puoskaria yritti sitä hoitaa hieronnalla ja muilla valohoidoilla kunnes Tulikoura leikkasi sen kondikseen. Katkaistiin kokonaan ja metalliankkureilla uusi kiinnitys. Lääkäri oli sitä mieltä, että jänne ei pysy lihaksen koon/kehityksen perässä, eikä kestä tällaista kuormaa. Steroidien käyttäjillä monesti kuulemma ongelma (ei mulla), kun ne eivät vahvista jänteitä.

Nyt on vasen täsmälleen samanlainen ja Tulikoura terottaa taas puukkoaan. "Pääliikkeenä" yleensä mulla ollut kohdistettu reittä vasten, sarjapainot max. 32kg, rauhassa ja ilman huitomisia. Elopainoa mulla on 84kg.

Toinen juttu. Onko kenellekään asennettu välilevyproteesia? Mun alimman nikamavälin levy on kulahtanut aivan loppuun ja selkä on kipeänä jo jostain pirun imuroinnista. Syvien lihasten vahvistelua lankutuksilla yms. jumppailuilla on yritetty, mutta paskana on pysynyt. Tulikoura vinkkasi, että Töölössä noita tiettyjen kriteerien perusteella asennetaan... Luudutusleikkaus ei niin kiinnosta.

Itse tässä juuri mietin onko hauisjänteessä vikaa. Aiemmin ei ole ollut, mutta rintalihaksen jänne kyllä on sanonut poks (mahdollisesti molemmilta puolilta, vanhemman tapauksen osalta ei ole varmuutta oliko jänne vai itse lihas, koska leikkausta ei silloin tehty - uudempi tapaus oikealta puolelta leikattiin). Että jotain häikkäähän meikäläisen jänteissä kyllä tuntuu olevan jos tuo hauisjännekin epäkunnossa on. Hauiksen voimasta nimittäin on hävinnyt ainakin ~40% eikä se jännity täysin. Heikkouden huomaa ihan arkielämässä.

Outoa on se, ettei se ole ollut turvonnut tai kipeä, ja ainoa missä se oikein olisi edes voinut loogisesti loukkaantua oli syyskuun alussa, sen jälkeen ei oikein ole treenannut mitään selkäongelmien takia. Silloin tuli kamppailuturnauksessa pieni mustelma tuonen hauiksen alaosaan, mutta sekin mielestäni osumasta, eikä se ollut mitenkään tavallista mustelmaa kipeämpi. Huomasin tuon lihasheikkoudenkin vasta tuossa reilu kuukausi sitten. Lääkäri tuumasi selkävisiitin yhteydessä että voisi olla joku hermopinne kun olin joutunut nukkumaan oikealla kyljellä koko ajan. Mutta nyt tässä viimeisen viikon aikana käsi on ruvennut "paukkumaan" tuolta hauiksen alaosan tienoilta. Ei edelleenkään varsinaisesti satu, mutta tuo + heikkous = ei hyvältä vaikuta.

Mä en osannut kummankaan käden osalta voimanpuuttesta sanoa mitään, koska kipu pisti stopin jo muutaman kilon kuormalla. Ota jostain kahvasta tai vaikka auton ratista kiinni ja yritä kääntää rauhassa nyrkkiä kämmenselän suuntaan. Vihotteleva hauisjänne ilmottaa itsestään tuossa aivan varmasti. Mullakin jossain vaiheessa epäilivät hermopinnettä, mutta epäilin sitä itsekin, koska kipu oli paikallista eikä säteillyt minnekään.

Minun kummassakaan tapauksessa magneettikuva ei suoraan indikoinut repeämisvammaa, mutta kokenut lekuri saa kyllä vamman selville ja fiksattua siitä huolimatta. Itse olen vuosien saatossa huomannut, että noita kokeneita+hyviä on tosi vähän. Tai no, olen tavannut tasan yhden :)

Kipua aiheuttavaa liikettä en ole keksinyt, tuo rotaatio mukaanlukien, mutta en sitten tiedä mitä sille tekee jos se "vain" hermopinnekään on. Ei se lääkärikään siihen mitään neuvoa tarjonnut.

Back
Ylös Bottom