Hauiksen jänteen tulehdus olkapäässä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Leasure
  • Aloitettu Aloitettu
Morjesta kuinka monella on tämäntyylistä vikaa? Itselläni alkoi tämä ongelma helmikuussa ja jatkunut nyt tähän päivään saakka :face:

Ongelma: Kipua etuolkapäässä penkissä tangolla, vielä enemmän kipua vinossa penkissä tangolla(jopa pientä muljahtelun tuntua etuolkapäässä).
Käsipainoilla pystyn tekemään kumpaakin ja ainoastaan ensimmäisen noston aikana tunnen todella pientä ärsytystä etuolkapäässä.

Saliharrastusta takana n. 4-5 vuotta. Aikaisemmin joskus toisessa takaolkapäässä ollut kireyttä jonka sain pois ahkeralla venyttelyllä helposti.

Mitä olen tähän mennessä asian eteen tehnyt:

Lääkärillä
---> Totesi että todennäköisesti jänne/lihas tulehtunut olkapäässä.
---> Lääkäri totesi että liikkuvuus normaali ja taivuteltiin käsiä vaikka mihinkä suuntaan ilman kipua.
---> Lähete fysioterapeutille
---> Tulehduskipulääkitys, joka on auttanut hyvin, mutta vika ei ole poistunut vielä täysin (kuuria otettu nyt 1,5 viikkoa)

Fysioterapeutilla
---> Todettiin että hauis jänteen kiinnityskohta on tulehtunut olkapäässä.
---> "Normaali liikkuvuus" taas taivuteltiin ja vielä enemmän. Ja painoi käsillä vastusta kun piti kättä suorana nostella.
---> Suositteli kuminauhaa ja kiertäjäkalvon treenaamista (kävin heti hommaamassa tämän ja olen harjoitellut 8.5.2012 lähtien)
---> Sanoi ettei ole vielä kovinkaan vakava
---> Sanoi että seuraamus ylirasituksesta todennäköisesti, koska onnettomuutta/tapaturmaa ei ole käyny olkapäälle koskaan.
---> Venyttelyä kivun sallimissa rajoissa (olen tehny tätä jo 1kk ajan)

Rupesin itse miettimään voiko myös kun helmikuussa siirryin 4-jakoiseen ohjelmaan, jossa yhtenä treenipäivänä käyn läpi rinnan ja hauiksen. Voiko tämä yhdistelma liikaa rasittaa etuolkapäitä yhdella kertaa, jopa tulehdukseen saakka?
Vaihdoin hausipäivän olkapääpäivälle ja tilalle ojentajat rinnan kanssa.

Miten tämän vian saisi mahdollisimman nopeasti pois ilman että kerkiää syntyä vakavampia jälkiseuraamuksia?

Mulla on tulehtunut hauiksen kiinnityskohta muutaman kerran. Osteopaatti suositteli jäähierontaa. Kertakäyttömotti melkein täyteen vettä ja pakkaseen, kun vesi jäätynyt niin pohja leikataan pois. Sitten tällä jääpalikalla hierotaan tulehtunutta kohtaa (paljasta ihoa vasten) niin kauan, että jää on suunnilleen kokonaan sulanut (15-20 min). Erityisesti treenin jälkeen suositteli, muutenkin vähintään kerran päivässä. Auttoi mulla.

Mulla on tulehtunut hauiksen kiinnityskohta muutaman kerran. Osteopaatti suositteli jäähierontaa. Kertakäyttömotti melkein täyteen vettä ja pakkaseen, kun vesi jäätynyt niin pohja leikataan pois. Sitten tällä jääpalikalla hierotaan tulehtunutta kohtaa (paljasta ihoa vasten) niin kauan, että jää on suunnilleen kokonaan sulanut (15-20 min). Erityisesti treenin jälkeen suositteli, muutenkin vähintään kerran päivässä. Auttoi mulla.

Pitää kokeilla herne-maissi-paprika-pussilla kun ei tota kertakäyttömottia nyt heti tähän hätään saa. Kuinka nopeasti auttoi sinulla vikaan ja oliko kuinka kipeä se jänne sinulla?

Pitää kokeilla herne-maissi-paprika-pussilla kun ei tota kertakäyttömottia nyt heti tähän hätään saa. Kuinka nopeasti auttoi sinulla vikaan ja oliko kuinka kipeä se jänne sinulla?
Jänne oli kosketusarka eli suhteellisen kipeä. Ja tosiaan muutaman kerran on vaivannut. Joitakin viikkoja joutuu treenaamaan kevyemmin, käyttämään jäähierontaa, jumppaamaan olkapäätä jne, että kestää taas kovempaa treeniä. Ensimmäisen kerran kun vaiva tuli niin laukaiseva liike oli ylätalja leveällä otteella tai leuanveto lisäpainoilla, molemmissa tulee suhteellisen kova veto hauiksen kiinnityskohtaan. Myös hauiskääntö suoralla tangolla vaikutti epäsuotuisalta liikkeeltä, koska siinä kädet ovat aavistuksen luonnottomassa asennossa, mikä lisää rasitusta olkapäässä.

Lisäksi suunnilleen kaikki niveleni ovat luonnostaan suhteellisen huonosti liikkuvia, mikä ei ainakaan helpota tilannetta.

edit. Herne-maissi-paprika-pussi ei välttämättä toimi ihan yhtä hyvin kuin isompi yksittäinen jäämöhkäle, saattaa sulaa vähän turhan nopeasti. Muukin kuin kertakäyttömotti käy, sen etuna on vain helppo käyttö (helppo pakastaa, helppo hieroa kun voi pitää paljain käsin motista kiinni).

Jänne oli kosketusarka eli suhteellisen kipeä. Ja tosiaan muutaman kerran on vaivannut. Joitakin viikkoja joutuu treenaamaan kevyemmin, käyttämään jäähierontaa, jumppaamaan olkapäätä jne, että kestää taas kovempaa treeniä. Ensimmäisen kerran kun vaiva tuli niin laukaiseva liike oli ylätalja leveällä otteella tai leuanveto lisäpainoilla, molemmissa tulee suhteellisen kova veto hauiksen kiinnityskohtaan. Myös hauiskääntö suoralla tangolla vaikutti epäsuotuisalta liikkeeltä, koska siinä kädet ovat aavistuksen luonnottomassa asennossa, mikä lisää rasitusta olkapäässä.

Lisäksi suunnilleen kaikki niveleni ovat luonnostaan suhteellisen huonosti liikkuvia, mikä ei ainakaan helpota tilannetta.

edit. Herne-maissi-paprika-pussi ei välttämättä toimi ihan yhtä hyvin kuin isompi yksittäinen jäämöhkäle, saattaa sulaa vähän turhan nopeasti. Muukin kuin kertakäyttömotti käy, sen etuna on vain helppo käyttö (helppo pakastaa, helppo hieroa kun voi pitää paljain käsin motista kiinni).

Ite olen epäillyt oisko maastanostosta tullut tuo oma "vamma". Kerran nimittäin nykäisin ehkä vähän liian kovaa alun ja tunsin pientä rutinaa olkapäässä ja oli muuten loppureenin ajan tosi kipeä. :wtf: Leukoja antaa tehä ja kaikkee, mutta tavan penkki ja vinopenkki on pahimmat. Myös ristitalja rinnalle tuntuu ikävälle :jahas:

Akuuttien olkapäävammojen kanssa kannattaa aina ottaa aluksi iisisti. Kuminauhaa niin ettei liikaa rasita, kylmää, tulehduskipulääkettä. Ei kannata antaa vaivojen kertaantua. Olkapää kun menee tosi pahaksi niin tuntee itsensä aika invalidiksi.

Itselläni olkapäähän tuli kipu (ja pieni mustelma) napakan nykäisyn jälkeen leuanvedossa leveällä myötäotteella. Viimeiset toistot kun voimat ei enää riitä ja liikkeelle hakee apua pienellä nykäisyllä eivät ole yhtään terveellisiä. Myöhemmin magneettikuvassa paljastui irronnut labrum (hauiksen pitkä pää nyppäisyt irti). Nyt olkapää leikattu ja kuntoutus meneillään.
Sinulla tuskin sama vamma, nimittäin tämän fysioterapeutti löysi helposti tiettyjen testien perusteella.
Kannattaa kuitenkin olla varovainen noiden repäisevien liikkeiden kanssa ja mielellään välttää kokonaan.

Itselläni olkapäähän tuli kipu (ja pieni mustelma) napakan nykäisyn jälkeen leuanvedossa leveällä myötäotteella. Viimeiset toistot kun voimat ei enää riitä ja liikkeelle hakee apua pienellä nykäisyllä eivät ole yhtään terveellisiä. Myöhemmin magneettikuvassa paljastui irronnut labrum (hauiksen pitkä pää nyppäisyt irti). Nyt olkapää leikattu ja kuntoutus meneillään.
Sinulla tuskin sama vamma, nimittäin tämän fysioterapeutti löysi helposti tiettyjen testien perusteella.
Kannattaa kuitenkin olla varovainen noiden repäisevien liikkeiden kanssa ja mielellään välttää kokonaan.

Joo ei varmaan noin paha oma ongelma ole. Oli varmaan todella kipeä sit seuraavana päivänä kun tuo tapahtui?

Kuminauhatreenit oon huomannu aika tehokkaiksi kun iha polttelee olkapäitä useamman minuutin treenin jälkeen kun oon 3x20 sarjoja tehny tosi rauhallisesti kuminauhalla. Oon seissyt sivuttain ja vääntänyt kättä sivullepäin, niin että kyynärvarsi on 90-asteen asennossa. Tulehuskipulääkekuuri jatkuu vielä vajaan viikon ajan. Toivottavasti sillä lähtee oma ongelma pois :P Eilenkin olkapääpäivän pystyi pitämään täysin ilman mitään ongelmia. Saa nähä milloin pääsis tavanpenkkiä taas tekemään käsipainojen sijasta :jahas:

Kuinka moni jakaa ohjelman tarkoituksella niin ettei kerralla tule liikaa rasitusta olkapäille tai varsinkin etupuolelle? Esim. näkeekö kuinka moni vaikka rinta & hauis päivän järkevänä ollenkaan?

Joo ei varmaan noin paha oma ongelma ole. Oli varmaan todella kipeä sit seuraavana päivänä kun tuo tapahtui?

Itseasiassa ei niin kipeä kun voisi kuvitella.. Vuodenpäivät ton kanssa tuli elettyä ennenkun leikkuriin pääsi. Aika-ajoin oli jopa lähes kivuton ja taas seruaavana päivänä ei kärsiny tehdä vääriä liikkeitä.
Penkki ja useat rintaliikkeet oli pahaa myrkkyä sekä hauiskäännöt scott penkkiä lukuunottamatta joka ei juurikaan hauiksen pitkää päätä kuormita..

Itseasiassa ei niin kipeä kun voisi kuvitella.. Vuodenpäivät ton kanssa tuli elettyä ennenkun leikkuriin pääsi. Aika-ajoin oli jopa lähes kivuton ja taas seruaavana päivänä ei kärsiny tehdä vääriä liikkeitä.
Penkki ja useat rintaliikkeet oli pahaa myrkkyä sekä hauiskäännöt scott penkkiä lukuunottamatta joka ei juurikaan hauiksen pitkää päätä kuormita..

Kuinka fysioterapeutti testasi ja totesi sinulla tämän vian? Itselläni meni täysin luotto omaan fysioterapia käyntiin, kun selitin mistä liikkeistä olkapää ärtyy (penkki, vinopenkki, ristitalja) niin selitti vain että voihan ojentajia treenata muullakin tapaa ja suositteli kickbackkia tilalle :face: Kun taas pystypunnerruksesta kerroin että ongelmitta voi tehä niin sitä kehui ojentaja treeniksi. Ihan kuin ei olisi tajunnut yhtään mikä lihas edes on tarkoitus eri liikkeissä treenata. Mut ei kait keski-iän ohittanutta vanhan kansan nais-fysioterapeuttia enää kiinnosta :dance: ei millään pahalla ketään kohti... Mut ei kait työfysioterapeutista voi odottaa ihmeitä. Väänteli se kuitenkin alkuun käsiä jokasuuntaan.

Voi voi entistä enemmän alkoi pelkäämään vaatiikohan oma olkapää sitten leikkausta. Polvikin on jo kerran tähystetty niin ei kiinnostais kaikkia niveliä käydä läpi lekurilla :face:

Kuinka fysioterapeutti testasi ja totesi sinulla tämän vian? :face:

En tuosta googlettamalla nyt pikaiseen mitään ohjeita löytänyt, mutta tän mun vamman (SLAP) testaamiseen on ihan tietyt liikkeet joilla vamma voidaan melko varmasti todeta.
Etukautta käden nostaminen ylös ja tämän liikkeen vastustaminen tuossa 90 asteen kulmassa oli ainakin yksi joka minulle kipua tuotti.
Tuo olkapää on kuitenkin niin monimutkainen kokonaisuus, että täydellinen diagnosi syntyy vasta tähystyksessä. Magneettikuvaus onneksi omalla kohdalla vahvisti fysioterapeutin löydöksen
joten leikkaukseen ei ihan huvikseen tarvinnut mennä. Itsellä onneksi kaikki jänteet jne. oli kunnossa joka nopeuttaa toipumista huomattavasti.

En tuosta googlettamalla nyt pikaiseen mitään ohjeita löytänyt, mutta tän mun vamman (SLAP) testaamiseen on ihan tietyt liikkeet joilla vamma voidaan melko varmasti todeta.
Etukautta käden nostaminen ylös ja tämän liikkeen vastustaminen tuossa 90 asteen kulmassa oli ainakin yksi joka minulle kipua tuotti.
Tuo olkapää on kuitenkin niin monimutkainen kokonaisuus, että täydellinen diagnosi syntyy vasta tähystyksessä. Magneettikuvaus onneksi omalla kohdalla vahvisti fysioterapeutin löydöksen
joten leikkaukseen ei ihan huvikseen tarvinnut mennä. Itsellä onneksi kaikki jänteet jne. oli kunnossa joka nopeuttaa toipumista huomattavasti.

Jep pitää seurata omaa tilannetta. Onneksi nyt on kokoajan kuitenkin parempaan suuntaan mennyt kun oon venytellyt, pitänyt jääpussia ja tulehuskipulääkekuuria yllä ja ennen kaikkea vältellyt ärtymystä aiheuttavia liikkeitä ja yrittänyt treenata olkapääystävällisesti. Eiköhän tämä tästä :) Mut jos ei niin sit prk leikkaukseen :face:

Terve osuuko oikeaan paikkaan?

Kipua etuolkapäässä punnerruksissa, sekä jos sormella painaa tosta etuolkapään välistä jotenkin vähän kovemmin niin "sattuu" enempi ku toiseen olkapäähän. Myös pienellä painolla suoraan eteen nostaminen vihlasee n.30-40 asteen kulmassa, sitten ei enää kipua tunnu. Sivulle nostamisessa ei mitään kipua. Samoin kättä pystyy ihan ääriasentoihin viemään ilman kipua.

h-hetki oli n. 19 päivää sitten torstaina, tein penkkiä vähän isommalla painolla mitä yleensä, hepposilla lämmittelyillä varmaankin. Mitään kipua ei treenin aikana tuntunut. Perjantain lepopäivä. Mutta sitten lauantaina n-17 päivää sitten, käsi oli niin kipeä ettei pystynyt 3-4 päivään oikeen 45 astetta ylöspäin nostaa, mihinkään suuntaan. N.1,5viikkoa käytin voltaren emulgeniä sekä ekat päivät buranaa. olka pää parani hyvin ja lepäsin tähän päivään asti(17päivää). Tänään kävin sitten salilla, otin kunnon alkulämmöt, ja päätin kokeilla kevyesti penkkiä. Noh alkulämmöt penkissä päätin jättää kesken koska olkapää tuntui vähän oudolta. En tehnyt tämän jälkee olkapäälle enää mitään salilla. Nyt illalla, palasi nuo oireet jotka mainitsin ekassa kappaleessa.

Mitä neuvoksi? Vaatiiko tämmönen hepposastikin leikkausta ? Olkapäissä ei ennen oo ollu mitään ongelmaa. En oo lääkäriin raskinnu vielä käydä, mutta nyt ajattelin että oiskohan ajankohtaista?

Mielipiteitä, neuvoja ?

Eipä sitä leikkausta kannata miettiä ennenkun oikeasti tiedetään mitä siellä olkapäässä on tapahtunut. Useat pienemmät vammat paranee huililla ja esim. revenneen labrumin voi saada konservatiivisella hoidolla käytännössä kivuttomaksi.
Toki itse vaurio ei välttämättä parane, mutta oireet voidaan helpottaa. Turha noita kuitenkaan on liikaa käydä miettimään ja murehtimaan ennenkun on oikeasti selvitetty asiat. Asinsa osaava fysioterapeutti on hyvä alku ja tarpeen mukaan erikoislääkäri ja magneettikuvaus. Näitä netti-diagnoseja ei ihan kovin vakavasti kannata aina ottaa..

http://www.kipu.net/2010/04/olkakipu.html

Tolla sivulla on jonkunverran tietoa olkapääkivuista, kannattanee lukaista..

Minulla on myös ollut tuo sama vamma (SLAP leesio) aiemmin olkapäässä. Olkapään ulkokierto oli silloin eniten kipua tuottava liike. Eli esim. kädet sivuille 90 asteen kulmaan vartaloon nähden ja lisäksi käsivarsi 90 asteen kulmaan (eli viparit sivulle loppuasento, tai yksi variaatio siitä). Siitä sitten taivutetaan käsivartta ylöspäin, jolloin olkapää kiertyy ulospäin. Mulla ei tuossa testissä käsi juuri liikkunut.

Tämä siis ei suoranaisesti liittynyt tähän uudempaan hauiksen jänteen tulehdukseen. Tuosta SLAP leesiosta on jo 9 vuotta aikaa.

Kuten jo todettua, nettiarvauksien varaan ei juuri kannata laskea diagnoosin teossa. Lääkäriin (ortopedi) tai asiansa osaavalle fysioterapeutille, jos oireet eivät helpota kotikonstein.

Nyt viikon jäähoidolla ja venyttelyllä sun muuta niin penkkikin sujui eilen suht ongelmitta. Jännästi kipu kohta lähteny edestä siirtymään taakse :D Eiköhä sekin ala lähteä pikkuhiljaa

Itsellä kipu siirtynyt olkapään ja rintalihaksen väliin tai satunnainen kipu. Sain viikko sitten 7 pvä kuurin acroxia 120mg joka loppuu huomenna. Toivottavasti kipu ei palaa :( Ehkä aika alottaa jumppanauha treenit ? Jos jumppanauhatreenin aikana ei tunnu kipua, mutta 1-2 tuntia treenin jälkeen tuntuu niin onko kannattavaa tehdä (polttavaa tunnetta siis)? Viimeksi kun kokeilin niin näin se meni, ettei treenin aikana ollut mitään kipua, vaan sitten treenin jälkeen.

Näitä liikkeitä tein silloin, noilla ohjeilla ( rullaa sivu alas )

http://www.polske.net/Artikkeli-olkakipu.htm

Sama vika itellään.. Pena kaikissa muodoissaan jäi pois pari viikkoa sitten. Korvasin pystypunnerruksella. Hoitona olen antanut suihkulla 1-2 min jääkylmää 2-3 kertaa päivässä kipu kohtaan, välttäny venyttelemästä siten että tulehtuneeseen kohtaan tulee suora venytys. Eli en o "härkkiny" sitä edes venytellessä.
Alkanu paranemaan ihan OK. Viime viikolla ei pystärissä kärsiny laskea tankoa leukaa alemmas, tänään meni sujuvasti jo rinnalta asti. Fyssari suositteli juuri tuota kiertäjäkalvosimen treenausta avuksi ja pyörittelemään olkapäitä kepillä/kuminauhalla staattisen venytyksen sijaan.
Itellä vika aiheutuu olkapään lihaksien epätasapainosta. Edessä on liikaa tavaraa takaosaan nähden, joten panostaminen takaolkiin seuraavaksi projektiksi ennenkuin jatketaan penkkailua.

Pitkään kärsinyt olkapäässä erilaisista kiputiloista ja jumpannut kiertäjäkalvosinta, mutta nyt oireiden perusteella päätynyt siihen johtopäätökseen että syypäänä lieneekin hauiksen pitkän pään jonkinlainen ylirasitustila tahi tulehdus. Traumaa ei ole takana, vaan aika-ajoin tiukemman treenijakson aikana alkaa kipuilla, jolloin on pakko keventää.

Mitä liikkeitä tulisi eritoten välttää? Lähinnä Leuanveto-kulmasoútu-penkkipunnerrus-maastaveto-pystypunnerrus. Mitä välttää ja millä suoritustekniikoilla voi minimoida tuon jänteen rasituksen?

Back
Ylös Bottom