Hartiatreeni selkä- vai rintapäivälle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Totsku
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Olen tähän mennessä jaottanut treenini kolmeen osaan:

1. Jalat
2. Selkä, hauis
3. Rinta, hartiat ja ojentajat

+ vatsa miten milloinkin

Olen nyt ajatellut ottaa treeniini mukaan pystysoudun. Se vaikuttaa hartioiden lisäksi hyvin yläselän lihaksiin. Tämä on sikäli ongelma, että nyt hartiatreeniä tulisi periaatteessa kahtena päivänä, vaikka siirtäisin hartiatreenin suoritettavaksi samana päivänä selän kanssa, sillä rintapäivän penkkipunnerrus vaikuttaa myös hartialihaksiin. Onko muilla kokemuksia siitä miten tuo hartiatreeni kannattaa sijoittaa? Jos hartioiden treenauksen siirtää selkäpäivälle, voiko edessä olla liikarasitus, kun rintapäivänä tulee kuitenkin penkkipunnerruksen muodossa hartiatreeniä myös? Teen tosin penkin aika kapealla otteella, jotta se vaikuttaisi paljon ojentajiin.

Itse joskus tein rintapäivänä pystypunnerruksen ja sivuviparit, ja selkäpäivänä sitten takaviparit ja pystysoudun. Hyvinhän tuo toimi, ei ollut ylirasitus oireita. Molempina, selkä- ja rintapäivinä nyt tulee hartioille joka tapauksessa rasitusta, vaikkei niille mitään varsinaista liikettä tekisikään, joten miksi ei sitten paria liikettä lisää.

Olen tähän mennessä jaottanut treenini kolmeen osaan:

1. Jalat
2. Selkä, hauis
3. Rinta, hartiat ja ojentajat

+ vatsa miten milloinkin

Olen nyt ajatellut ottaa treeniini mukaan pystysoudun. Se vaikuttaa hartioiden lisäksi hyvin yläselän lihaksiin. Tämä on sikäli ongelma, että nyt hartiatreeniä tulisi periaatteessa kahtena päivänä, vaikka siirtäisin hartiatreenin suoritettavaksi samana päivänä selän kanssa, sillä rintapäivän penkkipunnerrus vaikuttaa myös hartialihaksiin. Onko muilla kokemuksia siitä miten tuo hartiatreeni kannattaa sijoittaa? Jos hartioiden treenauksen siirtää selkäpäivälle, voiko edessä olla liikarasitus, kun rintapäivänä tulee kuitenkin penkkipunnerruksen muodossa hartiatreeniä myös? Teen tosin penkin aika kapealla otteella, jotta se vaikuttaisi paljon ojentajiin.

Yksi vaihtoehto olisi tehdä takaolat tossa selän ja hauiksen kaverina. Muut olkaliikkeet ei yläselän lihaksiin niin oleellisesti vaikuta, että sillä mitään merkitystä olisi mihinkään suuntaan.

Ja suora ja epäsuora treeni monijakoisessa ohjelmassa on vain hyväksi, joten miksi pyrit siitä eroon? Olkapääongelmat on ainut mikä järkisyistä tulee mieleen ja siihenkin tepsinee tuo että tekee takaolat selän kanssa ja kaikki punnertavat liikkeet sitten rinta, olka ja ojentajapäivänä. Eikä tässäkään ole pakko niitä takaolkia selkäpäivään siirtää.

Eli pointti meni multa vähän ohi...ehkä.

Itse teen aina olkapäät rintapäivänä. Suosittelen myös kiertäjäkalvosin-harjoitteita. Olat saa sopivasti lämpöä rintatreenissä. Voit joskus aloittaa vaihtoehtoisesti rinta/olkapää/ojentaja-päivän olkapäätreenillä ja tehdä rinnalle jotain kevyempää/erilaista..

Selkäpäivälle käy tuo takaolkatreeni paremmin mun mielestä.

Riippuu monesta seikasta.

Mitä hartialiikkeitä suosittelisitte selkäpäivälle ja mitä rintapäivälle? Ainakin pystysoutua aion tehdä selkäpäivänä. Eli rintapäivän liikkeet pitäisi olla sellaisia, jotka eivät erityisemmin vaikuta hartialihaksen takaosaan (mikä tosin lienee vaikeaa, koska lihakset aktivoituu aina kokonaisuudessaan, eikö?).

Mitä hartialiikkeitä suosittelisitte selkäpäivälle ja mitä rintapäivälle? Ainakin pystysoutua aion tehdä selkäpäivänä. Eli rintapäivän liikkeet pitäisi olla sellaisia, jotka eivät erityisemmin vaikuta hartialihaksen takaosaan (mikä tosin lienee vaikeaa, koska lihakset aktivoituu aina kokonaisuudessaan, eikö?).

Penkkipunnerrus & Pystypunnerrus
saattaa syödä toisesta tehoja pois, tulee jaksotella milloin keskittyy mihinkin täysillä.Tärkeintä että kehitystä tulee edes jommasta kummasta :hyper:

No mä teen ainaki pystypunnerrusta edestä ja vipareita sivulle.
Sit selkäpäivälle vois laittaa viparit taakse ja sitte vaikka se pystysoutu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom